Se ei ole ainakaan Jehovan todistajien tekemä koskaAlkuperäinen kirjoittaja -:Kuka tuon hakomaja.net sivuston on tehny?
Yksilöinä kummatkon voi olla ihan OK. Mutta kun niiden liikkeet loukkaavat ihmisoikeuksia menen tullen ja palatessa, on vaikeaa syvemmin ystävystyä. Kuinka esim. vanhoillislestadiolaiset voivat hyväksyä sen, että heidän liike vie ehkäiseykielto-oppia Afrikan kaikkein köyhimmille, kyliin joissa aids riehuu ja tappaa. Se on jo ihmisoikeusrikos.Alkuperäinen kirjoittaja lahdesta:Lestadiolaisiahan on monen laisia. Täällä lahdessa on esikoislestadiolaisia pilvin pimein ja ovat paljon paljon tiukempia kuin vanhoilislestadiolaiset. Hankala verrata lestadiolaisia jehoviin, koska eri lestadiolaiset ovat eri asioista tiukkoja. Jehovista olen lukenut niiden lehdistä ja sen enempään ei ole kokemuksia niistä. Mutta itse pidän lestadiolaisia mielyttävimpinä ihmisinä. En oikein tiedä miksi. Varmaan siksi, ku opiskelupaikassani oli niitä (lähinnä esikoislestadiolaisia, muutaman vanhoilislestadiolainen on) niin paljon ja on niihin hyvin tutustunut.
Jehovan todistajille on erittäin tärkeää, että heidän uskonkäsityksensä perustuvat Raamattuun eivätkä pelkkiin ihmisten oletuksiin tai uskontunnustuksiin.Alkuperäinen kirjoittaja Pettynyt evlut:Yksilöinä kummatkon voi olla ihan OK. Mutta kun niiden liikkeet loukkaavat ihmisoikeuksia menen tullen ja palatessa, on vaikeaa syvemmin ystävystyä. Kuinka esim. vanhoillislestadiolaiset voivat hyväksyä sen, että heidän liike vie ehkäiseykielto-oppia Afrikan kaikkein köyhimmille, kyliin joissa aids riehuu ja tappaa. Se on jo ihmisoikeusrikos.Alkuperäinen kirjoittaja lahdesta:Lestadiolaisiahan on monen laisia. Täällä lahdessa on esikoislestadiolaisia pilvin pimein ja ovat paljon paljon tiukempia kuin vanhoilislestadiolaiset. Hankala verrata lestadiolaisia jehoviin, koska eri lestadiolaiset ovat eri asioista tiukkoja. Jehovista olen lukenut niiden lehdistä ja sen enempään ei ole kokemuksia niistä. Mutta itse pidän lestadiolaisia mielyttävimpinä ihmisinä. En oikein tiedä miksi. Varmaan siksi, ku opiskelupaikassani oli niitä (lähinnä esikoislestadiolaisia, muutaman vanhoilislestadiolainen on) niin paljon ja on niihin hyvin tutustunut.
Ehkä kummallekin fundamentalisti-ryhmälle sopiva hauska pakina :aika lailla taitaa olla yhtä tiukkoja, jehovista ei ole kokemusta mutta vanhoillislestadiolaisista on, erotetaan seurakunnasta mitä naurettavimmista syistä esim telkkari kotona tms. Vanhoillisleastadiolaiset uskovat olevansa ainoa oikea uskovien joukko eivät hyväksy ketään muita uskonsuuntia.
Tuo on tyypillistä aika monelle fundisryhmälle.aika lailla taitaa olla yhtä tiukkoja, jehovista ei ole kokemusta mutta vanhoillislestadiolaisista on, erotetaan seurakunnasta mitä naurettavimmista syistä esim telkkari kotona tms. Vanhoillisleastadiolaiset uskovat olevansa ainoa oikea uskovien joukko eivät hyväksy ketään muita uskonsuuntia.
