Kun pylly ei kestä kakkaa!!

  • Viestiketjun aloittaja -lehmu-
  • Ensimmäinen viesti
-lehmu-
Meillä on nyt ollut pari kuukautta enemmän tai vähemmän ongelmana se, että poika (1 v 5 kk) kakkaa usein ja pylly huutaa punaisena jos ei heti pese pois. Perjantaina pesin viidet kakat, lauantaina kai kolmet ja tänään kolmet. Ja pylly kirkuu punaisena. Yhdetkään kakat eivät ole kauaa pöksyissä seisoneet, sen verran että ollaan pyritty pääsemään yhdellä pyllypyykillä/kerta.

Pottahommelit meni väliin jo upeasti, nyt ei kyllä malta potalle asioimaan mitenkään. Pissat sinne saa joskus pyydystettyä, mutta kakkaa ei. No, voisin tietysti aamukakkaa yrittää pyydystää jos vain jollain ilveellä saisi pojan pysymään potalla. Puuron syönnin jälkeen tulee yleensä tunnin sisällä - ei aina.

Voiko kyse olla jostain allergiasta? Tuo pyllyn punastelu alkoi kiinteiden myötä (6 kk:n iästä). En tiedä yhtään, mitä voisin epäillä sillä allergioita ei kulje kummassakaan suvussa - tai no laktoosia jonkun verran.
 
harmaalehmu
Kiva kuulla että on edes kohtalotovereita pojalla, vaikka eipä näin herkkää ihoa toivoisi kenellekään.

Bebanthen on käytössä, toisinaan talkki. Iho alkaa niin herkästi erittää nestettä ja jotenkin se talkki toimii silloin paremmin. Pesuun en käytä saippuaa ellei kakka ole ihan pyllyyn kiinni liimautunutta liisteriä, jota se harvemmin on (tai ehtii olla).

Ja kotioloissa taidan vaan alkaa pitää ilman vaippaa. Matot on poissa muilta lattioilta paitsi olohuoneesta, joten saapa tuon jätökset siivottua. Tässä on kyllä ongelmana se, että poika tykkää pissoistaan ja kakoistaan, yrittää aina levitellä liisterit pitkin poikin ja jopa maistella. Aivan ihastuksissaan on, jos saa pissattua matolle - silloin lyö naamalleen pissansa päälle ja yrittää nokkia :kieh:

Mut jos löisi silti pöksyt jalkaan, niin vähän hidastaisi. tänään on siivottu pöksyistä kahdet kakat ja lattialta yhdet pissat :D
 
Meillä on selvästi allergia-oire. Tyttö on maitoallergikko, ja viimeisen maitokokeilun aikana pylly paloi. Kakka alkoi parin maidollisen päivän jälkeen haista ihan oksennukselle, ihan kuin olisi vatsahappoja päässyt läpi :\| Ihan pienet, satunnaiset maidot ruuassa tai pullassa (kyläillessä joskus saa näitä) maha kestää.
 
Onko kakka normaalia, kiinteää vai ripulia? Jos jälkimmäistä niin on selvästi oire jostain, kannattaa tutkituttaa.

Muuten en kehottaisi missään nimessä pesemään saippualla, ikinä, vaan pelkällä vedellä. Ja mahd. paljon ilmakylpyjä ja ihan vesikylvytkin tai rasvakylvyt voisi auttaa. Meidän tytön joskus punainen pylly ei yleinsä iltakylvyn jälkeen enää punoita. Ja sitten sinkkivoidetta tai talkkia. Rasvat voi vaan hautoa.
 
harmaalehmu
Kakka on ihan normaalia, löysähköä mutta ei ripulia. Tuota saippuapesua käytetään äärimmäisen harvoin, mutta voisi tosiaan pistää käskytyksen että ei ikinä.

Ummetuksesta ei meidän perheessä kärsitä. Kummallakin vanhemmista on isomman vessaistunnon paikka kerran päivässä, joskus useamminkin.

