Kumpi parempi, amk vai yliopisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Jos nyt verrataan aloja, jotka löytyvät molemmista. Kokemuksia, suosituksia? Mietin tässä opiskelun aloittamista vain. Hakupaperit on laitettu menemään molempiin jo, mutta kumman sisäänpääsyyn kannattaa panostaa enemmän?

No jos opiskelisin esim. viestintää, niin mieluummin mä sitä ammattikorkeassa opiskelisin kuin yliopistossa. Voihan ne maisteriopinnot sitten suorittaa yliopistossa jos siltä tuntuu.

Kun mietityttää se, kun monet haukkuvat yliopiston opetusta ja sen tasoa. Ei läsnäolopakkoa, vain kirjoja, ei ohjausta jne. Amk:ssa sitten taas on ihan tunteja, tuoreempaa tietoa asioista ja ohjausta enemmän saatavilla..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja O328:
No jos opiskelisin esim. viestintää, niin mieluummin mä sitä ammattikorkeassa opiskelisin kuin yliopistossa. Voihan ne maisteriopinnot sitten suorittaa yliopistossa jos siltä tuntuu.

Miksi juuri amk?

Mä henkilökohtasesti pidän enemmän ammattikorkean käytännöllisyydestä kuin yliopiston massaluennoista. Molempia tullut koitettua. Ammattikorkeasta jäi käteen muutakin kuin todistus, nimittäin elinikäisiä ystäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun mietityttää se, kun monet haukkuvat yliopiston opetusta ja sen tasoa. Ei läsnäolopakkoa, vain kirjoja, ei ohjausta jne. Amk:ssa sitten taas on ihan tunteja, tuoreempaa tietoa asioista ja ohjausta enemmän saatavilla..

:D mistäköhän sä oot käsitykses saanu... :laugh:
kyllä on yliopistolla harjoitustuntejakin, se perustuu myös omatoimisuuteen ja akateemiseen vapauteen. siellä opiskellaan akateemisuutta, puolueetonta tutkimista ja tieteen tekemistä!!

Yliopisto. Joissain firmoissa ei ole ylenemismahdollisuuksia tietyn tason jälkeen, jos ei löydy maisterinpapereita taskusta. Lisäksi olen huomannut että jotkut AMK-taustaiset kollegani tuntevat jotain ihme alemmuudentunnetta, vaikka siihen ei tutkintosisällöölisesti todellakaan olisi tarvetta..

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no korkeakoulu on korkein mahdollinen koulutus suomessa, amk on entinen opistotaso =)

No ammattikorkeakoulu on korkeakoulu, eli sielläkin saa korkeinta mahdollista koulutusta.

voi herraisä :o ei todellakaan ole :laugh:
onko teillä ihmisillä mitän käsitystä koulutuspolitiikasta!!??

Mun mielestä nykyään amk ja yliopisto on aika samalla tasolla. Tietty oppimäärä ja opetuksen taso vaihtelee aloittain ja kouluittain. Esim. ylemmän amk:n insinöörin paperit vastaa yliopiston diplomi-inssiä. Ja olen itse myös tykännyt enemmän amk:n opetuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
no korkeakoulu on korkein mahdollinen koulutus suomessa, amk on entinen opistotaso =)

No ammattikorkeakoulu on korkeakoulu, eli sielläkin saa korkeinta mahdollista koulutusta.

voi herraisä :o ei todellakaan ole :laugh:
onko teillä ihmisillä mitän käsitystä koulutuspolitiikasta!!??

On. Suomen korkeakoulujärjestelmään kuuluvat yliopistot ja ammattikorkeakoulut.

Ap: kun nyt seuraat tätäkin keskustelua, huomaat, että amk käyneet joutuvat puolustautumaan ja puolustelemaan valintaansa. Jos sulla on mahdollisuus valita, lähde yliopistoon. Eipä jää uramahdollisuudet kesken eikä tarvitse koulujen jälkeen puolustella, miten 'minäkin kävin ihan hyvän koulun'. Jos taas koet amk omaksesi, tee se pystypäin, äläkä sorru puolustelemaan valintaasi.

