Kun aggressiivinen koira uhkaa, MITÄ siinä pitäisi tehdä, miten pois tilanteesta?

En olis välittänyt tätäkään ikinä kokea.

Lasten ja miehen kanssa oltiin iltasella menossa kauppaan, mies palas hakemaan unohtunutta roskakassia ja me jäätiin roskiksille odottelemaan...

Yhtäkkiä jostain ilmestyy (luultavasti) labradorinnoutaja, ilman pantaa, ajattelen että sen omistaja varmaan tulee ihan juur jostain pihasta perässä tms. Jos koira vaikka livahtanut ovesta tai jotain.

Koira murisee, paljastelee hampaitaan ja kiertää rattaita ja meitä. Haukahtelee välillä ja taas murisee.

Enpä siinä osannut muutakaan tehdä kuin pysyä paikallani ja varoa liikkeitä, aina kun käännyin tai vaihdoin asentoa koira tulee vähän lähemmäs ja murisee kovempaa. Mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?

"Onneksi" ohi kirmaa 7-8v lapsi, ilmeisesti kotiinsa matkalla ja koiran huomio meistä herpaantuu. Koira juoksee lapsen perään, joka kuitenkin jo ilmeisesti, onneksi, ehti ehjänä kotipihaansa koska koira palas hyvin nopsaa takas...
Tällä kertaa kuitenkin roskisten toiselta puolen ja lähti eri suuntaan, unohti meidät.
Mieskin ehti siinä vaiheessa paikalle ja jatkettiin matkaa.

Oli fiilis kuin lampaalla jota susi piirittää. En tiedä kauanko sitä tilannetta ois kestänyt jos se lapsi ei olis juossut ohi ja miten ois päättynyt. Ikinä ei yksikään koira ole käyttäytynyt noin.

Siinä sitten selittelin esikoiselle pitkin iltaa, ettei koira ollut paha, vaan varmaankin peloissaan... Eikä ollut koiran vika, että oli irrallaan... Jne.. Toivottavasti ei nyt kammoa isompia koiria tulevaisuudessa, mä kyl varmaan hätkähdän jos vielä irrallaan olevaan koiraan törmään.

Ja todella toivon, että koira pääsi inhimillisestä vahingosta johtuen juoksentelemaan minne sattuu, eikä siksi, että omistaja on välinpitämätön k*sipää.

Onko tuo muuten normaalia käytöstä koiralta?
 
Joku varmaan tulee sanomaan, että ois pitänyt lähteä pois tilanteesta, mut mitenkäs lähdet kun koira vaikuttaa siltä että käy kimppuun heti kun teet jotain.
Ja jos olisin huutanut koiralle kun lähti sen juoksevan lapsen perään, ensinnäkään, tuskin olisi ollut mitään vaikutusta (sen verta riehaantuneelta vaikutti) ja toiseksi, olis voinut entistä raivokkaampana palata meidän kimppuun, itsekkäänä lapsiani suojelevana emona en sitä riskiä halunnut ottaa, vaan halusin livahtaa tilanteesta niin nopeasti kuin pystyin.
 
Nyt täytyy kyllä sanoa, etten ole KOSKAAN törmännyt koiraan joka käyttäytyisi kuvailemallasi tavalla...siis että olisi aggressiivinen ja jolkottelisi ihmistä ympäri samalla muristen, haukkuen ja hampaita näyttäen.

Ja olen siis kyllä tavannut aggressiivisia koiria ja yhden moisen itse omistanutkin.

Mutta toimit mielestäni täysin oikein. Jos vieras koira tulisi piirittämään minua ja lapsia, niin siinä kohtaa olisin mahdoillisimman pieni ja huomaamaton, eli tuottaisin niin vähän uhkaa koiran suuntaan kuin mahdollista. Karkuun juokseminen, koiralle uhoaminen tai sitä kohden tiukasti tuijottaminen saattaa siinä kohtaa laukaista tilanteen niin, että se menee puremiseksi. Joten oikea tapa on välttää katsekontaktia ja olla vaan ihan hiljaa paikoillaan.

Joskaan en nyt ole täysin vakuuttunut siitä, että koira oli oikeasti puhtaan aggressiivinen, koska kuten jo sanoin, omat kokemukseni aggressiivisen koiran käyttäytymisestä eivät ole kuvailmasi kaltaisia.
 
"huh"
Todennäköisesti kyseessä oli häiriintynyt koira joten tuskin sitä olisi voinut juuri mitenkään rauhotella. Kai soitit hätäkeskukseen koirasta? Kyllähän tuollaisesta raivopörristä pitää tehdä ilmoitus ettei hyökkää vaikka lasten päälle.
 
