Kun isä ei palauta lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulihattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oikean helmen kanssa sinäkin olet lapsen tehnyt :O
Mutta asiaan..
määrääkö isä mitä sinä saat lapsenne kanssa tehdä ketä tavata tai mihin mennä?
Toisaalta itse olisin tehnyt kaikkeni jotta juhannuksen lapsi olisi ollut kotona..

Ymmärrän sua ap. Ja olisin itsekin raivona jos lasta outoon paikkaan olisi rahtaamassa. :/ Toivotaan, että tilanne "laukeaa". Ja jos saat lapsen "hyppysiisi" niin ei sun ole pakko ennen perjantaita lasta antaa. Itse en ehkä antas silloinkaan jos noin kauas vieraaseen paikkaan ois lähdössä ryyppäämään. Sanoisin vaik et lapsi on kipeenä. :/

[QUOTE="vieras";26513016]Jos tuo on syynä, niin miten ihmeessä uskallat antaa lapsen olla sitten pe-su?[/QUOTE]

En uskallakaan. Jonkunlainen sopimus oli tehtävä ja se on nyt tuo pe-su ja minä en voi sitä alkaa muuttamaan ominpäin. Joka kerta tuntuu pahalta antaa lapsi isälleen pe-su, mutta olen ne pystynyt jotenkuten kestämään. Soittelen paljon ja kyselen mitä ovat tehneet. Tulee parempi olo, kun kuulen heidän olevan autolla liikenteessä tai vaikka mummolassa.

Koita jonkun lastenvalvojan tmv kautta saada lapsi takaisin. Isä saa todellakin kuvitelman siitä, että hänellä on valta sinun ylitsesi, jos hyväksyt tilanteen. Ja lapsella on varmasti tosi orpo olo, varmaan aistiikin, ettei kaikki nyt mennyt niin kuin piti. Ja jos voit estää lasta näkemästä päivätolkulla kännäystä niin hyvä niin.

En uskallakaan. Jonkunlainen sopimus oli tehtävä ja se on nyt tuo pe-su ja minä en voi sitä alkaa muuttamaan ominpäin. Joka kerta tuntuu pahalta antaa lapsi isälleen pe-su, mutta olen ne pystynyt jotenkuten kestämään. Soittelen paljon ja kyselen mitä ovat tehneet. Tulee parempi olo, kun kuulen heidän olevan autolla liikenteessä tai vaikka mummolassa.

Sanoitko sopimusta tehdessä että isä on viinaan menevä ja pelkäät viikonloppuja kun lapsi on isällään?

[QUOTE="kokenut";26513025]No mites se asiaan vaikuttaa onko to vai pe? Perjantainahan se dokaus kuitenkin vasta alkaa. :/ Minkäikäinen lapsi onkaan? Jos sulla on aito huoli niin soita hänelle ja kerro, että aiot soittaa sos.päivystykseen jos ei palauta lasta. Nää on niin ikäviä tilanteita, mutta koita jaksaa. Et ehkä voi just nyt asialle mitään. :/ Halaus.[/QUOTE]

Kyllähän se lähtöpäivä vaikuttaa. Jos lähteävät torstaina on koko perjantai päivä aikaa juoda. Jos lähtevät perjantaina ovat perillä iltapäivällä/illalla ja silloin on vähemmän aikaa juoda itseään huonoon kuntoon. Lapsi on 3 vuotias.

[QUOTE="kokenut";26513025]No mites se asiaan vaikuttaa onko to vai pe? Perjantainahan se dokaus kuitenkin vasta alkaa. :/ Minkäikäinen lapsi onkaan? Jos sulla on aito huoli niin soita hänelle ja kerro, että aiot soittaa sos.päivystykseen jos ei palauta lasta. Nää on niin ikäviä tilanteita, mutta koita jaksaa. Et ehkä voi just nyt asialle mitään. :/ Halaus.[/QUOTE]

Täällä päin juhannuksen juhlinta on aina alkanut jo ennen aattoa eli nytkin ryyppääminen alkaa jo torstaina. Toisilla jo keskiviikkona.

