kumpi teidän mielestä suvaitsemattomampi ja jyrkempi uskonto: lestadiolaisuus vai jehovan todistajuus

  • Viestiketjun aloittaja tietoa ei mutua
  • Ensimmäinen viesti
Pettynyt evlut
Alkuperäinen kirjoittaja lahdesta:
Lestadiolaisiahan on monen laisia. Täällä lahdessa on esikoislestadiolaisia pilvin pimein ja ovat paljon paljon tiukempia kuin vanhoilislestadiolaiset. Hankala verrata lestadiolaisia jehoviin, koska eri lestadiolaiset ovat eri asioista tiukkoja. Jehovista olen lukenut niiden lehdistä ja sen enempään ei ole kokemuksia niistä. Mutta itse pidän lestadiolaisia mielyttävimpinä ihmisinä. En oikein tiedä miksi. Varmaan siksi, ku opiskelupaikassani oli niitä (lähinnä esikoislestadiolaisia, muutaman vanhoilislestadiolainen on) niin paljon ja on niihin hyvin tutustunut.
Yksilöinä kummatkon voi olla ihan OK. Mutta kun niiden liikkeet loukkaavat ihmisoikeuksia menen tullen ja palatessa, on vaikeaa syvemmin ystävystyä. Kuinka esim. vanhoillislestadiolaiset voivat hyväksyä sen, että heidän liike vie ehkäiseykielto-oppia Afrikan kaikkein köyhimmille, kyliin joissa aids riehuu ja tappaa. Se on jo ihmisoikeusrikos.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pettynyt evlut:
Alkuperäinen kirjoittaja lahdesta:
Lestadiolaisiahan on monen laisia. Täällä lahdessa on esikoislestadiolaisia pilvin pimein ja ovat paljon paljon tiukempia kuin vanhoilislestadiolaiset. Hankala verrata lestadiolaisia jehoviin, koska eri lestadiolaiset ovat eri asioista tiukkoja. Jehovista olen lukenut niiden lehdistä ja sen enempään ei ole kokemuksia niistä. Mutta itse pidän lestadiolaisia mielyttävimpinä ihmisinä. En oikein tiedä miksi. Varmaan siksi, ku opiskelupaikassani oli niitä (lähinnä esikoislestadiolaisia, muutaman vanhoilislestadiolainen on) niin paljon ja on niihin hyvin tutustunut.
Yksilöinä kummatkon voi olla ihan OK. Mutta kun niiden liikkeet loukkaavat ihmisoikeuksia menen tullen ja palatessa, on vaikeaa syvemmin ystävystyä. Kuinka esim. vanhoillislestadiolaiset voivat hyväksyä sen, että heidän liike vie ehkäiseykielto-oppia Afrikan kaikkein köyhimmille, kyliin joissa aids riehuu ja tappaa. Se on jo ihmisoikeusrikos.
Jehovan todistajille on erittäin tärkeää, että heidän uskonkäsityksensä perustuvat Raamattuun eivätkä pelkkiin ihmisten oletuksiin tai uskontunnustuksiin.
 
vieras
aika lailla taitaa olla yhtä tiukkoja, jehovista ei ole kokemusta mutta vanhoillislestadiolaisista on, erotetaan seurakunnasta mitä naurettavimmista syistä esim telkkari kotona tms. Vanhoillisleastadiolaiset uskovat olevansa ainoa oikea uskovien joukko eivät hyväksy ketään muita uskonsuuntia.
 
eroja
taivaaseenmeno:
Jt ei Vl kyllä

helvettiinmeno
Jt ei Vl kyllä

Meikkaaminen
Jt saa Vl ei saa

Seksi avioliiton ulkona
Jt&Vl ei

Ehkäisy
Jt saa Vl ei

Tv
Jt saa olla Vl ei

Tanssiminen
Jt saa Vl ei

Korut
Jt saa Vl vähemmän

Tupakointi
Jt ei saa Vl saa

Alkoholi
Jt saa Vl ei saa
 
"vieras"
Jehovat. He voivat hylätä vaikka oman lapsensa (lähipiirissä tapahtunutta), jos lapsi päättää liikkeestä erota. Lestoista en tiedä muuta kuin että lähipiirissä myös tapaus jossa lestadiolaisperheen lapsi on lähtenyt liikkeestä, mutta ei OMA perhe ole häntä sen takia hylännyt, vaikka liike ei enää niin välitäkään. Ja mulle tärkeintä olis oman perheen tuki, jos haluaisin jostain erota, eikä sen lahkon josta erota haluaisin.