Tämän päivän kakkapesusaldo on kolme tähän mennessä. Teki jo ennen aamupalaa, jatkoi aamupalan päälle. Oli ilman vaippaa sisällä ja pissi lattialle. Ulkoa tullessa oli taas kakka vaipassa, jolloin pesu, kuivattelu ja sinkkivoide sekä pikkuhousut jalkaan. Syönnin päätteeksi pissi syöttötuoliin ja nyt on menossa päiväunille vaippa löysästi kiinnitettynä. Ja aika kurjalta näyttää takamus, ei kyllä huutanut pesua että on se kipeämpikin ollut.

Illalla oli tarkoitus mennä uimahalliin, mitenkähän se kloorivesi? Oli kyllä taaperouinnissa lauantainakin, eikä peppuun ollut vaikutusta kumpaankaan suuntaan.
 
Tuli vielä mieleen, että voisiko olla vaippamerkki joka pyllyä ärsyttää? Vaikka mitä todennäköisemmin on se kakka vaan. Mutta kuitenkin.

Sitten toisena vielä, että onko kakkaa aina vaipassa paljon? Tekeekö siis kerrallaan kaikki kakat vai pienissä erissä pitkin päivää. Jos yrittäisi että kakkaa rauhassa kaiken kerralla niin kohta ei taas olis kakka vaipassa. Vaikka vaikeaahan tätäkin on toteuttaa ja jos pitkään kakka on vaipassa niin taas entistä punasempi peppu.

Kloorivesihän saattaa kirvellä pyllyä jos pahana on ja ne pöpöt minua mietityttäis. Siis jos on ihan auki peppu. Mutta muutenhan sitä voi ja kannattaakin elellä normaaliin tahtiin. Tsemppiä!
 
harmaalehmu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2005 klo 13:36 ätä kirjoitti:
Tuli vielä mieleen, että voisiko olla vaippamerkki joka pyllyä ärsyttää?

Sitten toisena vielä, että onko kakkaa aina vaipassa paljon? Tekeekö siis kerrallaan kaikki kakat vai pienissä erissä pitkin päivää. Jos yrittäisi että kakkaa rauhassa kaiken kerralla...

Kloorivesihän saattaa kirvellä pyllyä jos pahana on ja ne pöpöt minua mietityttäis. Siis jos on ihan auki peppu. Mutta muutenhan sitä voi ja kannattaakin elellä normaaliin tahtiin. Tsemppiä!
Ei ole vaippamerkistä kiinni. Eikä pesuaineesta, meillä käytetään kestovaippoja... Ihottuma ilmestyy nimenomaan niille kohdille, joista kakka koskettaa ihoon, ei sinne missä pissasta märkä vaippa ottaa kiinni, vaan sinne missä kakka on ollut ihoa vasten - ja vain sinne.

Tänään se aamukakka jäi kesken. Pesulle mentiin kun huomasin että kakkaa oli ennen syöntiä, en viitsinyt istuttaa kakan kanssa ruualle. Olen yrittänyt odottaa että poika tekisi kakan valmiiksi, mutta nyt peppu on siinä kunnossa että ei viitsi kauaa odottaa jos kerta kakkaa on.

Tuo uimahallin pöpöjuttu mietityttää kyllä. Tosin halli on ollut lauantain vauvauintien jälkeen kiinni ja aukeaa nyt iltapäivästä, joten kovin likaista vesi ei ole... Mut ehkä odottelemme isosiskoa omista harrastuksistaan tänään ostoksilla kaarrellen - katsotaan nyt kuinka tuo peppu voi kun herää uniltaan.

