Kun lapsi joutuu elämään HIRVITTÄVÄN paskan keskellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enttenTentten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lattiaa ei pestä ikinä, imuroidaan varmaan kerran puolessa vuodessa, roskia ei viedä ennenkuin eteinen pursuaa, lattialla ei mahdu juurikaan olemaan, vaatteet pestään kun puhtaat loppuu, pöytää ei pyyhitä, astiat pestään vasta kun puhtaat loppuu......

Minusta lapsen perusoikeuksiin kuuluu edes jonkinlaiset säädylliset olot.
PERUSPUHTAUS.
Eikö se muiden mielestä kuulu??

Jos kaikki on muuten kunnossa, niin ei tuo musta pahalta kuulosta. Jos pyykit ja astiat kuitenkin aina loppujen lopuksi pestään, niin mitäs tuosta? Ei kuitenkaan syödä likaisilta lautasilta tai käytetä paskaisia vaatteita, niin mitäpä se haittaa, että vähän viime tingassa vasta siivotaan?

En mäkään pese lattiaa ikinä. Se ei edes tee kaikille lattiamateriaaleille hyvää.

[QUOTE="mmm";26764125]Joku voisi kirjoittaa meistä noin. Meillä on vaikeasti sairas lapsi, jonka hoito on normaalia vaativampaa. Meillä pyykkiä pestään aika harvoin, lähinnä sitten kun puhtaat loppuu. Samoin astioiden kanssa. Pölyjä pyyhitään noin kerran kahdessa kuukaudessa, lattiat pestään ehkä kaksi kertaa vuodessa. Meistä ei kyllä kodin ulkopuolella mitenkään nää (tai haista) että meillä on sotkuista. Jatkuva yövalvominen vaan ajaa niin passiiviseksi ettei jaksa huolehtia kuin sen välttämättömimmän.[/QUOTE]

Jos teillä on vaikeasti sairas lapsi, niin eikö ole mahdollista saada siivousapua ihan virallisilta tahoilta? Vaikka kerran 2 viikossa tai kerran kuussa kävisi siivoja tekemässä perusteellisemman siivouksen? Tuollaisessa tilanteessa ei mielestäni ole mikään häpeä pyytää apua, jos oma jaksaminen ei riitä kaikkeen.

"äidit" istuvat 70% ajastaan täällä, joten heidän kannanottonsa ei ole kovin varteenotettava! Samaa paskaa on myös luultavasti muillakin kämpät täynnä!

Tee ilmoitus!

mäkin joudun myöntämään, että meillä on usein tosi sekaista. Joka pv imuroin, tiskaan ja pesen pyykkiä tms. Lattiat pestään n 2krt viikossa, mutta silti on sotkuista. Meillä on 4 lasta joista pienimmät on ihan pienet kaksoset. Kädet ei vaan yksinkertaiosesti riitä siihen että vaan koko ajan siivoisi.
aamusta heti herättyäni teen aamupalan jonka jälkeen siivoan, sitten lasten kanssa nopeasti ulos/kauppaan ja sitten lounas+päikkärit. Tämän jälkeen joutuu taas jotain siivoilemaan. Mies tulee kotiin tehdään yhdessä päivällistä ja hetken aikaan vaan ollaan ja sitten onkin jo iltapuuhien vuoro. Ja tämä siis nyt kun olen kotona, sitten kun olen töissä niin aikaa ei ole kuin s emuutama hassu tunti illasta. :(
Väittäisin silti, että lapseni ovat onnellisia ja heiltä ei puutu mitään. :/

Lattiaa ei pestä ikinä, imuroidaan varmaan kerran puolessa vuodessa, roskia ei viedä ennenkuin eteinen pursuaa, lattialla ei mahdu juurikaan olemaan, vaatteet pestään kun puhtaat loppuu, pöytää ei pyyhitä, astiat pestään vasta kun puhtaat loppuu......

