Kun koreillaan vauvan vaatteilla...

Mua on alkanut ihmetyttää, että miksi vauvoille pitää pukea mekkoja / farkkuja / trendihousuja esim. muskariin, joka on kuitenkin vauvan jumppa-ja leikkihetki?

Me käydään ihan tavallisessa seurakunnan pitämässä muskarissa täällä PK-seudulla ja yli puolet vauvoista on kyllä puettu ihan viimesen päälle. Eilen laskin, että kahdella vauvalla oli mekko ja pitsisukkikset, kahdella farkut, yhdellä army-housut... Ja meitä on yhdeksän siinä ryhmässä. Meillä lopuilla oli sitten ihan tavalliset potkarit/puolipotkarit ja body.

En kyllä käsitä, miksi muskariin pitää vauva pukea viimeisen päälle? Eivät vauvalle mekot ja farkut kyllä ole mukavimpia leikitys- ja jumppausasuja. Ja huvittavaa oli, että useimmilla mammoilla kyllä oli päällä kolitsi - tms. housut, mutta vauvoille vedetään farkut jalkaan.

Mä olen pukenut 6kk tyttömme ihan säännönmukaisesti potkareihin/puolipotkareihin ja bodyyn, menimme sitten muskariin, perhekahvilaan, babybioon tai kaverille kylään. Viime kesän sukujuhliin puin tytölle mekon, olihan juhlatilanne. Muuten yritän pukea vauvan niin, että hänellä on mahdollisimman mukava olla vaatteissaan =vauvan kiva liikkua, hänellä on lämmin, vaatteet eivät kiristä, mutta eivät ole myöskään liian löysiä.
 
tt
Kyllä sen vauvan voi nätistikin pukea :) ja monet varmaan haluaa panostaa niin omaan kuin lapsensakin pukeutumiseen. Toiset sitten taas ei. Ja kyllähän sen eron kadullakin huomaa :)
 
No kyllä pehmoiset housut ajavat ihan saman kuin potkaritkin. Farkkuja on myös pehmeitä. Myös mekkokin voi miellyttävä.

Mulla lapsella oli mielestäni kaikki vaatteet kivoja ja käytännöllisiä, ei niitä erityisesti tarvinnut valita ulosmenoa varten.
 
viera
Usein saadaan juuri esim. lahjaksi noita "epäkäytännöllisiä" vaatteita ja onhan niitäkin sitten joskus pidettävä. Ja jos ihmistenilmoille lähdetään, on kiva laittaa noita hienompia vaatteita.
 
Mä vaan tykkään pukea lapseni kauniisti.
Vaatteet on aina nätit ja mukavat, oltiin sit kotona tai kylässä.
Ei kai siinä mitään pahaa ole?

Eri asia on sitten ne oikeasti epämukavat vaatteet.
 
Tuulia
Olen huomannut saman. Farkut tai vastaavat tuntuu olevan joka toisella vauvalla nykyään päällä. Ihan käsittämätöntä pukea vauva pikkuaikuiseksi. Meilläkin käytetään vallan bodyja ja potkareita / puolipotkuhousuja / collecehousuja, koska ne on käytössä kätevimmät. Ja mielestäni on paljon siistimpi ja nätimpi asuyhdistelmä esim. kivanvärinen tai raitainen body ja sitten simppelit potkarit siihen päälle. Paljon nätimpi asu kuin jotkut h&m:n farkut... Mutta makunsa kullakin. Vauvat vaan kun ei voi valittaa, jos on epämukava asu päällä... Sitten vaan ihmetellään että mitä ne kitisee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja Tytti-:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Minusta ainakin on mukava pukea lapset nätteihin vaatteisiin.
Potkarit eivät kuulu mielestäni niihin.
Mikä vika on potkareissa?
Ei niissä mitään vikaa ole, en ole vain osannut käyttää niitä kummallakaan tytöllä (8v ja 2v).
No mitä sä sitten niitä mollaat jos et oo lapsillas käyttäny
 
vieras
Mä olen käyttänyt potkareita vain ihan pienillä vauvoilla. Sen jälkeen en niistä tykkää kuin korkeintaan yöpukuina. Mun mielestä on ihanaa, kun lapset puetaan nätisti, myös pienet lapset/isot vauvat. Omani puen myös nätisti, enkä mitenkään esittääkseni kenellekään avoimessa tms., vaan koska rakastan lastenvaatteita.
 
Täällä tuntuu olevan vallalla ajatus, että bodyt, potkarit ja puolipotkarit eivät voisi olla kauniita ja laadukkaita. Erikoista. Ainakin ne kaupat joissa minä vierailen, myyvät tosi kivan näköisiä em. vaatteita ja jotka ovat myös laadukkaita.

Ja siis minähän en aloituksessani puhunut mitään siitä miten KAUNIITA vaatteet, omani tai toisten vauvojen, ovat. Ihmettelin vain, miksi pukea vauva mahdollisimman epäkäytännöllisiin ja epätarkoituksenmukaisiin vaatteisiin.
 
