Huom harmaana
Minusta nolompaa olisi olla työttömänä.Akateemisesti koulutetulle molemmat työt noloja
Vastaan kuten monet muut aiemmin: mikään työ ei voi koskaan olla noloa.
Minusta nolompaa olisi olla työttömänä.Akateemisesti koulutetulle molemmat työt noloja
Mielenkiintoista. Haluaisitko vielä tarkentaa, että mikä siinä varsinaisesti on säälittävää? Työn likaisuus? Huonot työajat? Huonohko palkka? Ja miksi sanot, että "vielä yli kolmikymppisenä", onko se mielestäsi jotenkin ikään sidoksissa?Tuota on helppo huudella, jos ei ole itse joutunut oikeasti siivoamaan tai siwan kassalle. Itse olin jossain vaiheessa pitkään työttömänä, ja oikeasti tuo siivoushomma alkoi jo oikeasti olla harkinnan alla, mutta kyllä siinä suurin kynnys lähteä oli ihan vain se henkinen kynnys.
Ja vaikka en itse mitenkään väheksy siivoojia tai kassoja, niin silti sitä paksti miettii, että miten säälittävän kuvan sitä antaa itsestään, jos yli kolmekymppisenä vielä on siivoja tai kaupan kassa.
Nolointa siinä ei ole itse työ, vaan se, että työtä ei arvosteta. Ja kyllä se mielestäni on ikäkysymys. Itse olen myös aikoinani opiskeluaikana ollut kesän siivoamassa, ja se oli ihan ok. Mutta nyt kun on opiskelut opiskeltu ja toimittu jo alan töissä, niin siitä siirtyminen jotain lattioita luuttuamaan on kuule huomattavasti jo korkeampi. Ja ihan turha selitellä mitään, että "mitä väliä, mitä muut ajattelevat". Ei kukaan pysty elämään elämäänsä niin, etteikö muiden ihmisten mielipiteillä olisi mitään vaikutusta itseen.Mielenkiintoista. Haluaisitko vielä tarkentaa, että mikä siinä varsinaisesti on säälittävää? Työn likaisuus? Huonot työajat? Huonohko palkka? Ja miksi sanot, että "vielä yli kolmikymppisenä", onko se mielestäsi jotenkin ikään sidoksissa?
Kyselen siksi, että oli itse opiskeluaikoinani siivoojana. Siivosin yhtä Raskone-korjaamoa, jossa siis korjataan rekkoja yms raskaampaa kalustoa. Työaika oli klo 19-22, työ oli fyysistä ja usein raskasta, ja likaista. Palkka oli kuitenkin iltalisineen ooskelijalle kohtuullinen. Hallin toista puolta siivosi perheellinen, mukava, noin 40-vuotias nainen päätyönään. En koskaan ajatellut hänen antavan itsestään säälittävää kuvaa. Päinvastoin ajattelin, että hienoa, että jaksaa tehdä tällaista raskasta työtä. Sitä kyllä toki pohdin, että työajat olivat hänelle, 3:n lapsen äidille, varmaan vähän ikävät.
Ymmärrän, mitä ajat takaa Mutta huomaatko, että kun kirjoitat "jotain lattioita luutuamaan", ilmaisusi paljastaa sen, että et loppujen lopuksi myöskään itse erityisemmin arvosta siivoojan työtä. Eli koska sinun mielestäsi muutkaan eivät arvosta, se ajattelutapa tarttuu sinuun, mikä on ymmärrettävää, ja siksi kynnys siivoojan työhön on korkea. Mutta muistutan, että tässäkin ketjussa suurin osa sanoo, että nimenomaan arvostaa siivoojan työtä. Monet ihmiset, itseni mukaan lukien, arvostavat työtä itsessään, eikä se varsinaisesti ole sidoksissa ammattiin. Toisekseen, on ihan oikeasti sellaisia ihmisiä, siivoojiakin, jotka eivät välitä - tässä ammattikysymyksessäkään - siitä, mitä toiset ajattelevat. Toki muiden mielipiteillä on aina vaikutusta, mutta sen vaikutuksen määrän jokainen kykenee itse päättämään. Eli jos Sinä päätyisit jossain elämäsi vaiheessa siivoojaksi huolimatta koulutuksestasi ja siitä, että olisit välillä tehnyt oman alasi töitä, minä en pitäisi sinua siltikään säälittävänä, vaikka itse ehkä niin tekisit.Nolointa siinä ei ole itse työ, vaan se, että työtä ei arvosteta. Ja kyllä se mielestäni on ikäkysymys. Itse olen myös aikoinani opiskeluaikana ollut kesän siivoamassa, ja se oli ihan ok. Mutta nyt kun on opiskelut opiskeltu ja toimittu jo alan töissä, niin siitä siirtyminen jotain lattioita luuttuamaan on kuule huomattavasti jo korkeampi. Ja ihan turha selitellä mitään, että "mitä väliä, mitä muut ajattelevat". Ei kukaan pysty elämään elämäänsä niin, etteikö muiden ihmisten mielipiteillä olisi mitään vaikutusta itseen.
Ei kumpaakaan, jos siivoojiakaan ei olisi niin johtajatkin hukkuisi paskaanKumpaa työtä olisi mielestäsi nolompaa tehdä ja paljastaa vieraille tekevänsä, siivousta vai Siwan kassaa? Oon tehnyt molempia opiskeluaikoina ja voi huh, onneksi ne päivät on takana.