Kun toimeentulotukiasiakkaat aina valittavat että ovat tiukimmilla niin tässä teille esimerkiksi meidän perheen tulot ja

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Avauksessa puhuttiin toimeentulotuesta. Tällä "sossun elätillä" näyttää olevan paljon muitakin tuloja/tukia kuin se toimeentulotuki.

""Me saadaan rahaa tukien muodossa. Olen opiskelija ja valmistun ensi vuonna. Miehen on työtön, mutta käy erilaisilla kursseilla ja saa siitä hyvästä työttömyyspäivärahan päälle ylläpitokorvausta 180e kuussa.Saamme siis opintotuen, työttömyyspäivärahan, asumistuen, lapsilisät kahdesta, ylläpitokorvauksen ja toimeentulotuen. Tulomme ovat n. 2250 e kuussa ja siitä vuokraan menee 890e.""
Eiköhän "sossun eläteillä" ole aina muitakin tukia kun toimeentulotuki. Kukaan kun ei pelkällä toimeentulotuella pärjää.

"vieras"
Teillä on ap hyvin asiat, jos tulot 2000e/kk ja lapsia ilmeisesti 2?

Meillä tulot n.2600e/kk ja perheessä 8 ihmistä. Esim. lainanlyhennyksiin menee n.800e/kk, siihen sähkö n.250e/kk (sähkölämmitys), muut laskut, vakuutukset ym. Ruokaankin menee 900-1100e/kk (tuossa mukana tietty myös kaikki hygieeniatuotteet ym).

Ja me ei saada toimeentulotukea, koska omistusasunnon menoiksi katsotaan korot (20e/kk, kaukana esim. 700e vuokrasta).

Kun valittaa toimeentulotuen asiakkaista, niin täytyy ottaa huomioon, että kaikki eivät ole sellaisia, jotka riemusta hihkuen hakevat tukea ja niillä iloisesti elelevät, vaan suurin osa on oikeasti tukea tarvitsevia.
Et voi tietää esim. kuinka jollakin voi olla terveystilanne. Paljonko kuussa menee lääkkeisiin, lääkäriin ym.

Kyllä se niin on, että ei tuolla toimeentulotuoella kukaan rikastu! Jos on ihmisiä, jotka pistävät niitä säästöihin, lomamatkoihin yms. niin sitten on systeemissä vikaa, ettei tuen väärinkäyttäjät jää kiinni.

[QUOTE="a p";22979101]Niin koska et muitakaan tuloja saa koska ilmeisesti olet kouluttamaton, ei työkokemusta? Eli saat kaiken sossusta.
[/QUOTE]

Olin opiskelija vielä viime kuun loppuun, eli valmistuin joulukuun lopussa. Äitiysloma alkaa ensi kuussa. Alan töitä en voi tehdä raskauden vuoksi kun on ollut kaikenlaista häikkää. Tosiaan alkuvuoden olin sairaslomalla ja sain 23 euroa sairauspäivärahaa, ihan unohtui. Nyt vaan sitten olen, kun ei tässä oikeen muutakaan voi. Mutta totta, ei ole työkokemusta ainakaan tältä alalta.

"Anne"
[QUOTE="a p";22978646]Ei tuilla eläminen raivostuta vaan köyhyydestä valittavien tuilla elävien asenne.[/QUOTE]

Riippuu tietysti jonkin verran syistä miksi valittaja on tukien varassa. Itse en valita mistään koyhyydestä, hyvin pärjään lapsen kanssa. Varmasti siinä kohtaa kun tulisi mieleenkään valittaa rahasta niin menisin töihin.

"Neith"
[QUOTE="vieras";22979048]Teillä on ap hyvin asiat, jos tulot 2000e/kk ja lapsia ilmeisesti 2?

Meillä tulot n.2600e/kk ja perheessä 8 ihmistä. Esim. lainanlyhennyksiin menee n.800e/kk, siihen sähkö n.250e/kk (sähkölämmitys), muut laskut, vakuutukset ym. Ruokaankin menee 900-1100e/kk (tuossa mukana tietty myös kaikki hygieeniatuotteet ym).