Ja mitä noihin loistaviin "potkaise päähän" kommentteihin tulee, niin lapukankokoinen koira on kyllä sitten jo siinä määrin iso, että saa olla aika mojova potku jotta koira siihen putoaa. Ja jos se ei putoa, se mahdollisesti käy paljon pahemmin ylle.

Sitäpaitsi, koira on kyllä senvertaa nopea eläin, että en mä kyllä ihan helpolla ehtis koiraa päähän kenkäsemään, sillä koiralla on mua nopeammat refleksit.
 
Ja tosiaan, niinkun chef sanoikin jo, niin mahdollisimman pieneksi tekisin itseni, ja lisaksi peruuttamalla hitaasti maahan katsoen yrittaisin osoittaa koiralle haluni lahtea tilanteesta.. Vaikea sanoa miten toimisin, koska tossa tapauksessa olisi kylla selkeaa etta koira olisi selvasti hairiintynyt jos noin kayttaytyisi vieraalla alueella ilman provosointia(toinen koira etc)..
 
Kuten chef tuossa mainitsi, en minäkään ole koskaan tavannut koiraa joka olisi tuolla tavalla aggressiivinen. Aggressioita tosin kun on eri laatuisia, ja toisaalta itse pitäisi tilanne nähdä ennenkuin voi alkaa sanomaan onko se aggressiivisuutta vai reviiritietoisuutta. Mutta anyhow, mun mielestä teit juuri oikein. Koiraa ei pidä missään nimessä lähteä väistämään tai peruuttamaan, se vain vahvistaa koiran käsitystä omasta niskaotteestaan.

Aggressioon ei myöskään ikinä oman turvallisuuden tähden kannata vastata aggressiolla, eli ne potkimiset voi unohtaa samantien suosiolla. Jos koira oikeasti siinä tilanteessa on/olisi aggressiivinen, ja sitä potkaisisi päähän tai muualle, kävisi se todennäköisesti vielä herkemmin ihmisen päälle sen pelkän uhkailuun tyytymisen sijaan. Jokainen voi miettiä haluaako tätä vaihtoehtoa todella, se on ihan oman valinnan päässä.

Jos koira ilmestyy joskus uudelleen, olisin kuin en näkisikään koiraa, enkä välittäisi siitä mitään (tiedän, vaikeaahan se on jos toinen kiertää kuin kissa kuumaa puuroa ja irvistelee samalla). Ääntä kannattaa myös käyttää, ja koiralle voi myös tiukasti sanoa "pois" tai vastaavaa, jos kokee itse tilanteen ahdistavaksi ja koiran liian tuttavalliseksi. Aina kannattaa pitää mielessä kuitenkin se, että koira ei koskaan hyökkää ilman provosointia/syytä. Oli sitten kuinka seinähullu hyvänsä.
 
Ja mitä noihin loistaviin "potkaise päähän" kommentteihin tulee, niin lapukankokoinen koira on kyllä sitten jo siinä määrin iso, että saa olla aika mojova potku jotta koira siihen putoaa. Ja jos se ei putoa, se mahdollisesti käy paljon pahemmin ylle.

Sitäpaitsi, koira on kyllä senvertaa nopea eläin, että en mä kyllä ihan helpolla ehtis koiraa päähän kenkäsemään, sillä koiralla on mua nopeammat refleksit.
Peesi tälle. Olen nimittäin kerran irroitellut tommoista ison labukan kokoista koiraani saksanpaimenkoirauroksesta (ottivat koirat hieman yhteen...) ja olipa pakko tuossa yhteydessä kokeilla omaan koiraan klapilla päähän kalauttamistakin, kun ei muu auttanut. Ei mitään reaktiota, taikka korkeintaan voimisti omaa puruotettaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
rietas
Kuulostaa oudolta etta koira olisi oikeasti agressiivinen vieraalla alueella joka ei ole sen "reviiria", oletko varma etta luit koiraa oikein? Varsinkin jos lahti pojan peraan "riehumalla" niin oletko varma etta kyse ei ollut nuoresta koirasta joka oli innoissaan ja yritti "haastaa leikkiin" ?
Ei nyt jumalauta?! Siis oletko oikeasti sitä mieltä, että ihan jokaisen vauvasta vaariin pitäis osata lukea koiria? Tietää onko niiden elkeet leikkiä, pelkoa vai vihaa? HALOO???

