Kun lapsi joutuu elämään HIRVITTÄVÄN paskan keskellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enttenTentten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jöröjukka;26764561:
Eihän tuollainen sotku miellyttävää ole, mutta ei siitä nyt ainakaan kannata ILMOITTAA minnekään. Jos esim. sosiaalityöntekijät näkisivät kuvailemasi asunnon, he saattaisivat jopa ottaa lapsen huostaan. Ja lapselle voi todellakin olla traumaattisempaa ja vahingollisempaa joutua eroon vanhemmistaan kuin elää vanhempien kanssa sotkuisessa kodissa.

Jos lapsesta kerran muuten huolehditaan - saa ruokaa, puhtaat vaatteet, läheisyyttä ja hellyyttä, ja jos hänen kanssa leikitään, luetaan, ulkoillaan jne. niin tuo sotkuinen koti ei kyllä paina vaakakupissa niin paljon, että perhe pitäisi sen vuoksi hajottaa.

Vähän arjen hallinta hukassa, tai ei niin vähänkään. Mutta ei se sentään maailmaa kaada.

No tuota tuota. Ensinnäkään kenenkään lapsia ei ihan noin vaan oteta huostaan. Ja mikä häpeä se on ottaa apua vastaan jos sitä on tarjolla?

Mä ap.nä opastaisin ihmistä hakemaan joko siivoojaa tai perhetyöntekijää.

Vaikka meillä on 7 kissaa ja hiekkalaatikoita on useita niin ei meillä haise. Käytän pellettiä ja aina kun huomaan että joku on isommat tarpeet tehnyt niin hanskat käteen ja wc-paperilla pois ja vessanpyttyyn. Vessan pesen joka päivä, imuroin joka päivä ja luutuan perjantaisin. Petivaatteet vaihdetaan viikkosiivon yhteydessä. En todellakaan ymmärrä että vaikka olisi lapsia ja eläimiä niin kämppä on kuin pommin jäleltä. Meillä on vaativa 11 vuotias keskosena syntynyt poika jolla on kehitysviivästymä ja myös hän vie aikaa. Jaksotamme miehen kanssa niin että kun mies tulee töistä on hän paljon pojan kanssa, (tosin nyt on kehitys hiljalleen otettu kiinni) ja minä voin keskittyä kotitöihin. Viikkosiivot teemme yhdessä.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Huh huh! Kaikille niitä lapsia siunaatuukin. Tämä maailma ei nykyään todellakaan ole sopiva paikka lapsille. Tämä on yksi niistä lukuisista syistä, miksi olen vapaaehtoisesti lapseton.

[QUOTE="vieras";26764903]Meillä ei pestä lattioita ikinä. Imuroidaan noin kerran tai kaksi kuussa. Pyykit pestään kun ei enää ole puhtaita vaatteita. Minkä ihmeen takia niitä pitäisikään olla jatkuvasti pesemässä? Eikö tärkeintä ole, että kun ne puhtaat loppuu niin pestään silloin eikä vedetä vain likaisia päälle? Ei olisi tullut mielenkään, että jonkun mielestä meistäkin siis pitäisi tehdä ilmoitus.[/QUOTE]
Minun on kyllä pakko kysyä,että miksi ihmeessä ei pestä lattiaa ikinä??

Ja meillä on kyllä pakko pestä astiat joka päivä :D eipä meillä viikoksi riitä kuppeja kahdeksalle ihmiselle. Ja imuroidaanki ihan joka päivä. Tai vähintäänki lakastaan.

[QUOTE="vieras";26766291]Minun ystäväni talo alkoi olla jo terveysriski. Muistutti kaatopaikkaa. Olisin auttanut siivoamisessa, ei huolinut apua. Kissojen jätöksiä lattialla, keittiössä varmaankin vuoden tiskit, homeessa jo. Lattiat tahmaiset paskasta. Onneksi ystäväni haki apua itse, hänellä todettiin masennus. Nyt kaikki kunnossa. Onneksi lapsia ei hänellä ole, koska masennus oli raju ja talon kunto hurja. Toki toivon, että hän saa perheen, kun tervehtyy.

Itse uskoisin, että yleisemmin täydessä kaatopaikassa elävät ovat useimmiten masentuneita, koska masentunut ei jaksa tehdä yhtään mitään, jos on paha masennus. Silloin jää sitten talokin siivoamatta.