Ehkäpä tuolla veitikalla on nyt menossa vaihe, jossa kakkaaminen tuottaa jonkinlaista mielihyvää. On siis alkanut tiedostaa mitä toimituksessa oikeasti tapahtuu. Kun ei tälläinen kakantekovauhti ole ihan normaalia... =)
 
voisin ajatella että kyseessä vois olla joku allergisoiva ruoka-aine..kun kerran kakkii joka päivä useasti ja on löysää. eli onko joku ruoka-aine mitä syö joka päivä? Vilja-allergia?onko mausteisia ruokia? Maito?
 
harmaalehmu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2005 klo 13:48 rentunruusu kirjoitti:
voisin ajatella että kyseessä vois olla joku allergisoiva ruoka-aine..kun kerran kakkii joka päivä useasti ja on löysää. eli onko joku ruoka-aine mitä syö joka päivä? Vilja-allergia?onko mausteisia ruokia? Maito?
Puuroa syö aamuin illoin, nyt ollut kaurapuuroa tai neljää viljaa. Ruisleivästä tykkää myös kovasti. Muuten ruokailee varsin vaihtelevasti, pääsääntöisesti kotiruokaa. Maitoa saa tietenkin myös joka päivä. Ruuat eivät ole kamalan mausteisia, jos on mausteisempaa ruokaa tarjolla, niin loivennan pojan annosta vedellä, maidolla tai jugurtilla.

Jos koettaisi karsia allergiaepäilyt pois, niin jättäisinkö ensimmäisenä nuo kotimaiset viljat pannaan? ja kuinka pitkä aika on tarpeeksi pitkä? Suoli toimii vauhdikkaasti.

Myös marjamehuista poika tykkää kovasti. Meillä on kotipolttoisia mehuja käytössä ja kun kaikki muutkin juovat, niin olenhan minä pojallekin antanut. Voisiko se sittenkin tulla niistä?! Vuosi sitten poika oli vielä täysimetyksessä, mutta nyt miettiessäni myös silloin marja-aikaan kun itse söin ja join paljon marjaa, niin ojan pylly punasteli.

Marjat vai viljat? Vai molemmat pois?!
 
rentunruusu harmaana
periaatteessa omin päin ei pitäisi mennä muuttelemaan (pitempi aika) mut voithan kokeilla tuon mehun poisjätön joksikin päiväksi luulisi et muutamassa päivässä jo vois nähdä et onko aiheuttaja ..Käytättekö samoja marjoja muuten kuin mehussa? jos niin kannattais sit olla niitäkin antamatta mutta tuo viljahomma pitäis varmaan keskustella ihan lääkärin kanssa. Toivottavasti asia ratkeaa piakkoin!
 
harmaalehmu
Eipä tuolla kotimaisten viljojen poisjätöllä hetkeksi ole kovin suurta merkitystä. Maitoa neuvottelisin neuvolasta ainakin, jos ohjaisivat lääkäriin niin sitten lääkärin ohjeilla. Mutta viljat pystyy kuitenkin paikkaamaan, esim. maissilla ja riisillä yhden tai kahdenkin viikon ajan. Jos siinä ajassa näkyy selvä muutos, niin onpa lääkäriinkin jotain kättä pidempää.

Marjoja menee sekä mehuna että muutenkin: karviaista, punaherukkaa, mustaherukkaa, mansikkaa, puolukkaa ja hillaa. Nekin voi korvata hedelmillä siksi aikaa kun kokeilee.
 
allergiset
joillekin tulee ainoastaan suolisto-oireita allergiassa.
kyllä kannattaa mennä lääkäriin koska jos kyse on
allergiasta suolisto menee koko ajan pahempaan
kuntoon ja ainoa keino on sitten oireita aiheuttavan
ruoan välttäminen.Myös kannataa pitää kirjaa
mitä on syönyt, näin ehkä voi saada selville aiheuttajan.
meidän lapsi oli allerginen kauralle.Maitoa ja viljoja ei
saisi jättää pois ilman että on keskustellut lääkärin
kanssa.Itse olen saanut paljon apua ja todella hyviä
neuvoja allergia ja astmaliitosta. (www.allergia.com.)
Sinne voi myös soittaa!
 
-lehmu-
Jätin puurot pois. Vehnää sai pikkuisen tänään, kun tein lasagnea, niin kävi lautaselta ottamassa rippusen. Kakka muuttui heti kiinteämmäksi ja pylly on paranemaan päin :D On toki tänäänkin käyty pyllypyykillä kolmesti, mutta kuitenkin...