Kummeksun sitä, että täällä ollaan sitä mieltä, että sopimusrikkomus on ihan ok. Jos jotain on sovittu, niin kyllä siitä pitäisi pitää kiinni. Puolin ja toisin.

Meilläkin on tilanne, jossa minä äitinä jatkuvasti joustan isän vaatimusten mukaan. Isä ei ole koskaan ollut oikeasti kiinnostunut lapsestaan, mutta on erittäin kiinnostunut oikeuksistaan sekä siitä, että voi edelleen kontrolloida minua näiden tapaamisten kautta. Noutoajat jätetään viimehetkeen, palautukset kerrotaan viimeminuuteilla... Noutopäivistä aletaan riidellä aina, kun on tiedossa joku juhlapyhä jne. Kiusantekoahan tämä on, ja vastaavaa oli koko avioliitto täynnä - silloin vain "pelinappulana" eivät olleet lapset...

Ei noille sossuille auta vaikka puhuis isän juomisesta, ei auta niin ei auta, voi päästä itse heidän silmätikukseen kun narsisti alkoholisti puolustelee itseään ja keksii sitten perättömiä, on tyhmää jos asioista ei voida sopia, tiedän sen ihan omasta kokemuksesta.

3 vuotias on tosiaan liian nuori tuollaiselle matkalle. Ja jos mökki vielä järven lähellä niin pelkäisin kuollakseni lapseni puolesta. Huoltajan ei ole pakko antaa lasta toiselle huoltajalle jos on huoli ettei lapsilla olisi kaikki hyvin. Minä en omaani antanut isän mukaan mökkilomalle , soitin sossuun ja kysyin että eihän minun ole pakko niin sanoivat että jos koet ettei ole turvallista lapselle niin et anna ja niimpä poistuimme kotoa ja isä meni yksin lomalle, soitti sieltä tuhannen kännissä illalla ja kiitteli että pääsi yksin lomalle siis tosissaan. Alkoholistit eivät hevin soita poliisejakaan tälläisiin juttuihin, koska tietävät olevansa "väärässä" ja tekevät kiusaa vaan.

Onpa kurjaa. Tottakai ilmoitat jonnekin, viimeistään huomenna. ihan siitäkin syystä, että jos tekee uudelleen saman, sinulla on todistusaineistoa siitä, että on tehnyt niin aikaisemminkin. toisaalta en tiedä, miten poliisi suhtautuu, kun olette poikenneet normaalista sopimuksesta ja on siis vain sana sanaa vastaan. En hyväksy sitä, että lapsi jätetään paluttamatta, en todellakaan, mutta mielestäni isän perustelu sille, että olisi aikaa enemmän perillä on hyvä perustelu. Se ei ole hyvä perustelu, että sopimuksessa lukee... parasta olisi, jos jousto pelaisi molempiin suuntiin. Huolesi isän alkoholinkäytöstä ymmärrän.

Soita isälle, koita keskustella kuin aikuiselle jos ei auta niin sano että soitat sitten viranomaisille ja kysy voisiko mahdollisesti koko viikonloppua siirtää, vaikka sitten kaksi peräkkäistä viikonloppua tai jotain muuta. Moni kokee toki viranomaisista puhumisen uhkailuna, varsinkin alkoholistit, mutta eihän se ole kun oikeasti teet sen sen jälkeen jos ei muu auta.

Olisi aivan kamalaa vain odottaa sunnuntaihin asti. Isähän saa tässä tilanteessa vallan ja voi tulevaisuudessa tehdä ihan mitä lystää, kun kukaan ei puutu. Lapsi varmasti myös luulee ettei äiti välitä, kun ei tee mitään, että pääsisi takaisin kotiin.

Voin vielä luetella isän perustelut torstaille:
-Ovat lähdössä uuden naisen suvun mökille n.400km päähän. sitä matkaa ei viitsi ajella parin päivän välein.
-Juhannusruuhkat ovat pahimmillaan perjantaina
- Kokon tekeminen, että ehtii ajoissa valmiiksi

Omat perusteluni perjantaille:
- Lukee sopimuksessa
- Ruuhka-ajat pahimmillaan torstaina
- Isä on ollut aamuvuorossa töissä ja on uninen kaveri. Vaarana on nukahtaa rattiin noin pitkällä ajomatkalla.
- Viina. Näin jäisi yksi päivä vähemmän aikaa kännätä lapsen nähden
- Mökki ja seura on lapselle vieraita. Siellä ei ole edes leluja.