Ja itse en kuulu kumpaankaan, ihan ev.lutilla mennään :)
 
"vieras"
taivaaseenmeno:
Jt ei Vl kyllä

helvettiinmeno
Jt ei Vl kyllä

Meikkaaminen
Jt saa Vl ei saa

Seksi avioliiton ulkona
Jt&Vl ei

Ehkäisy
Jt saa Vl ei

Tv
Jt saa olla Vl ei

Tanssiminen
Jt saa Vl ei

Korut
Jt saa Vl vähemmän

Tupakointi
Jt ei saa Vl saa

Alkoholi
Jt saa Vl ei saa
Joulu
Jt ei Vl kyllä

Oma perhe hylkää jos eroaa liikkeestä
Jt kyllä Vl ei (tästä en ole ihan satavarma, mutta näin omassa lähipiirissä on käynyt)
 
"Tiramisu"
[QUOTE="vieras";27120851]Jehovat. He voivat hylätä vaikka oman lapsensa (lähipiirissä tapahtunutta), jos lapsi päättää liikkeestä erota. Lestoista en tiedä muuta kuin että lähipiirissä myös tapaus jossa lestadiolaisperheen lapsi on lähtenyt liikkeestä, mutta ei OMA perhe ole häntä sen takia hylännyt, vaikka liike ei enää niin välitäkään. Ja mulle tärkeintä olis oman perheen tuki, jos haluaisin jostain erota, eikä sen lahkon josta erota haluaisin.

Ja itse en kuulu kumpaankaan, ihan ev.lutilla mennään :)[/QUOTE]

Myös vanhoillislestadiolaisten piirissä esiintyy tätä että perheenjäsen hylätään ja hänestä ei enää piitata, jos hän päättää jättää uskonliikkeen.
 
Jehovalaiset ovat lähinnä ärsyttäviä, mutta kuitenkin ystävällisiä. Tosin kyllä jehovalaisiltakin käämit palaa, sen huomasin, kun innostuin jehovalaisten piireissä väittelemään uskonnosta. Jossain vaiheessa vaan emäntien hymy hyytyi ja minut likimain häädettiin pöydästä. Lestadiolaiset ovat päällisin puolin kuten mekin, ainakin nämä nuoremmat lestadiolaiset, mutta se uskonto on todella kielteinen kaikkia muita kohtaan, ja se näkyy myös välillä hyvinkin julmalla tavalla. Lestadiolaiset mm. saattavat tehdä perättömiä lastensuojeluilmoituksia, kääntyä porukalla tiettyjä perheitä vastaan, tai juoruta julmalla tavalla ympärillä olevat ihmiset kääntymään jotain heidän kanssaan eri mieltä olevaa perhettä vastaan. Molempien uskontojen edustajat voivat tuhota elämiä, siinä ne ovat samanlaisia.

Vastaan, että lestadiolaiset ovat suurempi paha, koska se lahko on pahimmillaan suorastaan häijy. Jehovat on sentään helppo torjua. Lestadiolaiset eivät tyrkytä uskontoaan, mutta hyökkäävät vastaan paljon salakavalammin kuin jehovat. Mistäkö tiedän? Koska olen tutustunut molempiin uskontoihin sekä tuttavien että sattuman kautta ja nähnyt myös tuhon, jota tällaiset lahkot voivat saada aikaan. Suosittelen pysymään kaukana molemmista.
 
