Kun täällä kysellään yleensä noita käännösapuja ihan simppeli englanninkielisille lauseille, niin eikös kaikki lue suomessa englan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nepeteus:
Osuva aloitus :whistle:

Viime viikolla taas oli tarvetta englannin kielelle, mutta kas kas... niin se vaan kieli unohtuu kun sitä ei 14 vuoteen käytä laisinkaan. Olen yo vm-94 ja sen jälkeen en ole enkkuakaan tarvinnut missään, ymmärrän toki kun sitä kuulen tai luen, mutta kun pitää ryhtyä sitä puhumaan, niin uuuuuups... eipä siinä sillä hetkellä tule mieleen sanoja sen vertaa, että saisi järkeviä lauseita muodostettua. No, toki nyt sellaista helppoa small talkia, mutta isommin ei kykene nykyään juttelemaan kuin pohojanmaan murteella ja välillä tuntuu ettei sekään suju :laugh:

Minä puhuin enkkua 15v.Peruskoulu loppui 1986 ja en ole yo. :whistle:
Tätä minä tarkoitan.Ei kaikki opi noin vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki ei osaa kieliä, kaikki ei osaa kunnolla matematiikkaa, kaikki ei osaa kutoa tai ommella ompelukoneella, kaikki ei osaa keittää ruokaa yms. kaikkea voi opetella mutta ei oo pakko ja jos ei osaa niin aina voi kysyä apua. On sitten eri asia auttaako kukaan.

Lisään vielä, että kaikki eivät viitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Kaikki ei osaa kieliä, kaikki ei osaa kunnolla matematiikkaa, kaikki ei osaa kutoa tai ommella ompelukoneella, kaikki ei osaa keittää ruokaa yms. kaikkea voi opetella mutta ei oo pakko ja jos ei osaa niin aina voi kysyä apua. On sitten eri asia auttaako kukaan.

osa asioista on tosiaankin viitsimisestä ja asenteesta kiinni! peruskoulun perusenglannin opettelemiseen ei ihmeempää neroutta tarvita. Se on tosiaan aika paljon asenteesta ja esimerkiksi kodin ilmapiiristäkin kiinni. Jos äiti urputtaa että pakkoruotsi on kamalaa, niin pianhan siitä pikkuisen laiskanpuoleinen yläasteikäinen saman ajatuksen itselleen saa ja syyn olla opiskelematta.
jos taas kielet on kivaa niin kielet on kivaa ja jos kotona kannustetaan puhumaan vaikka ei kieliopillisesti sataprosenttisen oikein menekään, niin se oikeasti auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:

osa asioista on tosiaankin viitsimisestä ja asenteesta kiinni! peruskoulun perusenglannin opettelemiseen ei ihmeempää neroutta tarvita. Se on tosiaan aika paljon asenteesta ja esimerkiksi kodin ilmapiiristäkin kiinni. Jos äiti urputtaa että pakkoruotsi on kamalaa, niin pianhan siitä pikkuisen laiskanpuoleinen yläasteikäinen saman ajatuksen itselleen saa ja syyn olla opiskelematta.
jos taas kielet on kivaa niin kielet on kivaa ja jos kotona kannustetaan puhumaan vaikka ei kieliopillisesti sataprosenttisen oikein menekään, niin se oikeasti auttaa.

Aivan! Se vanhempien asenne vaikuttaa koko koulunkäyntiin. Minä en ymmärrä vanhempia, jotka eivät kannusta käymään kouluja. Minä kannustan ja työtä ehtii tekemään, mutta kouluja on käytävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mirana:
Alkuperäinen kirjoittaja Mirana:
Ei kaikki ole hyviä kielissä.

ei ole mutta perusjutut varmaan oppii jos vaan viitsii opetella. ja ihan oikeasti ei kai sitä mitään osaamatta kuitenkaan kielten kursseja läpi saa kahlattua?

Peruskoulussahan pääsee läpi vaikka 5 arvonsanalla.Mä opin kielen helposti koulussa.

jos englantia lukee seitsemän vuotta niin pakko siinä on sen vitosen osaajankin jotakin oppia, jotta sen vitosen vielä ysillä saa.

Minäkin luin matematiikkaa ekaluokasta aina hamaan lukion loppuun, enkä vieläkään ymmärrä kunnolla kuin peruslaskut ( yhteen-, vähennys-, kerto-, jako-, prosenttilaskut ). Lukiossa otin lyhyen matikan, jotta sain paljon kieliä ja musiikkia. Jos minun olisi pitänyt kirjoittaa se lyhyt matikka, varmasti olisi tullut hylätty. Mun päätäni ei ole tehty matematiikkaa varten. Tätä soveltaen ymmärrän kyllä varsin hyvin, että joku toinen ei opi jotakin toista ainetta, vaikkapa englantia tai jotakin muuta kieltä. Ei siitä tarvitse ketään mollata.

