*KULLANKERÄT Marraskuussa*

Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
Ai nii, ollaan ukon kaa muutettu pois Eerican nurkista pyörimästä :LOL: eli tyttö on saanut oman huoneen meil! :heart:
Huh! Aloin lukea tätä lausetta ja kuudennen sanan jälkeen vatsanpohjasta velloi. Onneksi luin eteenpäin. Sitä alkaa näköjään jo heti aavistelemaan pahinta :LOL: Mut onneks kyse olikin mukavasta jutusta :D
 
Mä en nyt vaan pääse eroon tuosta hoitovapaa-kauhusta. Sanokaas nyt kannanottoja, että millaisella summalla "pärjää" kaksi aikuista ja vauva. Siis pakollisten menojen ja laskujen jälkeen. Ja juu, tiedän että riippuu tietenkin ihmisistä ja kulutustottumuksista. Mutta jos vaikka ajattelisitte itseänne, niin mikä summa olisi "riittävä" ettei nyt ihan ilman ruokaa joutuisi olemaan (vaikka hyvää se mulle tekisi). :headwall:
 
Meidän nlan jakaman oppaan mukaan riistaa voi antaa.

Miltä haamupotkut tuntuvat? Ovatko ne siis kunnon isoja potkuja vai enemmänkin alkuaikojen hipaisuja? Olisi hauska tietää. Mulla on välillä vähän kuin elohiiri vatsassa. Luulen, että se johtuu siitä, että kauan uinuneet vatsalihakset pikkuhiljaa heräävät henkiin. Mutta se ei varmaan ole haamupotku.

Itse en ole tuntenut haamupotkuja kuin ehkä 24 h synnytyksestä. Silloin oikeasti välillä tuntui, että joku potkisi masussa.

Nyt Tiivari pistit tosi pahan. Meinaat siis, että asumiskulut, auto, vakuutukset ym. on jo hoidettu? Ruokamenot? Meillä on ainakin aivan hillittömät ruokakulut, koska ostan liikaa kalliita herkkuja, tuorepuristemehuja, tuoreyrttejä, luomua ym. ym. Mutta jos lähtisi ihan perusjauhelihalinjalle? Äh, en osaa sanoa. Pelkkiin vaippoihinkin ja pesuaineisiin menee hillittömästi rahaa. Mutta meidän perheellä suurimmat kulut tulevat kyllä asumismenoista, jotka ovat kovin kiinteitä. Voisihan sitä ryhtyä makselemaan pelkkiä korkoja... mutta niinhän se varmaan melkein on jo nytkin :LOL: En edes uskalla ajatella hoitovapaata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Mä en nyt vaan pääse eroon tuosta hoitovapaa-kauhusta. Sanokaas nyt kannanottoja, että millaisella summalla "pärjää" kaksi aikuista ja vauva. Siis pakollisten menojen ja laskujen jälkeen. Ja juu, tiedän että riippuu tietenkin ihmisistä ja kulutustottumuksista. Mutta jos vaikka ajattelisitte itseänne, niin mikä summa olisi "riittävä" ettei nyt ihan ilman ruokaa joutuisi olemaan (vaikka hyvää se mulle tekisi). :headwall:
Tää riippuu niin paikkakunnasta, missä asuu esimerkiks. Eläminen nyt vaan on kalliimpaa toisissa paikoissa. Meidän perhe tulee toimeen kovin vähälläkin, vaikka meitä on viis, tai siis nyt kuus ja nelijalkaset vielä lisäks, mut se vaan johtuu siitä, et on oltu tiukoillakin ja oon oppinut tarpeen vaatiessa esimerkiks ruokabudjetin puristamaan todella pieneksi (no, meil on maito omasta takaa, pakastin täynnä lihaa, tykkään leipoa itse, meijeriltä saadaan maitotuotteet tuottajahinnoilla jne.) mut periaatteena pitäsin sitä, et teidän kaikkien pitää saada riittävästi ja monipuolisesti syötyä mahanne täyteen ja ostettua tarpeelliset ja sään mukaiset vaatteet itsellenne ja sen verran pitäs "sukan varressa" (jossain saatavilla siis) olla, et jos vaik imuri tai pesukone hajoo, että homman saa kondikseen ilman katastrofia.

