Nuo pelot on usein sellaisia, että niihin ei järkipuhe auta. Omista peloistani, niin synnytykseen kuin muihinkin asioihin liittyen, olen päässyt suureksi osaksi eroon psyykkaamalla itseäni. Eli siis pyrkinyt asettamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin, keskittynyt olennaiseen. Synnytyksessä pääasia on se ihana pieni paketti, jota siinä maailmaan toimitetaan
Kivunlievitykset on nykyään erittäin hyvät sairaaloissa, kipu ei mielestäni ole se asia, johon synnytyksessä tulee keskittyä. Pääasia on, kuten todettu, VAUVA :heart:
Jos synnytyksessä haraat koko kehollasi luonnollista tapahtumaa vastaan, tulet aivan varmasti kokemaan kipua (tosin sitähän VOI lievittää ja sen saa lääkkein jopa katoamaan kokonaan). Hartiat korvissa, hampaat irvessä koko kropan lihaksia jännittäen et tee paljoakaan synnytyksen etenemiseksi. Jännittäessäsi koko kroppaa kohtulihakselle jää kovin vähän verta ja happea, sillä kulutat kehosi voimavarat jännittämiseen sen sijaan, että antaisit kehosi tehdä työtä, jota se on luotu tekemään. Lihasten jännittämisen ja itsesi pelottelun ja hysterisoinnin sijaan kannattaa keskittyä hengittelemään rauhassa, pitämään hartiat, leukaperät, kaikki paikat mahdollisimman rentona ja mieli levollisena.
Omalla asenteella voi mielestäni vaikuttaa paljon siihen, millainen kokemus synnytyksestä muodostuu. Muistan vielä, kun menin ensimmäistä kertaa synnyttämään ja synnytyssalissa minuun iski kauhea paniikki - "en minä ole valmis! en ole yhtään ehtinyt valmistautua! en osaa!" ja lopulta synnytys meni ihanasti. Sain epiduraalin ja kivut katosivat. Ponnistusvaihekaan ei sattunut epiduraalin vielä vaikuttaessa lainkaan ja olin jälkikäteen pökerryksissä hämmästyksestä - miksi olinkaan pelännyt tätä etukäteen. Toisen lapseni synnytyksessä koin hieman enemmän kipuja (en saanut epiduraalia), mutta kaikki kivut unohtuivat sillä sekunnilla, kun sain pienen käärön syliini.
Älä turhaan jännitä - tätä varten kehosi on valmistautunut koko raskauden ajan ja hoitaa homman. Sairaaloissa on lisäksi osaavaa henkilökuntaa, jotka varmasti tietävät mitä tehdä missä tahansa tilanteessa. Olet hyvissä käsissä. Totta kai kaikki tuntematon voi jännittää ja pelottaa (oletan, että odotat ensimmäistä lastasi?). Usko pois, kaikki menee mainiosti ja omalla, luonnollisella painollaan. Lapsesi on palkintosi
Onnea jo etukäteen! :flower:
***muoks: Jäi vastaamatta itse kysymykseen. Jokainen synnytys on omanlaisensa ja jokainen nainen kokee sen ihan eri tavalla. Ei voi etukäteen tietää, millainen juuri sinun synnytyksesi tulee olemaan. Mene avoimin mielin, ilman ennakkoasenteita tyyliin "AI KAUHEETA kun avautumisvaiheen VIIMEISET 1h47min ON NIIN KAUHEITA ETTEN KESTÄ!!!!!" :hug: Et varmasti tule kokemaan synnytystä samalla tavalla, kuin kuka tahansa muu kokemuksiaan sinulle kertoneista.