Kun aggressiivinen koira uhkaa, MITÄ siinä pitäisi tehdä, miten pois tilanteesta?

rietas
[QUOTE="Viltsukka";27274485]Mitä sun mielestä tarkalleen sen omistajan olis pitänyt tehdä?! Oliko siis kyse siitä, että se yks "anteeksi" sana unohtui? [/QUOTE]

Kyllä. Juuri siitä.

Kun omistaja sen sijaan vaan hakee koiran tilanteesta sanoen "tää on kiltti" ja häipyy, niin siitä jää sellainen maku, että irrallaan ympäriinsä laukkominen ei ole edes vahinko.
 
[QUOTE="Vieras";27274294]Entäs jos koira vihaa lapsia? Koiraa on esim kiusattu ja rääkätty.[/QUOTE]

Tätäkin mietin, sen verran omituisesti käyttäytyi. Josko syynä olisi olleet lapset (jotka tosin tilanteessa olivat kuin patsaat, esikoisen pientä itkua lukuunottamatta). Vaikea sanoa... Kunpa olisi tullut se omistaja jostain, ois saanut vastauksia.
 
[QUOTE="vieras";27274305]Jos koira juoksee kohti selvänä tarkoituksena purra, niin laske kädet eteesi yhteen puristettuna alas. kun koira on riittävän lähellä niin nosta kädet nopeasti ylös ja nosta toinen polvi ylös eteesi. Koira seuraa ylös nostettujen käsien liikettä eli hyppää ylöspäin, jolloin se osuu vatsa edellä kohotettuun polveen. Toivottavasti selvisi mitä yritin tarkoittaa.. Koiran vatsan alue on herkkä ja kyllä se vähäksi aikaa tainnuttaa koiran kun kunnolla hyppää polvea vasten. Kerran olen joutunut tekemään tuon saksanpaimenkoiralle ja tehosi.. Koira perääntyi tilanteesta kokonaan takavasemmalle. Tuo vaatii kylmäpäisyyttä ja varmuutta odottaa, että koira on puremisetäisyydellä käsistä ennen kuin nostaa kädet ylös.
Tuon tekniikan on opettanut koirankouluttaja isäni kun olin pikkuinen.[/QUOTE]

Täytyypä pistää mieleen, toivottavasti en joudu tätä neuvoa esiin kaivamaan.
 
rietas
Ai niin, sitä tilannetta muuten edelsi vielä se, että kuulin pihasta karjaisun, kun koiraa "komennettiin" olemaan karkaamatta... no eipä totellut. Että joo, miksiköhän en ihan vakuuttunut koiran kiltteydestä? :D Ainakaan omistajaansa ei tuntunut ihan tottelevan ;)
 
Pistää miettimään, että miten ihminen, joka selvästikin on ollut tilanteessa peloissaan lasten kanssa, kykenee tekemään tällaista kylmäpäisesti ja rauhallisesti tiedostaen koko ajan mitä tekee ja miten tekee?

Anteeksi nyt vain, mutta minä en kertakaikkiaan ymmärrä miksi äärimmäisiä keinoja täytyy alkaa neuvomaan ihmiselle, joka ei selvästikään koiraihmisiä ole. Siitä ei tule kuin harmia sellaisten käsissä jotka näitä keinoja eivät osaa, tai ymmärrä miksi niin tehdään (idunnor, älä ota itseesi tästä, puhun nyt yleistäen :)), ja sitten saadaan kohta lukea iltalehdestä taas kuinka joku koira on purrut jotain, kun tämä on vain "suojellut" itseään tekemällä kaikenmaailman kurkipotkuja koiraa kohti.
Joo en lähtisi tuota ensimmäisenä tekemään :D Hyvä kuitenkin tietää, tuokin mahdollisuus.
 