PERUSPUHTAUS.

Kurja juttu, mutta ei vaarallista.

Älkää sekoittako ns. normaalia lapsiperheen sekaisuutta paskaisuuteen ja läävään. On normaalia, jos joskus tiskit jää tiskaamatta, leluja on lattialla ja pyykkejä sohvilla jne. Mutta jos huusholli on PASKAINEN, esim. sentin likakerros lattialla, katosta lattiaan rojua, wc-pytty musta(ennen oli valkoinen), lattialla paskaa, likaa, rojua. Olohuoneessa sohvat täynnä tyhjiä ruokapakkauksia, tiskejä jne jne. Keittiössä kuukausien tiskit, kärpäsiä satoja. Petivaatteet jo keltaisia ja koko perhe HAISEE pahalta. Tällaisen kämpän/perheen olen nähnyt ja olin oksentaa!!! Onneksi saivat apua.

[QUOTE="kkk";26764207]mäkin joudun myöntämään, että meillä on usein tosi sekaista. Joka pv imuroin, tiskaan ja pesen pyykkiä tms. Lattiat pestään n 2krt viikossa, mutta silti on sotkuista. Meillä on 4 lasta joista pienimmät on ihan pienet kaksoset. Kädet ei vaan yksinkertaiosesti riitä siihen että vaan koko ajan siivoisi.
aamusta heti herättyäni teen aamupalan jonka jälkeen siivoan, sitten lasten kanssa nopeasti ulos/kauppaan ja sitten lounas+päikkärit. Tämän jälkeen joutuu taas jotain siivoilemaan. Mies tulee kotiin tehdään yhdessä päivällistä ja hetken aikaan vaan ollaan ja sitten onkin jo iltapuuhien vuoro. Ja tämä siis nyt kun olen kotona, sitten kun olen töissä niin aikaa ei ole kuin s emuutama hassu tunti illasta. :(
Väittäisin silti, että lapseni ovat onnellisia ja heiltä ei puutu mitään. :/[/QUOTE]

Tämä täysin normaalia! Tässä puhutaan PASKAISISTA JA LIKAISISTA kämpistä. Tyyliin sillä siisti-ohjelmasta. Väittäisin, että jos huusholli muistuttaa kaatopaikkaa, on mielenterveydessä vikaa.

Joo en todellakaan tarkoita mitään "sotkua", joka on varmaan tuttua lähes kaikissa lapsiperheissä joskus.

Mutta jos ei edes YRITETÄ, vaan annetaan kaiken olla niin että muutettaessa uuteen kämppään lattiasta paljastuu jopa hometta...

Juu kyllä melkein voisin minäkin mustavalkoisesti sanoa, että kyllä sieltä taustalta löytyy muutakin, kodin siivottomuus on vain yksi asia, ja tosiaan en tarkoita vaan tavallista lapsiperheen sekasotkua vaan paljon pahempaa...

Meillä ei ole pesty lattiaa pitkään aikaan, paitsi kodinhoitohuoneen lattia. Imuroidaan hyvä ku kerran puoleen vuoteen...
Astiat ollaan pesty, mutta pyykkien pesu, joka on 9-vuotiaan homma (saa rahaa), on kyl jäänyt... Aina saa muistuttaa. Roskat ollaan viety. Lattialla oleskelu on päivisin esim. olkkarissa hankalaa, koska lelut otetaan pois sieltä illalla ja kerran päivässä pitkien päikkäreiden aikaan, ja aina kun 9kk on hereillä siellä on hurja sotku.
Ja millonkohan se pöytä on pyyhitty :snotty:

Tästä kaikesta huolimatta ainakin meillä on kunnollinen sisäilma ja niin edespäin, ja lapset ovat suht tasapainoisen oloisia, eikä mekään välttämättä niin kauheita ihmisiä olla. Suomeksi ihan hyviä vanhempia lapsillemme.
Kerran on meistä tehty LS-ilmo, mut se oli aiheeton :)

Minusta kuulostaa siltä, että kyseinen pariskunta on ainoastaan laiska, siis patalaiska.
Sillehän onkin sitten vaikeampi mitään tehdä.
He voisivat itse panostaa siivoojan palkkaamiseen, vaikka vain kerran kuussa.