Joulutaivaaseenmeno:
Jt ei Vl kyllä
helvettiinmeno
Jt ei Vl kyllä
Meikkaaminen
Jt saa Vl ei saa
Seksi avioliiton ulkona
Jt&Vl ei
Ehkäisy
Jt saa Vl ei
Tv
Jt saa olla Vl ei
Tanssiminen
Jt saa Vl ei
Korut
Jt saa Vl vähemmän
Tupakointi
Jt ei saa Vl saa
Alkoholi
Jt saa Vl ei saa
Pitkälle samaa mieltä. Lestadiolaisuuden (vanhoillisen suunnan) julmuus on piilotettua eikä siitä juuri julkisuudessa puhuta. He osaavat peittää sen kulissien taa mutta se on tosi kipeää niille jotka joutuvat sen kohteeksi. Liikkeen sisäinen yhteisökulttuuri on suljettua ja täynnä kiusaamista, uhkaa ja mielivaltaa. (Yksi nainen Lempäälän rauhanyhdistyksellä kyllästyi tähän ja teki rikosilmoituksen, ja nyt poliisi tutkii asiaa.)Jehovalaiset ovat lähinnä ärsyttäviä, mutta kuitenkin ystävällisiä. Tosin kyllä jehovalaisiltakin käämit palaa, sen huomasin, kun innostuin jehovalaisten piireissä väittelemään uskonnosta. Jossain vaiheessa vaan emäntien hymy hyytyi ja minut likimain häädettiin pöydästä. Lestadiolaiset ovat päällisin puolin kuten mekin, ainakin nämä nuoremmat lestadiolaiset, mutta se uskonto on todella kielteinen kaikkia muita kohtaan, ja se näkyy myös välillä hyvinkin julmalla tavalla. Lestadiolaiset mm. saattavat tehdä perättömiä lastensuojeluilmoituksia, kääntyä porukalla tiettyjä perheitä vastaan, tai juoruta julmalla tavalla ympärillä olevat ihmiset kääntymään jotain heidän kanssaan eri mieltä olevaa perhettä vastaan. Molempien uskontojen edustajat voivat tuhota elämiä, siinä ne ovat samanlaisia.
Vastaan, että lestadiolaiset ovat suurempi paha, koska se lahko on pahimmillaan suorastaan häijy. Jehovat on sentään helppo torjua. Lestadiolaiset eivät tyrkytä uskontoaan, mutta hyökkäävät vastaan paljon salakavalammin kuin jehovat. Mistäkö tiedän? Koska olen tutustunut molempiin uskontoihin sekä tuttavien että sattuman kautta ja nähnyt myös tuhon, jota tällaiset lahkot voivat saada aikaan. Suosittelen pysymään kaukana molemmista.
Näin on minunkin mielestä. Olen nähnyt lähipiirissä että moni lestadioalisuudesta irtautunut on tarvinnut vuosien terapiaa saadakseen itsensä kootuksi.Sen vaan sanon että henkiset arvet eivät koskaan katoa, pikemminkin satuttavat vielä vuosikymmentenki päästä.
Eli kyllä, lestadiolaisuus
Siis mitkä ihmeen pukeutumissäännöt?!?! :O Olen lestadiolainen, eikä meillä tietääkseni ole minkäänlaisia pukeutumissääntöjä...No riippuu tapauksesta, mutta mun käsityksen mukaan esim. pukeutumis säännöt on lestadiolaisilla tiukemmat.
Väitän kuitenkin, että se on tapauskohtaista.
Ahdasmielinen kuin Suomen laki: Ei saa ajaa kännissä, täytyy olla tietyn ikäinen, että saa ajokortin, että pääsee baariin, että saa äänestää, että saa nussia, että saa mennä avioliittoon. Onhan näitä ahdistuksia.En tiedä, mutta ahdasmielisiltä vaikuttavat molemmat.
Miksi sun mielestäsi pitäisi saada ajaa kännissä? Jos se sua ahdistaa, niin kannattaa hakea pikimmiten apua.Ahdasmielinen kuin Suomen laki: Ei saa ajaa kännissä, täytyy olla tietyn ikäinen, että saa ajokortin, että pääsee baariin, että saa äänestää, että saa nussia, että saa mennä avioliittoon. Onhan näitä ahdistuksia.
NoinkohanLestadiolaiset ovat jyrkempiä ja suvaitsemattomampia.
Jehovan todistajat ovat enemmän päästään vialla maailmanloppulehtineen.