[QUOTE="vieras";27274380]Koira on eläin, joten tuossa tilanteessa olisi parasta antaa koiralle signaaleja joita koira ymmärtää. Kiertelevään ja murisevaan koiraan tepsii parhaiten, että olet mahdollisimman passiivinen (eli et uhkaa sitä), käännät kyljen koiralle ja etkä missään tapauksessa katso koiraa silmiin. Luonnollisesti sivusilmällä koko ajan seuraat koiran liikkeitä. Mikäli se lähtee suoraan hyökkäykseen, niin silloin paras itsepuolustus on tuo edellä neuvottu polvitekniikka.[/QUOTE]

Tälleen pyrin olemaankin. Aika luonnostaan tuli reaktio, olla mahdollisimman olematon ja odotella, että lähtisi pois tai, että mies tulisi paikalle ja osaisi laukaista tilanteen :p
 
"vahva"
Olen aika varma että jos minun lapsiani uhkaisi aggressiivinen koira, niin koira saisi sellaisia kuteja turvalleen ja jaloilleen että luikkisi häntä koipien välissä ja vikisten karkuun. Enkä todellakaan kysyisi voiko sen ajaa pois.
 
"vahva"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä on kolme;27274352:
Mä en tiedä miten pitäisi toimia, mutta itse komentaisin varmaan ihan automaattisesti. "Lopeta!" "Pois!" tms. Ja jatkaisin matkaani. Meillä koira käy haukkumassa vieraille ihmisille ja hyppii siinä niiden lähellä jos pääsee karkuun. Ja sit hetken haukuttuaan lähtee just noin seuraavan perään minkä näkee, varsinkin jos juoksee. Mitään ei kyllä kenellekään tekisi, mut uskon et voi jonkun mielestä olla pelottavaa käytöstä. :(
??????????? En olisi koskaan uskonut, että koiran omistaja voi olla NOIN tyhmä.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
Esikoinen tuossa herättyään kertoi nähneensä koirasta painajaista ja kyseli miksi koira oli tuhma... Aika vaikea tätä on näköjään yrittää hälle selittää, että luultavasti pelkäs meitä yhtä paljon kuin me sitä jne.

Onneksi tänään tulee kai pari tuttua koiraa kylään, ettei ainakaan kaikkia koiria rupea pelkäämään :) Ku sais hänet nyt vaan muistamaan, ettei tarvitse pelätä jne.
 
"Milla"
Olen ollut aika samanlaisessa tilanteessa. Olin lenkillä pururadalla, kun yhtäkkiä takaa juoksi dobermanni minun luo. Alkoi kiertää minua ja murisi ja se oli TODELLA pelottava tilanne. Kiersi minua ympäri siis noin kahden metrin päässä ja oli tosi vihaisen olonen. Olin varma, että kohta se hyökkää kiinni. Olin vain hiljaa paikallani koko ajan. Sitten onneks sen omistaja (jota ei siis koko aikana näkynyt) huusi jossain sen nimeä ja se koira lähti pois... Mulla tykytti sydän tuhatta ja sataa... huh, mikä tilanne.
 
Kun minä olin ollut vaunu ikäinen niin naapuristosta yks saksari oli tullut kiertämään vaunuja kun äiti oli vaunujen kanssa liikkeessä(tämä siis tapahtunut lähes 50 vuotta sitten). Kiertäny ja kiertäny. Äiti arveli, että koska sen koiran kotona oli saman ikäinen vaunutettava niin se oletti vaunujen kuuluvan sen vartiointialueeseen.

Itse kohdatessani uhkaavasti käyttäytyvän koiran niin puhun joko rauhoittavasti tai käskevästi. Yleensä (siis ei aina) koira keskittyy ees jossain määrin siihen ihmisen puheeseen. Tosin en muista, että koskaan oisin pelännyt kovin paljoa koiria. Työssä liikkuessani olen tavannut melkoisen määrän irtaallaan ja kettingin päässä räyhääviä koiria. Neljä sellaista on tullut vastaan reilun kahdenkymmenen vuoden aikana, joihin en ois pitkällä tikullakaan koskenut.

Kyllä koira sairas koira voi tulla päälle ilman provosointiakin. Jos on päässä vikaa, kasvain ym. niin ei sen käytös seuraa ees koiran logiikkaa.

