Kummin velvollisuudet?

Mielipiteitä, mitkä on teidän mielestä ns. kummin velvollisuudet?

Itse käyn noin kerran kuussa tapaamassa kummityttöä, käyn synttäreillä ja nimppareilla ja vien lahjoja, kyselen facebookin tai puhelimen kautta lapsen kuulumisia melkeinpä viikoittain jne. Lapsi siis n. 1v.

Nyt on kuitenkin alkanut ärsyttämään, sillä tuntuu että sen jälkeen kun minusta tuli kummi, perhe ajattelee että minua voi käyttää ilmaisena lastenhoitajana. Perheessä siis aiemmin yksi lapsi jota kävin ennen kummilapseni syntymää silloin tällöin hoitamassa ja sain siitä välillä pientä korvausta (esim. 10e-20e 2-6 tunnin työstä) mikä oli mielestäni ok koska minulla kuluu jo 8 euroa joka kerta kun matkustan perheen luo ja takaisin. Sen jälkeen kun minusta tuli toisen lapsen kummi en ole penniäkään saanut lasten hoitamisesta, en edes sitä matkakorvausta.

Olenko nyt harmistunut syyttä kun minusta tuntuu välillä ihan hyväksikäytöltä että minut pyydetään heille n. kerran-pari kuussa (sen lisäksi että käyn siellä oma-aloitteisesti, siitä en tietenkään odota korvausta) monen tunnin lastenhoitajaksi? Ja kyllä, osaan sanoa ei silloin kun minulle ei lastenhoito sovi, mutta en kehtaa rahaa pyytääkään ja usein lastenhoitokutsut esitetään tavalla "onko sulla perjantaina menoa?" ja kun erehdyn sanomaan että ei niin vastaus on että "no sittenhän sä voisitkin tulla meille silloin ja silloin moikkaamaan kummilastasi, kun meillä on sitä ja tätä menoa."

Tai jos tuosta voisi nätisti jotenkin sanoa, niin miten?
 
"hmh"
No kun kysytään onko menoa voi sanoa että on yhtä sun toista kaavailua mutta ei nyt vielä lukkoonlyötyjä asioita, silloin toinen tietysti voi heittää saman ehdotuksen, mutta myös sinä voit vastata siihen että jaa, pistetään harkintaan, katsotaan.

Ja soittaa takaisin päivää ennen perjantaita ja sanoa että no voin pistäytyä klo 16-18 mutta sitten olenkin jo menossa seuraavaan tapaamiseen...

Muakin aina ennen ärsytti ihmiset jotka ensin kysyy onko menoa, ja jos niille vastaa että ei... niin sitten ne keksii siihen jonkun palveluksen jonka voi tehdä. Kunnes huomasin, että itsehän voin vastata toisin, ottaa lisäaikaa, asettaa ehtoja tai sanoa että katsotaan - tai sitten suoraan että ei. Omista kitusista se oma viestintä lähtee.
 
[QUOTE="hmh";26802282]No kun kysytään onko menoa voi sanoa että on yhtä sun toista kaavailua mutta ei nyt vielä lukkoonlyötyjä asioita, silloin toinen tietysti voi heittää saman ehdotuksen, mutta myös sinä voit vastata siihen että jaa, pistetään harkintaan, katsotaan.

Ja soittaa takaisin päivää ennen perjantaita ja sanoa että no voin pistäytyä klo 16-18 mutta sitten olenkin jo menossa seuraavaan tapaamiseen...

Muakin aina ennen ärsytti ihmiset jotka ensin kysyy onko menoa, ja jos niille vastaa että ei... niin sitten ne keksii siihen jonkun palveluksen jonka voi tehdä. Kunnes huomasin, että itsehän voin vastata toisin, ottaa lisäaikaa, asettaa ehtoja tai sanoa että katsotaan - tai sitten suoraan että ei. Omista kitusista se oma viestintä lähtee.[/QUOTE]

Hmm, niinhän se on mutta jotenkin tuntuu inhottavalta valehdellakaan kun sitten katsovat että jaa, tuollahan se facebookissa roikkuu.

