Kun aggressiivinen koira uhkaa, MITÄ siinä pitäisi tehdä, miten pois tilanteesta?

Pitääpä pistää tuo "kurkipotku" muistiin. Naapuri näet on todella onneton pitämään vihaisia koiriaan kiinni. Kerran oli yksi niistä tulossa päälle, mutta viime hetkellä väisti. Toista naapuria puri käteen, ja meidän koirien päälle ovat jo kahdesti käyneet. Eivät siis todellakaan mitään ystävällisiä tapauksia, ja omistaja on melko huoleton.
 
.....
Pitääpä pistää tuo "kurkipotku" muistiin. Naapuri näet on todella onneton pitämään vihaisia koiriaan kiinni. Kerran oli yksi niistä tulossa päälle, mutta viime hetkellä väisti. Toista naapuria puri käteen, ja meidän koirien päälle ovat jo kahdesti käyneet. Eivät siis todellakaan mitään ystävällisiä tapauksia, ja omistaja on melko huoleton.
Oottekohan mahollisesti tehneet mihinkään ilmotusta noista koirista? Suosittelen,ennenkö sattuu enempää.
Jos omistaja huoleton,niin uskallan epäillä ettei ne koirat oo koulutusta nähneetkään tai sitte se on pahasti kesken.
 
Pitääpä pistää tuo "kurkipotku" muistiin. Naapuri näet on todella onneton pitämään vihaisia koiriaan kiinni. Kerran oli yksi niistä tulossa päälle, mutta viime hetkellä väisti. Toista naapuria puri käteen, ja meidän koirien päälle ovat jo kahdesti käyneet. Eivät siis todellakaan mitään ystävällisiä tapauksia, ja omistaja on melko huoleton.
Ja treenaakin sitten kerralla kuntoon se potku, vähänkin onnistut huonosti potkussas niin koira roikkuu sussa kiinni kun tuo asento on "levällään", on paljon mistä tarttua kiinni!
 
Metsästyskoirat ei kuulemma tarvitse koulutusta. Siellä ne häkeissään riehuu, kun ollaan omalla takapihalla. Aidan yli on jo kahdesti tullut meidän koiran päälle meidän omalle pihalle, ja tielle ovat karanneet ainakin kahdesti. Kerran minun päälle(jolloin viime tipassa muuttikin mielensä) ja kerran toisen naapurin käteen kiinni. Poliisi ei tee mitään, kehotus vaan pitää koirat tarkemmin hallinnassa. Se kauhukuva on tietenkin käynyt mielessä, että mitä jos seuraavan kerran aidan yli tullessaan ei käykään meidän koiran päälle, vaan jomman kumman lapsen. Edes anteeksipyyntöä ei naapurilta ole herunut näistä tapauksista.
 
Esikoinen tuossa herättyään kertoi nähneensä koirasta painajaista ja kyseli miksi koira oli tuhma... Aika vaikea tätä on näköjään yrittää hälle selittää, että luultavasti pelkäs meitä yhtä paljon kuin me sitä jne.

Onneksi tänään tulee kai pari tuttua koiraa kylään, ettei ainakaan kaikkia koiria rupea pelkäämään :) Ku sais hänet nyt vaan muistamaan, ettei tarvitse pelätä jne.
Voi toista, höh.