Ap: kun nyt seuraat tätäkin keskustelua, huomaat, että amk käyneet joutuvat puolustautumaan ja puolustelemaan valintaansa. Jos sulla on mahdollisuus valita, lähde yliopistoon. Eipä jää uramahdollisuudet kesken eikä tarvitse koulujen jälkeen puolustella, miten 'minäkin kävin ihan hyvän koulun'. Jos taas koet amk omaksesi, tee se pystypäin, äläkä sorru puolustelemaan valintaasi.

olen samaa mieltä! =)

mutta ne on kaksi eri asiaa silti!

Itselläni takana opistotason koulutus, amk-koulutus, yksityinen opisto sekä yliopistokoulutusta. Kaikessa omat hyvät ja huonot puolet. Minulle tavoite tärkein, opiskellut milloin missäkin kunhan olen saanut opiskella mitä tarvinnut.Opiskelu on kuitenkin muutaman vuoden kestävää ,mulla työn ohessa joten en arvioi niitä tuolta pohjalta. Tutkinnon ja sisällön ja monimuotoisuuden tärkeys on mulle ollut kaiken ok. Kaikkialla ollut kuitenkin ihan yhtä paljon hommaa =raskasta työn ohella.mutta selvitty on.Ja uusdet opinnot jo odottaa elokuussa, nykyisen tutkinnon saan kesäkuussa.

Ylempi amk-inssi ja dippainssi, ei mitään tekemistä keskenään, siis ei kerrassaan mitään.
Se voi kokeilla jo ihan semmosella pikkutestillä että opiskelee molemmissa.
Esim. itse valmistuin amk:sta aikalailla vitosen papereilla kolmessa vuodessa inssiksi. Ja sitten ttkk:un lukemaan DI:ksi niin kyllä oli työn ja tuskan takana päästä kaikista tenteistä läpi, keskiarvo oli noin 3.

Ja mitä tohon ylempi amk-tutkinto tulee niin siinähän ei vaadita oikeastaan mitään. Muutama harjoitustyö ja lopputyö joka ei vastaa millään muotoa Diplomityötä.

Ajan tuhlausta se että menee ensin amk:hon ja sit yliopistoon (niinkuin minä tein) erinäisistä pakottavista syistä. Jos siis vaan pääsee yliopistoon niin ilmanmuuta sinne suoraan. Ihan yhtä käytännönläheistä on siellä, paljon enemmän yritysyhteistyötä ainakin teknisellä puolella kuin amk:ssa. Yhtälailla sama pysyvä porukka meillä oli ttkk:ssakin kuin amk:ssa eli sain kyllä hyviä ystäviä!

Amk, siellä saa sentään opetusta ja oppiikin jotain. Yliopistossa istut massaluennoilla etkä osaa käytännössä sitten tehdä mitään. Kaikki luetaan melkein kirjoista. Amk:ssa on selvät koulupäivät ja hommat tulee tehtyä, aina saa ohjausta ja apua, yliopistossa siitä voit vain haaveilla. Yo:ssa myöskään opettajilla ei ole pedakogisia taitoja, kun ovat tutkijoita, amk:ssa on oikeita opettajia.

Monilla aloilla nykyään suunta on se, että tutkinnolla ei ole väliä jos on työkokemusta ja on hyvä tyyppi. Mietihän, kun muut pakertavat gradua niin sä olet jo valmistunut ja keräät työkokemusta. Sitten kun yo:laisetkin valmistuvat, niin sulla on jo työkokemus ja pääset heidä pomoikseen ja ylempiin hommiin, mut pienemmällä vaivalla. Fiksu valitsee amkin;)

Riippuu ihan siitä mitä haluat? Mitä järkeä on verrata kahta täydellisen erilaista putiikkia keskenään. Kummastakin valmistutaan täysin eri tehtäviin. Itse menin AMK:hon koska haluamallani alalla yliopistosta valmistuessa olisi ollut tasan kaksi vaihtoehtoa: tutkijan tai opettajan ura. Ei kiitos.

Mitä tulee sitten opiskelun vaativuuteen: Kannattaisi parjaajien oikeasti perehtyä siihen mitä siellä AMK:ssa opiskellaan eikä vain heittää mutulla. Tekniikan puolella peruskurssit on ihan samaa tasoa kuin yliopistossa ja ne saa monesti suoraan hyväksiluettua jos sinne puolelle vaihtaa. Näin oli ainakin kemiassa ja matematiikassa, fysiikassa ei koska sisällöltään aivan eri kursseja....

Yhteistyössä