On meilläkin pölyä lattialla ja lipastojen päällä (tuntuu että ei mene kuin muutama päivä siivouksesta niin johan on taas pölykerros joka paikassa). Lasten leluja on vähän joka puolella (en tosiaan jaksa niitä koko ajan keräillä, koska ne ovat hujan hajan kohta taas). Välillä iltaisin ja ainakin kerran viikossa kerään lasten lelut lelukoreihin, mutta en jaksa perata niitä ja jaotella kaikkea oikeisiin paikkoihin...keittiön pöydän ja tiskipöydän pidän puhtaana, koska likaiset ruoka-astiat minua kuvottaa. Roskat vien aina kun roskis täyttyy. Vessat pidän puhtaina, yleensä siivoan vessat 2 krt viikossa. Mutta lattioita en kyllä pese oikeastaaan koskaan, ainoastaan paikkapesua keittiössä, missä on likajälkiä. Meillä on parketti ja joskus harvoin käyn sen läpi mikrokuituliinalla. Eli kait meilläkin sitten on liian paskasta kun ei ole aina tip top...

Minä olisin lopulta enemmän huolissani niistä lapsista joiden kotona on AINA tiptop-siistiä.

Ainakin itsellä nuo "rankan siivouksen ajat" osuvat aina yhteen jonkinlaisen henkisen pahoinvoinnin kanssa ja kun arkea pakenee siivoukseen&puunaukseen niin lapsille jää väkisinkin normaalia vähemmän aikaa ja huomiota...

:)

PERUSPUHTAUS.

Todellakin kuuluu.

Minä olisin lopulta enemmän huolissani niistä lapsista joiden kotona on AINA tiptop-siistiä.

Ainakin itsellä nuo "rankan siivouksen ajat" osuvat aina yhteen jonkinlaisen henkisen pahoinvoinnin kanssa ja kun arkea pakenee siivoukseen&puunaukseen niin lapsille jää väkisinkin normaalia vähemmän aikaa ja huomiota...

:)

No tää on kyllä jo kaukaa haettua. Ehkä sä toimit noin, ei tarkoita sen enempää.

[QUOTE="Vieras";26764445]Sen perusteella mitä olen nähnyt, ymmärrän huolesi.[/QUOTE]

Mutta ei sille paljon voida tehdä. Siivous vie entiset liat pois ja lasten on hetken terveellisempi olla. Vähitellen sotku ja lika tulee takaisin. Kodinhoitajien ja perhetyöntekijöiden tavoite on saada perheeet itse huolehtimaan arkiasioista kuten siivouksesta.

En ole kuullut, että kunta maksaisi kenellekään nuorelle terveelle ihmiselle siivoojaa, mutta en nyt sano ettei se mahdollista olisi. Mutta siinäkin tapauksessa perheen pitäisi itse olla asialle innokas ja harvoin he ovat.

Kiitos myös Anatolia ja Beep, ja jotkut muut jotka ymmärsi mitä oikeasti tarkoitan.

Joudun poistumaan nyt, mutta täytyy sanoa että kyllä mun mieltäni vaan vaivaa se lapsi. Lukekaa jokainen mun viesti ja kuvitelkaa sinne pieni lapsi. Joka ei edes omassa kodissaan voi opetella normaalisti liikkumaan vaan joutuu tekemään sen opettelun muualla. Lattialla ei yksinkertaisesti ole tilaa, tai tilaa yrittää kiivetä sohvallekaan. Tai normaalisti keittiössä syödä, kun ei mahdu.

:(

Yhteistyössä