Koittakaapa nyt koiranomistajat tajuta, että kaikki ei tunnista teidän koirienne käytöstä, ei ehkä kiinnosta teidän fifit pätkääkään. Pidätte koiranne kiinni ja kurissa, ettei tule tuollaisia tilanteita, että satunnainen ihminen on kusessa teidän piskinne kanssa. Vastuu on omistajan, ihan turha kitistä tulkintavirheistä.
 
"vieras"
Peesi tälle. Olen nimittäin kerran irroitellut tommoista ison labukan kokoista koiraani saksanpaimenkoirauroksesta (ottivat koirat hieman yhteen...) ja olipa pakko tuossa yhteydessä kokeilla omaan koiraan klapilla päähän kalauttamistakin, kun ei muu auttanut. Ei mitään reaktiota, taikka korkeintaan voimisti omaa puruotettaan.
vai että omaa ;) seli seli...
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella
"vieras"
Jos koira juoksee kohti selvänä tarkoituksena purra, niin laske kädet eteesi yhteen puristettuna alas. kun koira on riittävän lähellä niin nosta kädet nopeasti ylös ja nosta toinen polvi ylös eteesi. Koira seuraa ylös nostettujen käsien liikettä eli hyppää ylöspäin, jolloin se osuu vatsa edellä kohotettuun polveen. Toivottavasti selvisi mitä yritin tarkoittaa.. Koiran vatsan alue on herkkä ja kyllä se vähäksi aikaa tainnuttaa koiran kun kunnolla hyppää polvea vasten. Kerran olen joutunut tekemään tuon saksanpaimenkoiralle ja tehosi.. Koira perääntyi tilanteesta kokonaan takavasemmalle. Tuo vaatii kylmäpäisyyttä ja varmuutta odottaa, että koira on puremisetäisyydellä käsistä ennen kuin nostaa kädet ylös.
Tuon tekniikan on opettanut koirankouluttaja isäni kun olin pikkuinen.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="Vieras";27274294]Entäs jos koira vihaa lapsia? Koiraa on esim kiusattu ja rääkätty.[/QUOTE]

Harva koira kuitenkaan tämmöisessä tilanteessa tulee aktiivisesti osoittamaan vieraalla pihalla uhkauseleitä. Varmasti silloin näin tekisi, jos lapset sitä yrittäisivät lähestyä. Ja jos koira taas niin pahasti on fixoitunut lapsiin, että todella vihaa niitä ja koira omaa tietyn luonteen, käy se tilaisuuden tullessa päälle, ei osoita ensin uhkauseleitä.

Alkuperäiselle: tosi omituinen tilanne kyllä, oma veikkaukseni on se, että koira asuu pihalla/viereisellä pihalla ja koki alueen reviirikseensä ja siksi yritti teille ilmaista, että olisi syytä poistua.
Ihan oikein mielestäni teit: mahdollisimman neutraalisti kannattaa olla, ei saa kääntää koiralle selkää, ei katsoa silmiin. Jos se tossa tilanteessa selvästi yrittäisi lapsen päälle, niin tiukka huuto koiralle, hokee "häivy" tms tarpeeksi uskottavasti ja tarvittaessa heittää sitten vielä koiraa kohti jotain. Tällä olen monta kertaa häätänyt omien koirien luo tulossa olleet irtokoirat. Vaatii silti tiettyä luonnetta ja uskottavuutta häätää irtokoirat, joten parempi toki ensin yrittää sitä passiivisuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj ja idunnor
"vieras"
Koittakaapa nyt koiranomistajat tajuta, että kaikki ei tunnista teidän koirienne käytöstä, ei ehkä kiinnosta teidän fifit pätkääkään. Pidätte koiranne kiinni ja kurissa, ettei tule tuollaisia tilanteita, että satunnainen ihminen on kusessa teidän piskinne kanssa. Vastuu on omistajan, ihan turha kitistä tulkintavirheistä.
PEESI :)

Huvittavia nuo "kaikkitietävät" rakinomistajat. :D
 
Ei nyt jumalauta?! Siis oletko oikeasti sitä mieltä, että ihan jokaisen vauvasta vaariin pitäis osata lukea koiria? Tietää onko niiden elkeet leikkiä, pelkoa vai vihaa? HALOO???