Greippi
Puin kyllä pojan pienenä puolipotkareihin kotona, mutta minusta ne eivät ole oikeat vaatteet "ihmisten ilmoille" tai esim. kylään. Miksei lasta saa pukea kauniisti? Bodyja on kauniita, samoin mukavia ja nättejä college- ja velourhousuja, haalareita jne. Farkkuja ei kyllä vauvalla koskaan ollut.
 
anteeks vaan...
Mutta mäkin rakastan lastenvaatteita, etenkin retroa ja uusretroa. Ja näihin kyseisiin vaatteisiin saa uppoamaan aivan tähtitieteellisen summan rahaa jos haluaa... Ja minä haluan :) Retrovaatteet ovat usein tyyliä nappi/nauhapaita & täyspotkarit tai haalari, jota potkupuvuksi nykyään nimitetään. Nämä vaatteet ovat paitsi kauniita ja tyylikkäitä, myös vauvalle kivoja. Ja kalliita. Joten eipä sotketa asioita keskenään: potkarit voivat olla myös kauniit ja kalliit.

Itse en pukisi Citymarketista ostettuja tusinafarkkuja kummallekaan vauvalleni!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Johannina:
Täällä tuntuu olevan vallalla ajatus, että bodyt, potkarit ja puolipotkarit eivät voisi olla kauniita ja laadukkaita. Erikoista. Ainakin ne kaupat joissa minä vierailen, myyvät tosi kivan näköisiä em. vaatteita ja jotka ovat myös laadukkaita.

Ja siis minähän en aloituksessani puhunut mitään siitä miten KAUNIITA vaatteet, omani tai toisten vauvojen, ovat. Ihmettelin vain, miksi pukea vauva mahdollisimman epäkäytännöllisiin ja epätarkoituksenmukaisiin vaatteisiin.
Miksi housut ovat ehdottomasti epäkäytännölliset? housuja kun on monenlaisia. Kävitkö varmistamassa että niissä ei ollut esim joustovyötäröä? Mä en ole pukenut mihinkään muuhun epäkäytännölliseen lastani kuin potkareihin. Jalkaterät lipsuvat paikoiltaan, mittasuhteet eivät toimineet lapsella yms. Erityisesti liikkuessa ne jäivät hyvin pian käytöstä pois. Kaksiosainen asu oli paljon käytännöllisempi tai vaikkapa ihonmyötäiset sukkahousut. Meillä oli mm jarrupolvilla varustetut sukkikset ;)
 
me
ainakin saatiin tosi paljon lahjaksi noita "hienosteluvaatteita". Ovat mielestäni sekä kauniita, että mukavia. Käyttöaika kuitenkin lyhyt, eikä niitä nyt kotona viitsi pitää. Käytän siis muskarissa jonne on kuitenkin kiva pukea poika vähän paremmin. Saavatpahan nuokin vaatteet joskus ulkoilua. En ymmärrä miksi pitäs aina olla bodyssa ja puolipotkareissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Antakaa ihmisten pukea lapsensa kuinka itse haluavat! Ei tàllàkààn pueta lapsia kuten Suomessa, kukin tavallaan. Kysehàn on vain vaatteista!
No miksi sitten vaivaudut kommentoimaan asiaa, jos se kerran sua niin paljon nyppii? Jätä ketju lukematta, niin elämänlaatusi paranee.

 
Vieras
Oho, minusta vähän outo aloitus. Meillä tytöllä ollut vain ihan vauva-aikana potkareita, aina muulloin on mekkoa, housua, paitaa. Ei kylläkään farkkuja. Minusta mekot on kyllä varsin käytännöllisiä ja mukavia kun taas potkareiden pukeminen ei. Ja makujahan on monia, minusta esim nuo retrovaatteet on aivan karseita mutta pitäkööt muut
 
Alkuperäinen kirjoittaja Johannina:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Antakaa ihmisten pukea lapsensa kuinka itse haluavat! Ei tàllàkààn pueta lapsia kuten Suomessa, kukin tavallaan. Kysehàn on vain vaatteista!
No miksi sitten vaivaudut kommentoimaan asiaa, jos se kerran sua niin paljon nyppii? Jätä ketju lukematta, niin elämänlaatusi paranee.
just joo. ei mua oikeastaan niin kauheasti nypi.kuten sanotu kyse VAIN vaatteista, sorry vaan.... :)
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Alistair:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Puin kyllä pojan pienenä puolipotkareihin kotona, mutta minusta ne eivät ole oikeat vaatteet "ihmisten ilmoille" tai esim. kylään.
Voi jeesus...
Mitä jeesustelua tässä nyt tarvitaan. Kirjoitin että MINUSTA potkarit ovat sopivia kotivaatteita. Miksei lastaan saa pukea nätteihin vaatteisiin ennemmin kuin joihinkin trikoopotkareihin, jos haluaa?
 
Näkemys tämäkin
Olen huomannut, että kiinnostus retrovaatteisiin on korreloi äidin (vanhempien) koulutustaustan kanssa. Korkeasti koulutetut suosivat retroa, kun taas kouluttamattomat, teiniäidit tai ammattikoulun käyneet haluavat pukea vauvansa armeijahousuihin, reisitaskuhousuihin, farkkuhameisiin.
Olen vaivihkaa udellut mammojen koulutustaustaa esim. kerhoissa ja leikkipuistoissa ja hyvin tuntuu tämä teoria pitävän paikkansa myös käytännössä.
Ja arvaattekin varmaan, kumpaan ryhmään minä kuulun. :D
 

Yhteistyössä