Kultainen keskitie tässäkin asiassa parasta(talon siivous)

Ls-ilmoituksista sen verran, että on totta, että turhia tehdään paljon ja on mm. huoltajuusriidoissa lyömäaseena. Itse myös poistaisin sen oikeuden, että nimettönä voi tehdä ilmoituksen. OIkeasti apua tarvitsevat odottavat kauan apua, kun aika menee turhien ilmoitusten tutkimiseen.

Itse olen vuoden päästä sosionomi :)[/QUOTE]

Luitko ollenkaan mun kirjoitusta? (meillä ei kyllä ollut mitään täydellsitä kaatopaikkaa) mut kuitenkin ymmärrätkö että vaikka talossa olisi sotkua, ja jopa likaa saattaa olla että lapsesta huoplehditaan paljon paremmin kuin siinä talossa jossa kaikki kiiltää!

ihan oikeesti kaverilla kiilsi aina paikat, kaikki tavarat oli tip top paikoillaan, tahraakaan ei ollut ei edes ikkunoissa. KUn tää kaveri puunasi sitä kämppäänsä jatkuvasti ja sen takia laiminlöi vauvaa/lastansa. vauva sai itkee tissiä 30min kun tää rouva tiskasi!! no ikinä siellä ei ollut sotkua eikä likaa.

Mutta ikinä siellä ei myöskään huolehdittu lasten tarpeista. Totesi joskus mulle että sä pidät vauvaa enemmän sylissä kuin hän (no mitä muuta olisin voinut tehä kun oma äiti aina vaan jätti vauvan yksin itkee).

Mulla saatto olla tiskit tiskaamatta useamman päivän, mutta vauvan tarpeisiin vastasin aina heti.

samaten oli mun lapsuuden kodissa sielläkin oli aina sekasta ku lapset oli pieniä, mutta lapsille oli aina aikaa, ikinä kenenkään ei tarttenut jäädä itkee yksin siksi että äiti siivoo.

Mutta kaipa se sitten on niin että parempi äiti on se joka siivoo koko ajan ja laiminlyö vauvan/lapsen tarpeita.

sitten tässä ei oteta ollenkaan huomioon sitä että on olemassa todella rauhallisia ja helppoja vauvoja/lapsia ja sitten niitä todella haastavia ja vielä niitä joilla on esim. adhd/aistiherkkyksia/ asperger tms. ja kaikkee niitten väliltä.

eli on ihan hyvä ymmärtää että toiset joutuu tekemään vauvan/lapsen eteen paljon enemmän kuin toiset.

ja jos lapsi vaatii paljon silloin on tärkeää priorisoida asiat tärkeysjärjestykseen,jotta jaksaa.

tokikin en tiedä kuinka kaatopaikka aloittajan tarkotitama asunto on.

[QUOTE="mmm";26764125]Joku voisi kirjoittaa meistä noin. Meillä on vaikeasti sairas lapsi, jonka hoito on normaalia vaativampaa. Meillä pyykkiä pestään aika harvoin, lähinnä sitten kun puhtaat loppuu. Samoin astioiden kanssa. Pölyjä pyyhitään noin kerran kahdessa kuukaudessa, lattiat pestään ehkä kaksi kertaa vuodessa. Meistä ei kyllä kodin ulkopuolella mitenkään nää (tai haista) että meillä on sotkuista. Jatkuva yövalvominen vaan ajaa niin passiiviseksi ettei jaksa huolehtia kuin sen välttämättömimmän.[/QUOTE]

Sinun kuuluu saada kodinhoitaja kunnalta avuksi.
Saatko lapsesi intervallipaikalle johonkin vai etkö halua antaa.

Lattiaa ei pestä ikinä, imuroidaan varmaan kerran puolessa vuodessa, roskia ei viedä ennenkuin eteinen pursuaa, lattialla ei mahdu juurikaan olemaan, vaatteet pestään kun puhtaat loppuu, pöytää ei pyyhitä, astiat pestään vasta kun puhtaat loppuu......

Minusta lapsen perusoikeuksiin kuuluu edes jonkinlaiset säädylliset olot.
PERUSPUHTAUS.
Eikö se muiden mielestä kuulu??