Pelätä ei tarvitse mutta varuillaan on hyvä aina olla. Meillä päinvastointilanne. Lapset ovat syntymästä asti pyörineet koirien kanssa, ja kehoituksista huolimatta eivät aina ole varuillaan toisten koirien kanssa, varsinkaan pienten koirien.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
Metsästyskoirat ei kuulemma tarvitse koulutusta. Siellä ne häkeissään riehuu, kun ollaan omalla takapihalla. Aidan yli on jo kahdesti tullut meidän koiran päälle meidän omalle pihalle, ja tielle ovat karanneet ainakin kahdesti. Kerran minun päälle(jolloin viime tipassa muuttikin mielensä) ja kerran toisen naapurin käteen kiinni. Poliisi ei tee mitään, kehotus vaan pitää koirat tarkemmin hallinnassa. Se kauhukuva on tietenkin käynyt mielessä, että mitä jos seuraavan kerran aidan yli tullessaan ei käykään meidän koiran päälle, vaan jomman kumman lapsen. Edes anteeksipyyntöä ei naapurilta ole herunut näistä tapauksista.
Jos koira tulee teidän pihaan ilman valvontaa niin ammu se, ja sano että luulit sorsaks:D (luin tän aiemmasta keskustelusta) :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tapiontytär
kysynpä samassa ketjussa
Minulla on juostessa käynyt kahdesti niin, että vapaana oleva koira (tietenkään eivät pururadalla vapaana saisi olla) onkin lähtenyt perääni omistajan käskyjä kuuntelematta. Kummallakin kerralla olen jatkanut matkaani ja lopulta koirat ovat palanneet omisajien luokse. Tulisiko tuossa oikeasti jatkaa matkaa vai pysähtyä? Koirat ovat peräänlähtötilanteessa olleet suhteellisen kaukana isännästään, joten jos pysähdyn, niin isännällä menee hetki aikaa saapua paikalle.
 
Kurkipotku :D
Sanoisinko että tuonkokoiselle koiralle täysin kokemattoman ihmisen "kurkipotku" on kutakuinkin kutittelua leuan alle :rolleyes:
Potkua kyllä epäilemättä käyttäisin itsekin, mutta en alkaisi leikkimään Karate Kidiä, vaan monottaisin sivulta sen mitä vaan lantiosta lähtisi.
 
"Sirkkeli"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä samassa ketjussa;27275505:
Minulla on juostessa käynyt kahdesti niin, että vapaana oleva koira (tietenkään eivät pururadalla vapaana saisi olla) onkin lähtenyt perääni omistajan käskyjä kuuntelematta. Kummallakin kerralla olen jatkanut matkaani ja lopulta koirat ovat palanneet omisajien luokse. Tulisiko tuossa oikeasti jatkaa matkaa vai pysähtyä? Koirat ovat peräänlähtötilanteessa olleet suhteellisen kaukana isännästään, joten jos pysähdyn, niin isännällä menee hetki aikaa saapua paikalle.
Mä vaihdan juoksun kävelyksi, tai sitten pysähdyn. Olen muutaman kerran nyt komentanut sitä vierasta koiraa(pois, paikka, ei tule yms.) ja on muuten toiminut.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä samassa ketjussa;27275505:
Minulla on juostessa käynyt kahdesti niin, että vapaana oleva koira (tietenkään eivät pururadalla vapaana saisi olla) onkin lähtenyt perääni omistajan käskyjä kuuntelematta. Kummallakin kerralla olen jatkanut matkaani ja lopulta koirat ovat palanneet omisajien luokse. Tulisiko tuossa oikeasti jatkaa matkaa vai pysähtyä? Koirat ovat peräänlähtötilanteessa olleet suhteellisen kaukana isännästään, joten jos pysähdyn, niin isännällä menee hetki aikaa saapua paikalle.
Varmempi tapa on varmasti pysähtyä ja jäädä odottamaan omistajia. Ainakin nuorilla koirilla on tapana vaan innostua lisää juoksevasta ihmisestä ts voivat hyppiä päälle jne. Jos koira vaan "hölkyttelee" matkassa niin kai sitä matkaa voi jatkaakin, mutta tosiaan jos koira näyttää vähänkään siltä että juokseva ihminen lisää sen innostusta niin pysähtyminen on paikallaan (niin ärsyttävää kuin se onkin kesken juoksulenkin).

Ap:lle sanoisin niinkuin moni muukin edellä että varmaan paras tapa on pysytellä hiljaa paikoillaanniin ettei käännä koiralle selkäänsä ja välttää suoraa katsekontaktia koiraan, ehkä rauhallisella äänellä puhuminen voisi auttaa.
 
Aika jännä että ihmiset ei tunnu uskovan että koira on ollut aggressiivinen. Ikävä kyllä vihaisia koiria on olemassa, ja kyllä, myös sellaisia joita ei luulisi olevan. Kyllä Suomessakin on koirat tappaneet ihmisiä, aikuisiakin.

