kumpi teidän mielestä suvaitsemattomampi ja jyrkempi uskonto: lestadiolaisuus vai jehovan todistajuus

  • Viestiketjun aloittaja tietoa ei mutua
  • Ensimmäinen viesti
Hattivatti
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Lukematta koko ketjua vastaa, että jehovat. Ei nimittäin ole koskaan ovelle lestadiolaisia tupannu uskontoaan tuputtamassa, mut jehovia on riesaksi asti.
Molemmat uskonsuunnat ovat siitä ankarimmasta päästä. Vanhoillislestadiolaiset eivät todellakaan tuputa uskoaan ulkopuolisille, he eivät useinkaan edes kerro itse olevansa uskovaisia. Heidän lähetystyönsä on sitä että he lisäävät jumalanlapsia synnyttämällä (ehkäisykielto). Eli lähetystyö tapahtuu biologisesti yhdynnän avulla. Liikkeen johtava ideologi pappi S. Lohi on MTV:n uutisille todennutkin, etät jos he luoåpuisivat ehkäisykiellosta, liike loppuisi muutamassa vuosikymmenessä. Juuri ehkäisykielto on pitänyt liikkeen jäsenmäärän noin 80 000-100 000 kokoisena. Tähän verrattuna jehovalaiset ovat pieni joukko (olisiko heitä osapuilleen 10 000 tai jotain).

Vanhoillislestadiolaiset eivät tee lähetystytötä. Heillä ei ole yhtään palkattua lähetystyöntekijää missään ulkomailla. paikallisten rauhanyhdistysten toiminta kohdsituu jo liikkeen sisällä oleviin.

Vanhoillislestadiolaisten sisäinen kontrolli on tiukka ja he ovatkin kaikkein ankarimpia toisiaan kohtaan. Liikkeestä on usein vaikeaa irrottautua, koska koko elämänpiiri, ihmissuhteet ja sukulaiset kuluvat liikkeeseen.

Jehovan todistajista ja vl-liikkeestä irti päässelillä on itse asiassa yllättävän paljon samantyyppisiä kokemuksia.

 
Caari
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Aika samaa tasoa, molemmat suvaitsemattomia, mutta osin erilailla.
Vanhoillislestadiolaiset eivät suvaitse edes toisiaan! :-D

Keskinäinen pahan puhuminen selän takana kuormittaa ihmissuhteita rauhanyhdistyksellä ja tekee ilmapiirin ankeaksi.

 
jaa-a en tunne VL ollenkaan mutta JT:a sitäkin enemmän.
Onhan JT:t ehdottomia esim. joulun ja synttäreitten vieton suhteen, ja miehet ovat totaalikieltäytyjiä, eli eivät mene edes siviilipalvelukseen eivätkä hyväksy verensiirtoja, mutta toisaalta telkkaria katsovat, netti on sallittu, elokuvissa käynti myös, naiset voivat meikata, käyttää koruja ja laittaa hiuksiaan, ehkäisy on sallittu, alkoholia saa nauttia kohtuullisesti, myös ei-uskovia ystäviä saa olla, ja en varmaan missään muualla ole nähnyt niin paljon leluja lapsilla kun tuntemissani JT-perheissä...lahjoja annetaan kun siltä tuntuu eikä vain tiettyinä päivinä vuodessa...
 
kuokkavieras
Ketjua en lukenut. Minulla oli lapsena seka vl etta jt perheiden lapsia naapuristossa leikkikavereina. Mina "neutraalina" tulin oikein hyvin juttuun molempien kanssa mutta samaa ei voi sanoa vl ja jt keskenaan :( Jehovan todistajilla oli pieni perhe ja lestaadiolaisilla luonnollisesti suuri ja niinhan siina kavi etta lestaadiolaiset kiusasivat ja olivat suorastaan julmia jehovia kohtaan, jopa aikuiset!
Mutta en aio lahtea haukkumaan lestaadiolaisia. Minulla on edelleen hyvia kavereita heidan keskuudessaan eika minua haittaa lestaadiolaisuus sen enempaa kuin mikaan muukaan uskonto.
 
