kumpi teidän mielestä suvaitsemattomampi ja jyrkempi uskonto: lestadiolaisuus vai jehovan todistajuus

  • Viestiketjun aloittaja tietoa ei mutua
  • Ensimmäinen viesti
wer
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei niitä voi verrata. Ne on ihan eri uskontoja.
Lestadiolaiset on kristittyjä, evankelisluterilaisia. Jehovalaisuus ei ole kristillinen uskonto.
miksi ei voi verrata? tietysti ne on eri uskontoja. Mutta toinen voi sallia enemmän inhimillisyyksiä ihmisille kun toinen?
olen tätä miettinyt ja tietoa haluaisin, jtakin itsekin kuullut mutta lisää tietoa olisi mukava saada :)
Mulla on ystäviä molemmista uskonnonedustajista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja wer:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei niitä voi verrata. Ne on ihan eri uskontoja.
Lestadiolaiset on kristittyjä, evankelisluterilaisia. Jehovalaisuus ei ole kristillinen uskonto.
miksi ei voi verrata? tietysti ne on eri uskontoja. Mutta toinen voi sallia enemmän inhimillisyyksiä ihmisille kun toinen?
olen tätä miettinyt ja tietoa haluaisin, jtakin itsekin kuullut mutta lisää tietoa olisi mukava saada :)
Mulla on ystäviä molemmista uskonnonedustajista.
No mun vastaukseni on myös puolueellinen, olen kristitty, en lestadiolainen, enkä edes ev.lut. Mulle ei-kristillinen uskonto ei ole edes vaihtoehto.

 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
jehovat, mun kokemuksella.
Tähän vastaukseen ei tietenkään vaikuta se, että itse olen VL :D
Miks näin? Kerro syyt?
no olin vuoden koulussa kristillisessä kansanopistossa (vanh.lestadiolainen koulu) ja vieressä oli Jehovien valtakunnansali. Eräänkin kerran yrittivät vuosien varrella käännyttää rehtoriamme, ja väheksyivät meidän uskoamme.
 
Burberry
Tähän on vähän vaikea vastata... Mun kokemuksen mukaan:

Lestadiolaiset aika helposti vähättelevät ei-uskossa olevia. Ei-uskovaisia pidetään vähän kuin B-luokan kansalaisina. Tulee helposti sellainen ylimielinen kuva lestadiolaisista. Jossain asioissa ollaan hyvinkin jyrkkiä ja sen huomaa aika hyvin lasten lestadiolaisista kavereista. Sain aikoinaan rauhoitella montaa kertaa pikkusiskoani, jota oli lestadiolaiset kaverit pelotelleet helveteillä yms. Pahimmat muistot minullakin on lapsuudesta tästä uskonnosta.

Ne jehovalaiset, jotka minä tunnen ovat kyllä hyvin ystävällisiä meitä ei-uskovaisia kohtaan. Heidän kanssaan on ollut helppo keskustella, eikä minua kukaan ole teilannut vaikka olenkin kertonut että ajattelen eri tavoin monestakin uskon asiasta. Se tuntuu pahalta, että jehovalaiset ovat niin kielteisiä esim. verensiirtoa kohtaan. Olikohan vielä muitakin nykyaikaisia hoitomenetelmiä, joita he eivät hyväksy. Se tuntuu kamalalta, että he voivat kieltäytyä hoidoista, joilla voi pelastaa ihmishengen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja wer:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei niitä voi verrata. Ne on ihan eri uskontoja.
Lestadiolaiset on kristittyjä, evankelisluterilaisia. Jehovalaisuus ei ole kristillinen uskonto.
miksi ei voi verrata? tietysti ne on eri uskontoja. Mutta toinen voi sallia enemmän inhimillisyyksiä ihmisille kun toinen?
olen tätä miettinyt ja tietoa haluaisin, jtakin itsekin kuullut mutta lisää tietoa olisi mukava saada :)
Mulla on ystäviä molemmista uskonnonedustajista.
No mun vastaukseni on myös puolueellinen, olen kristitty, en lestadiolainen, enkä edes ev.lut. Mulle ei-kristillinen uskonto ei ole edes vaihtoehto.


ja perusteluja, kiitos.... : )

 
tiedoksi vaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei niitä voi verrata. Ne on ihan eri uskontoja.
Lestadiolaiset on kristittyjä, evankelisluterilaisia. Jehovalaisuus ei ole kristillinen uskonto.
Anteeksi vaan mutta JEhovan todistajat ovat Todellakin kristillinen uskonto! lukevat aivan samaa Raamattua kuin Evankelisluterilaisetkin!!!
 
kerro
Alkuperäinen kirjoittaja inneJ-:
Joo... kyl jehovat on.. Omaa kokemusta kyseisestä uskonnosta 7 vuotta ollu ja nyt loppus se touhu :)
mielenkiinnosta haluan kysyä mikä sai sinut lopettamaan?? itse olen tutkiskellut jonkun verran ja olisi kiva tietää muiden mielipiteitä?
 
jadal
Mut itseasiassa uskoisin, että jokaisessa uskonhaarassa, joka perustuu raamattuun, kehotettaan ottamaan mallia tästä kohdasta "Jumala rakastaa syntistä, mutta syntiä hän vihaa"
ei nyt ehkä ihan sanatarkkaan mennyt, mutta itse ainakin uskon niin, että jokainen ihminen pitää ottaa huomioon ja arvostaa häntä ihmisenä, vaikka uskoisi erilailla. Ettei eriuskoisuus tee toisesta huonompaa tai alempiarvoista.
 