Ja me ei saada toimeentulotukea, koska omistusasunnon menoiksi katsotaan korot (20e/kk, kaukana esim. 700e vuokrasta).

Kun valittaa toimeentulotuen asiakkaista, niin täytyy ottaa huomioon, että kaikki eivät ole sellaisia, jotka riemusta hihkuen hakevat tukea ja niillä iloisesti elelevät, vaan suurin osa on oikeasti tukea tarvitsevia.
Et voi tietää esim. kuinka jollakin voi olla terveystilanne. Paljonko kuussa menee lääkkeisiin, lääkäriin ym.

Kyllä se niin on, että ei tuolla toimeentulotuoella kukaan rikastu! Jos on ihmisiä, jotka pistävät niitä säästöihin, lomamatkoihin yms. niin sitten on systeemissä vikaa, ettei tuen väärinkäyttäjät jää kiinni.[/QUOTE]

käykö teillä molemmat töissä?

"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22979229:
Meinaatko että maksat sillä toimeentulotuella vuokran ja elämisen? Sillä mitäs se nyt on noin 300 euroa per nuppi.
Eihän se kaikille sama summa ole, riippuu muista tuloista tai tuista. Maksimimäärää en tiedä mutta mitä yhdessä ketjussa joskus luki, että joku oli saanut euron vai vajaan tttukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22979229:
Meinaatko että maksat sillä toimeentulotuella vuokran ja elämisen? Sillä mitäs se nyt on noin 300 euroa per nuppi.
Saan sen verran että pystyn maksamaan vuokran ja elämisen. Vuokran jälkeen jää noin 400 euroa käteen. Tokihan siinä on muutakin kuin perusosa, mutta toimeentulotukea kumminkin. Ainakin päätöksessä lukee että: Myönnetään toimeentulotukea niin ja niin paljon toimeentulolain sen ja sen mukaan.

Ja sen nyt vielä sanon ennen kuin joku kerkeää tulla urputtamaan, etten todellakaan ole mitenkään ylpeä että elän sossun rahoilla, ja olen järjestelmälle todella, todella kiitollinen. Töihin kyllä haluan mennä ja menenkin heti kun on mahdollista. Tämä ei ollut suunnitelmani elää valmistumisen jälkeen, mutta ihan oikeasti elämä voi joskus yllättää ja on ollut pakko turvautua yhteiskunnan apuun. Veroja kerkeän kyllä vielä maksaa vuosikymmenet.

Saan sen verran että pystyn maksamaan vuokran ja elämisen. Vuokran jälkeen jää noin 400 euroa käteen. Tokihan siinä on muutakin kuin perusosa, mutta toimeentulotukea kumminkin. Ainakin päätöksessä lukee että: Myönnetään toimeentulotukea niin ja niin paljon toimeentulolain sen ja sen mukaan.
Joo siis mulle tuli ajatuskatkos :D
En tiedä mitä ajattelin :ashamed:

Etkö sä saa ollenkaan tuloja mistään muualta? Onko se osuus mikä täytyy jäädä kuussa käteen nykysin jo päälle 400 euroa per nenu? Mä oon vähän ulkona noista sossun kuvioista, mutta ainakin joskus täyty ensin hakea asuimistukea ennen kun sai sossuta rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22979301:
Joo siis mulle tuli ajatuskatkos :D
En tiedä mitä ajattelin :ashamed:

Etkö sä saa ollenkaan tuloja mistään muualta? Onko se osuus mikä täytyy jäädä kuussa käteen nykysin jo päälle 400 euroa per nenu? Mä oon vähän ulkona noista sossun kuvioista, mutta ainakin joskus täyty ensin hakea asuimistukea ennen kun sai sossuta rahaa.
No sairauspäivärahaa sain 23 euroa tässä kuussa. Asumistuki on joo haettuna, mutta Kelalla "hieman" kestää.. :p Ja joo yksinasuvalla on perusosa 417e ja jotain senttejä..
Mutta joo edellisessä päätöksessä tais olla että takaisinperitään sitten kun asumistuesta on selvyys, tai sitten kun saan sitä. En itsekään oikein tiedä miten ne nyt sossussa sitten toimii.