Uudi harm.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
"
Ei kukaan joudu uskonnon pauloihin jos on Jehovan todistaja tai on tekemisissä Jehovan todistajien kanssa.
"

Toki tuo on sinun näkemyksesi asiasta, jos olet itse jt.
Asiasta voi olla montaa mieltä.
Kuten kaikista uskonnoista.
Veikkaan että sulla on samankaltaisia mielipiteitä mitä minulla, mutta ne kohdistuu sitten johonkin toiseen uskontoon.
En minä halua tuomita kenenkään uskontoa enkä muita ihmisiä eikä Jehovan todistajat muutenkaan tuomitse kenenkään uskontoa eikä ihmisiä. Mutta noudatamme Raamatun mittapuita ja ohjeita.[/quote]

Tuolla yo:sta Raamatun lainauksista päätellen, teillä on vähän tai paljonkin erilainen Raamatun tulkinta, mitä kristillisiin kirkkoihin kuuluvilla on. Se opetettiin minulle, jo keskikoulussa, että Jehovan todistajia ei lasketa kuuluviksi krist.kirkkoihin.
Uskoon tullessa Pyhä Henki tulee asumaan meihin ja siitä seuraa myös lahjoja ja tämäkin juttu teillä on erilailla. Jeesus itse sanoi, että kun hän menee pois hän lähettää Pyhän Hengen olemaan meidän kanssa ja opettamaan ja neuvomaan meitä. Raamatun mukaan siitä seuraa myös ihmeitä ja merkkejä, kun ihminen on uskossa.
Jeesus itse sanoo ja myös Ilmestyskirjassa lukee, että jotka eivät usko joutuvat tuliseen järveen, jossa on itku ja hammasten kiristys.
Uskovat menevät myös taivaaseen, jonne Jeesus itse on mennyt meille sijaa valmistamaan. Monta monta muuta asiaa, joita en nyt kaikkia viitsi alkaa kirjoittamaan, poikkeaa Raamatun opista.
 
Paikkatieto
Alkuperäinen kirjoittaja Uudi harm.:
Ilmestyskirjassa lukee, että jotka eivät usko joutuvat tuliseen järveen, jossa on itku ja hammasten kiristys.

Uskovat menevät myös taivaaseen, jonne Jeesus itse on mennyt meille sijaa valmistamaan.
Missä nämä paikat sijaitsevat, tarkemmin sanoen?

 
Gradun lukija
Alkuperäinen kirjoittaja tietoa ei mutua:
kumpi teidän mielestä suvaitsemattomampi ja jyrkempi uskonto: lestadiolaisuus vai jehovan todistajuus ?
No se tiedetään että juuri näissä kahdessa porukassa harjoitetaan eniten hengellistä väkivaltaa. Ihmisen alistamista.

Uusiin tutkimus on Helsigin yliopiston teologisessa tiedekunnassa tehty.

http://freepathways.wordpress.com/2010/07/01/alistaminen-ja-vakivalta/


 
Varoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Paikkatieto:
Alkuperäinen kirjoittaja Uudi harm.:
jotka eivät usko joutuvat tuliseen järveen, jossa on itku ja hammasten kiristys.

Uskovat menevät myös taivaaseen, jonne Jeesus itse on mennyt meille sijaa valmistamaan.
Missä nämä paikat sijaitsevat, tarkemmin sanoen?
Voi käydä ettei GPS löydä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Burberry:
Tähän on vähän vaikea vastata... Mun kokemuksen mukaan:

Lestadiolaiset aika helposti vähättelevät ei-uskossa olevia. Ei-uskovaisia pidetään vähän kuin B-luokan kansalaisina. Tulee helposti sellainen ylimielinen kuva lestadiolaisista. Jossain asioissa ollaan hyvinkin jyrkkiä ja sen huomaa aika hyvin lasten lestadiolaisista kavereista. Sain aikoinaan rauhoitella montaa kertaa pikkusiskoani, jota oli lestadiolaiset kaverit pelotelleet helveteillä yms. Pahimmat muistot minullakin on lapsuudesta tästä uskonnosta.

