Kummeista. Onko teillä lapsen kummina EI KIRKKOON KUULUVAA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se riippuu paljolti siitä papista..viralliseksi kummiksi paperille ei ainakaan pääse, mutta joku pappi voi hyväksyä epävirallisena kummina. Mä esim en kuulu itse kirkkoon (joskin olen uudestisyntynyt kristitty kuitenkin) ja mua on muutaman kerran pyydetty kummiksi. Yhden perheen pappi ei hyväksynyt eli en voinut rueta kummiksi, mutta toisen perheen pappi sanoi että voin olla kummina tilaisuudessa (vaikka kirkonkirjoissa en kummi olekkaan). eli siis tilaisuudessa olin toisten kummien kanssa siunaamassa lasta jne

On kaikilla 3 lapsella. Jokaisella on myös 2-3 kirkkoon kuuluvaa kummia. Osa on saanut ihan seurakunnaltakin kummitodistukset, osa ei. Kaikki ovat olleet kasteessa mukana silti ja mm siunaamassa lapsen. Riippuu tosiaan papista, saako esim ne kummitodistukset. Kirkonkirjoissahan eivät ole kummeina.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasminäkö;24128958:
Ja eihän lapsella ole pakko olla kummeja ollenkaan, että miten niin tarvitaan kaksi kirkkoon kuuluvaa?

no jos lutkirkon mukaan lapsensa kastaa niin täytyy olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia nimetä...se kuuluu kasteeseen..

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasminäkö;24128958:
Ja eihän lapsella ole pakko olla kummeja ollenkaan, että miten niin tarvitaan kaksi kirkkoon kuuluvaa?

Jos lapsi kastetaan luterilaiseen kirkkoon, tarvitsee hän kaksi (tai erikoistapauksissa yksikin riittää) kirkkoon tai lapsikasteen tunnustavaan uskontokuntaan kuuluvaa kummia.

Ja kirkkoon kuulumaton ei voi olla kummi. Asia ei ole papin päätettävissä, vaan Suomen lakiin kirjattu. Ja miksi kirkkoon kuulumaton haluaisikaan kummiksi, kyseessähän on luterilainen sakramentti...

no jos lutkirkon mukaan lapsensa kastaa niin täytyy olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia nimetä...se kuuluu kasteeseen..

Joo, ihan totta. Piti ihan käydä googlettamassa kirjoitukseni jälkeen, kun aloin epäillä omia sanojani.
Olen ollut niin pitkään epäuskonnollinen (vaikka kirkkoon kuulunkin vielä), että tosiaan jo luulin, että se ei ole mikään pakko.

meilläkin ei kirkkoon kuulumaton kummi sai kummitodistuksen.
tiedän myös tapauksen jossa pappi ei edes kätellyt ei kirkkoon kuuluvaa kummia..
kummitodistuksenhan voi myös itse tehdä ei kirkkoon kuuluville :)

Mä olen kirkkoon kuulumaton kummi. Pappi oli sanonut vanhemmille, ettei kuulu hänelle keitä he haluavat lapsensa kummeiksi. Sain kummitodistuksenkin, ja mut merkattiin kummiksi muiden mukana.

Veljen lapsen ristiäisissä taas kirkkoon kuulumaton kummi ei saanut olla toisten kummien kanssa kastepöydän luona, vaan vieraiden kanssa. Eli riippuu varmaan papista miten menee.

miksi haluat kummiksi (siis vastaamaan kristillisestä kasvatuksesta) kirkkoon kuulumattoman ihmisen ja miksi tämä kirkkoon kuulumaton edes tahtoisi ryhtyä kummiksi?

Ihan kuin joku haluaisi nyppiä rusinat kirkon pullasta... Se ei vaan mene niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasminäkö;24128938:
Meillä oli sylikummina kirkkoon kuulumaton ihminen.
Pappi sanoi vain, että kummina voi olla, mutta ei saa esim. kummikirjaa.

Mutta teillä oli kaksi kirkkoon kuuluvaa kummeina? Kun kirjoihinhan ei voi merkitä muita. Se kummikirjahan itsessään ei ole niin "virallinen". Olen ollut ristiäisissä, missä yksi kummeista ei päässyt paikalle. Hänet merkittiin kirjoihin kummiksi ja pappi kirjoitti kummikirjan valmiiksi ja pyysi antamaan kyseiselle kummille.

Sitten taas meidän lapsen ristinyt pappi ei suostunut kirkkoon kuulumattomaan kummiin.

On. Siskon mies oli mukana kastetilaisuudessa ja ojensi myös kätensä muiden kummien kanssa, kun vauva siunattiin.

Itse olen myös vastaavasti kirkkoon kuulumaton kummi yhdelle lapselle.

Ihan hyvin papit ovat suhtautuneet. Kastetodistusta tällainen kummi ei saa.

Yhteistyössä