Lähdin minäkin aikuisiällä opiskelemaan. Mieheni kuukausiansiot olivat n. 8-10 000 euroa ja minun tukeni 850 euroa. Sanomattakin on selvää, että tuo summa ei riitä kattamaan päivittäistä 130 kilometrin ajomatkan bensakuluja, autokustannuksia, oppikirjallisuutta ja muita yhteisiä kustannuksia, mutta minulla oli säästöjä n. 15 000 e, joten se ei ollut ensimmäisenä opiskeluvuonna niin suuri ongelma. Maksoin siis edelleenkin puolet kaikesta.
Tiesin, etten pysty neljää vuotta opiskelemaan tuolla 15 000 eurolla ja maksamaan omaa puolikastani, joten ahkeroin. Lähdin aamulla 6:45 matkaan. Opiskelin päiväkurssit ja jatkoin iltakursseilla, jotka päättyivät 19:30, joten olin kotona noin 20:30. Näin tein lähes joka ikinen päivä, minkä lisäksi tein harjoitustyöt. Pakko, sillä halusin valmistua alle kahdessa vuodessa, jotta pääsisin takaisin aivan täysipainoiseksi kumppaniksi ja meillä oli riski joutua ulkomaille aviomiehen työn vuoksi. Halusin varmistua, että saan varmasti myös ulkomailta töitä. Neljän vuoden opinnot oli puskettava alle kahden vuoden ja vielä huippuarvosanoin, jotta varmistan tarvittaessa pääsyn myös yliopistoon tai MBA-opintoihin ulkomailla, jos töitä ei saa mieheni uudessa asemapaikassa.
Näin paljon aikaa vuorokaudesta kuluisi myös avopuolisollasi. Hänellä se aika vain kuluisi työssä käyntiin ja opiskeluun. Sen lisäksi viikonloput kuluvat opiskellessa ja harjoitustöitä tehdessä sen sivutyön lisäksi.
Ensimmäisen vuoden opintojeni jälkeen mies ilmoitti, ettei hän halunnut tällaista avioliittoa ja hän haluaa avioeron. Olin lopen uupunut järkyttävästä opintomäärästä ja päivittäisistä ajomatkoista, joten luonnollisesti en ollut aina valmis petipuuhiin ja ihana ikiaurinkoinen pikkuvaimo. Olin vain uskomattoman väsynyt. Ajoin itseni piippuun mieheni takia, jotta hän ei joutuisi elättämään meitä molempia, kun siihen hän ei ollut kovin innokas. Ei minulla itselläni sinänsä olisi ollut kiire valmistua.
Avioero astui lopulta voimaan hieman opintojeni päättymisen jälkeen.
Olinko katkera? Kyllä.
Vakavasti, ap. Jos laitat avovaimosi vastaavaan rääkkiin, ole valmis kestämään myös seuraukset ja siirtymään taka-alalle opintojen ajaksi ja TUE puolisoasi. Seksielämä tulee vähentymään radikaalisti, koska puolisostasi tulee varmasti todella väsynyt. Mieti myös, onko kumppanisi puoliso, jonka kanssa haluat olla loppuelämäsi ja kannattaako suhdettanne uhrata muutaman pennosen tähden.
Suosittelen, että suunnittelette yhdessä järkevän määrän sivutyötunteja, jotka hän vielä jaksaa tehdä opintojen ohessa. Sitten laskette, paljonko siitä saa ja paljonko vaimokkeesi tarvitsee välttämättömiin menoihin. Lopuilla hän osallistuu yhteiseen elantoonne ja loput maksat sinä. Mikäli summa tuntuu sinusta liian suurelta sinulle, vaimokkeesi on otettava opintolainaa.
Suhteen vuoksi suunnittelu kannattaa aloittaa käytettävissä olevista resursseista, ei suoraan rahamäärästä. Kymmenenkin tuntia viikossa vie käytännössä matkoineen vähintäänkin 15 tuntia valveillaoloajasta, eikä 40 tuntia kuukaudessa juuri tuo kassavirtaa. Ei kai tuolla saa kuin 400-600e/kk miinus verot, jos ei saa rahakkaita töitä. Kannattaako? Hyödyllisempää saattaisi olla ottaa se laina ja opiskella nopeasti. Tietysti, jos vaimokkeen oletettu tulevaisuuden palkka on kovin pieni ja lainan takaisin maksu on vaikeaa, työssä ehkä kannattaa käydä.
Minkä tason opinahjoon vaimokkeesi on muuten menossa? Silläkin on vapaa-ajalle ja opintojen nopeuttamiselle ratkaiseva merkitys.