Ne jehovalaiset, jotka minä tunnen ovat kyllä hyvin ystävällisiä meitä ei-uskovaisia kohtaan. Heidän kanssaan on ollut helppo keskustella, eikä minua kukaan ole teilannut vaikka olenkin kertonut että ajattelen eri tavoin monestakin uskon asiasta. Se tuntuu pahalta, että jehovalaiset ovat niin kielteisiä esim. verensiirtoa kohtaan. Olikohan vielä muitakin nykyaikaisia hoitomenetelmiä, joita he eivät hyväksy. Se tuntuu kamalalta, että he voivat kieltäytyä hoidoista, joilla voi pelastaa ihmishengen.
Tiesitkö, että jehovat opettelevat tuota "ymmärtäväistä" käyttäytymistä? Puhdasta psykologiaa miten saadaa ihminen luottamaan itseen ja sitä kautta manipuloitua jehovan todistajaksi. Oman kokemukseni mukaan jehovat on todellakin niin kieroja ja pahansuopia ettei pahempia taida näistä eri uskonnoista löytyä....
 
Ahistaa
Manipulointi ja suostutteleva retoriikka on käännyttävän lahkon tärkeä taito...

Vanhoillislestadiolaisuus ei käännytä ihmisiä, vaan siihen laksvatetaan ihminen vauvasta asti. Toiminta keskittyy oman joukon sisälle, ja siellä esiintyy paljon alistamista ja painostammista.

Ei ole mielipiteen- eikä sananvapautta. Jopa sukulaiset voivat ilmiantaa läheisiään esim. rauhanyhdistyksen johtokunnalle tai puhujalle. Uusimmassa liikeen lehden Päivämiehen numerossa on taas sellainen pääkirjoitus jossa uhkaillaan niitä joilla on "vääriä" mielipiteitä. Ahistaa...
 
höpö
Tuossa kun joku sanoo olevansa jt ja on silti menossa taivaaseen, ei oikeen osu kohilleen, ne ei nimenomaan mene taivaaseen vaan paratiisi tulee maan päälle, mulla on tässä kirja edessä... Lessut on todella tiukkoja ja alistavat naista, mutta toki saavat rellestää ja huorata kun voivat saada synnit anteeksi toistensa avulla, siis jokainen lahkolainen antaa muiden synnit anteeksi, uskoo. JT:t ovat myös jyrkkiä mutta enemmän perustelluin syin, pohjaavat uskomuksensa raamattuun, vaikkakin hiukan ehkä oudoin näkemyksin.
 
piupau
Jehovan todistajia on maailmassa vissii 7000000 tällä hetkellä, siis kastettuja, näin olen uutisissa kuullut. Ihme juttu. Mutta toisaalta, miksi vastustaa asiaa joka lupaa pelkkää hyvää? Hehän ei opeta mitään helvetintulea tms.
 
piupau
Alkuperäinen kirjoittaja piupau:
Jehovan todistajia on maailmassa vissii 7000000 tällä hetkellä, siis kastettuja, näin olen uutisissa kuullut. Ihme juttu. Mutta toisaalta, miksi vastustaa asiaa joka lupaa pelkkää hyvää? Hehän ei opeta mitään helvetintulea tms.
Korjaan itse, 6 miljoonaa.
 
Ota selvää faktoista
Alkuperäinen kirjoittaja piupau:
Jehovan todistajia on maailmassa vissii 7000000 tällä hetkellä, siis kastettuja, näin olen uutisissa kuullut. Ihme juttu. Mutta toisaalta, miksi vastustaa asiaa joka lupaa pelkkää hyvää? Hehän ei opeta mitään helvetintulea tms.
Hulluja ja alistajia maailmaan mahtuu, joten mitä haäuat sanoa tuolla lukumäärän korostamiselal? Joukkohaudassakaan ei olla yksi mutta onko se tavoiteltavaa??

Jehovalaiset piinaavat ja alistavat toisiaan. Heidän menettelynsä loukkaa ihmisoikeuksia. Ihan sama ongelma kuin vanhoillislestadiolaisuudessa.