Kyllä mä näkisin että miehen perustelut ihan järkeviä ja sun ei niinkään. Se ruuhka nyt ei sulle kuulu eikä lapsi niistä kärsi, isän uusi nainen katsonee ettei mies nukahda rattiin ja tutustuuhan lapsi niihin vieraisiin siinä mökillä. Eihän siitä tulisi mitään jos lasta ei saisi ottaa mukaan minnekään missä on vieraita ihmisiä. Ja onhan siellä se tuttu isä mukana. Mökillä on varmaan sen verran tekemistä ettei leluja pahemmin tarvita.

Mutta ei se silti ole oikein vain päättää että enpäs tuo lasta takaisin, ehkä isää alkoi vain ärsyttämään että sinä päätä kaikesta ja hänestä tuntuu että et jousta ärsyttääksesi. Miehelle voisit kertoa että tuollaiset omapäiset viemiset voivat vaikuttaa tapaamisoikeuteen jatkossa.

Onhan se hyväksi viettää aikaa isänsä kanssa, mutta isä on viinaan menevä mies ja en ole koskaan nähnyt isää tälläisinä pyhinä selvin päin. Se on siis huolena. Noin harvat tapaamiset johtuvat isän 2-vuorotyöstä ja n.80 km välimatkasta. Yhden yön takia ei viitsi ajaa tuota matkaa edes takaisin. (isän mielipide)

Kuinka viikolla näkeminen onnistuu?
Missä on lapsen kanssa silloin jos koti noin kaukana?

3 vuotias ei todellakaan ole liian nuori tollaiselle matkalle.Mökillähän on muitakin isän lisäksi.En ymmärrä ap:n perusteluja,sori vaan.
Itsellä lapset 1,5v 4v ja 6v ja saavat tavata isää niin pajon kuin haluavat,vaikka joka päivä.Isä otti nytkin lapset mukaan mökille,tulevat pois kun tulevat.Sopimuksia ei ole tehty,eikä tehdä.Itselleni on aina ollut tärkeää,että erosta huolimatta,ei isän ja lasten suhteen tarvitse kärsiä.

Minä ainakin sanoisin miehelle että jos lasta ei näy tietyn ajan sisällä niin soitan poliisille ja huomenna lastenvalvojalle jos se on noin ylivoimasen vaikeaa noudattaa sopimusta ja tosiaan jos mukula ei olisi kotona tiettyyn aikaan kilauttaisin poliisille tai jollekkin päivystävälle sossulle.

Mitä tulee tehdä tilanteessa, kun lapsen isä ei palautakaan lasta sovittuna ajankohtana?

Tilanne siis se, että olemme lapsen isän kanssa taistelleet viime päivät juhannuksesta. Se on hänen viikonloppunsa ja hän vaatii lasta luokseen jo torstaina. Minä taas perjantaina, koska se on merkitty tapaamissopimukseen ja minulla on muitakin perusteluja.

Ehdotin kompromissina,että isä näkisi lasta viikolla iltaisin. Maantaina lapsi oli isällään ja tänään on myös tälläinen päivä. Isä haki lapsen päiväkodista sovitusti, mutta soittaessani ja varmistaessani asian niin hän sanoikin, että tuo lapsen vasta sunnuntaina takaisin, koska hänen ehdottamansa torstai ei käynyt minulle. Palautus aika on klo.20, jos iltapesut on tehty. Jos iltapesut puuttuvat niin sitten klo.19. Kompromissi tämäkin.

Miten minun tulisi suhtautua tähän uhkaukseen ja miten toimin, jos lasta ei kuulu klo.20 mennessä kotiin?

