\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2005 klo 22:29 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2005 klo 16:13 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2005 klo 15:02 kika kirjoitti:
Mitä merkitystä on sillä, että lapsi näkee isovanhempansa tai päinvastoin?
Jokainen vanhempihan itse lapsensa kuitenkin hoitaa...eikös niin?
Mulle on tärkeää, että isovanhemmat on vielä lapsenlapsiensa elämässä mukana: meillä on aina ollut pienenä mummula, johon aina oltiin tervetulleita. Isovanhemmilta myös oppii asioita.. toki myös vanhemmilta, mutta siis erilaisia asioita, mihin vanhemmat ei välttämättä jaksa paneutua, tai tule ehkä ajatelleeksi että tällaisesta voisi kertoa. Ja isovanhemmathan ovat myös niitä jotka tietävät pisimmälle taakse päin tästä elämästä, siis millaista ennen on ollut. Meillä ainakin oli näin. Todella kauniita muistoja on isovanhemmista, ja mummu on vielä yhä elossa kun mulla on jo oma lapsi, joka on hienoa: toivottavasti seuraavan myös tulee vielä näkemään.
lapselle mieluummin kypsät, elämäkokemusta saaneet vanhemmat kuin teiniäiti tai -isä. se, ettei omia isovanhempiaan ehdi nähdä, on paljon pienempi murhe kuin se, että oma äiti on alaikäinen ja itsekin keskenkasvuinen. lapsen vanhempienhan se kasvatusvastuu luitenkin on, ja se vaatii aikuisen vastuuta ottavaa suhtautumista asioihin.
Kuule miisukisu. Sanon nyt tämän ihan viimesen ja ainoan kerran enää. Olen varsin vastuullinen äiti lapselleni, en enää keskenkasvuinen, en alaikäinen, enkä teini. Elämänkokemusta kertyy tässä koko ajan nytkin, kun jo äiti olen, ja sitä ennenkin tuota on tullut jo ihan liikaa tähän ikään nähden kerättyä. Parempia vanhempia lapselle ei löytyisi, kuin me itse, minä, ja se mies jonka kanssa lapseni halusin saada ja kasvattaa. Otan vastuuta joka päivä meidän yhteisestä kodista, yhteisestä lapsesta, ja yhteisistä asioista, jotka ilman kummankaan vanhempien apua yhdessä joka ainoa päivä aina itseksemme hoidetaan. Meillä ei lapsia tehdä isovanhempien kasvateiksi, mutta isovanhemmat ovat, ja toivottavasti tulevat aina olemaan lapselle hyvin tärkeitä ihan niissä omissa rooleissaan lapsen mummina, mummuna, pappana ja vaarina. Jos nyt ystävällisesti voisit antaa jo olla, sinun mielipiteesi kaikki jo tietävät. Kiitos.