Kumpi äiti saisi täällä isommat haukut?

Vähän tarkennan tätä mielenkiintoista hypoteesiani :)

Eli molemmissa tapauksissa perheiden tulot on normaalitasolla (ei vähätuloinen yh tms).
Ja 1) tilanteessa äiti siis menisi töihin, ei jäisi kotiin. Ja 2) tilanteessa lapsi osaviikkoisena.

Kinastellaan vielä vähän, jooko pliis :D

v
Minä hain 10 kk lapselle osapäiväpaikkaa( max 5h), mutta lähistöllä päiväkodit täynnä ( 4kk aikaisemmin hain) niin pitäis sitten bussilla kuljetella, niin eihän toi 5 h sitten riitä mihinkään! Eli haluavat mielummin, että vaihdan kokopäiväiväiseksi hakemuksen, kun että saisin lähistöltä paikan. Ymmärrän, että paikat täynnä, mutta aina joku paikka on, niin luulis, että antaisivat sen semmoiselle( meille), joka sen ansiosta saisi järjestettyä niin, että puolipäivähoito riittäisi.

weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras...:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Monet täällä kirjoittaa, että ei ymmärrä sitä ja tätä vaihtoehtoa, koska itse tekee niin ja näin.
Ettekö siis voi hyväksyä/ymmärtää muiden tekemiä valintoja, koska itse teette erilailla?
tämähän onkin mielipidekysymys. toinen tekee sitä ja toinen tätä, silloin ei välttämättä voikkaan ymmärtää toisenlaisia vaihtoehtoja kuin mitä itse on tehnyt.
No sekö tarkoittaa, jos itse on tehnyt omanlaisensa ratkaisun, ettei voi hyväksyä toisenlaisia ratkaisuja? Voi opetella katsomaan asioita hieman eri kanteilta, eikä aina vaan ajatella että se oma tapa on ainoa oikea vaihtoehto.

Kippuravarvas
Alle yksivuotiaan pärjääminen riippuu niin paikasta. Olen ollut sellaisessa paikassa missä oli lapsia 10kk-6v, pikkuiset oli omassa tilassaan kuitenkin ja hyvin pärjäsivät. Tosin niitä oli aika vähän.

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Minä haluaisin kuulla rehellisen vastauksen siihen, että kuinka alle vuosikkaat pärjäävät hoidossa.
Meidän neiti aloitti päiväkodin 1v4kk ikäisenä. Itki kaksi kertaa perään ja sekin kesti vain minuutin (hoitajien kertoma) heidän ryhmässä on muutama 1v ja hyvin ovat sopeutuneet. Eivät itke enempää kuin muutkaan. Minä uskon, että isommilla lapsilla on vaikeampaa sopeutua kuin pieneillä.

Minä haluaisin kuulla rehellisen vastauksen siihen, että kuinka alle vuosikkaat pärjäävät hoidossa.
Siinä missä muutkin,jopa paremmin kuin 3v jotka menee silloin vasta ekaa kertaa hoitoon!
Meillä likka meni himpun alle vuoden ikäisenä hoitoon ja hyvin meni alusta asti =)

En ole itse ollut kummassakaan tilanteessa, mutta kuitenkin ymmärrän kumpaakin vaihtoehtoa. Samalla tavalla kun lapset ovat erilaisia, niin ovat äiditkin: toisella riittävät voimavarat koko pikkuiselle armeijalle ja toinen jaksaa hoitaa kerrallaan ainoastaan yhtä lasta, toiset nauttivat kotiäitydestä enemmän kun toiset ym. Jokainen tekee omalle perheelle sopivat ratkaisut!

näin on
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kumpaakaan..kaikki virikepaikkalaiset ulos päiväkodista niin johan niitä paikkoja alkaa löytymään.
Ei vaan silloin lakkautetaan ryhmiä/päiväkoteja... :whistle:
ei niitä lakkauteta vaan sellaiset lapset saavat paikan kotinsa lähistöltä joiden vanhemmat käyvät töissä ja tarvitsevat siitä syystä hoitopaikkaa lapselleen. meidän lapset ei päässyt kodinviereiseen päiväkotiin juuri siitä syystä että siellä on aivan älyttömästi niitä virikehoitolapsia.