Ei mulla sinänsä mitään sitä vastaan oo että joskus lapsia vahdin, mutta harmittaa kun sitä pidetään jotenkin itsestään selvyytenä. Ja kuitenkin musta se 8e on aika iso raha kuitenkin, plus että matkustamisiin menee yhteensä yli kaksi tuntia.
 
[QUOTE="jep";26802349]Aattelen ihan samoin ! Lähettelen kummimuksuille postia. Se on mun juttu. Tapaan harvoin. Rehellisesti ei niin kiinnosta väkisin tapailla.[/QUOTE]

Minunkin kummini ovat pitäneet yhteyttä harvoin, mutta muistelen heitä silti ihan lämmöllä.

Nyt kuitenkin itseäni ahdistaa koko kummina oleminen kun on käynyt tällaiseksi pakkopullaksi. Että ihan kuin ei yhtään osattaisi arvostaa sitä että käyn kuitenkin usein ja olen mukana lapsen elämässä.
 
:-)
d :) b Jee meitä on muitakin :D Meillä kummina olo on välillä raskasta, sekun kuulemma on kummin asia että pitäisi ottaa n. kerran kk. koko viikonlopuksi hoitoon tai ainakin yökylään. Pitäisi myös muistaa viedä jonnekkin huvipuistoon, sillä niin kunnolliset kummit asian hoitavat+ tietenkin ne kyläilyt kummilapsen kotona ja ne lapsenvahtikeikat yms. koska sehän se kummin tehtävä onkin alunperin....
Ja joo siis itse koen kummiuden hiukan toisella kantilla, enkä ikimaailmassa kehtaisi alkaa oman lapsen kummeilta vaatimaan mitään sen ihmeempiä, kunhan joskus käyvät moikkaamassa kummilastaan. Synttäri/joululahjoistakaan ei mielestäni tarvitse tehdä numeroa, lahjoja voi vanhemmat ostaa. Kummin mielestäni kuuluisi siis olla vain sellainen aikuinen ystävä, ei lapsenvahti/lahja-automaatti :)
 
d :) b Jee meitä on muitakin :D Meillä kummina olo on välillä raskasta, sekun kuulemma on kummin asia että pitäisi ottaa n. kerran kk. koko viikonlopuksi hoitoon tai ainakin yökylään. Pitäisi myös muistaa viedä jonnekkin huvipuistoon, sillä niin kunnolliset kummit asian hoitavat+ tietenkin ne kyläilyt kummilapsen kotona ja ne lapsenvahtikeikat yms. koska sehän se kummin tehtävä onkin alunperin....
Ja joo siis itse koen kummiuden hiukan toisella kantilla, enkä ikimaailmassa kehtaisi alkaa oman lapsen kummeilta vaatimaan mitään sen ihmeempiä, kunhan joskus käyvät moikkaamassa kummilastaan. Synttäri/joululahjoistakaan ei mielestäni tarvitse tehdä numeroa, lahjoja voi vanhemmat ostaa. Kummin mielestäni kuuluisi siis olla vain sellainen aikuinen ystävä, ei lapsenvahti/lahja-automaatti :)
Ihanaa kuulla kohtalotoverista! :D

No mutta tosiaan varsinkin kun käyn tapaamassa tyttöä melko usein vaikka se mulle aika hankalaa onkin pitkän välimatkan takia, niin jotenkin todella, todella paljon ärsyttää tuommoinen.

Viimekskin kun menin lastenhoitajaksi sanoivat että heillä menee noin klo 23 asti, mutta menikin noin kahteen... Kiva homma, enhän mä enää kahdelta pääse mitenkään kotiin toiseen kaupunkiin bussilla, mutta vielä klo 23 olisin jotenkin päässyt. Ottaa aivoon, ens kerralla kehitän vaikka mitkä kissanristiäiset.
 
