Kun isä ei palauta lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulihattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä oman kokemuksen mukaan ruuhkat ovat pahimmillaan juuri perjantaina, torstaina matkaan lähtevät ne joilla ei ole kovin pitkä matka ajettavana ja perjantaina kaikki loput. Itse ollaan lähdössä reissuun jussiksi neljän tunnin ajomatkan päähän ja kyllä ketuttaisi istua autossa sekä pe että su ja käytännössä olla mökillä vain lauantai. Ja mitä tulee alkoholinkäyttöön niin eivätköhän ne muut paikalla olevat aikuiset pidä huolen lapsesta ja siitä että isä ei ole missään tuhannen soosissa tämän nähden.

Täällä päin juhannuksen juhlinta on aina alkanut jo ennen aattoa eli nytkin ryyppääminen alkaa jo torstaina. Toisilla jo keskiviikkona.

Kummeksun sitä, että täällä ollaan sitä mieltä, että sopimusrikkomus on ihan ok. Jos jotain on sovittu, niin kyllä siitä pitäisi pitää kiinni. Puolin ja toisin.

Meilläkin on tilanne, jossa minä äitinä jatkuvasti joustan isän vaatimusten mukaan. Isä ei ole koskaan ollut oikeasti kiinnostunut lapsestaan, mutta on erittäin kiinnostunut oikeuksistaan sekä siitä, että voi edelleen kontrolloida minua näiden tapaamisten kautta. Noutoajat jätetään viimehetkeen, palautukset kerrotaan viimeminuuteilla... Noutopäivistä aletaan riidellä aina, kun on tiedossa joku juhlapyhä jne. Kiusantekoahan tämä on, ja vastaavaa oli koko avioliitto täynnä - silloin vain "pelinappulana" eivät olleet lapset...

Sopimusrikkomus EI OLE OK, mutta sellaista tapahtuu ja sille ei valitettavasti kukaan voi mitään. Mikään viranomaistaho ei voi lasta hakea jos ei ole todellista huolta. Näin se vain on, edelleen valitettavasti.

Minä ymmärrän varsin hyvin ap:n "harmin" asiassa, mutta neuvoni edelleen on säilyttää maltti asiassa ja jättää soittaminen huomispäivään jos lasta ei ole palautettu. Edelleen korostan sitä, että näin on parempi jos sitä huolta ei ole.

Eikö voisi kysyä myös niinpäin että mikä sillä isällä on niin valtavan tärkeää että on se lapsi pakko saada päivää ennen sovittua?

Luultavasti aloittajalla on syynsä ja eipähän niitä tarvitse sen tarkemmin kertoa jos ei halua.

Isällä ei varmaankaan ollut muuta tärkeää kuin se, että haluaisi matkaan jo torstaina pitkän matkan vuoksi.

Itse kukin voi miettiä kohdallaan sitä jos matkaa määränpäähän on 400km suuntaansa niin onko reissulla mieluummin TO-SU vai PE-SU..

Eikö voisi kysyä myös niinpäin että mikä sillä isällä on niin valtavan tärkeää että on se lapsi pakko saada päivää ennen sovittua?

Luultavasti aloittajalla on syynsä ja eipähän niitä tarvitse sen tarkemmin kertoa jos ei halua.

Näin etäisänä jokainen ylimääräinen päivä lapsen kanssa on sekä minulle, että lapselle kuin jouluaatto.

Etkö näe mitään eroa siinä että toinen näkee lastaan pari päivää kuussa ja toinen loput?

Jos toinen osapuoli rikkoo sopimuksen eli ei palauta lasta kuten on sopimus niin silloin kuuluu soittaa sosiaalipäivystykseen jos asiaa ei todellakaan saada muuten sovittua. Valitettavasti asiat eivät aina ole helppoja ja niiden, jotka eivät näiden asioiden kanssa ole tekemisisssä on tosi vaikea käsittää mistä on kysymys. Jos tapaamiset on laadittu kirjallisesti, niitä on noudatettava ja noudattamatta jättämisestä on tehtävä ilmoitus.
Mutta sitten taas eri asia on se joustaminen... Tässä on vaikea nyt sanoa mitään kun ei asian todellisia taustoja tiedä kukaan.
Ap voisi soittaa ja kysyä sosiaalipäivystyksestä neuvoja.

