Kun täällä kysellään yleensä noita käännösapuja ihan simppeli englanninkielisille lauseille, niin eikös kaikki lue suomessa englan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
pistetään muutama esimerkki nyt sitten

Robert is a man you can trust.

I don`t want to make a mistake.

Let`s go for a walk.

Are you sure you can trust him? Maybe you just make a mistake then and see later what kind of man he really is. So think twice before you go for a walk with him (or at least think what you are ready to do after the walk) =)

Älä sitten naura jos ei mee nappiin...

Robert on mies johon voit luottaa.
En tahdo tehdä virhettä.
Lähdetään kävelemään.

Robin ja Gary ovat uineet järvessä koko iltapäivän
Rexissä on hyvä elokuva tällä viikolla. Oletko nähnyt sen?

:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Huh, onneksi en laittanut tänne yhtä pätkää mihin tartten suomennosapua! :whistle: :D
Ei mene nimittäin pari sanaa ymmärrykseen, joten kokonainen lause jää melkolailla pimentoon :/

Joo aika tyhmää jos täällä porukat nostelee itseään jalustalle jos osaa paremmin kieliä kuin toinen. Ja siksi porukat pelkää pyytää käännösapuja. Siis tosi tosi tyhmää :(

Huh, onneksi en laittanut tänne yhtä pätkää mihin tartten suomennosapua! :whistle: :D
Ei mene nimittäin pari sanaa ymmärrykseen, joten kokonainen lause jää melkolailla pimentoon :/

irrallisten sanojen kääntäminen voi olla hankalaa. helpottaa ihmeesti kun näkee kokonaisen kappaleen ja sen asiayhteyden missä ne oudot sanat on.
ja oikeasti oikeassa elämässä ei tarvitse joka sanaa ymmärtää (siis jos juttelee tai lukee jotakin) kunhan ymmärtää kokonaisuuden. Samoin kun aikoo sanoa jotakin jollakin kielellä, niin ei mielestäni kannata lähteä suomen kautta kääntämään vaan miettii miten sen osaisi sanoa sillä kielellä. Muistan aikanaan kun englanninopettajani sanoi että jos ei muista mikä on lehmä niin voi selittää että "se eläin josta saadaan maitoa" (no voi se toki vuohikin sitten olla, mutta siihen aikaan vähemmän vuohenmaitoa harrastettiin eikä joka kaupasta vuohenjuustoa löytynyt).

Mä oon kyl lukenut 7 vuotta enkkua peruskoulussa ja useamman opintoviikon vielä sen jälkeen, mutta vaikka vikassa tokarissa on numero 3 (1-5), niin en mä seillä koulussa mitään muuta ole oppinut, kuin lukemaan kokeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:

Joo aika tyhmää jos täällä porukat nostelee itseään jalustalle jos osaa paremmin kieliä kuin toinen. Ja siksi porukat pelkää pyytää käännösapuja. Siis tosi tosi tyhmää :(

saahan tänne laittaa mitä tahansa. Minä vain ihmettelin, kun googlesta löytyy kaikki tarvittavat sanakirjat ja helpommalla pääsee....

saahan tänne laittaa mitä tahansa. Minä vain ihmettelin, kun googlesta löytyy kaikki tarvittavat sanakirjat ja helpommalla pääsee....

ja minä en periaatteessa halua lähteä kenenkään koulutehtäviä kääntämään. Jokaisen pitäisi itse ne lauseensa rakentaa ja esittää oma tuotoksensa, jotta opettajakin näkee mitä kukin oikeasti osaa. Näin menettelen omien lasteni kanssa, laitan heidät itsensä miettimään mutta toki vinkkejä annan

Näinhän se on,itselläkin on sanakirja suosikeissa ja joskus silloin tällöin sitä tarvitsee. mulla on englanti ollut aina melko hyvä, mutta tottakai joskus tulee sanoja joita ei ole koskaan kuullutkaan

Mietin sitäkin, että miten te niitä lapsia opetatte, koska kielissä ainakin minä tarvitsin eniten vanhempien tukea pienenä koululaisena, samoin matikassa. Kaikkea kun ei voi sysätä opettajan niskoille.

Äh, en jaksanu lukea koko ketjua... Mä osaan englantia hyvin, mutten ihmettele esim . niitä luokkakavereitani jotka eivät niin hyvin osaa. Meillä oli pitkä ruotsi, joten ysiluokkaan mennessä taisi tulla kolme tai neljä vuotta enkkua luettua. Ei ihan sama kuitenkaan kuin kolmannesta lähtien...
Itse olen kääntänyt biisien sanoja ties kuinka varhaisesta asti, ollut kirjeenvaihdossa ulkomaalaisten kanssa ja muutenkin englannin oppiminen on ollut vaan jotenkin "verissä", on ollut tahto oppia. Mutta entäs ne joita ei kiinnosta mitä biisisssä sanotaan? Tai jotka eivät taho lukea kirjaansa enkuksi? So? Oppivat varmaan sitten muuta, josa kiinnostusta riittää. Mulle ei ole ranska eikä espanja uponnut ollenkaan, mutta ruotsi ja englanti kyllä. Eikä kyse ollut edes halusta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mirana:
Ei kaikki ole hyviä kielissä.

ei ole mutta perusjutut varmaan oppii jos vaan viitsii opetella. ja ihan oikeasti ei kai sitä mitään osaamatta kuitenkaan kielten kursseja läpi saa kahlattua?