suvi-tuuli
meillä esikoinen aloitti päiväkodissa vuoden ikäisenä puolipäiväisesti, itse olin kotona, tosin raskaana ja supisteli siihen malliin että sain valita joko kotona lepäämisen ja sairaalaan sisällepääsemisen välillä:) meillä pikkumies sopeutui todella hyvin päiväkotiin ja itsekin olin tilanteeseen tyytyväinen kun päivää jäi kuitenkin vielä jäljelle viettää pikkumiehen kanssa kotona.
nyt kakkonen pitäisi viedä hoitoon heti äitiysloman jälkeen (reilut 8 kk iässä),tosin samaan paikkaan MUTTA heti täyspäiväisesti aamu 7 ilta 5:n...ja se tuntuu tosi pahalta!!! lieventäviä asianhaaroja toki on että paikka on tuttu ja turvallinen ja hyväksi havaittu sekä että isoveli on samassa ryhmässä, mutta...eihän päiväkodin jälkeen iltaa jää mitään seurusteluun ja tuossa iässä lapsikin kasvaa ja kehittyy vauhdilla:( rahaa on pakko saada, hoitovapaalle jäämistä en voi siis edes harkita, lyhyempää päivää olen pohtinut mutta taloudellisesti siinä häviäisin niin paljon ettei siinä olisi järkeä (siis laittaa 2 lasta hoitoon ja maksaa täydet maksut) eli ellen voita lotossa niin meillä pienokainen joutuu aloittamaan suorilta käsin täydet päivät hoidossa:(:(
haluaisin hoitaa lapset kotona 3 vuotiaiksi, tai lyhennetyllä päivällä mutta aina ei saa mitä haluaa...

ymmärrän molemmat tilanteet ihan hyvin,mulle ei kuulu pätkääkään toisten valinnat ja kun kerran on oikeus viedä lapsi hoitoon ja haluaa oikeuttaan käyttää niin mitä p.erkelettä se kellekkään muulle kuuluu.

ois tosi hienoa jos ihmiset vähän tarkastas taas vaihteeksi omia asioitaan ja mielipiteitään.tämmösiin turhanpäiväsyyksiin jaksetaan kyllä puuttua mut kun oikeista asioista on kyse niin kukaan ei puutu..tää maailma on menny ihan hulluksi.

Ymmärrän molemmat tilanteet. Sitä en ymmärrä minkä ihmeen takia pitää tuomitaa ja arvostella 1-vuotiaan hoitoon viemistä. Kaikilla kun ei ole varaa olla kotona sitä kolmea vuotta, ei varsinkaan jos on asuntolainat ja sun muut.Eikä sekään varmaan oo mitenkään helppo päätös viedä pientä lasta hoitoon. Itsekin joudun luultavasti viemään tytön hoitoon noin vuoden vanhana, koska kotihoidon tuella tuskin maksellaan asuntolainaa tai opintolainaa. Olin itse myös tämän ikäinen kun äitini on palannut töihin, enkä ole mitään hirveitä traumoja siitä saanut.

MikkiS
kukas munkin 1500 ? asuntolainan kuukauslyhennyksen maksaa jos en menis töihin heti kun vaan suinkin pystyn? Oli vauva sitten alle vuoden tahi ei, kyllä mä mielelläni jäisin kotiin vaikka loppu elämäkseni, vaan kun en voi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MikkiS:
kukas munkin 1500 ? asuntolainan kuukauslyhennyksen maksaa jos en menis töihin heti kun vaan suinkin pystyn? Oli vauva sitten alle vuoden tahi ei, kyllä mä mielelläni jäisin kotiin vaikka loppu elämäkseni, vaan kun en voi.
huh.. onpas kuhee lyhennys... saako kysyä minkäkokoinen laina on?ja minkäkokoinen kämppä? eikö sulla miestä ole jakamassa taloutta?

Liusssu
Kyllä näkee millaisia sossutapauksia täällä palstailee. Haukutaan äitiä joka joutuu ELÄTTÄÄKSEEN itsensä ja perheensä menemään töihin, mutta subj.päivähoito-oikeutta väärin käyttävää ymmärretään.

TE OLETTE PELLEJÄ. SOSSUTAPAUKSIA.

Mie vaan
Ihan hyvin. Tosin mulla on ollut pph:lla ja lapset olivat silloin 9.5kk-eskari-jotain siltä väliltä.

Yhteistyössä