Mun mies on etäisä, ja meille on aina lapset tulleet jo edellisenä päivänä, jos on kyse juuri esim. joulu- tai juhannusaatosta. VAIKKA sopimuksessa lukisi mitä, tämä on ollut hyvä sekä isän että äidin mielestä, koska tuollaisina päivinä aika usein on jotain suunnitelmia mennä jonnekin.

Mä soittasin sosiaalipäivystykseen jos ei toisi lasta sovittuun aikaan. Kaikki tollaiset pitää näkyä mustana valkoisella, koska jos sopimusrikkomuksia tulee lisää niin herää kysymys valvotuista tapaamisista yms.

Mä ymmärrän hyvin miksei ap halua antaa 3v:tä pitkäksi aikaa viinaan menevälle isälle. Mitäs jos siellä mökillä kaikki vetää viinaa ja lapsi siellä yksin pyörii?

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;26516981:
Mä soittasin sosiaalipäivystykseen jos ei toisi lasta sovittuun aikaan. Kaikki tollaiset pitää näkyä mustana valkoisella, koska jos sopimusrikkomuksia tulee lisää niin herää kysymys valvotuista tapaamisista yms.

Mä ymmärrän hyvin miksei ap halua antaa 3v:tä pitkäksi aikaa viinaan menevälle isälle. Mitäs jos siellä mökillä kaikki vetää viinaa ja lapsi siellä yksin pyörii?

sanoppa muuta! joo onhan se ap. ihan toooooosi itsekäs jos haluaa lapsensa luoksensa edes hetkeksi juhannuksena ja on jo tehnyt myönnytyksiä jotka meillä loppuis kuin seinään tollasen tempun jälkeen ja olisin todellakin soittanut jonnekkin jos noin kävisi! jos sopimus on niin siitä on kiinni pidettävä.

[QUOTE="vieras";26516916]Näin etäisänä jokainen ylimääräinen päivä lapsen kanssa on sekä minulle, että lapselle kuin jouluaatto.

Etkö näe mitään eroa siinä että toinen näkee lastaan pari päivää kuussa ja toinen loput?[/QUOTE]

Useimmat lähiäidit ei valitettavasti näe. Sopimus on sopimus ja sitä pitää noudattaa. Se on se mihin useimpien käsityskyky täällä juuri ja juuri riittää. Ex-mies on kusipää joka ja tapaamiset pakollinen paha mitä korkeintaan se mitä sopparissa lukee. Ei hetkeäkään enempää!

Itsekin olen lähiäiti ja alkuun meinasin eksyä tuolle raiteelle. Onneksi meillä kauitenkin riitaasiat saatiin nopeasti selvitettyä ja oli helpompi nähdä kaikkien osapuolten paras. Nykyään on oikein ilo ajatella kuinka isän ja lasten välit ovat parantuneet eromme jälkeen. Kuinka he todella ovat toisilleen tärkeitä. :)

• Tykkää
Reactions: petite ja Debra
[QUOTE="vieras";26517002]sanoppa muuta! joo onhan se ap. ihan toooooosi itsekäs jos haluaa lapsensa luoksensa edes hetkeksi juhannuksena ja on jo tehnyt myönnytyksiä jotka meillä loppuis kuin seinään tollasen tempun jälkeen ja olisin todellakin soittanut jonnekkin jos noin kävisi! jos sopimus on niin siitä on kiinni pidettävä.[/QUOTE]

No jos ois kyse vain siitä, että ap haluaa lapsen luokseen juhannuksena edes hetkeksi niin olisi itsekästä todellakin! Isäkö ei voisi lähteä reissuun lapsen kanssa sen vuoksi, että lähiäiti haluaa olla juhannuksena lapsen kanssa??
Mutta ei nyt tainnut ihan siitä kiikastaa. Äidillä on huoli isän alkonkäytöstä ja ymmärrettävää on ettei haluaisi lasta reissulle laskea.

Minne olisit soittanut ja mitä luulisit sen jonkin asialle voivan?