"huoh"
Joo ei kannata tuota lapsenhoitajapestiä sekoittaa kummina oloon ollenkaan. Jos tarvitsevat lastenhoitajan niin palkkaavat sellaisen, piste. Facebookissa voi nykyään roikkua missä tahansa, ja voihan sulla olla vaikkapa poikaystävä josta he eivät vielä tiedä mitään - et ole mitenkään tilivelvollinen selvittämään menojasi kenellekään.

Mieheni aikuinen lapsi on tuota sorttia, kun sanomme hänen avoimeen kyselyynsä että on menoa, niin tämä tivaa että mitä menoa ja minne ja koska... kun siis tarvitsee omalle tenavalleen beibisitteriä. En toisaalta ihmettele, mies on oikea hölösuu ja selvittää pojalle ummet ja lammet. Olen siitä välillä sanonut miehelle, että varsinaisesti en halua jakaa kaikkea elämääni esim. miehen kolmekymppisen pojan kanssa...
 
"hei!"
Mulle ei ole tullut mieleenkään pyytää kummia lasta hoitamaan! Kumpaakaan. Ikää kuitenkin jo esikoisella 6 vuotta.

Mun mielestä kummi saa muistaa tai olla muistamatta lasta niin paljon tai vähän kuin haluaa. Ihanaa saada välillä postikortti mutta myöskin se ettei joka risausta tarvitse sopia. Me juhlitaan synttärit niinä päivinä kuin ne on, jos ei kummit tule niin ei tarvitse eikä se haittaa. Aina olen lasten synttärit niin järkännyt että lapsille jää hyvä mieli ilman kummienkin lahjoja. Ikävä kyllä niin moni laittaa ne kummit hommaamaan ne kalleimmat lahjat joka on törkeää.
 
Niiskutäti
Eipä ole pojan kummit pitäneet juuri yhteyttä, ainoastaan ovat käyneet synttäreillä, jos sitä varten on erityisesti kutsuttu. Mutta tänä kesänä tekivät inhottavan tempun. Eivät tulleet pojan rippijuhliin lainkaan -työkiireitä :( Poika oli todella pettynyt ja nolo, vaikka se ei hänen vikansa ole mitenkään. Jotkut vaan on ... Elämä on .... mutta ei lapselle tarttis tällaista pettymystä tuottaa, kyllä elämä tuo niitä muutenkin tullessaan. Ostettiin itse se rippiristi pojalle, muttei se ole sama! Poika sanoi, ettei halua enää koskaan kuulla niistä tyypeistä yhtään mitään.
 
"vieras"
Kummityttöni äiti on poikani kummitäti eli olemme siis päittäin lastemme kummeja. Minun pitäisi käydä kummityttöni synttäreillä ja nimppareilla joka vuosi sekä ottaa tyttö viikonlopuiksi ja kesäisin meille viettämään aikaa. Sen sijaan poikani kummitäti on käynyt kummipoikansa syntymäpäivillä 8 vuoden aikana vain 3 kertaa, koska hänellä on aina ollut jokin este. Koskaan hän ei myöskään pyydä poikaa heille. Kummityttöni täyttää 13v. En ole kehdannut ottaa tylyä linjaa, mutta nyt ottaa pattiin jo sen verran, että tänä vuonna minua ei heillä näy.
 
"xxx"
[QUOTE="Lissu";26805222]Entä jos seuraavan kerran ehdotat että "no jos tuotte lapsen tänne, niin säästän matkakulut"?

Luulisi vinkin menevän perille. :D[/QUOTE]

Tää on hyvä idea!
 
[QUOTE="Lissu";26805222]Entä jos seuraavan kerran ehdotat että "no jos tuotte lapsen tänne, niin säästän matkakulut"?

Luulisi vinkin menevän perille. :D[/QUOTE]

Muttakun se on niii-iiin vaikeeta lähteä kahden lapsen kanssa liikenteeseen, mä en vaan sitä lapsettomana tiedä. ;)

Mies ehdotti vitsillä että sanon kummilasta voin ilmaiseksi hoitaa mutta siitä ei-kummilapsesta se on sitten kymppi per tunti. :D
 

Yhteistyössä