Voiko ystäväni olla kummina,jos hän ei kirkkoon kuulu?

Itse olen "kummi" vaikken kirkkoon kuulu. Ristiäisissä en vain osallistunut lapsen siunaamiseen mutta olen kuullut että jotkut papit haluavat ns. siviilikummitkin siihen siunaukseen.

[QUOTE="vieras";26668198]Yksi kirkkoon kuulumaton kummi saa olla.[/QUOTE]

Höpö höpö, etta saisi olla virallisesti kummi, jos ei kuulu kirkkoon. Ns. haltijakummina voi olla, mutta minusta tuo on aika naurettavaa. Koko kummipakko on typerää.

• Tykkää
Reactions: Jennan unelma
kun olet evlut. Oma lapsi ei ole kastettu eikä kummeja! Entäs sitten? kuulun kirkkoon mutta ei se sano että minun pitää kastaa lapsi monissa uskonnoissa ei kasteta! Jos kastetaan niin sillon kun täyttää 13 vee! Se on miten se katsotaan!

Kyllä, mutta kirkon kirjoihin ei häntä merkitä eikä saa sitä virallista kummitodistusta.

Näin se yleensä on. Itse olen joskus (ainakin täällä) kuullut, että pappi saattaa kuitenkin kirjoittaa kummitodistuksen kirkkoon kuulumattomallekin kummille. Mun kummilasteni ristiäisissä kummit on ihan normaalisti ollut paikalla ja seisonut siinä rivissä muiden kummien kanssa mutta ei ole saaneet virallista todistusta ja nimeä kirkon papereihin vaan.

[QUOTE="vieras";26668260]kun olet evlut. Oma lapsi ei ole kastettu eikä kummeja! Entäs sitten? kuulun kirkkoon mutta ei se sano että minun pitää kastaa lapsi monissa uskonnoissa ei kasteta! Jos kastetaan niin sillon kun täyttää 13 vee! Se on miten se katsotaan![/QUOTE]

Näin on! Siinä se! Perinne -mikä se on, entä sitten? Kummi siellä, kummi täällä, toisella on, toisella ei, kuka välittää? Kun olet ev.lut., kastetaan, kun olet muu, ehkä kastetaan, ehkä ei, se on miten sen katsoo!

• Tykkää
Reactions: Señora
Ei. Voitte tietysti keskenänne sopia epävirallisesta kummiudesta. Ikävää vaan on, ettei tosiaan kastejuhlassa pääse siihen lapsen siunaamiseen, kuten muut kummit.

Eli siis EI OLE kummi silloin. Höpölöpö-kummi vaan, mullakin on yks sellainen, tärkeä vieläkin.

No siis KIRKON näkökulmasta ei ole, mutta kyllähän vanhempien ja lapsen näkökulmasta ei-kirkkoon kuuluvakin voi olla kummi. Ja mielestäni sitä voi kutsua ketä vaan kummiksi, jos haluaa, kirkon kannasta riippumatta, eikä tarvitse erikseen keksiä ihmisille mitään haltiakummi tai höpölöpö-kummi nimityksiä jos se ei tunnu luontevalta.

No siis KIRKON näkökulmasta ei ole, mutta kyllähän vanhempien ja lapsen näkökulmasta ei-kirkkoon kuuluvakin voi olla kummi. Ja mielestäni sitä voi kutsua ketä vaan kummiksi, jos haluaa, kirkon kannasta riippumatta, eikä tarvitse erikseen keksiä ihmisille mitään haltiakummi tai höpölöpö-kummi nimityksiä jos se ei tunnu luontevalta.

No tästä sai sen käsityksen, että haetaan vastausta nimenomaan siihen viralliseen kantaan. Tottakai epävirallisesti voi valita kenet vaan kirkkoon kuulumattomankin. Monet vaan elävät siinä harhaluulossa, että tälläinen henkilö voi olla virallinen kummi, mutta näin ei ole.

No tästä sai sen käsityksen, että haetaan vastausta nimenomaan siihen viralliseen kantaan. Tottakai epävirallisesti voi valita kenet vaan kirkkoon kuulumattomankin. Monet vaan elävät siinä harhaluulossa, että tälläinen henkilö voi olla virallinen kummi, mutta näin ei ole.

Ahaa, mä en lainkaan saanut sellaista käsitystä, mutta voinhan olla väärässä :) Kun sanotaan että "eli jos ei voi virallisesti niin voihan hän silti esim.olla kummina,jos me niin tahdotaan ja halutaan,vaikkakin ei kirkkoon kuuluisi.. " niin oletin että ap nimenomaan haluaa tietää, että mikä on tilanne jos he haluavat kuitenkin häntä kutsua kummiksi ja haluta hänen toimivan kummin tehtävissä ristiäisissä ja niiden jälkeen.

Ei voi, kummius on kirkollinen käsite.

"Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kummin tehtävä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummina voi toimia luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvän uskonnollisen yhdyskunnan jäsen."

Tuossa ylempänä joku harmitteli, että kirkkoon kuulumaton epävirallinen kummi ei voi olla mukana siunaamassa lasta. Miten se voisikaan olla mahdollista, siunaushan on täysin uskonnollinen juttu sekin.

[QUOTE="vieras";26668224]Höpö höpö, etta saisi olla virallisesti kummi, jos ei kuulu kirkkoon. Ns. haltijakummina voi olla, mutta minusta tuo on aika naurettavaa. Koko kummipakko on typerää.[/QUOTE]

Jaa, niin kenen haltijana?

[QUOTE="vieras";26668295]Ei. Voitte tietysti keskenänne sopia epävirallisesta kummiudesta. Ikävää vaan on, ettei tosiaan kastejuhlassa pääse siihen lapsen siunaamiseen, kuten muut kummit.[/QUOTE]

No höpöhöpö ja huomenna lissää.

Kyllä me vaan päästiin mukaan ihan koko lapsen kastamis -tilaisuuteen kummeina toisten kummien joukossa vaikkei miehen kanssa kirkkoon kuulutakaan. Ihan siunauksessa ja muussa oltiin mukana niin kun muutkin kummit. Pappi kirjotti kummitodistuksenkin meille eikä millään lailla eritellyt meitä muista kummeista (vaikka ne muut kuuluikin kirkkoon). ainoa poikkeus oli se, että minua ja miestä ei kirjata kirkon kirjoihin lapsen kummiksi, mutta eipä se haittaa. Mä tiedän mitä olen lapselle ja lapsi tietää mitä olen hänelle ja sepä on oikeastaan kaikki millä on merkitystä :)

Sopiiko kysyä mikä tämän kirkkoon kuulumattomien vanhempien lapsen kummin idea on? Onko se kenties joku kristillistä perinnettä mukaileva juttu?

Me haluttiin että meidän lapsilla on erityinen aikuinen elämässään meidän vanhempien lisäksi. Tosin meidän muksuilla kummallakin on vain yksi kummi kummallakin ja nekin on toinen mun sisko ja toinen miehen veli :)

Mä en itseasiassa tiedä kai yhtäkään kirstilliseen kirkkoon kuuluvaa kummia joka totettaisi kristillisen kirkon mukaista kummiutta (eli antaisi uskontokasvatusta lapselle).

Yhteistyössä