Jos mun lasten isä olisi hyvä isä niin saisi ihan vapaasti ottaa lapsia. mutta polttelee pilveä ja juokin lasten läsnäollessa, niin ei todellakaan ota lapsia kuin sopimuksen mukaan. Tiedättekö millaista on olla sydän syrjällään koko viikonlopun, kun ei tiedä miten lapset voivat, saavatko ruokaa, leikkivätkö yksin pihalla, pestäänkö hampaita koko viikonloppuna? On ihan tuskaa kun ei voi luottaa toiseen yhtään. Mihinkään mökille en uskaltaisi lapsia isänsä kanssa päästää, onneksi ei ole edes ehdottanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;26517110:
Jos mun lasten isä olisi hyvä isä niin saisi ihan vapaasti ottaa lapsia. mutta polttelee pilveä ja juokin lasten läsnäollessa, niin ei todellakaan ota lapsia kuin sopimuksen mukaan. Tiedättekö millaista on olla sydän syrjällään koko viikonlopun, kun ei tiedä miten lapset voivat, saavatko ruokaa, leikkivätkö yksin pihalla, pestäänkö hampaita koko viikonloppuna? On ihan tuskaa kun ei voi luottaa toiseen yhtään. Mihinkään mökille en uskaltaisi lapsia isänsä kanssa päästää, onneksi ei ole edes ehdottanut.

On meitä muitakin jotka tietää millaista se on. Pelätä sydänsyrjällään kuinka lapset pärjää. Itse en enää joudu pelkäämään. Nopeasti kävi onneksi selväksi, että isä ryhdistäytyi ja hoitaa roolinsa kunnialla. Minä pelkäsin alamäen jyrkkenevän, mutta hämpä yllätti ja otti vastuun elämästään kun "tukipilari" katosi. Eli eromme oli loppujen lopuksi pelastus meille kaikille. Jaksamista sinulle!

• Tykkää
Reactions: Debra
[QUOTE="kokenut";26517087]No jos ois kyse vain siitä, että ap haluaa lapsen luokseen juhannuksena edes hetkeksi niin olisi itsekästä todellakin! Isäkö ei voisi lähteä reissuun lapsen kanssa sen vuoksi, että lähiäiti haluaa olla juhannuksena lapsen kanssa??
Mutta ei nyt tainnut ihan siitä kiikastaa. Äidillä on huoli isän alkonkäytöstä ja ymmärrettävää on ettei haluaisi lasta reissulle laskea.

Minne olisit soittanut ja mitä luulisit sen jonkin asialle voivan?[/QUOTE]

mitenhän sille isälle olisi sopinut jos ap näin olisi tehnyt ja ei tuollainen ole aikuisen ihmisen käytöstä! ei mun mielestä lapsen tarvitse katsella känniläisiä milloinkaan. olisin soittanut ensimmäisenä sosiaalipäivystykseen ja sitten miehelle takaisin ja jos ei meinaa lasta palauttaa niin poliisille, se on lapsikaappaus kun tapaamiset on sovittu.

[QUOTE="vieras";26517182]mitenhän sille isälle olisi sopinut jos ap näin olisi tehnyt ja ei tuollainen ole aikuisen ihmisen käytöstä! ei mun mielestä lapsen tarvitse katsella känniläisiä milloinkaan. olisin soittanut ensimmäisenä sosiaalipäivystykseen ja sitten miehelle takaisin ja jos ei meinaa lasta palauttaa niin poliisille, se on lapsikaappaus kun tapaamiset on sovittu.[/QUOTE]

Ei, ei ole aikuisen käytöstä. Olet oikeassa. Eikä ole aikuisen käytöstä sekään, että vetää lärvit lapsen aikana. Sehän se ongelma juuri onkin, että isällä on ongelma alkon kanssa eikä hän kykene aikuismaiseen käytökseen. Jos molemmat osapuolet kykenevät aikuisuuteen, ei tällaisia ongelmia yleensä synny.
Ja kun ne ei oikein sieltä sos.päivystyksestäkään mitään muuta voi kuin soittaa isälle ja kehottaa noudattamaan sopimusta. Ja jos isä ei sitä tee niin keinot on vähissä. Silloin haetaan oikeudesta sopimuksen täytäntöönpanoa ja se ei onnistu ihan tänään tai huomenna. :/ Jos lapsen katsotaan olevan vaarassa lähtee poliisit vasta liikkeelle.

Olisi aivan kamalaa vain odottaa sunnuntaihin asti. Isähän saa tässä tilanteessa vallan ja voi tulevaisuudessa tehdä ihan mitä lystää, kun kukaan ei puutu. Lapsi varmasti myös luulee ettei äiti välitä, kun ei tee mitään, että pääsisi takaisin kotiin.