Kirjava Kissa
Jehovalaiset ovat lähinnä ärsyttäviä, mutta kuitenkin ystävällisiä. Tosin kyllä jehovalaisiltakin käämit palaa, sen huomasin, kun innostuin jehovalaisten piireissä väittelemään uskonnosta. Jossain vaiheessa vaan emäntien hymy hyytyi ja minut likimain häädettiin pöydästä. Lestadiolaiset ovat päällisin puolin kuten mekin, ainakin nämä nuoremmat lestadiolaiset, mutta se uskonto on todella kielteinen kaikkia muita kohtaan, ja se näkyy myös välillä hyvinkin julmalla tavalla. Lestadiolaiset mm. saattavat tehdä perättömiä lastensuojeluilmoituksia, kääntyä porukalla tiettyjä perheitä vastaan, tai juoruta julmalla tavalla ympärillä olevat ihmiset kääntymään jotain heidän kanssaan eri mieltä olevaa perhettä vastaan. Molempien uskontojen edustajat voivat tuhota elämiä, siinä ne ovat samanlaisia.

Vastaan, että lestadiolaiset ovat suurempi paha, koska se lahko on pahimmillaan suorastaan häijy. Jehovat on sentään helppo torjua. Lestadiolaiset eivät tyrkytä uskontoaan, mutta hyökkäävät vastaan paljon salakavalammin kuin jehovat. Mistäkö tiedän? Koska olen tutustunut molempiin uskontoihin sekä tuttavien että sattuman kautta ja nähnyt myös tuhon, jota tällaiset lahkot voivat saada aikaan. Suosittelen pysymään kaukana molemmista.
Pitkälle samaa mieltä. Lestadiolaisuuden (vanhoillisen suunnan) julmuus on piilotettua eikä siitä juuri julkisuudessa puhuta. He osaavat peittää sen kulissien taa mutta se on tosi kipeää niille jotka joutuvat sen kohteeksi. Liikkeen sisäinen yhteisökulttuuri on suljettua ja täynnä kiusaamista, uhkaa ja mielivaltaa. (Yksi nainen Lempäälän rauhanyhdistyksellä kyllästyi tähän ja teki rikosilmoituksen, ja nyt poliisi tutkii asiaa.)

Lestadiolaisilla on arvaamattoman paljon valtaa ev.lut. kirkossa, päätöksenteon tasolla. Se ei useinkaan näy tavallisille seurakuntalaisille. Vanhoillislestadiolaiset eivät välitä seurakunnan jumalanpalveluksista eivätkä muustakaan toiminnasta ja käyvät vain jos on "omanuskoinen" pappi. Heillähän on omat rukoushuoneet ja laajaa toimintaa. Mutta pääsy valtaan kirkossa heitä kiinnostaa. Sama politiikassa.
 
"femin"
No riippuu tapauksesta, mutta mun käsityksen mukaan esim. pukeutumis säännöt on lestadiolaisilla tiukemmat.
Väitän kuitenkin, että se on tapauskohtaista.
Siis mitkä ihmeen pukeutumissäännöt?!?! :O Olen lestadiolainen, eikä meillä tietääkseni ole minkäänlaisia pukeutumissääntöjä...

Itse hyväksyn kaikki uskonnot, enkä kyllä pysty niitä mihinkään arvojärjestykseen laittamaan. Minulla on myös paljon ei-uskovaisia ystäviä ja sukulaisia, sekä muslimeja, Jehovan todistajia, helluntailaisia ja lestadiolaisia.

Välillä ärsyynnyn näistä palstan uskontokeskusteluista, koska kaikki tuntuvat kuvittelevan KAIKKIEN muslimien olevan terroristeja, Jehovan todistajien tuputtajia jne. Aika kapeakatseisia ovat ne jotka uskoo nuo kaikki stereotypiat... :/
 
vierailija
Edellisen takaa löytyi:
"Jehovan todistajat ovat kieltäytyneet avaamasta arkistoja. Perusteena on, että tunnustukset on saatu hengellisessä tilaisuudessa ja ne ovat siten luottamuksellisia.

Heidän mukaansa uhreilla on aina oikeus kertoa asiasta viranomaisille. Käytännössä näin tehdään kuitenkin harvoin, koska tuolloin henkilö rikkoisi uskontokunnan normia pysytellä erossa "maallisista viranomaisista".

Jehovan todistajien ylin päämaja toimii New Yorkin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Hallintoelimen johtoon kuuluu kahdeksan miestä, jotka organisoivat järjestön maailmanlaajuista toimintaa."
 

Yhteistyössä