Peruskoulussahan pääsee läpi vaikka 5 arvonsanalla.Mä opin kielen helposti koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Ei kaikki ole hyviä kielissä.

ei ole mutta perusjutut varmaan oppii jos vaan viitsii opetella. ja ihan oikeasti ei kai sitä mitään osaamatta kuitenkaan kielten kursseja läpi saa kahlattua?

Peruskoulussahan pääsee läpi vaikka 5 arvonsanalla.Mä opin kielen helposti koulussa.

jos englantia lukee seitsemän vuotta niin pakko siinä on sen vitosen osaajankin jotakin oppia, jotta sen vitosen vielä ysillä saa.

Mietin sitäkin, että miten te niitä lapsia opetatte, koska kielissä ainakin minä tarvitsin eniten vanhempien tukea pienenä koululaisena, samoin matikassa. Kaikkea kun ei voi sysätä opettajan niskoille.

Minä en tarvinnut apua kielissä.Eikä vanhemmat osaa kieliä.Kovin moni ei osannut enkkua 80-luvulla.
Minä pystyn auttamaan lastani kielissä.

Kaikki ei osaa kieliä, kaikki ei osaa kunnolla matematiikkaa, kaikki ei osaa kutoa tai ommella ompelukoneella, kaikki ei osaa keittää ruokaa yms. kaikkea voi opetella mutta ei oo pakko ja jos ei osaa niin aina voi kysyä apua. On sitten eri asia auttaako kukaan.

Minä en tarvinnut apua kielissä.Eikä vanhemmat osaa kieliä.Kovin moni ei osannut enkkua 80-luvulla.
Minä pystyn auttamaan lastani kielissä.

Kyllä jo 80-luvulla suurinosa suomalaisista englantia on osannut! Ei tämä nyt sentään mikään kehitysmaa ole ollut, vaan sivistysvaltio jo silloin.

samaa mietin. Joillekin lapsille ei ole helppoa oppia kaikkia aineita ja silloin vanhempien tuki on erittäin tärkeää. Minä ainakin pidän erittäin tärkeänä vanhemman osaamista ja auttamista, koska eivät opettajat nykyään pysty kaikkia kädestä pitäen auttamaan isoissa luokissa. Tukiopetustakin on vähennetty. Sitten jos kotona ei tueta ja opeteta niin lapsesta ja nuoresta voi tulla väliinputoaja, joka ei pääse/halua mihinkään jatko-opintoihin .

Alkuperäinen kirjoittaja mitä te oikein kuvittelette:
Kyllä jo 80-luvulla suurinosa suomalaisista englantia on osannut! Ei tämä nyt sentään mikään kehitysmaa ole ollut, vaan sivistysvaltio jo silloin.

En minä tuota tarkoittanut.Vanhempani eivät kuitenkaan osaa.Heillä ei ollut enkkua koulussa.

En minä tuota tarkoittanut.Vanhempani eivät kuitenkaan osaa.Heillä ei ollut enkkua koulussa.

minun vanhempani syntyivät -50-luvulla ja silloin luettiin jo englantia koulussa. Mummoni syntyi -29 ja silloin oli tietysti saksankieli se tärkein ja englantia ei ole luettu kovin paljon.

minun vanhempani syntyivät -50-luvulla ja silloin luettiin jo englantia koulussa. Mummoni syntyi -29 ja silloin oli tietysti saksankieli se tärkein ja englantia ei ole luettu kovin paljon.

Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla.Äidillä oli saksan kieltä.Isästä en muista.Molemmat elivät maaseudulla.

Osuva aloitus :whistle:

Viime viikolla taas oli tarvetta englannin kielelle, mutta kas kas... niin se vaan kieli unohtuu kun sitä ei 14 vuoteen käytä laisinkaan. Olen yo vm-94 ja sen jälkeen en ole enkkuakaan tarvinnut missään, ymmärrän toki kun sitä kuulen tai luen, mutta kun pitää ryhtyä sitä puhumaan, niin uuuuuups... eipä siinä sillä hetkellä tule mieleen sanoja sen vertaa, että saisi järkeviä lauseita muodostettua. No, toki nyt sellaista helppoa small talkia, mutta isommin ei kykene nykyään juttelemaan kuin pohojanmaan murteella ja välillä tuntuu ettei sekään suju :laugh:

Muoks. Lisään tähän vielä, että uskokoo ken tahtoo, mutta olen koulu/ opiskeluaikoina ollut todella hyvä kielissä, mutta ruostuuhan se taito kun ei yhtään käytä.

Yhteistyössä