Vastaavassa tilanteessa kuin aapee oisin varmaan ensiks lässyttäny koiralle(kukas se on lähteny omin päin kuleksimään, voi voi...) ja sitten käyttänyt vähän voimakkaampaa ääntä ja edennyt samaa tahtia kuin koiran paikalle hyökätessä.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
mä olen joutunut samaan tilanteeseen dopermannin ja hovawartin kanssa, molemmat olivat uroksia ja isokokoisia... ja koulutus jätetty puolitiehen. ihan kamala tapaus tuo dopperi, pelkäsin tosiaankin henkeni edestä, niillä on kuulemma vielä 700kilon puristusvoima kun purevat jotain tosissaan.. :O tämä juttu tietenkin koski vaan tuota kyseistä koiraa, mutta se pelkäsi henkensä edestä juomalasia missä vettä :D vesilasin kanssa sitten sain ujutettua ihteni pois kämpästä, jossa olin yksin tuon puolitutun koiran kanssa... ei paljoa naurattanut, kun koira alkoi murista ja näytettä hampaitaan ja haukkua, pomppi vähän kuin kohti.

minä ite mietin eilen just samaa asiaa, mitä tuossa tilanteessa tekee, kun koira oikeasti on uhkaava?! ja jos ei joku "kurkipotku" onnistukkaan :O

tässä on syy, miksi itse pelkään isompia koiria, varsinkin silloin kun olen niiden kanssa yksin... enkä missään nimessä IKINÄ halua meille isoa koiraa, mitä ei saa kirveelläkään irti sitten jostain jos jotain tapahtuu.
 
Kuulostaa oudolta etta koira olisi oikeasti agressiivinen vieraalla alueella joka ei ole sen "reviiria", oletko varma etta luit koiraa oikein? Varsinkin jos lahti pojan peraan "riehumalla" niin oletko varma etta kyse ei ollut nuoresta koirasta joka oli innoissaan ja yritti "haastaa leikkiin" ?
Aivan sama, jos koira piirittää ja näyttelee hampaita? Mua on tuollainen innokas nuori koira purrut pohkeeseen, kun koitin poistua tilanteesta.
 
Aiheen ohi mutta tuohon rotukeskusteluun viitaten;
Ja se koiran koko ja ulkonako ei kerro sita agressiivisuutta.. Itsellani on cockeri joka lievalla lihavuudellaan ja talvitrimmissaan nayttaa ihan nallekarhulta, ja se valitettavasti on hieman agressiivinen aina kun olen raskaana, ja suojelee minua vierailta. Ei myoskaan pida vieraista lapsista.. Joten ulkona ollessani saan olla todella tarkka mista tulee yllattaen joku aiti lapsineen ja ennenkuin ehdin edes huomata on aina joku mamma tyontamassa lastaan silittamaan "pentua" (6v..)
 
yv
Sinällään aiheeseen viitaten että latinomaassa työskentelevältä "tappajakoirien" reenaajalta opittua :D
Jos koira juoksee päin todellakin tuo "kurkiasento" mutta kun koira lähellä,väistöliike,ja potkasta koira jalalla sivulle ja armoton piekseminen alkakoon.Sitähän voi sitten kaikki itse miettiä kellä pokkaa tuohon on..
 
Jos mietin pahinta skenaariota että koira on siis oikeasti niin hullunkiilto silmässä ja lapsi mukana, yrittäisin kiinnittää koiran huomion itseeni. Jos ei kunnon pelottelu koiralle auta niin välttelisin nopeita liikkeitä ja katsekontaktia ja suojaisin lapsen itseni alle ja antaisin repiä.
(ÄLÄKÄ NOSTA KÄSIÄ YLÖS)

Ja jos on iso kivi lähettyvillä, viskaa sillä, mutta se täytyy sitten osua kerralla:D

Kuitenkin lähestulkoon jokainen koira pelkää ihmistä, jollei ihan ole pilalle potkittu, niin että antenniosasto on entinen.
Koiraa kannattaa pelotella. Normaali koira lähtee pois tilateesta. Karjut sille rinta rottingilla, yrität näyttää isolta, pitäis väistää jo tuolla:D



btw, en vielä kerinnyt lukea ketjua.
 