Mä tarkkailen vähän tätä ruokavaliota, mutta ihan äkkiseltään näyttää siltä, että vilja aiheuttaa liian äkäisen ruuansulatuksen. Jos huomisen olisi ainakin vielä kokonaan viljatta (riisiä on syönyt kyllä) ja mahdollisesti sitten kokeilisi taas puuroa?
 
Meillä kakkonen reagoi juuri noin saadessaan päärynää tai omenaa, joille on allerginen, reagoi siis vain suolella ja silti tuotokset on suht normaaleja, ei mitään ripulia tms. vain ihon polttavaa ja "usein tulevaa". ASopisi muutenkin teille, jos tullut kiinteiden myötä.
 
-lehmu-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 20:43 Kirsikka kirjoitti:
Meillä kakkonen reagoi juuri noin saadessaan päärynää tai omenaa, joille on allerginen, reagoi siis vain suolella ja silti tuotokset on suht normaaleja, ei mitään ripulia tms. vain ihon polttavaa ja "usein tulevaa". ASopisi muutenkin teille, jos tullut kiinteiden myötä.
Kuinka allergia teillä sitten lopullisesti todettiin? Kuinka tarkkaan tutkitte ensin itse ja millaisin eväin pääsitte lääkäriin?

Mä en kuitenkaan voi vielä olla laisinkaan varma tuosta viljasta, sillä marjat ovat myös epäilyn alla. Tai voi se olla joku muukin... tai olla olematta. Mä olen ihan onneton näissä allergia-asioissa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 20:49 -lehmu- kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 20:43 Kirsikka kirjoitti:
Meillä kakkonen reagoi juuri noin saadessaan päärynää tai omenaa, joille on allerginen, reagoi siis vain suolella ja silti tuotokset on suht normaaleja, ei mitään ripulia tms. vain ihon polttavaa ja "usein tulevaa". ASopisi muutenkin teille, jos tullut kiinteiden myötä.
Kuinka allergia teillä sitten lopullisesti todettiin? Kuinka tarkkaan tutkitte ensin itse ja millaisin eväin pääsitte lääkäriin?

Mä en kuitenkaan voi vielä olla laisinkaan varma tuosta viljasta, sillä marjat ovat myös epäilyn alla. Tai voi se olla joku muukin... tai olla olematta. Mä olen ihan onneton näissä allergia-asioissa...

Poikaa ei ole testattu allergiakokein, koska tulokset on niin selvät. Mun ei tarvii antaa kuin haukata pala kaks omenaa tai antaa puoli purkkia päärynäsosetta, niin pylly loistaa seuraavan viikon. Pidemmän aikaa seurattiin poikaa, annettiin omenaa, seurattiin miten kävi, parannettiin ihoa ja taas testattiin että varmasti saatiin selville aiheuttaja. Allergiakokeet ei pakosti näytä varmaa tulosta, esikoispoika oli ja silti kokeet oli puhtaat, vaikka poika on vielä allergisempi kuin tämä jolla on omena ja päärynä kieltolistalla. Lääkäriin pääsyä (allergiakokeisiin siis) odotetaan, että lapsi saa lisää ikää, yli 2v. on suositeltava ikä kuulemma ja poika tulee 2v. vasta marraskuussa.
 
-lehmu-
Kiitos Kirsikka! Tutkaillaan ja tarkkaillaan, nyt sentään osaan ihan oikeasti epäillä jotain.

Äsken pistin pojan nukkumaan. Ja kas, pylly on lähes terve!!! :) =) :D Katsotaan, mitä huominen tuo tullessaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 21:29 -lehmu- kirjoitti:
Kiitos Kirsikka! Tutkaillaan ja tarkkaillaan, nyt sentään osaan ihan oikeasti epäillä jotain.