 
Tiivari
Sanokaas nyt kannanottoja, että millaisella summalla "pärjää" kaksi aikuista ja vauva
Hankala kyl sanoo, mut mut.. Meil ei kauheesti mee ihan pelkkään ruokakauppaan rahaa kuussa, ehkä n. 300 ? (Tosin käydään yleensä kerran v-lopussa anoppilassa syömässä ja sit kun viel haetaan ruottin puolel sapuskaa ni siel on aika paljon halvempia jotku jutut)
Eli ei nyt ihan hirveitä menis rahaa meil kuussa jos jätettäis sellanen "turha" pois (eli jotku hetken mieli johteesta ostetut vaatteet, ulkona syömiset jne.) Sit n. joka toinen kuu kun täydennetään lemmikkien ruokavarastot nii menee n. 100-150 lisää.

Jospa tosta epäselvästä sepostuksesta nyt jotain apua ois =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Babyblue08:
Nyt Tiivari pistit tosi pahan. Meinaat siis, että asumiskulut, auto, vakuutukset ym. on jo hoidettu? Ruokamenot? .
Joo, ajattelin et pakolliset menot sisältäis asumiskulut, autoilun ja säännölliset laskut. Eli rahaa pitäis jäädä näiden jälkeen ruokaan ja päivittäistavaroihin, vaippoihin, vaatteisiin (näitä kaappi onneksi pursuaa mun ja vauvan osalta, joten uusia ei kovasti tarvitse ostaa), satunnaisiin laskuihin ja "elämään". Heittäkää nyt huvikseen jotain summia ilmoille, millä itse ajattelisitte pärjäävänne.

*muoks* ja ollaan siis oikeesti valmiita luopumaan hetkeksi totutusta elintasosta, eli uhrauksia halutaan tehdä lapsen takia. Nimimerkillä: vähitellen oppinut elämään rakennekynsittä :LOL:
 
Yritän jotenkin nyt auttaa Tiivaria tässä mietinnässä. Elikkä miehen palkka on jotain 1600e kai käteen kuussa, miun tulos 400e kuussa.Eli 2000/kk. Asumiskustannukset tässä vuokralla on jotain 520-550e ku liitetään vesi, sauna, autopaikka, vakuutukset, nettilasku ja sähkö. Mies käy naapurikaupungissa töissä, joten about 200ekk menee bensaan. Ylimääräisiin kuluihin otetaan kuussa vaik 70e (eli esim johokin lääkärikäynteihin, antibiotteihin tms) Lisäksi miulta lähtee 40e kuussa automaattisesti säästötileille. Ain niin puhelinlaskut ois jotain 35e, tosin miehen laskun maksaa anoppi joten toi on vaa arvio :D Niin ja hääkassaan 100e/kk.

Elikkä pakollisten jälkeen käteen jää 1005 vähintään ja eletään kyl vähän turhankin leveesti, pystyttäs säästää paljon enemmän esim, tupakoinnin lopettamisella ja shoppailun vähentämisellä tai paistien syömättä jättämisillä :LOL: Niin ja meillä ei ikinä oo tyhjät tilitkään, tosin asiaa varmasti helpottaa sekin et mies saan palkan kahen viikon jaksoissa.
 
Ammu kyllä voi riistaa antaa, kunhan kunnolla hauduttelee, että saa sen sitten kunnolla sössöksi :) MEillä tuo keskimmäinen moniallergikko söi alkuun hirveä ennen kuin nauta sitten alkoi myös käydä. :wave:

Tiivari en kyllä mitään summia osaa polkaista hatusta, mutta mehän on pärjätty ihan hyvin minimiäippärahalla ja miehen opintotuella esikoisen kanssa. :wave: Nyt kun näitä on kolme, on ihan kiva että miehellä edes on oikea palkka, ite edelleen minimillä...
 
Tiivari- laskeskelin että vuokran, laskujen, lainanlyhennysten jne. jälkeen meille jäis mun hoitovapaan aikana kuukaudeksi käteen n.450e (eli mun tuki about..). Koen että se on aika vähän, ajatellen esim. jos poika sairastuu, se on yksityisellä väh. se 150? mikä menee, ja siinähän se kuukauden budjetti sitten meneekin :( Eli täällä mennään kyllä töihin. (Mies myyjä, minä sekatyöntekijä, eli teen lähestulkoon mitä vaan palkanlaskennasta paskanlappamiseen).
 