Voin vielä luetella isän perustelut torstaille:
-Ovat lähdössä uuden naisen suvun mökille n.400km päähän. sitä matkaa ei viitsi ajella parin päivän välein.
-Juhannusruuhkat ovat pahimmillaan perjantaina
- Kokon tekeminen, että ehtii ajoissa valmiiksi

Omat perusteluni perjantaille:
- Lukee sopimuksessa
- Ruuhka-ajat pahimmillaan torstaina
- Isä on ollut aamuvuorossa töissä ja on uninen kaveri. Vaarana on nukahtaa rattiin noin pitkällä ajomatkalla.
- Viina. Näin jäisi yksi päivä vähemmän aikaa kännätä lapsen nähden
- Mökki ja seura on lapselle vieraita. Siellä ei ole edes leluja.

Tuossa syitä.

[QUOTE="vieras";26517633]Tuossa syitä.[/QUOTE]

Ymmärrän molempia osapuolia kyllä. Isää joka tahtoisi päästä pitkälle matkalle jo torstaina ja äitiä joka haluaisi lapsen olevan isän mukana mahdollisimman lyhyen ajan siksi, että pelkona on isän kännääminen. Hankala tilanne.
Minä olen vain koittanut sanoa, että jos lasta ei palauteta niin sille on kenenkään viranomaisenkaan hankala yht´äkkiä voida mitään. En soimaa enkä puolustele kumpaakaan osapuolta siis. Onko tätä nyt niin hirveän vaikea ymmärtää? Sanoin jossain kohti myös, että äitinä en 3 vuotiasta tuollaiselle reissulle laskisi lainkaan jos pelkäisin isän kännäävän. Mutta siis äidin on vaikea estää isää viemästä lasta reissuun jos isä ei lasta edes palauta. :(

[QUOTE="kokenut";26517024]Useimmat lähiäidit ei valitettavasti näe. Sopimus on sopimus ja sitä pitää noudattaa. Se on se mihin useimpien käsityskyky täällä juuri ja juuri riittää. Ex-mies on kusipää joka ja tapaamiset pakollinen paha mitä korkeintaan se mitä sopparissa lukee. Ei hetkeäkään enempää!

[/QUOTE]

Ei se yleensä noin yksinkertaista ole. Mutta hyvä, jos teidän välinne ovat kunnossa ja pystytte puhumaan asioista exäsi kanssa. Minulle tuo virallinen sopimus on helpottava apu johon tarrautua, etten joutuisi asioimaan vihamielisen exän kanssa joka tarkoituksella pahoittaa mieleni joka käänteessä.

[QUOTE="vieras";26519132]Ei se yleensä noin yksinkertaista ole. Mutta hyvä, jos teidän välinne ovat kunnossa ja pystytte puhumaan asioista exäsi kanssa. Minulle tuo virallinen sopimus on helpottava apu johon tarrautua, etten joutuisi asioimaan vihamielisen exän kanssa joka tarkoituksella pahoittaa mieleni joka käänteessä.[/QUOTE]

Ei varmasti kaikkien kohdalla. Tiedän, että on paljon kuspäitä sekä äideissä kuin isissäkin. Olen pahoillani tilanteestanne. Meilläkin alku oli kamalaa vääntöä, mutta lasten isä luopui kiusanteosta kun tajusi ettei se toimi ja se myös vaikutti paljon kun oikeus määräsi lapset asumaan minulle. Hän hyväksyi asian ja nyt kaikki pelaa.

Alkuperäinen kirjoittaja niimpäniin;26513637:
kaikki täällä vaan teennäisinä huutaa "ANTAISIT ISÄLLE MUUTAMAN PÄIVÄN LISÄÄ!!!" "Miksi se sinua niin paljon haittaa".... Ja kun itselle tällainen tilanne tulisi, olisi varmaan sama asia. Muistakaapa se :P

Itse soittaisin poliisit, jos isä ei tuo lasta takaisin niin kuin pitäisi.

Mulla lapsi oli isällään juuri päivän pidempään, kuin normaalisti. Kesäisin tämä on ollut tapa, kun lapsi on lomalla, ja isä siis kotona silloin viikon, kun lapsi siellä vierailee.

Ap:n tilanteessa saattaisin kuitenkin soittaa poliisille, siksi, että sopimusrikkomus tulisi kirjatuksi ylös. Toisaalta omassa tilanteessamme lapsi olisi saanut lähteä päivää aiemmin isälleen.

Uusimmat

Yhteistyössä