Viimeksi muokattu:
mä olen joutunut samaan tilanteeseen dopermannin ja hovawartin kanssa, molemmat olivat uroksia ja isokokoisia... ja koulutus jätetty puolitiehen. ihan kamala tapaus tuo dopperi, pelkäsin tosiaankin henkeni edestä, niillä on kuulemma vielä 700kilon puristusvoima kun purevat jotain tosissaan.. :O tämä juttu tietenkin koski vaan tuota kyseistä koiraa, mutta se pelkäsi henkensä edestä juomalasia missä vettä :D vesilasin kanssa sitten sain ujutettua ihteni pois kämpästä, jossa olin yksin tuon puolitutun koiran kanssa... ei paljoa naurattanut, kun koira alkoi murista ja näytettä hampaitaan ja haukkua, pomppi vähän kuin kohti.

minä ite mietin eilen just samaa asiaa, mitä tuossa tilanteessa tekee, kun koira oikeasti on uhkaava?! ja jos ei joku "kurkipotku" onnistukkaan :O

tässä on syy, miksi itse pelkään isompia koiria, varsinkin silloin kun olen niiden kanssa yksin... enkä missään nimessä IKINÄ halua meille isoa koiraa, mitä ei saa kirveelläkään irti sitten jostain jos jotain tapahtuu.
*REPEE* ei hitto toi juomalasi juttu, ehanata:D
 
"vieras"
Kuulostaa oudolta etta koira olisi oikeasti agressiivinen vieraalla alueella joka ei ole sen "reviiria", oletko varma etta luit koiraa oikein? Varsinkin jos lahti pojan peraan "riehumalla" niin oletko varma etta kyse ei ollut nuoresta koirasta joka oli innoissaan ja yritti "haastaa leikkiin" ?
No voi helkkarin kuustoista! Se riittää, että ap tunsi itsensä ja lapsensa uhatuiksi. Kaikkien ei tarvitse osata lukea koiraa. Koiran taas täytyy olla kytkettynä, eikä missään nimessä saa kulkea yksinään.

Ymmärrän, että joskus koira pääsee karkaamaan. Ei siinä mitään. Mutta vahvasti ärsyttää tällaset "koiraihmiset", jotka puolustaa koiraa tilanteessa kuin tilanteessa.
 
[QUOTE="vieras";27275159]No voi helkkarin kuustoista! Se riittää, että ap tunsi itsensä ja lapsensa uhatuiksi. Kaikkien ei tarvitse osata lukea koiraa. Koiran taas täytyy olla kytkettynä, eikä missään nimessä saa kulkea yksinään.

Ymmärrän, että joskus koira pääsee karkaamaan. Ei siinä mitään. Mutta vahvasti ärsyttää tällaset "koiraihmiset", jotka puolustaa koiraa tilanteessa kuin tilanteessa.[/QUOTE]

Totta turiset!
Mulla koirat ollu ennen lapsia aina irti :ashamed: Koskaan ei meidän koirat ole lähestynyt vieraita.
Kerran tuli vastaan joku hiihtäjä lapsensa kanssa joka lähti luistelee sellasta vauhtia toiseen suuntaan kun näki meidän pedon, hyvä kun lapsi pysy mukana. Tämä sai ajattelemaan.
 
Korpikuusen alla
Lukematta ketjua kokonaan: meidän korttelissa asuu koira, joka kuulemma on pentuna jäänyt polkupyörän alle. Koira on aika arvaamaton ja pelkää/"vihaa" lastenvaunuja ja rattaita, on käynyt lähellä asuvaan kaveriini kerran kiinni. Itsellä sydän kylmenee aina kun ollaan ulkoilemassa lapsen (+rattaiden) kanssa ja koira tulee omistajansa kanssa vastaan.
 
.........
[QUOTE="Vieras";27274238]Potkaise päähän. Kyllä se siitä rauhoittuu. Josmon kiinni esim lahkeessa niin sormet silmiin. Kyllä se siitä tokenee.[/QUOTE]

Saako noin tehä aggressiivisen ihmisen kohalla?
 
"..."
Jaa-a,,eipä ole koskaan tullu ees mietittyä moista.En tosin ikinä ole törmänny aggressiivisesti käyttäytyvään koiraan,vaikka koirien kans paljon ollu tekemisissä ja itelläki sellasia ollu.
 

Yhteistyössä