kun saavut t risteykseen ja pitää pysähtyä,vaihdatko vaihteet vauhdissa vai vasta ko pydähdyt ni suoraan 4-1? :D

  • Viestiketjun aloittaja jepss:)
  • Ensimmäinen viesti
"pop"
Itse harrastan moottorijarrutusta, joten jos 80 lähestyn risteystä vaihdan ensin nelosen, sitten kolmosen taijoskus suoraan kakkosen ja liun sen matkan sinne risteykseen, yleensä en tarvitse jarruja ollenkaan, ellei ole stop merkkiä tai satu tulemaan autosumaa, yleensä saan tahditettua itseni hyvään koloon.

Jos harrastaa sitä "kaasutan 30m ennen risteystä asti sittenlyön kytkimen pohjaan ja jarrutan loppumatkan" lienee se autolle aikas sama vaihdatko vitoselta ykköselle vai käytkö ne kaikki läpi. Vanha ajo-ope kyllä sanoi että auto tykkää että vaihdetaan järjestyksess' yllös ja alas mutta siitä sittemmin viisastuneena olen oppinut hyppimään vaihteita ilman että autolle siitä murheita koituisi.
 
[QUOTE="pop";25796987]Itse harrastan moottorijarrutusta, joten jos 80 lähestyn risteystä vaihdan ensin nelosen, sitten kolmosen taijoskus suoraan kakkosen ja liun sen matkan sinne risteykseen, yleensä en tarvitse jarruja ollenkaan, ellei ole stop merkkiä tai satu tulemaan autosumaa, yleensä saan tahditettua itseni hyvään koloon.
[/QUOTE]

Kutakuinkin näin.
 
"mä"
[QUOTE="vieras";25797021]Kun lähestyn risteystä niin laitan vapaalle ja vasta sitten kun oon pysähtyny vaihan ykköselle.[/QUOTE]

Miksi vapaalle? Opettele moottorijarrutus, se säästää selvää rahaa :)
 
Juuu
Ihan kytkin pohjaan ja sitten liikkeelle lähtö kakkosella tai ykkösellä. Ykkösellä tietysti vain silloin kun auto pysähtynyt. En harrasta moottorijarruttelua. Uskon autokoulunopettajaa ja ex-poikakaveria jotka ei sitä suositelleet :D
 
"Mies"
[QUOTE="mä";25797057]Miksi vapaalle? Opettele moottorijarrutus, se säästää selvää rahaa :)[/QUOTE]

Jos autolla ajetaan vähän, kannattaa jarrutukset tehdä ihan jarruilla. Se pitää ne paremmassa kunnossa, joten auto menee useammin katsastuksesta läpi.

Paljon ajavan kannattaa tietysti jarruttaa myös vaihteilla. Kuluu jarrut hitaammin.
 
Minä yleensä moottorijarruttelen, tosin maantienopeuksissa jarruttelen ihan oikeasti etenkin silloin kun takana ajelee joku. Yleensä vaihdan kutoselta vitoselle, joskus suoraan neloselle, ja sitten kolmoselle. (Ja jos kaupungissa ajetaaan niin kakkoselle ja ykköselle tarpeen mukaan)
 
Viimeksi muokattu:
..
Moottorijarruttelen. Ja kyllä, koska vie vähemmän bensaa ja kuluttaa vähemmän autoa. Ette oikeasti voi olla tosissanne, että autokoulussa on kielletty moottorijarrutus?! On vissiin ollut epäpätevä opettaja.
 
"pop"
Moottorijarruttelen. Ja kyllä, koska vie vähemmän bensaa ja kuluttaa vähemmän autoa. Ette oikeasti voi olla tosissanne, että autokoulussa on kielletty moottorijarrutus?! On vissiin ollut epäpätevä opettaja.
Olen minäkin kuullut tuosta että moottorijarrutus kuluttaa moottoria, uskon sen kyllä pitävän paikkaansa. En kuitenkaan usko että se on mikään merkittävä ero, siinä missä bensan kulutukseen sillä on. Ja minusta on vaan kivempaa olla pysähtymättä kaikkiin punaisiin valoihin ja risteyksiin kun ei kerran ole pakko.



Ja sille joka ei tiennyt mitä moottorijarrutus on, se on sitä että että otetaan jalka pois kaasulta ja annetaan moottorin jarruttaa, mitä nopeammin halutaan jarruttaa sitä pienempi vaihde laitetaan päälle. Tietysti ei yleensä hypätä enemmän kuin yhden vaihteen yli korkeintaan kovassa vauhdissa jottei kierrokset nyt nouse ihan tajuttomasti, eli esim vitoselta vaihdetaan neloselle tai kolmoselle kun moottorijarrutetaan, eikä esim kakkoselle saati ykköselle mistä voi jo seurata vahinkoa moottorille.
 

Yhteistyössä