Kumpi äiti saisi täällä isommat haukut?

MikkiS
kämppä on ihan normaali kerrostalokämppä helsingin ydinkeskustassa. lainaa on reilusti (yli 200 000). ja siis mieskin on jakamassa taloutta, maksaa muut kulut, minä lyhennän lainaa. Pärjätään siis mainiosti, mutta ei todellakaan ole varaa kummankaan jäädä laakereilleen lepäämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Liusssu:
Kyllä näkee millaisia sossutapauksia täällä palstailee. Haukutaan äitiä joka joutuu ELÄTTÄÄKSEEN itsensä ja perheensä menemään töihin, mutta subj.päivähoito-oikeutta väärin käyttävää ymmärretään.

TE OLETTE PELLEJÄ. SOSSUTAPAUKSIA.
Tämä oli hypoteettinen kysely, ketään henkilöä ei tässä haukuta. Kyse ei ollut perheestä, jonka äidin olisi PAKKO mennä töihin kun vauva 9kk (vaan normaalitaloudesta, eli että pärjäävät). Ei siis pakko mennä töihin ELÄTTÄÄKSEEN itsensä ja perheensä.

Miten tapaus 2) käyttää päivähoito-oikeutta VÄÄRIN? Kaikilla on oikeus päivähoitoon.

En ole sossutapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja MikkiS:
kämppä on ihan normaali kerrostalokämppä helsingin ydinkeskustassa. lainaa on reilusti (yli 200 000). ja siis mieskin on jakamassa taloutta, maksaa muut kulut, minä lyhennän lainaa. Pärjätään siis mainiosti, mutta ei todellakaan ole varaa kummankaan jäädä laakereilleen lepäämään.
Priorisointikysymys, sanoisi ehkä joku. Haluatte asua ydinkeskustassa hulppealla alueella, joten lapsi menee hoitoon vauvana.

Kivittäkää.
Mä vein kuopuksen hoitoon pph:lle kylläkin aloittaakseni kokopäivätyön kaksi viikkoa ennen virallisen äitiysloman loppumista. Ihan oman päänuppini vuoksi tein osa-aikatyötä jo äitiysloman aikanakin, isä hoiti tällöin lapsia. En näe siinä mitään pahaa, eihän vielä 70-luvulla edes ollut tätä 9kk äitiyslomaa, vaan jo pienet vauvat 3kk-iässä heivattiin hoitoon!
Ja kakkosvaihtoehto, noh, jokainen varmaan tekee tyylillään, en tuomitse sitäkään. Mistä sitä tietää minkämoinen se kolmevuotias on, ja mitä virikkeitä kaipaa?!

MikkiS
ja lisään vielä, että vaikka kuinka eletään hyvinvointivaltiossa ja kaikilla on oikeus hoitaa lapsensa kotona ja on hienoa jos joku niin tekee, niin kyllä minä ainakin arvostan enemmän äitejä ja isiä jotka tekevät toimeentulonsa ITSE, eivätkä tarvitse yhteiskunnan tukea. On eri asia jäädä kotiin jos siihen OIKEASTI on varaa, eli ei eletä Kelan tuella.

MikkiS
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Priorisointikysymys, sanoisi ehä joku. Haluatte asua ydinkeskustassa hulppealla alueella, joten lapsi menee hoitoon vauvana.
Kyllä, nimenomaan onkin. En todellakaan haluaisi asua kaukana perheestäni, ystävistäni ja työstäni vain sen takia että voin hoitaa lapseni kotona. Se ei tekisi minua onnelliseksi, eikä varmasti myöskään lastani. Godspeed vaan niille jotka sen uhrauksen ovat valmiita tekemään.

ja lisään vielä, että vaikka kuinka eletään hyvinvointivaltiossa ja kaikilla on oikeus hoitaa lapsensa kotona ja on hienoa jos joku niin tekee, niin kyllä minä ainakin arvostan enemmän äitejä ja isiä jotka tekevät toimeentulonsa ITSE, eivätkä tarvitse yhteiskunnan tukea. On eri asia jäädä kotiin jos siihen OIKEASTI on varaa, eli ei eletä Kelan tuella.
??
Arvostat enemmän äitiä, joka vie vauvan päivähoitoon (ja kuormittaa kuntaa, tiedäthän, että yhteiskunnalle on kalliimpaa ottaa lapsia hoitoon kuin että äiti hoitaa kotona!!) kuin äitiä, joka hoitaa lapsensa kotona, saaden siitä pientä PALKKAA yhteiskunnalta. Se summa, jonka kela maksaa on paljon pienempi kuin mitä lapsen hoitaminen päiväkodissa maksaa. Yhteiskunta säästää jos äidit on kotona.

Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
??
Arvostat enemmän äitiä, joka vie vauvan päivähoitoon (ja kuormittaa kuntaa, tiedäthän, että yhteiskunnalle on kalliimpaa ottaa lapsia hoitoon kuin että äiti hoitaa kotona!!) kuin äitiä, joka hoitaa lapsensa kotona, saaden siitä pientä PALKKAA yhteiskunnalta. Se summa, jonka kela maksaa on paljon pienempi kuin mitä lapsen hoitaminen päiväkodissa maksaa. Yhteiskunta säästää jos äidit on kotona.
Minun tuoma lisäarvo tälle yhteiskunnalle on varmasti suurempi, kuin käyttämieni palveluiden määrä. Olen maksajan roolissa - en saajan.

Yhteistyössä