Mulla on aamusta asti pyörinyt mielessä yksi lause, jonka kääntämisessä meinasin kysyä apua täältä, mutta taidan jättää väliin :whistle: Yksittäiset sanat on kyllä hallussa, mutta kun mulle on aina tuottanut erityistä vaikeutta menneet aika muodot, niin monien lauseiden muodostaminen on hankalaa. Mutta ihan hyvin olen aina toimeen tullut vaikka ei kieliopillisesti ihan oikein menisikään. Eipä ne täällä asuvat ulkomaalaisetkaan usein täydellistä suomea puhu, mutta silti ihan hyvin ymmärretään toisiamme vähän heikommallakin kielitaidolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Marakatti:
No, mut eiköhän se ihan riipu siitä et miten sen on omaksunu itelleen ja kuinka kauan siitä on kun on sitä lukenu (mulla yli 20v) ja onko sitä mihinkään tarvinnu enää sen jälkeen (mä en)

kieliähän kuulee päivittäin jos telkkaria katsoo tai musiikkia kuuntelee ja jopa "maitopurkin kyljestä" voi ruotsia lukea. Minä joskus opiskelen noita vähemmän osaamiani eu-kieliä vaikka jostakin suklaapatukan tuoteselosteesta tms.
Ja meillä tenavat pelaa joillakin kansainvälisillä lasten/nuorten pelisivuilla ja kakkonen keskustelee siellä jonkun verran pelikavereidenkin kanssa. Samalla tapaa voi kuka vaan tehdä kun aika paljon aika monet palstalaiset tuntuu pelaavan jotakin (itse en tosin noista pelisivuista tiedä enempää kuin sen mitä lapsiltani olen oppinut ja kuullut)

^Mä käytän päivittäin englantia, osaan sitä puhua että kirjoittaa ja ymmärrän vieläpä lukemani. Mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä että kaikkien sitä tulisi osata yhtä lailla tai että pitäisi katsoa alas päin niitä jotka eivät osaa.

Mä puolestani olen unohtanut matikan kokonaan. Samon biologian. Maantiedossa olen hyvä kuten myös historiassa. Käsitöissä olen surkea, mutta liikunnassa taas todella hyvä. Kaikkia näitä mainitseminiani aineita on opetettu peruskoulussa...

No, mut eiköhän se ihan riipu siitä et miten sen on omaksunu itelleen ja kuinka kauan siitä on kun on sitä lukenu (mulla yli 20v) ja onko sitä mihinkään tarvinnu enää sen jälkeen (mä en)

kieliähän kuulee päivittäin jos telkkaria katsoo tai musiikkia kuuntelee ja jopa "maitopurkin kyljestä" voi ruotsia lukea. Minä joskus opiskelen noita vähemmän osaamiani eu-kieliä vaikka jostakin suklaapatukan tuoteselosteesta tms.
Ja meillä tenavat pelaa joillakin kansainvälisillä lasten/nuorten pelisivuilla ja kakkonen keskustelee siellä jonkun verran pelikavereidenkin kanssa. Samalla tapaa voi kuka vaan tehdä kun aika paljon aika monet palstalaiset tuntuu pelaavan jotakin (itse en tosin noista pelisivuista tiedä enempää kuin sen mitä lapsiltani olen oppinut ja kuullut)

Joo, mä kyl luen ne tekstitykset aina enkä kuule sitä puhetta juurikaan samaan aikaan.
No, mä nyt en musiikkia kuuntele koskaan enkä lue mitään maitopurkkien tms kylkiä (en juo maitookaa kyl ettei sen puoelen)

Joo, mä kyl luen ne tekstitykset aina enkä kuule sitä puhetta juurikaan samaan aikaan.
No, mä nyt en musiikkia kuuntele koskaan enkä lue mitään maitopurkkien tms kylkiä (en juo maitookaa kyl ettei sen puoelen)

kannattaisi varmaan vähän kuunnellakin niin saattaisi vaikka vahingossa jotakin oppiakin. Ei kannata aina kaikkea oppimista vain ikävänä asiana pitää.
Mutta kaikki ei näe koulunkäyntiäkään hyödyllisenä asiana elämää varten.