Ja tämä taistelu on kenen etu... monilla lapsilla on se ongelma, että isä ei halua nähdä heitä ollenkaan.

pompoteltavaksi eikä yhteis ymmärrýstä synny niin kuka siitä kärsii eniten?
Mietitään tietääkö kukaan vastausta?..........................
Oisko lapsi! JA nää kokemattomat soskun eukot vaan kauhistelee toisen vanhemman "pelkoja" että nyt se kyllä tapetaan tyyliin! Ja riita tilanteita on oikea henkilö purkamaan perheterapeutti ei soskun akka joka tekee kahta työtä laskee toimeentulon ja auttaa lapsi perheitä! Enemmän tietoa neuvolan tädillä kun soskun akalla! Ja jos haluat soskuun työntekijäksi tai lapsi perhetyöntekijäksi + että olet nähnyt elämää on enemmän hyväksi perheille kuin joku joka osaa tehdä toimeentulotuen tai elänyt elämän pumpulissa ja nyt opiskelin yliopistosta pääjehuks! Tiedän soskun työntekijöitä joilla on elämän kokemusta ja osaavat auttaa ja tietävät mitä se on ELÄMÄ on!!!! Eikä Ne kauhistele! NE Tietää!

siis häh..kenen viikonloppu on??

ja kannattaa laittaa siihen sopimukseen että jokatoinen juhannus, joulu, vappu, pääsiäinen jne. meillä on näin mutta toimisi muutenkin ilman sitä sopimusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26513423:
siis häh..kenen viikonloppu on??

ja kannattaa laittaa siihen sopimukseen että jokatoinen juhannus, joulu, vappu, pääsiäinen jne. meillä on näin mutta toimisi muutenkin ilman sitä sopimusta.

Isän viikonloppu mutta aloittaja ei suostu antamaan lasta yhtä päivää jo aijemmin (torstai) isälle mukaan.
Syyt oli tosi päteviä kuten ruuhkat jne ;)
ja se että mökille kun on isä matkalla jussia viettämään niin siellä on uusi vaimoke/tyttöystävä ja tämän naisen suku

kaikki täällä vaan teennäisinä huutaa "ANTAISIT ISÄLLE MUUTAMAN PÄIVÄN LISÄÄ!!!" "Miksi se sinua niin paljon haittaa".... Ja kun itselle tällainen tilanne tulisi, olisi varmaan sama asia. Muistakaapa se :P

Itse soittaisin poliisit, jos isä ei tuo lasta takaisin niin kuin pitäisi.

Minä ainakaan en ole isän puolella (jos roolit olisi toisinpäin eli äiti olisikin se joka ei palauta lasta niin ajattelisin samoin). Aikuisen ihmisen pitää ymmärtää, että sovituista asioista pidetään kiinni. Ja jos ei pidetä niin niillä teoilla on seuraukset.. Eli tottakai ap ottaa nyt yhteyttä johonkin (en tiedä mihin) eikä anna asian olla! On ihan selvää että jos ap antaisi asian olla niin isä tekisi noin jatkossakin eikä sellainen nyt vaan toimi.

Ymmärtäisin joustamisen torstaille siinä tapauksessa että kyseessä olisi ihan tavallinen isä. Mutta jos oikeasti on huoli siitä että isä juo liikaa niin kuka ihan oikeasti haluaa antaa yhtään ylimääräistä päivää lastaan sellaisen vanhemman hoitoon??

Oletko ap ilmoittanut tapaamisia sovittaessa isän alkoholinkäytöstä? Tiedän erään tapauksen, jossa isältä evättiin tapaamiset juuri alkoholin käytön takia. Tätä ennen olivat jo muuttaneet tapaamisia niin ettei lapset olleet isällä koskaan juhlapyhien aikaan, koska joi silloin aina. Myöhemmin sitten tapaamiset lopetettiin kokonaan.

[QUOTE="vieras";26513115]Sanoitko sopimusta tehdessä että isä on viinaan menevä ja pelkäät viikonloppuja kun lapsi on isällään?[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";26513207]Kuinka viikolla näkeminen onnistuu? Jos asuu siis 80km päässä?
Missä on lapsen kanssa silloin jos koti noin kaukana?[/QUOTE]

?

Yhteistyössä