Itse olisin ehkä karjaissut koiralle että pois, tai jotain käskevää. Silloin kun joku käy päälle niin ihminen toimii automaatilla ja sellaisilla voimilla joita ei edes tiedä omistavansa.

Minun lapsia ei ole koirat uhkailleet, mutta minun pienien koirien päälle on käyty ja myönnän että potkaisen kyllä päin ja karjun. Kerran olen ollut tilanteessa jossa kaksi naista vain juoruili kun heidän isot koirat lähtivät tulemaan minun pikkuterriereitä kohti, eivätkä tehneet elettäkään ottaakseen koirat kiinni. Silloin otin omat koirat kainaloon ja juoksin tielle tarkoituksena juosta niin että jos koirat tulee perässä niin jäävät auton alle. Silloin tulikin ämmiin vauhtia ja paniikkia. Koirat otettiin kiinni heti.

Itse pidän koiria vapaana joka päivä. Aina kun tulee vastaan ihmisiä, joko koirien kanssa tai ilman otan omani kiinni. Minun koiria ei muut ihmiset edes kiinnosta ja jos koirani kävisivät ihmisten kimppuun veisin ne välittömästi lopetettavaksi.

Olen myös ottanut ihmisille kiinni heiltä karanneita koiria enkä voi ymmärtää miksi jotkut ei vaivaudu opettamaan koiria olemaan vapaana ja tottelemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
Koira ei ole ihminen. Se ei osaa VIHATA yhtikäs mitään.

Jos koiraa ovat lapset kiusanneet ja rääkänneet, se ei ala vihaamaan lapsia, vaan pelkäämään. Ja pelkäävä koira voi pahimmillaan olla pelkoaggressiivinen koira, joka on siis pahin mahdollinen skenaario.

Mutta ei tällainenkaan koira tule mistään puskista saartamaan lapsia niille muristen, vaan koira ensisijaisesti pakenee ja pysyy etäällä jos sillä on siihen mahdollisuus ja kun ei ole, se käy päälle.
väärin. mun ystävällä oli koira, jota oli lapset rääkänneet, ja se taatusti vihasi lapsia. ja se meni sieltä puskista saartamaan lapsia, jos irti pääsi. mitä se onneksi todella harvoin päästi tekemään. koska se meni lasten päälle, se ei murissut, eikä uhkaillut. meni varoittamatta kimppuun. ja aikuisille oli itse laupeus
 
kaverin kultanenoutaja otti vieraat nuin vastaan, kiltimpiä koiriä mitä ole ntavannu, tuppasi vain hymyillä vieräille ja pitää jännää urinaa.

vanhempi jämpti näyttää kaikki hampaansa ku sillä on hauskaa, siis joka ainoan, vieraat on säikähtänny monesti! samalal pitää jännää öninää. aamuruuat ku vie on koko purukalusto tarksitettavissa :D myös jämpti nakku näytti toista kulmahammasta ku näki tutkaliivit.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
puuh
Tiedän, että katsekontaktin välttäminen ja muina miehinä oleminen olisi fiksua. Silti mä saattaisin heittää koiraa kohti/päin jotakin, jos mulla sattuisi olemaan jotakin vähänkään rämisevää mukana. Yhtä aikaa sen rämähdyksen kanssa karjaisisin sille muutaman voimasanan (s***nan rakki hel***iin siitä) niin lujaa kuin keuhkoista lähtisi. Tosin mä tiedän, että mulla todella on sitä kapasiteettia karjaista. Olen hämmästyksekseni havainnut, että kaikilta se ei luonnistu. Tavaran viskominen ja koiralle piipittäminen ei toimi. Sen sijaan ärähdetään niin, että naapuritalon ikkunat helisevät.

