Kumpaa kannatat, lapset nuorena vai "vanhana"?

peesi
[QUOTE="myö";25327757]Mie sain lapset vanhana, 34- ja 35-vuotiaana. Hirvittävän hermostunut olin esikoisen kanssa; ehkä nuorempana olisi ollut rennompi? Lisäksi olimme jo olleet miehen kanssa yhdessä seitsemän vuotta, joiden aikana emme mitään ihmeellistä tehneet, joten olisimme yhtä hyvin voineet tehdä lapset aikaisemmin.

Mutta: meillä oli aikamoiset kriisit lasten ollessa pieniä. Johtuiko se siitä, että oltiin totuttu olemaan vapaita liian kauan vai olisko kriisit tulleet joka tapauksessa? Jälkimmäisessä vaihtoehdossa oli tietty parempi, että oltiin jo oltu kauemmin yhdessä ja päästiiin siksi niistä myös yli. Toisaalta, jos oltais tehty lapset nuorempina, he olisivat ehkä luontevammin kuuluneet elämäämme, eikä pitkää totutteluvaihetta olisi tarvittu.

Mistäpä tuon tietää...pääasia, että saatiin lapset ja avioliitto on edelleen kasassa.[/QUOTE]
Samaa mieltä. :)
 
888
Vanhempana.

Niin monia teiniäitejä ja ihan alun parikymppisien äitien juttuja kuunnellessa ja toimia katsellessa... Ihan siihen perustan mielipiteeni.

Voihan lapsia hankkia vaikka 13-vuotiaana mutta se kypsyys ei kyllä kulje mukana. Eikä voi 20-vuotiasta verratakaan 30-40-vuotiaaseen. Poikkeuksia toki varmaan on.
 
"höpsis"
Vanhempana.

Niin monia teiniäitejä ja ihan alun parikymppisien äitien juttuja kuunnellessa ja toimia katsellessa... Ihan siihen perustan mielipiteeni.

Voihan lapsia hankkia vaikka 13-vuotiaana mutta se kypsyys ei kyllä kulje mukana. Eikä voi 20-vuotiasta verratakaan 30-40-vuotiaaseen. Poikkeuksia toki varmaan on.
Minä en huomaa äitiydessä mitään huomattavia eroja parikymppisten ja kolmekymppisten välillä ja työskentelen perheiden parissa päivittäin. Tämä on etenkin iäkkäämpien äitien harhakuvitelma tai perustuu muutamaan sattumanvaraiseen äitiin josta luodaan oma mielikuva yleisesti tietyn ikäisistä äideistä ja kuvitellaan itsensä ylemmäksi. Ja tosiaan minulla on paljon kokemusta ja olen niin monta perhettä nähnyt, että voin sanoa "siitä vaan" 20vuotiaalle tai 40vuotiaalle jos siltä tuntuu ja on talous sen verran kunnossa että itsensä elättää ja toki järki päässä! :)

Teiniäideissä on ero sitten suurempi, mutta ei heidänkään kohdalla saa yleistää. :)

Sen verran sanon, että nuoret äidit tuntuvat olevan vähän enemmän innoissaan äitiydessä ja ottavat asiat hyvällä tavalla rennommin, vanhemmilla äideillä taas on valmiiksi yleensä enemmän rahaa ja tätä kautta muuta materiaalia, mutta tämän voi nuori äitikin saavuttaa samalla tavalla. Molemmissa on omat puolensa ja onneksi Suomessa voi "päättää" asiasta itse, sinun ei ole pakko tulla raskaaksi 14vuotiaana eikä pakko odotella kolmekymppiseksi.
 
"heh"
Sopivan ikäisenä :) Sitten kun on valmis luopumaan joka viikonloppusista bileistä ja elämänkumppaniki on vakituinen eikä vaihdu joka bileiden jälkeen ;)
Valitettavasti olen nähnyt tuttavapiirissäni yli 30v ensiäidin joka laitokselta päästyään laittoi lapsen hoitoon jotta pääsi bilettämään ja olen taas vastaavaa nähnyt nuoremmiltakin, tosin olen nähnyt niin molemman ikäluokan ihmisiltä sitä kunnollista vastuuntuntoa ja vanhemmuuttakin jota lapsen kuuluukin saada :)
Vanhemmuus kun ei ikää katso,valitattavasti on näitä ääritapauksiakin kaikissa ikäryhmissä
 

Yhteistyössä