Heh, kuulostaa ihan meidän kodilta silloin tällöin. tosin imuroin ja pesen lattiat kyllä kerran viikossa, silloin kun muutenkin siivoan, mutta harmikseni yleensä aina yllätysvieraat saapuu just silloin kun edellisestä siivouksesta on jo se 5 päivää vierähtänyt. :D Roskat kyllä vien heti kunn ne muistuu mukaan ovesta viedessä, mutta välillä se pussi vaan unohtuu vaikka oisin nostanut sen jo ulko-ovelle oottamaan lähtöä. Lattia on täynnä lapsen leluja, vaatteita, mainospostia ja koiran ees taas roudattavia tyynyjä. Vaatteita siksi että meillä asuu kolme ihmistä jotka riisuu vaatteet lattioille ja jättää siihen, kyllä minä ne sitten illan tullen kiikutan pyykkikoriin. Ja se pyykkikori, oi oi. Pyykkiä on ainakin puolitoistametrinen pin, koska a) meillä kaikki omistavat liikaa vaatteita, ja b) mä oon laiska pesemään pyykkiä. Loput päivittäisestä kaaoksesta sitten yleensä johtuukin tuostalapsesta, uhmaikä ja ite-vaihe ei oo kivoja samaan aikaan. Oon todennu kesken päivän tavaroiden siivoomisen turhaksi puuhaksi, joten kerään pojan lelut ja leikitpois vain kahdesti päivässä, silmänpalvojana juuri ennen kuin mies palaa töistä, ja illalla ennen kuin me vanhemmat mennään nukkumaan. Astiat on meillä miehen heiniä, joten mulkkuna vaimona jätän kaiken likaisena pöydille oottamaan jos konetta ei oo tyhjennetty puhtaista aamulla. Tämä siksi että miehen ei tarvitse MITÄÄN muuta kotityötä tehdä, ja jos jättää astiat hoitamatta, niin sietääkin vähän kärsiä. :D

Anyway, ymmärtänette että tiettyyn aikaan päivästä kun meillä tulee käymään, näyttää siltä että asumme bpaskan keskellä. Jos sattuu vielä buseempana päivänä just samaan kaaoshetkeen paikalle, saattaa erehtyä luulemaan etten mä koskaan siivoa. Mutta kyllä mä siivoan. En neuroottisesti tai koko ajan, mutta päivän päätteeksi sentään, ja kerta viikkoon kunnolla.

no siis todttakoon ensin, että lapsiperheissä on usein sekaista, normaalilla tapaa lelut hujan hajan ja voi olla astiat tiskaamatta ym...raja kulkee juurikin sellaisessa kohtaa, jos alkaa olla terveydelle haittaa, esim konttaava lapsi likaa itsensä eläinten jätöksissä, päiväkodissa puututaan siihen, että lapsi haisee kammottavalle, ripulikakan jäljiltä käännetään vain patja toisin päin...mutta monesti näissä jutuissa on muutakin problematiikkaa, en tiedä, että lapsia olisi esim huostaanotettu VAIN epäsiistin kodin takia, mutta myötävaikuttajana se voi olla.

mitä tukikeinoja tuollaiseen käytämme: perhetyötä ja ostopalveluna siivouspalvelua.

Alkuperäinen kirjoittaja hyi yök;26765061:
Mä tunnen perheen jossa äiti on kotona leikki-ikäisen kanssa ja heillä on 2 koiraa ja 1 kissa ja voi helvetti mikä kämppä! Siellä on eteisessä nii paljon rojua et hyvä ku sisään pääsee. Järkyttävä kissanlaatikon löyhkä lyö ovella vastaan niin että yökkäsin, enkä ole edes herkimmästä päästä! Lattiat oli tahmeat, siellä oli kusta lattialla jonka emäntä pyyhki kuivalla mopilla jota ei pessyt vaa laitto takasin, keittiössä oli roskia, tiskiä, ruuan tähteitä yms joka tasolla ja lattialla (+se kissa kävelemässä). Sohvat oli täynnä tahroja, vaatteet likaisia. Makkarissa ei ollut lakanoita tai edes petaria, sängyn alla paskaa (koira/kissa???) ja sängyllä kusi tahroja. Parveke täynnä astoita joissa tupakantumppeja (jopa parveke kukat). Vessassa oli pinnat kuorrutettu lialla, kissanlaatikon haju niin voimakas että taju lähti ja pönttö niin paskanen että ei kyllä uskaltanu istua sille. Ihan hirveä haju ja oksettava koko kämppä.