Äsken pistin pojan nukkumaan. Ja kas, pylly on lähes terve!!! :) =) :D Katsotaan, mitä huominen tuo tullessaan...
Älä suoraan jätä siis viljoja yms. kaikkia kerralla pois, vaan yks viljalaji kerrallaan viikoksi pariksi pikkuhiljaa niin näet selvimmiten mistä oirehtii vai oliko vain puhdasta sattumaa. Pitkä prosessi siis tulossa! Meillä parasta rasvaa on ollu sinkkivoide ja ihan perusrasva muuten :wave:
 
-lehmu-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 21:38 Kirsikka kirjoitti:
Älä suoraan jätä siis viljoja yms. kaikkia kerralla pois, vaan yks viljalaji kerrallaan viikoksi pariksi pikkuhiljaa niin näet selvimmiten mistä oirehtii vai oliko vain puhdasta sattumaa. Pitkä prosessi siis tulossa! Meillä parasta rasvaa on ollu sinkkivoide ja ihan perusrasva muuten :wave:
Jeps, näin on tarkoitus tehdä. Nyt on tämän päivää olleet kaikki kotimaiset viljat poissa, mutta torstaina ajattelin palauttaa jo jonkun tai ehkä kaikki. Myös marjat olleet poissa vadelmaa ja mustikkaa lukuunottamatta, joten jos jatkaisi tuota marjojen poissa pitämistä pidempään... Hmm, täytyy pohdiskella. Kiitos tuesta kuitenkin! :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 21:48 -lehmu- kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 21:38 Kirsikka kirjoitti:
Älä suoraan jätä siis viljoja yms. kaikkia kerralla pois, vaan yks viljalaji kerrallaan viikoksi pariksi pikkuhiljaa niin näet selvimmiten mistä oirehtii vai oliko vain puhdasta sattumaa. Pitkä prosessi siis tulossa! Meillä parasta rasvaa on ollu sinkkivoide ja ihan perusrasva muuten :wave:
Jeps, näin on tarkoitus tehdä. Nyt on tämän päivää olleet kaikki kotimaiset viljat poissa, mutta torstaina ajattelin palauttaa jo jonkun tai ehkä kaikki. Myös marjat olleet poissa vadelmaa ja mustikkaa lukuunottamatta, joten jos jatkaisi tuota marjojen poissa pitämistä pidempään... Hmm, täytyy pohdiskella. Kiitos tuesta kuitenkin! :flower:

Kuule, ota nyt kaikki ihan normaalisti takaisin ruokavalioon ja alat karsia siitä 2-3 vkoksi ajaksi aina yksi ruoka-aine kerrallaan pois, niin saat kaikista varmimmiten selville, mistä oireet tulee. Harvemmin kukaan on perussuomalaisille marjoille allergisia muuten. Joku reagoi ruoka-aineeseen vasta viikon päästä, jollekin kuten meillä, oireet tulee parin tunnin kuluttua syömisestä, joten siksi ihan reilusti parin viikon ajaksi yks ruoka-aine pois! ja jos ei siitä näytä tulevan oireita, niin se takas sit ruokavalioon.
 
harmaalehmu
Palautin eilen vehnän ja kauran. Vehnää sai leivissä ja kauraa puurona. Tänään oli sitten pyllyreijän ympärys punaisena, ei vielä kummempaa.

Tiedän, että kotimaiset marjat ovat harvoin allergisoivia. On nyt sitten saanut jo karviasta ja mustaherukkaa.

Ehkä tuo mun tapani kertoa asia tuntuu hurjalta, mutta jos kotimaiset viljat (ja/tai marjat) ovat taaperolta pari päivää karanteenissa, niin ei tuo kyllä puutoksista kärsi.

Tänään on sitten annettu vehnää, ei kauraa. Pojan suolisto on nopea, tänään on tullut jo eilen illalla annetut mustaherukat läpi. Ja näyttää myös reagoivan tuo iho aika vauhdilla, peppu oli nimittäin parempi näinä parina päivinä kuin koskaan... Kun toiset reagoivat hittaammin, niin näin äkkiseltään näyttää että meillä reagoidaan ärhäkästi.

Kunhan mä nyt vielä varmistelen vähän epäilyksiäni, niin tiedän mistä aloittaa tuon pidemmäksi ajaksi poisjätön. Ja sitä ennen olen yhteyksissä neuvolaan.
 

Yhteistyössä