Riippuu ihan alasta ja siitä, mitä haluat. Haluatko teoreettisempaa, tutkimukseen painottuvaa opetusta vai käytännöllisempää opetusta, jossa saat paremmat mahdollisuudet työskennellä oman alasi töissä jo opiskeluaikana?
Itse olen opiskellut sekä yliopistossa että amk:ssa. Lienen myös siitä harvinainen tapaus, että vaihdoin yliopiston puolelta amk:n puolelle. Alakin tosin vaihtui siinä samalla, joten ihan suoraan en pysty opetusten tasoa vertailemaan.
Yliopisto-opetus on arvostetumpaa kuin amk-opetus, mutta itse arvostan enemmän amk:ta ja sen käyneitä. Omien kokemusteni perusteella voin sanoa, että amk-taustaiset osaavat käytännön hommat paremmin, kun taas yliopiston puolella on enemmän sellaisia idealisteja. Valitettavasti myös yliopistoihmiset kulkevat useammin nokka pystyssä ja kuvittelevat itsestään vaikka mitä, amk-opiskelijat taas ovat rennompia ja jotenkin nöyrempiä.
Tässä vähän havaintoja, joita olen ko. oppilaitoksissa tehnyt:
- 2. ja 3. vuoden amk-opiskelijat ovat yleensä jo oman alansa töissä/kesätöissä, kun taas yliopiston puolella on todella vaikeaa saada oman alan kesätöitä, jos opinnot eivät ole ihan loppusuoralla.
- Amk:n kurssit ovat helpompia kuin yliopiston vastaavat. Amk:ssa on myös enemmän kaiken maailman diipadaapa-tehtäviä ja -kursseja. Varaudu siihen, että joudut toisinaan turhautumaan.
- Opetuksen taso vaihtelee huomattavasti niin amk:ssa kuin yliopistossakin, joten hyviä ja huonoja opettajia mahtuu molempiin. Itse olen saanut laadukasta opetusta molemmissa.
- Amk:ssa opitaan tekemään, yliopistossa opitaan ymmärtämään.
- Amk:lla on tiiviimmät, käytännöllisemmät siteet työelämään. Jos haluat vain nopeasti oman alan töihin, mene ilman muuta amk:hon.
- Yliopisto-opetus on teoreettisempaa ja tutkivampaa. Jos haluat tutkijaksi, tai ainakin teoreettisempiin hommiin, valitse yliopisto.
- Amk-tutkinto on alemman tason korkeakoulututkinto, eli vastaa kandin tutkintoa tasoltaan. Joillakin aloilla voi suorittaa myös ylemmän amk-tutkinnon, joka teoriassa kait vastaisi maisterin tutkintoa, mutta mielestäni on typerää pitää amk:ta ja yliopistoa samanlaisina oppilaitoksina. Toinen on teoreettinen, toinen käytännöllinen.
Itse arvostan siis enemmän amk:ta kuin yliopistoa. Samoin arvostan amista enemmän kuin lukiota. Olen suorittanut kaksoistutkinnon (eli sekä amis että yo) ja voin sanoa, että amistutkinnosta on ollut minulle enemmän hyötyä. Kaipa olen sitten enemmän käytännön ihminen, vaikka teoria onkin enemmän vahvuuteni...