Eihän kaikki lue englantia!!!!! Serkkuni alkoi lukemaan ala-asteella saksaa. ylä asteella alkoi pakollisena toinen kotimainen eli Ruotsi. Ja koska ei jatkanut sitten koulua niin ei ikinä lukenut englantia!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ei kaikki opiskele enkkua:
Eihän kaikki lue englantia!!!!! Serkkuni alkoi lukemaan ala-asteella saksaa. ylä asteella alkoi pakollisena toinen kotimainen eli Ruotsi. Ja koska ei jatkanut sitten koulua niin ei ikinä lukenut englantia!!!!!!!

ihmeesti sitä vaan voi oppia koulussa lukemattakin. Minulla mm on työkaveri joka on lukenut aikanaan saksan ja ruotsin ja englantia kuitenkin sen verran puhuu että silläkin pärjää. itseopiskellut lienee sitten.
En minäkään koulussa ole ranskaa, venäjää tai italiaa lukenut mutta itse olen niitä sen verran opiskellut että junalippuja osaan ostaa ja ruokaa tilata ja jotakin muutakin pientä. Italiaa haluan oppia enemmän ja niinpä ahmin aina jonkun kielikurssin kun telkkarista vaan joskus taas tulisi.

kaikkien ei tietenkään tarvitse kaikkia kieliä osata. Mutta minä olen ollut lukevinani että täällä on kyselty apua koulutehtäviin eli ne ihmiset on kuitenkin sitä kieltä yrittäneet (tai ovat olleet pakotettuja) opiskella

ihmeesti sitä vaan voi oppia koulussa lukemattakin. Minulla mm on työkaveri joka on lukenut aikanaan saksan ja ruotsin ja englantia kuitenkin sen verran puhuu että silläkin pärjää. itseopiskellut lienee sitten.
En minäkään koulussa ole ranskaa, venäjää tai italiaa lukenut mutta itse olen niitä sen verran opiskellut että junalippuja osaan ostaa ja ruokaa tilata ja jotakin muutakin pientä. Italiaa haluan oppia enemmän ja niinpä ahmin aina jonkun kielikurssin kun telkkarista vaan joskus taas tulisi.

Samoin serkkuni osaa englantia niin että selviää. Ja ihan itse on opiskellut. Ja ei serkkuni opiskelemattomana pummiksi jäänyt. Meni vaan perhe firmaan töihin ja saa alan pätevyyden työtä tekemällä. Nykyään alue esimiehenä ja myöhemmin sitten toimitusjohtajana. Eli kyllä sitä kouluja käymättä ja sitä englantia opiskelemattomana pääsee elämässä eteenpäin.

Mutta kaikki ei siis opi ja opiskele englantia. Ja työlästä on suomentaa kielioppeineen kieltä jota ei osaa. Niin miksi ei voisi pyytää apua taivammilta, vaikka täältä palstalta?

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Samoin serkkuni osaa englantia niin että selviää. Ja ihan itse on opiskellut. Ja ei serkkuni opiskelemattomana pummiksi jäänyt. Meni vaan perhe firmaan töihin ja saa alan pätevyyden työtä tekemällä. Nykyään alue esimiehenä ja myöhemmin sitten toimitusjohtajana. Eli kyllä sitä kouluja käymättä ja sitä englantia opiskelemattomana pääsee elämässä eteenpäin.

Mutta kaikki ei siis opi ja opiskele englantia. Ja työlästä on suomentaa kielioppeineen kieltä jota ei osaa. Niin miksi ei voisi pyytää apua taivammilta, vaikka täältä palstalta?

eri juttu kysyä neuvoa kuin teettää toisella kotitehtäviä!
Eli jos on kyse jostakin nettisivun tekstipätkästä sen mielellään kääntää, mutta ne minä lähde toisen kotitehtäviä tekemään niin että opettaja sitten luulee että se kyseinen henkilö osasikin vaikka ei osannutkaan.
Koulunkäynti ja oppiminen on muutakin kuin se kyseinen tehtävä tai koe tai tentti. Tarkoitus on oppia elämää varten eikä oikeassa elämässä ole joku joka hetki neuvomassa tai kommunikaattori käsissä ja sieltä haetaan vastausta joka asiaan ymmärtämättä asiaa ollenkaan.

Juu, olen todellakin samaa mieltä tuosta tehtävien teosta!!! Apua saa pyytää, mutta kyllä varsinainen tehtävä tulee itse tehdä. Sehän on todellakin osa opiskelua ja oppimista sekä opettajalle mittari josta näkee meneekö oppi perille.

Ei oo sitäpaitsi pakko lukea englantia koulussa. Yksi vieras kieli on pakollinen, se voi olla enkun sijaan esim. saksa, ranska tai venäjä, mitä nyt oma koulu sattuu tarjoamaan.

Joo, ja oon kyllä itse lukenut englantiakin, mutta oisin voinut silloin valita niiden tuntien tilalle vapaatakin, kukaan ei tosin tainnut meillä niin tehdä...

Itsekin ihmettelisin enemmän noita laskutaidottomia, miten ne uskaltaa edes kaupassa käydä? Kassahan voi "ryövätä" rahat, kun kummallakaan ei oo hajuakaan ees hehtaarista, millä loppusumman pitäis heilua...

Yhteistyössä