tiedoitus!!
Miksi kaikki käyttävät Jehovan todistajista nimeä jehovat??? Jehova/ Jahve on Jumalan nimi ja sen tietävät varmasti kaikki ne jotka joskus ovat raamattua lukeneet!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kerro:
Alkuperäinen kirjoittaja inneJ-:
Joo... kyl jehovat on.. Omaa kokemusta kyseisestä uskonnosta 7 vuotta ollu ja nyt loppus se touhu :)
mielenkiinnosta haluan kysyä mikä sai sinut lopettamaan?? itse olen tutkiskellut jonkun verran ja olisi kiva tietää muiden mielipiteitä?

Niin paljon sääntöjä ja kaikkia... Kaikki mitä tekee samanlai kun muutkin ihmiset (ei jehovat) on väärin. Ei oikeestaan saa olla paljookaan muita ystäviä, jollei ne ole jehovia, koksa niillän huonoja vaikutuksia. Sama kaikki juhlien viettäminen on kielletty. Ja mun kohdalla se oli kaikki suurin piirtein teeskentelyä koko loppu aika, koska kiinostus lopahti jo ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta en viittsinyt sanoa siitä kenellekkään, koska asuin äitini kanssa, joka on jehova. Sama kun ottaa esim. aiheeksi seurustelun,ei saa käydä ulkona jätkien kanssa, jos ei ole ketään muuta mukana. Kyllä se on vähän hullua.. Mut nyt voi sanoa että kun kotoa muutin pois on jokseenkin elämä parantunut ja normaalisit voin nykyään käydä ulkona muiden kanssa ilman että sitä paheksutaan. Mutta vielä ne sieltä perään soittelee, että olis kiva tulla juttelemaan. Menee jo mielestäni ahdisteluksi tollanen, että melkeen joka päivä puhelin soi.
Nyt yritän nauttia mahdollismman paljon elämästä, ilman mitään turhia rajoituksia..

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tiedoitus!!:
Miksi kaikki käyttävät Jehovan todistajista nimeä jehovat??? Jehova/ Jahve on Jumalan nimi ja sen tietävät varmasti kaikki ne jotka joskus ovat raamattua lukeneet!
varmaankin siksi että on PALJON lyhyempi sanoa ja kaikki tietää kuitenkin että puhutaan ihmisistä eikä Jumalasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedoitus!!:
Miksi kaikki käyttävät Jehovan todistajista nimeä jehovat??? Jehova/ Jahve on Jumalan nimi ja sen tietävät varmasti kaikki ne jotka joskus ovat raamattua lukeneet!
Suomessa ei juurikaan käytetä muuta sanaa kuin Jumala. Muualla maailmassa tuo Jahve (joskus Jehovakin) on ihan yleisessä käytössä. Eihän se edes löydy suuomalaisesta Raamatusta kun kerran alaviitteestä.
 
huhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja inneJ-:
Alkuperäinen kirjoittaja kerro:
Alkuperäinen kirjoittaja inneJ-:
Joo... kyl jehovat on.. Omaa kokemusta kyseisestä uskonnosta 7 vuotta ollu ja nyt loppus se touhu :)
mielenkiinnosta haluan kysyä mikä sai sinut lopettamaan?? itse olen tutkiskellut jonkun verran ja olisi kiva tietää muiden mielipiteitä?

Niin paljon sääntöjä ja kaikkia... Kaikki mitä tekee samanlai kun muutkin ihmiset (ei jehovat) on väärin. Ei oikeestaan saa olla paljookaan muita ystäviä, jollei ne ole jehovia, koksa niillän huonoja vaikutuksia. Sama kaikki juhlien viettäminen on kielletty. Ja mun kohdalla se oli kaikki suurin piirtein teeskentelyä koko loppu aika, koska kiinostus lopahti jo ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta en viittsinyt sanoa siitä kenellekkään, koska asuin äitini kanssa, joka on jehova. Sama kun ottaa esim. aiheeksi seurustelun,ei saa käydä ulkona jätkien kanssa, jos ei ole ketään muuta mukana. Kyllä se on vähän hullua.. Mut nyt voi sanoa että kun kotoa muutin pois on jokseenkin elämä parantunut ja normaalisit voin nykyään käydä ulkona muiden kanssa ilman että sitä paheksutaan. Mutta vielä ne sieltä perään soittelee, että olis kiva tulla juttelemaan. Menee jo mielestäni ahdisteluksi tollanen, että melkeen joka päivä puhelin soi.
Nyt yritän nauttia mahdollismman paljon elämästä, ilman mitään turhia rajoituksia..
Siis anteeksi vaan mutta kauhean vaikeaa uskoa että olisit joskus ollut Jehovan todistaja kun nimität tekstissäsi äitiäsi jehovaksi! ja toiseksi he saavat kyllä viettää juhlia mutta esim. joulua he eivät vietä koska Jeesus ei ole silloin syntynyt ja sen tietävät kaikki luterilaisetkin! joulu mon alunperin ollut pakanallinen juhla
 

Yhteistyössä