Elppa:
minä sekatyöntekijä, eli teen lähestulkoon mitä vaan palkanlaskennasta paskanlappamiseen
Kiitettävä asenne, sillä luulis töitä Helsingin kokosesta kylästä löytyvän :flower: muistanko ihan väärin vai olitko ennen ä-lomaa pieneläinhoitaja tai jtn sinne päin, onko sulla siihen koulutusta? Jos on, niin missä opiskelit?

Uskomaton muuten tuo maidon litrahinta :eek: (vaik on "erikoismaitoakin" ) Varsinkin kun tietää, mitä tuottaja saa litralta :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Elppa:
minä sekatyöntekijä, eli teen lähestulkoon mitä vaan palkanlaskennasta paskanlappamiseen
Kiitettävä asenne, sillä luulis töitä Helsingin kokosesta kylästä löytyvän :flower: muistanko ihan väärin vai olitko ennen ä-lomaa pieneläinhoitaja tai jtn sinne päin, onko sulla siihen koulutusta? Jos on, niin missä opiskelit?
Juu, pieneläinhoitaja koulutukseltani :) Työt on hirmu pienipalkkaisia ja kiven alla :( Opiskelin "veterinary assistant"- linjalla jenkeissä :) Suomessa jos moisen koulutuksen haluaa, Amiedu ja edupoli järjestää. Eläintenhoitaja- koulutuksen saa maaseutuopistoissa (esim. Päijät-Hämeen opisto).
 
Kysäsenpä huvikseni että onko täällä ketään muuta imettävää äitiä joka polttaa tupakkaa?

Poltan 2-5 savuketta päivässä. Ensimmäisen päiväkahvin jälkeen, toisen iltasella ja loput sitten kun Emma nukahtaa yöunille. (Syöntiväli siinä 3-9 tuntia) Jos tarvii syöttää päivällä ennen kahta tuntia kessuttelun jälkeen niin annan korviketta. Harvoin kuiteskaan niin käy ku ajoitan kessuttelun kunnon syömisen jälkeen.
Huono omatunto mut en vaan saa lopetettua! :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Niin, ja esim. litra maitoa (mies laktoosi-intolerantti) maksaa jo itsessään 1,80? :eek:
Joo, toi on kyllä älyttömän hintaista. Itse en oo oppinut ikinä maitoa juomaan, mutta mies juo senkin edestä. Pakko laittaa maito kortille vuodeksi, tai sitten voidaan ottaa Ammulta sijaislehmä tuohon parvekkeelle. :LOL:
 
Oiskos Ammulla antaa meillekin sellanen laktoosi-intolerantikoille sopiva sijaislehmä?? :LOL: Me ollaan miehen kanssa kumpikin laktoosi-intolerantikoita, ja todellakin juodaan maitoa, niin oon laskeskellu, että meilä menee pelkästään maitoon 8-10?/vkossa. Joten me tilataan lehmä! :LOL:

Mä tässä rupesin kanssa miettimään meijän kuluja. Asumiseen menee sellnen 1400?/kk (asuntolainan lyhennys+vastike), sähkö+puhelimet n. 80?/kk, loput oikeastaan ruokaan, Rasmuksen vaippoihin ja vaatteisiin (ei olla saatu enää vaatteita, kun viimeks jotain 56cm ja nyt käytetään 74cm). Toi ruoka (me syödään aika surutta, mitä mieli tekee ja hinnalla ei juuri väliä) ja Rasmuksen tarvikkeet on yhteensä jotain 600-800?... ihan järkyttävästi. Bensaan meillä ei mee rahaa,miehellä työsuhdeauto etuineen. Meille tulee tällä hetkellä vkonloppu hesari+6 muuta aikakauslehteä... vois ehkä noista lehdistä ainakin tinkiä. :whistle: Yleensä mitään rahaa ei jää enää yli, päin vastoin meillä tehdään tällä hetkellä pahasti persnettoa. Itelleni en oo ostanu mitään AIKOIHIN, kampaajalla oon käyny kaksi kertaa Rasmuksen syntymän jälkeen. Se onkin oikeastaan miltein ainut, mitä oon käyttäny itseeni. Miehen harrastukseen menee n.70?/kk (+tietysti tarvikehankintoja silloin tällöin, harrastaa salibandya).
Olis pakko alkaa nyt säästää ja kunnolla, mulla olis tarkoitus jäädä kotiin niin pitkäksi aikaa kun vaan pystyy... ainakin ensi vuodeksi. Ei muuta kuin vyötä tiukemmalle ja vain kaksi keksipakettia viikossa! =) :p Niin, ja se lehmä partsille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Mamitzu paitsi et sä vastasit tohon sosekysymykseen!!!! :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Tää äiti on vähän lääkepöllyssä, vissiin!!! :LOL:
:LOL: :heart: Lisää nappeja sulle :D
Juu, siis todellakin lisää nappeja mulle!!!! Johan tää elämä näytää taas tällä hetkellä liian harmaalta ilman tukevaa lääkeannosta! :LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Muistaakos meitä täällä enää kukaan? :D
Arki vie niin mukanaan, että ei athdo täällä ehtiä lainkaan käymään.
Täällä on mennyt pojun kanssa niinkin hyvin, että olen tehnyt tässä sivussa jo töitäkin jonkun verran. =) Haaveena olisi nyt jäädä joksikin aikaa lasten kanssa kotiin ja tehdä töitä kotoa käsin... en näe mitään järkeä siinä, että raahaan kaikki kolme hoitoon, kun poju täyttää 9 kk. Kauhea rumba vaan alkais... ja laskin, että mun ei ihan hirveitä tarvis tienata kotoa, että kantsis jäädä tänne... Toivotaan, että kaikki menee niin kuin olen suunnitellut. =)
Kyllä muistetaan, tervetuloa vaan takaisin seuraamme mainioon! :D
 
Mä tänne taas jotain yksinpuhelua harjoitan. Mieskin täysin tylsä, tuijottaa jotain canalilta tullutta leffaa (jonka siis tallentanu), eikä puhu mitään. :| Mä siis höpisen itekseni tänne! :D Eikös sekin ole joku hulluuden mitta,kun itekseen juttelee! :LOL:
 
Hehe, mä kanss tuossa mietin et mitä meillä jää käteen. Miehen tulot 1300e käteen, siitä vuokra 620e ja netti 30e ja kännylaskut 30e...Ja miehellä viel kaks opintolainaa ja yks autolaina, ja hän saa palkan kahdessa erässä. Ja mun hoitotuki olis 350e, eli ei pärjättais, ku mies kumminki yhdestä osasta palkkaa maksaa yleensä lainan lyhennykset ja vuokran.

Eli vaikka haluisin jäädä kotiin, en voi, vähä harmittaa, mutta ei haittaa, ihan ok fiilis palata töihin ja ihmisten ilmoille...
 
kuluja/tuloja.... meillä asumiseen menee noin 750?tällä hetkellä kuussa, s-tiliotteen mukaan kauppaan ja bensoihin yhteensä noin 7-900/kk.. eli joku 1600 about noi. puh laskut on 3kympin luokkaa kun hyvä liittymä, miehen tupakointi :kieh: vie jonkiverran ja harrastukset aika ajoin (lisenssit,mailat,peliretut ym ym ym salibandy ja jääkiekko), kaikenmoisia laskuja tuntuu muutenki olevan. mitähän miehen tulot,oisko käteen jotain alle 2000, mulla nyt viä joku 600 vanh.raha ja sit lapsilisät ja maustemyynnistä väliin satku ehkä täl hetkel.. että hmm,aika ok pärjätään mut ois niitä menojakin.niin joo ja vakuutukset!!!! niihin meni vissiin pari tonnia vuodes mut puolet säästetään nyt kun isovanhemmat otti lasten vakuutukset ja toinen auto laitettiin hetkeks seisontaan ja vaihdettiin vak.yhtiöö.. aion olla hoitovapaalla jonkuaikaa.. säästötilil multa menee 30?/kk. mitä nyt ehin hoitovapaalla oleen ennen tätä ä-lomaa, noin 4kk, niin tiukkaa kyllä teki täytyy sanoa ja säästöt tuli käytettyä. mut kai sitä aina jotenkin pärjää.
 

Yhteistyössä