Yhden kerran mä olen ollut ns. kusessa parin ison koiran kanssa, enkä päässyt tekemään em. tavalla. Tipautin aamuyöllä sanomalehden ok-talon postiluukusta sisään. Kun olin kääntymässä ja lähdössä pois, takaani kuului hyytävä murina. Näin silmänurkastani ison koiranrotjakkeen korkeintaan metrin päässä takanani. Kohta tajusin, että sen vieressä on toinen samanlainen. Tilannetta ei niin vain oteta haltuun, kun elukat ovat siinä selän takana. Seisoin ja tuijotin ovea ja harkitsin, että elleivät koirat lähde, soitan ovikelloa. Arvelin niiden olevan ko. talosta, kun kerran ne sen pihaa vahtivatkin. Onneksi elukat kyllästyivät pian ja lähtivät, enkä sen koommin ikinä nähnyt niitä. Tuollaiseen tilanteeseen mulla ei ollut muuta toimintamallia kuin seistä hiljaa ja toivoa parasta.
 
Aika jännä että ihmiset ei tunnu uskovan että koira on ollut aggressiivinen. Ikävä kyllä vihaisia koiria on olemassa, ja kyllä, myös sellaisia joita ei luulisi olevan. Kyllä Suomessakin on koirat tappaneet ihmisiä, aikuisiakin.

Itse olisin ehkä karjaissut koiralle että pois, tai jotain käskevää. Silloin kun joku käy päälle niin ihminen toimii automaatilla ja sellaisilla voimilla joita ei edes tiedä omistavansa.

Minun lapsia ei ole koirat uhkailleet, mutta minun pienien koirien päälle on käyty ja myönnän että potkaisen kyllä päin ja karjun. Kerran olen ollut tilanteessa jossa kaksi naista vain juoruili kun heidän isot koirat lähtivät tulemaan minun pikkuterriereitä kohti, eivätkä tehneet elettäkään ottaakseen koirat kiinni. Silloin otin omat koirat kainaloon ja juoksin tielle tarkoituksena juosta niin että jos koirat tulee perässä niin jäävät auton alle. Silloin tulikin ämmiin vauhtia ja paniikkia. Koirat otettiin kiinni heti.

Itse pidän koiria vapaana joka päivä. Aina kun tulee vastaan ihmisiä, joko koirien kanssa tai ilman otan omani kiinni. Minun koiria ei muut ihmiset edes kiinnosta ja jos koirani kävisivät ihmisten kimppuun veisin ne välittömästi lopetettavaksi.

Olen myös ottanut ihmisille kiinni heiltä karanneita koiria enkä voi ymmärtää miksi jotkut ei vaivaudu opettamaan koiria olemaan vapaana ja tottelemaan.
tyhmä. Älä IKINÄ nosta tollasessa tilanteessa koiraa syliini.
 
"vieras"
kaverin kultanenoutaja otti vieraat nuin vastaan, kiltimpiä koiriä mitä ole ntavannu, tuppasi vain hymyillä vieräille ja pitää jännää urinaa.

vanhempi jämpti näyttää kaikki hampaansa ku sillä on hauskaa, siis joka ainoan, vieraat on säikähtänny monesti! samalal pitää jännää öninää. aamuruuat ku vie on koko purukalusto tarksitettavissa :D myös jämpti nakku näytti toista kulmahammasta ku näki tutkaliivit.
Meillä myös oli sellainen koira (englanninsprinkku) joka aina hampaita näytti kun kotia tulin, siis hymyili. Häntä heilu minkä ehti ja koira oli iloinen kun mikäkin. Kauniit hampaat oli :D
 
Selvis koirasta lisää tos jokin aika sitten.
Kyseinen koira oli narttujen perässä, reissullaan ilmeisesti ehtinyt astuakin pari.
Ja ihan sellaisetkin joilla itsellä koiria, yritti sen saada rauhottuun ym. mut ei onnistuneet. Kyseinen koira siis heitäkin kohtaan käyttäytyi samoin.

Omistajien mukaan koira on yleensä oikea kullannuppu ja käyttäytyy niin superhyvin, mutta narttujen perään lähtiessään mikään ei pidättele...
Hämäräks on jäänyt, miten koira onnistuu pääsemään irti? Ilmeisesti ei ole ensimmäisiä kertoja tämä...

Toivottavasti en enää ikinä törmää tuohon otukseen. Tai sen omistajiin.
 

Yhteistyössä