Kun sukunimi vaihtuu naimisiin mentäessä, minne kaikkialle pitää ilmoittaa ja mitkä kortit uusia ym??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katti123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katti123

Jäsen
02.09.2007
101
0
16
meillä mies vaihtoi sukunimeä, kelasta tuli jo uusi kela-kortti ja pankkiin on nimenmuutos mennyt. Mutta entäs ajokortti ja passi? Ne pitää varmaan hankkia ihan uudet? Joutuuko maksamaan sen normaalihinnan niistä? Tuleeko uusi ajokortti automaattisesti vai pitääkö sitäkin hakea?

Entäs onkojotain muita tärkeitä paikkoja minne pitää ilmoittaa?
Kaikki bonuskortit yms tietty, mutta niillä ei liene mikään kiire.

Kuinka pitkään vanha passi ja vanha ajokortti vielä kelpaavat, siis kuinkahan kiire on hankkia uudet uudella nimellä?

Ajokortti ja passi pitää hakea ja kuvat niihin tarvii olla mukana. Ajokortti taisi olla jotain 40e, jos en väärin muista. En osaa sanoa kauanko passi & ajokortti kelpaa vanhana. Siihen uuteen ajokorttiin meni pari viikkoa-kuukausi ennen kun sen saa.

Kirjoittelen tässä harmaana.. en jaksanut kirjautua... Oltiin samassa pinossa tossa taaannoin.. ennenkuin häippäsit.. :) Kyllä mäkin tulen ja perässä lujaa.. Nyt on sellanen fiilis et tärppäs...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Kaikki, missä lukee vanha nimi, pitää uusia. Passi kelpaa jonkin aikaa nimenvaihtumisen jälkeen, mutta en tiiä, kuinka kauan. ...ajokorttia mä en ole vieläkään saanut uusittua... joo, pitäis kyllä.. :snotty:

Mulle sanottiin poliisilaitoksella että passi ei kelpaa enää siinä vaiheessa kun on uuden henkilöllisyystodistuksen saanut (eli kun hain ajokortin) vaikka käyttöaikaa passilla olisi vielä ollut.
Tosin joku sanoin tällä palstalla että hänelle oli sanottu (vai että hän oli käyttänyt) vanha passi käy siihen asti kun umpeutuu. Mutta itse uskon enemmän tuohon että uusittava on heti kun passia tarvitsee.
Ajokortti pitää uusia kahden kuukauden sisällä.

Ajokortti pitää uusia KOLMEN kuukauden sisällä. Mulle tuli kuvaton Kela-kortti suunnilleen viikko häistä, toiseen korttiin tais mennä pari viikko pitempään. Mulla siis vaihtui samalla myös etunimi ja ekana tuli kortti uudella etunimellä ja vanhalla sukunimellä. Virkatodistusta on hyvä pitää mukana siihen asti, kun uudet henkkarit saa hankittua... Sellasen saa maistraatista muutamalla eurolla.

Uusittavia on henkkarit, (passi) pankkikortit, bonuskortit, jäsenkortit, kirjastokortti... Vieläköhän muita olis?

Pankkikortti (Nordealta ei tuu automaattisesti vaikka näkevät et nimi muuttuu) samoin S-kortti piti tilata. Plussa tuli itekseen. Kaikki kerhojäsenyydet, lehtitilaukset ym voi muuttaa sitä mukaa kun postia tulee. Ajokortti on kai kiireisin, passi jos matkustaa.

Nyt vasta hoksasin,että eipä ole tullut tuota kelakorttia uudella nimellä,aiemmin ollut kuvallinen.Miten sen saa kelalta?Pitääkö täyttää jotain lomaketta,voiko netin kautta?Maksaako,siis jos ottaa tuon kuvattoman?Vähän myöhään heräsin,naimisiin menty jo -05 =) parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Juu, jos on kuvallinen kela-kortti, se pitää itse uusia! Ajokortti ja passi tarttee tietysti uusia. maksamaan niistä joutuu normaalisti. Sit riippuu vähän firmoista, mitkä saa tiedot automaattisesti ja mitkä ei. Eli pitää varmaan itse tarkistaa kaikista mahollisista bonuskorttifirmista mikä on tilanne.

Ja yks muuten mikä mun mielestä on hassu. Olen joskus vuonna 0 tilannut seiska-lehteä. edelleen saan mainoksia, nykyinen osoite on oikea vaikken ole sitä ilmoittanut, mutta mistä ne on keksineet säilyttää mun tyttönimen?

nii eikä tietty ole enää pakko ottaa uutta kuvallista korttia kelasta. silloin riittää soitto ja ne lähettää uuden kuvattoman. Mulla kävi kans noin, ihmettelin kun ei korttia kuulunut, enkä edes muistanut, että teininä olin käyttänyt kuvallista korttia henkkarina.

Yhteistyössä