sivusta
[QUOTE="vieras";22977542]Ei toimeentulotukiasiakkaalla jää 2000 euroa käteen, ei ole varaa pitää kahta autoa, ei välttämättä edes yhtä. Ei kai se tt-asiakkaiden syytä ole, että teillä on niin suuret menot, ettei 2000e riitä elämiseen.[/QUOTE]

Eihän toimeentuloasiakkaalla jääkään mitään käteen! Ei ainakaan pitäisi jäädä. Sehän on tarkoitettu kattamaan vain pakolliset menot HÄTÄtilassa.

Sikäli ymmärrän siis ap:n harmistuksen oikein hyvin. Tuntuu se suhteettomalta, kun kaksi perheestä käy työssä eikä ole varaa jättää säästöön mitään. Itsekin työtön olen, joten mikään hyvä neuvo tämä ei ole, mutta silti kannattaa ehkä harkita jotain toista työtä edes toiselle. Kouluun vaikka ensin pariksi vuodeksi, jos se siitä on kiinni.

[QUOTE="Vierailija";22978572]Kehottaisin miettimään tuota kahden auton pitämistä - eikö toinen voisi kulkea työpaikalle esimerkiksi julkisella kulkuneuvolla ja eikön auton käytössä voisi vuorotella?

Entäpäs puolestaan voisitteko karsia noista vakuutuksista? Esim. vakuutussummat tai ihan jopa ottaa pois jonkun vakuutuksen? Auttaisi teidän menoja kummasti.

Täytyy kyllä myös sanoa, että harkitsisin myös työpaikan vaihtoa, jos tulot olisi kahdella hengellä tota luokkaa.

Montako lasta teillä on ja minkä ikäisiä ovat? Kyllä kai te lapsilisänkin saatte...[/QUOTE]

Samoin voisi kysyä, että tarviiko toimeentulotukea saavien lasten harrastaa, eikö he pärjää ilman silmälaseja, eikö he voi kulkea (esim. mahdollisiin harjoittelupaikkoihin) jalkaisin...

Oma valinta ostaa asunto/talo. Mielummin mä maksaasin oman talon lainaa pois kuin maksaasin kunnalle vuokraa kaksiosta ja elän pienillä tuloolla. Mä en tajua ihmisiä jotka on kateellisia toimeentulotuella eläville. Uskomatonta.

Typerä alootus ap:lta. Myykää talo ja autot, lopettakaa työt ja ruvetkaa elämään Kelan ja sossun rahoolla. Tuu sitten kertomaan kuinka kivaa se on. :kieh:

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22978926:
Eiköhän "sossun eläteillä" ole aina muitakin tukia kun toimeentulotuki. Kukaan kun ei pelkällä toimeentulotuella pärjää.

Ainakin omat tuttuni, ovat saaneet lääkäri/lääkekuluja, rillejä, lasten harrastuksia ja leirimaksuja, uimahallilippuja ja matkat niihin yms.

Eihän tarvitse vakuutusmaksujakaan maksella, kun sossusta saa tarpeentullen kaikkea...

Oma valinta ostaa asunto/talo. Mielummin mä maksaasin oman talon lainaa pois kuin maksaasin kunnalle vuokraa kaksiosta ja elän pienillä tuloolla. Mä en tajua ihmisiä jotka on kateellisia toimeentulotuella eläville. Uskomatonta.

Typerä alootus ap:lta. Myykää talo ja autot, lopettakaa työt ja ruvetkaa elämään Kelan ja sossun rahoolla. Tuu sitten kertomaan kuinka kivaa se on. :kieh:

Olis ainakin aikaa tehdä pimeää hommaa;)

Mielenkiintoista, että täällä tt-asiakkaista on noin negatiivinen kuva. Automaattisesti he ovat itse aiheuttaneet tilanteensa, ovat usein kouluttamattomia jne jne. Ja juuri tätä en ymmärrä, että ihmiset jotka omistavat talon ja auton, valittavat köyhyyttään. Mitä köyhyyttä se on, jos on kuitenkin omaisuutta? Täällä oikein kilpaillaan siitä, kellä jää vähiten rahaa menojen jälkeen. Jos noin risoo, niin myykää talonne niin ei tartte lainaakaan maksella. Toimeentulotukiasiakkailla kun tosiaan ei siihen taloon ole varaa sitten mitenkään päin.