Koittakaapa nyt koiranomistajat tajuta, että kaikki ei tunnista teidän koirienne käytöstä, ei ehkä kiinnosta teidän fifit pätkääkään. Pidätte koiranne kiinni ja kurissa, ettei tule tuollaisia tilanteita, että satunnainen ihminen on kusessa teidän piskinne kanssa. Vastuu on omistajan, ihan turha kitistä tulkintavirheistä.
Joo, oma koirani ei kylla kulje vapaana missaan missa sen ei ole sallittua vapaana kulkea, enka vie sita mihinkaan missa joku saattaa ahdistua sen lasnaolosta. ;) Kunhan yritin kysella taystatietoa jos ap olisi ehka lukenut koiraa vaarin, ja talla tiedolla mahdollisesti jopa lieventanyt omaa mahdollista pelkoaan vastaavan varalta. Normaalisti paras apu pelkoon on tieto ja ymmarrys.. =)
 
[QUOTE="vieras";27274305]Jos koira juoksee kohti selvänä tarkoituksena purra, niin laske kädet eteesi yhteen puristettuna alas. kun koira on riittävän lähellä niin nosta kädet nopeasti ylös ja nosta toinen polvi ylös eteesi. Koira seuraa ylös nostettujen käsien liikettä eli hyppää ylöspäin, jolloin se osuu vatsa edellä kohotettuun polveen. Toivottavasti selvisi mitä yritin tarkoittaa.. Koiran vatsan alue on herkkä ja kyllä se vähäksi aikaa tainnuttaa koiran kun kunnolla hyppää polvea vasten. Kerran olen joutunut tekemään tuon saksanpaimenkoiralle ja tehosi.. Koira perääntyi tilanteesta kokonaan takavasemmalle. Tuo vaatii kylmäpäisyyttä ja varmuutta odottaa, että koira on puremisetäisyydellä käsistä ennen kuin nostaa kädet ylös.
Tuon tekniikan on opettanut koirankouluttaja isäni kun olin pikkuinen.[/QUOTE]

Pistää miettimään, että miten ihminen, joka selvästikin on ollut tilanteessa peloissaan lasten kanssa, kykenee tekemään tällaista kylmäpäisesti ja rauhallisesti tiedostaen koko ajan mitä tekee ja miten tekee?

Anteeksi nyt vain, mutta minä en kertakaikkiaan ymmärrä miksi äärimmäisiä keinoja täytyy alkaa neuvomaan ihmiselle, joka ei selvästikään koiraihmisiä ole. Siitä ei tule kuin harmia sellaisten käsissä jotka näitä keinoja eivät osaa, tai ymmärrä miksi niin tehdään (idunnor, älä ota itseesi tästä, puhun nyt yleistäen :)), ja sitten saadaan kohta lukea iltalehdestä taas kuinka joku koira on purrut jotain, kun tämä on vain "suojellut" itseään tekemällä kaikenmaailman kurkipotkuja koiraa kohti.
 
[QUOTE="vieras";27274310]PEESI :)

Huvittavia nuo "kaikkitietävät" rakinomistajat. :D[/QUOTE]

Mun nähdäkseni tässä on annettu vinkkejä ja koitettu tyynnytellä ap:tä, ettei hälle jäisi nyt mitään ikuisia traumoja.

On koitettu selittää, mistä mahdollisesti on ollut kyse.

Nähdäkseni kukaan ei kuitenkaan ole puolustellut vapaana juoksevan koiran omistajaa ja häkeenkin on kehoitettu soittamaan.

Joten en ymmärrä lainkaan kantaanne.
 
[QUOTE="Vieras";27274294]Entäs jos koira vihaa lapsia? Koiraa on esim kiusattu ja rääkätty.[/QUOTE]

Koira ei ole ihminen. Se ei osaa VIHATA yhtikäs mitään.

Jos koiraa ovat lapset kiusanneet ja rääkänneet, se ei ala vihaamaan lapsia, vaan pelkäämään. Ja pelkäävä koira voi pahimmillaan olla pelkoaggressiivinen koira, joka on siis pahin mahdollinen skenaario.

Mutta ei tällainenkaan koira tule mistään puskista saartamaan lapsia niille muristen, vaan koira ensisijaisesti pakenee ja pysyy etäällä jos sillä on siihen mahdollisuus ja kun ei ole, se käy päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: nanny mcphee
rietas
Mun nähdäkseni tässä on annettu vinkkejä ja koitettu tyynnytellä ap:tä, ettei hälle jäisi nyt mitään ikuisia traumoja.

On koitettu selittää, mistä mahdollisesti on ollut kyse.

Nähdäkseni kukaan ei kuitenkaan ole puolustellut vapaana juoksevan koiran omistajaa ja häkeenkin on kehoitettu soittamaan.

Joten en ymmärrä lainkaan kantaanne.
No jos kysytään "luitkohan koiraa väärin" niin eikö siinä ole aika selvä olettamus, että jokaisen tuollaiseen tilanteeseen joutuvan pitäisi osata tulkata koiran eleitä? Ei se vaan mene niin.
 

Yhteistyössä