MITEN KUKAAN VOI KUTSUA KETÄÄ KYLÄÄN ku on tollasta??? Ja niillä oli ollut vauva yökylähoidossa. Ei ole ihan terve sekää joka vie sinne lapsiaan. He eivät selvästi OSAA siivota kunnolla.

mulla on samantyylinen tuttava, aivan järkky kämppä. Koiranpaskaa saunassa kylppärissä (ei ulkoiluta koiraa tarpeeksi). Kissanpissa haisee. Kaikki kalusteet karvoja ja rojuja täynnä, keittiönpöytä täynnä tavaraa ja likaisia astioita. Tiskipöytä samoin. Lattoita tuskin juuri koskan pesty. Yksi koira kuseskelee matolle, kun innostuu, ei toimenpiteitä. Olohuoneen kirjahylly yms. tasot täynnä vaatteita. Täkit, patjat ja lakanat likaisia (lapseni on ollut siellä yökylässä). ja kaikesta puutetta mm. astioitsa (silti saa sotkun aikaa), ruokaa ei ole tarpeeksi (tai sitä ei viitsitä tehdä) , lämmin ruoka korvataan karkkipussilla. Koirat liian laihoja, koluavat roskikset...Pyykkejä ei jaksa pestä säännöllisesti. lasten hiukset aina takussa ja rasvaiset, liian isot vaatteet jnelapsilla ei juurikaan leluja, seinillä ei mitään, koristeita yms. sisustusta ei ole. parveke toimii varastona ja roskapussien säilytyspaikkana. Siellä ei tarjottu ilta- eikä aamupalaa lapsille eikä lasten yövieraille , eikä siinä mitään ihmeellistä...(luultavasti näin oli joka ilta ja aamu). Huh huh, ovat lastensuojelun tarkkailussa.Eläinsuojelusta en tiedä, mutta sekin olisi tarpeen.

Miettikää, kun se lapsi kasvaa. Ikinä ei voi kutsua kavereita kylään, kun hävettää se siivo. Kyllä, minä ilmoittaisin jonnekin. Vanhemmat voisivat opetella pitämään siisteystason sellaisena normaalina.

meilläkin on joskus ollut tajuttoman sotkuista,jopa likaista.
itsellä erilaisia masennus ja ahdistuskausia on...yhden lapsen vakavan sairasepäilyn aikaan 3kk siivosin kuin hullu,sitten en taas jaksanut mitään...kyllä se liian puhdas kotikin meillä joskus jotain kertonut :).
nykyään meillä normaali lapsiperheen koti,lelut hujan hajan välillä mutta muuten puhdasta!

mulla on samantyylinen tuttava, aivan järkky kämppä. Koiranpaskaa saunassa kylppärissä (ei ulkoiluta koiraa tarpeeksi). Kissanpissa haisee. Kaikki kalusteet karvoja ja rojuja täynnä, keittiönpöytä täynnä tavaraa ja likaisia astioita. Tiskipöytä samoin. Lattoita tuskin juuri koskan pesty. Yksi koira kuseskelee matolle, kun innostuu, ei toimenpiteitä. Olohuoneen kirjahylly yms. tasot täynnä vaatteita. Täkit, patjat ja lakanat likaisia (lapseni on ollut siellä yökylässä). ja kaikesta puutetta mm. astioitsa (silti saa sotkun aikaa), ruokaa ei ole tarpeeksi (tai sitä ei viitsitä tehdä) , lämmin ruoka korvataan karkkipussilla. Koirat liian laihoja, koluavat roskikset...Pyykkejä ei jaksa pestä säännöllisesti. lasten hiukset aina takussa ja rasvaiset, liian isot vaatteet jnelapsilla ei juurikaan leluja, seinillä ei mitään, koristeita yms. sisustusta ei ole. parveke toimii varastona ja roskapussien säilytyspaikkana. Siellä ei tarjottu ilta- eikä aamupalaa lapsille eikä lasten yövieraille , eikä siinä mitään ihmeellistä...(luultavasti näin oli joka ilta ja aamu). Huh huh, ovat lastensuojelun tarkkailussa.Eläinsuojelusta en tiedä, mutta sekin olisi tarpeen.

Tee ihmeessä eläimistä ilmoitus jos eivät kerran saa tarpeeksi ruokaa ja ulkoilua!

Yhteistyössä