Jotenkin tuntuu kurjalta, että minua, 19-vuotiasta opiskelijaa täällä haukutaan sillä perusteella että saan toimeentulotukea. Minä olen sentään opiskelija! Ja juu, mun ei tarvinnut ottaa opintolainaa niinkuin normaalisti, mutta kai sekin on suuri vääryys. Mä makselen sitten mun toimeentulotukirahojani takaisin kun pääsen joskus töihin.

Mä olen huomannut että enemmän valittaa nämä työssäkäyvät ihmiset, jotka ovat muka niin helvetin köyhiä kun kuussa jää käteen laskujen jälkeen vaan 800e (pienipalkkainen työ). Ja siis yksinelävä sinkkuihminen. Siinä sit huulet pyöreänä että oho, olet rikas! Ja jos tolla ei ihminen pärjää niin sitten tuhlaa sitä rahaa johonkin ihan muuhunkin kuin elämiseen. Ei siinä ettei saisi, mutta turha sitten valittaa. Ja kyllä, minäkin ostan joskus itselleni ja lapselleni jotain kivaa, jos on sen verran säästeliäästi elänyt että jää hieman yli rahaa :) Mutta koska saan toimeentulotukea niin kai mun pitäis ostaa pelkkää makaronia ja näkkileipää?

Ja kyllä, minäkin ostan joskus itselleni ja lapselleni jotain kivaa, jos on sen verran säästeliäästi elänyt että jää hieman yli rahaa :) Mutta koska saan toimeentulotukea niin kai mun pitäis ostaa pelkkää makaronia ja näkkileipää?
Joo mä olen myös törmännyt monesti siihen, että kritisoidaan hirveästi sitä jos ostan joskus jotain "turhaa" koska olen toimeentulotukiasiakas. Kyllä minäkin haluan joskus ostaa kaupasta vaikka jäätelöä, tai joskus itselleni uuden paidan tai talvikengät. Ja ostankin. Toimeentulotukensa saa käyttää mihin haluaa. Paitsi jos sen ns. turhuuteen käyttää niin sitten ei sovi valittaa ettei ole ruokaan rahaa, senhän toki varmaan kaikki ymmärtää :)

"vieras"
Minulle on tullut yllärinä ,tänään oppinut, että näköjään on paljon ihmisiä ja perheitä jotka kuukaudesta toiseen elävät tt-tuen ja muiden tukien varassa ilman ajatustakaan,että se olisi jotenkin poikkeustilanne. Päinvastoin, vingutaan että ei saada tarpeeksi rahaa ja että samanverran palkkaa saavan on oltava turpa rullalla ja kadehtimatta ja katkeroitumatta.
Parashan oli tänään ehdotus täällä, että tonni kansalaispalkkaa kaikille. Monelle se tuntuu tällä palstalla olevan se TONNI niin paljon, että jäisvät sen turvin TAATUSTI kotiin makaamaan.

[QUOTE="vieras";22980545]Minulle on tullut yllärinä ,tänään oppinut, että näköjään on paljon ihmisiä ja perheitä jotka kuukaudesta toiseen elävät tt-tuen ja muiden tukien varassa ilman ajatustakaan,että se olisi jotenkin poikkeustilanne. Päinvastoin, vingutaan että ei saada tarpeeksi rahaa ja että samanverran palkkaa saavan on oltava turpa rullalla ja kadehtimatta ja katkeroitumatta.
Parashan oli tänään ehdotus täällä, että tonni kansalaispalkkaa kaikille. Monelle se tuntuu tällä palstalla olevan se TONNI niin paljon, että jäisvät sen turvin TAATUSTI kotiin makaamaan.[/QUOTE]

Kyllä ne yleensä on ihan muut ku ttt-asiakkaat jotka täällä vinkuu...

Yhteistyössä