Kummiuden 'velvollisuudet'

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietustelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietustelu

Vieras
Kuinka aktiivinen mielestäsi kummin kuuluu olla kummilapsen elämässä? Vaaditko suurtakin aktiivisuutta, vai onko kummeus enemmänkin vain paperilla oleva tieto ja keino liittää lapsi kirkkoon? Ottakaa kantaa!

Minusta siitä on hyvä puhua jotakin siinä vaiheessa kun kummiksi pyydetää. Vanhemmat pitkälti päättävät kuinka aktiivisia haluavat kummien olevan, mutta odotukset olisi hyvä uskaltaa myös sanoa ääneen.

En vaadi suurta aktiivisuutta. Odotan, että tyttöä muistetaan merkkipäivänä, että viitsivät joskus vastata hänen viesteihinsä, ovat ylipäätään edes jollain lailla kiinnostuneita. Mä olin erittäin otettu, kun tulivat häntä sairaalaan katsomaan, kun tyttö sairastui vakavasti.

Mulla on useampi kummilapsi enkä kenenkään kanssa tekemisissä usein. Kaikki kun asuvat eri paikkakunnalla kuin minä. Mutta kahden kanssa tulee oltua enemmän tekemisissä, muiden kanssa vähemmän.

Kummin tärkein tehtävä (jota itse valitettavasti laiminlyön usein) on rukoilla lapsen puolesta.

Toiseksi tärkein tehtävä (jota myös laimonlyön) on puhua lapselle Jeesuksen rakkaudesta.

Kolmanneksi tärkein tehtävä olla helposti lähestyttävä, että kummilapsi voisi tarpeen mukaan tulla huolineen kummin luo. (tämäkään ei suju minulta ihan odotusteni mukaisesti.

Neljänneksi tärkeintä on tuottaa kummilapselle iloa esim. joululahjoin tai jonain pikkumuistamisena ihan vain arjessa. Postissa lähetetty karkkirasia, tarra-arkki ja kortti voi olla isompi juttu kuin kallis synttäri- tai joululahja.

Minä haluaisin kummien olevan kiinnostuneita lapsesta myöhemminkin kuin söpönä käärönä. Eli normaali kyläily ja yhteydenpito sekä lapsen muistaminen juhlapäivinä sinne rippikouluikään ovat minusta kummin velvollisuudet. Näitä toivon lapsieni kummeilta ja yritän toteuttaa itse kummina ollessa.

Joo, olishan se kiva, että toiset kummit kävis edes kahvilla ja samalla moikkaamassa kummilastaan muutenkin, kun sen "pakollisen" synttärin verran... Jouluna kun ei tule edes eteistä pidemälle vaan ovensuusta heittää lahjan. Toiset kummit kyllä ottaa silloin tällöin (muutaman kerran vuodessa) lapsen sinne leikkimään, kun on vuoden vanhempi lapsi heillä itsellä ja sukuakin vielä. Itse taas tunnun olevan pelkkä ilmainen lapsenvahti tämän tästä ja kummilapsen lahjatoiveetkin tuntuu hipovan taivaita... Että aika äärestä toiseen menee. :D Tosin tämä kummitätskä kyllä pudottaa maan pinnalle aika hätäseen ja ihan joutuu tyytymään maltillisiin lahjoihin, sekä "rajoitettuihin" vierailuihin.

Entä jos kummilapsen vanhemmat eronneet. Eivätkä pyynnöistä huolimatta kumpikaan vanhemmista mahdollista lapsen näkemistä, vaikka asuvat samalla paikkakunnalla... Eivät vanhempina ole millään lailla aktiivisia pitämään lapsensa kanssa yhteyttä kummeihin, koska lapsen luokse ei ole kutsuttu edes syntymäpäivänä... Kuinka silloin voi edes hoitaa kummin velvollisuutta ja vanhemmat myös esittävät ateistia ja pitävät uskontoa naurettavana.

Ap:n kysymykseen voi todeta, että se on vain pala paperia ja keino liittää lapsi kirkkoon.
Kummit nykyään vain hoitajina ja lahjan tuojina. Harvat arvostavat kummiuden alkuperäistä tarkoitusta.

Minulla on vain yksi kummilapsi ja enempää ei tule kun vaatimukset tämän yhdenkin kohdalla ovat aika mahdottomat! Meitä on useampi kummi, sekä äidin että isän valitsemia mutta hommat tuntuvat lankeavan meille kahdelle äidin valitsemalle kummille.. Vanhempien mukaan siis meidän velvollisuutemme on ottaa lapsi hoitoon n kerran kuussa (yöksi tietenkin), hoitaa lasta lyhyempiä aikoja kun isä on töissä ja äidillä on menoja (kampaaja, hammaslääkäri, lääkäri jne), osallistua kalliimpiin hankintoihin (näihin sentään edellytetään isänkin valitsemien kummien osallistuvan) ja sitten käyvän vielä "muuten vaan" kummilasta katsomassa. Ja kaikki tämä kun lapselle on vasta ollu ensimmäinen syntymäpäivä! Oikein jännittää mihin kaikkeen tämä velvollisuus vielä yltääkään, varmaan ostamme lukiokirjat ja ensimmäisen auton kimpassa kummien kesken niin vanhemmat voi lähteä vaikka etelänlomalle samaan aikaan :(

Mistään tämmöisestä ei ollut puhetta kun kummiksi pyydettiin, sillon vain kauniisti puhuttiin siitä että olemme vanhoja ystäviä ja tulemme toimeen lasten kanssa (minä ammattinikin puolesta). Monesta jutusta olen joutunut kieltäytymään kun ei meillä ole kuukaudessa usein yksikään viikonloppu täysin vapaa suunnitelmista ja menoista, jos ei muuta niin omien lasten harrastusmenoja on yleensä ja viikolla olen töissä enkä voi noin vain ottaa lyhennystä sen vuoksi että kummilapsen äiti haluaa nyt lähteä dayspahan ja tarvitsee lapselle vahdin.

Todellakin siis kaikenlaista vaatimusta ja velvollisuutta kummille löytyy.. Parhaani mukaan koitan tähän pieneen lapseen luoda yhteyden ja pysyvän suhteen, vanhempiensä odotuksia en kuitenkaan täytä ja heidän silmissään olen huono kummi. Samaan aikaan lapsen isän kaveri joka tuo lahjan kaksi kertaa vuodessa on hyvä kummi koska osallistuu aina avokätisesti kaikkiin rahakeräyksiin eikä häneltä muuta odotetakaan :(

Yhteistyössä