Täältä voit lukea Jehovalaisten alistamissysteemeistä:

veljesseura.org/

Vanhoillislestadiolaisten tuki:

hakomaja.net

 
vieras
Ovatko Jehovan todistajat lahko tai kultti?
Jotkut määrittelevät lahkon merkitsevän ryhmää, joka on irtautunut jostakin vakiintuneesta uskonnosta. Toiset soveltavat tämän termin ryhmään, joka seuraa jotakuta ihmisjohtajaa tai opettajaa. Sanaa käytetään yleensä halventavassa mielessä. Jehovan todistajat eivät ole minkään kirkon sivuhaara, vaan heidän joukossaan on ihmisiä kaikilta elämän aloilta ja heillä on monenlaisia uskonnollisia taustoja. He eivät pidä ketään ihmistä, vaan Jeesusta Kristusta, johtajanaan.
Kultti on uskonto, jota ei pidetä puhdasoppisena tai joka korostaa määrätyn rituaalin mukaista hartauden harjoitusta. Monet kultit seuraavat elävää ihmisjohtajaa, ja usein niiden kannattajat elävät ryhmissä muusta yhteiskunnasta erillään. Puhdasoppisuuden mittapuun pitäisi kuitenkin olla Jumalan sana, ja Jehovan todistajat pitävät ehdottomasti kiinni Raamatusta. Heidän palvontansa on elämäntapa, ei rituaalista hartaudenharjoitusta. He eivät myöskään seuraa ihmistä eivätkä eristäydy muusta yhteiskunnasta. He elävät ja työskentelevät muiden ihmisten keskellä
 
Vertaistukea etsivä
Alkuperäinen kirjoittaja Ota selvää faktoista:
Alkuperäinen kirjoittaja piupau:
Jehovan todistajia on maailmassa vissii 7000000 tällä hetkellä, siis kastettuja, näin olen uutisissa kuullut. Ihme juttu. Mutta toisaalta, miksi vastustaa asiaa joka lupaa pelkkää hyvää? Hehän ei opeta mitään helvetintulea tms.
Hulluja ja alistajia maailmaan mahtuu, joten mitä haäuat sanoa tuolla lukumäärän korostamiselal? Joukkohaudassakaan ei olla yksi mutta onko se tavoiteltavaa??

Jehovalaiset piinaavat ja alistavat toisiaan. Heidän menettelynsä loukkaa ihmisoikeuksia. Ihan sama ongelma kuin vanhoillislestadiolaisuudessa.

Täältä voit lukea Jehovalaisten alistamissysteemeistä:

veljesseura.org/

Vanhoillislestadiolaisten tuki:

hakomaja.net
Kiitos linkeistä, hyviä keskusteluja löysin ja ne tuli tarpeeseen!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vertaistukea etsivä:
Alkuperäinen kirjoittaja Ota selvää faktoista:
Alkuperäinen kirjoittaja piupau:
Jehovan todistajia on maailmassa vissii 7000000 tällä hetkellä, siis kastettuja, näin olen uutisissa kuullut. Ihme juttu. Mutta toisaalta, miksi vastustaa asiaa joka lupaa pelkkää hyvää? Hehän ei opeta mitään helvetintulea tms.
Hulluja ja alistajia maailmaan mahtuu, joten mitä haäuat sanoa tuolla lukumäärän korostamiselal? Joukkohaudassakaan ei olla yksi mutta onko se tavoiteltavaa??

Jehovalaiset piinaavat ja alistavat toisiaan. Heidän menettelynsä loukkaa ihmisoikeuksia. Ihan sama ongelma kuin vanhoillislestadiolaisuudessa.

Täältä voit lukea Jehovalaisten alistamissysteemeistä:

veljesseura.org/

Vanhoillislestadiolaisten tuki:

hakomaja.net
Kiitos linkeistä, hyviä keskusteluja löysin ja ne tuli tarpeeseen!
http://www.watchtower.org/fi/
 
lahdesta
Lestadiolaisiahan on monen laisia. Täällä lahdessa on esikoislestadiolaisia pilvin pimein ja ovat paljon paljon tiukempia kuin vanhoilislestadiolaiset. Hankala verrata lestadiolaisia jehoviin, koska eri lestadiolaiset ovat eri asioista tiukkoja. Jehovista olen lukenut niiden lehdistä ja sen enempään ei ole kokemuksia niistä. Mutta itse pidän lestadiolaisia mielyttävimpinä ihmisinä. En oikein tiedä miksi. Varmaan siksi, ku opiskelupaikassani oli niitä (lähinnä esikoislestadiolaisia, muutaman vanhoilislestadiolainen on) niin paljon ja on niihin hyvin tutustunut.
 

Yhteistyössä