*KULLANKERÄT Marraskuussa*

Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
Rypäle: Miten siel vauvapsykologilla meni? vai ootko jo kertonu ja miul menny ohi.. :ashamed:
Ei oo sulta menny ohi, vaan mä oon päästä laho! :headwall: Hyvin siellä meni, mut oli vasta tutustumiskerta. Torstaina mennään taas. Eka kerralla piti mennä koko perheen voimin, ni oli tosi hankala puhuu kunnolla, ku meillä oli just silloin ollu se riita. Ne sit kysy, halutaanko aina tulla kolmisteen, vai missä kokoonpanossa, ni nyt meen sitte yksin Toivon kanssa. :whistle:

Mulla on tänään ollu hirvee STRESSI! Mun äiti tulee tänne kattoo Toivoo, ku mä meen pilatekseen ja mä oon siivonnu koko päivän. Anoppi jopa kävi täällä kahvilla ja viihdyttämässä muksua, et sain kunnolla imuroitua. Mun äiti on niiiiiin rasittava, et se satavarmasti silti naputtaa jostain. :kieh:

Äh. Mulla on tässä pitkä muistilappu mihin kaikkeen piti kommentoida, ni just Toivo heräs. No, palaan illalla. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Tiivari ja rebel kulmahampaat tulee yleensä vasta poskihampaiden jälkeen eli jotain 1½-vuotiaasta etiäpäin tjtn. Poikkeuksiakin toki aina on. Kyllä Taavillakin jonkinlaista pullostusta on kulmureitten ikenissä, mutta ei siinä ienrajassa vaan ylempänä.
Jaa, sit se on vissiin jotain muuta. No kaipa sekin jotenkin niitä ikeniä ärsyttää enemmän, kun koko ajan jotain pitää pureskella ja hinkata samoihin kohtiin.

Käpyselle :hug: . On varmasti kurjaa luopua niin vanhasta koirasta.
 
ikionnellinen
Hampaat meillä ollut jo 2kk iästä alkaen kaikenmaailman rakkuloita (joiden pitäisi ennustaa hampaiden puhkeamista) ja nyt yläetuikenessa valkoinen terävä kohta, en enää tiä mikä on ku ei siit mihinkään oo "kasvanu" :xmas: Kovasti Martta kuolaa ja hinkkaa suutaan ties millä mutta ehkä meillä tehdään hampaita seuraavat puol vuotta, en tiä :/

Pätkisohje tais jossain vaiheessa olla jo esillä mut jos joku jaksais sen vielä ilmoille heittää niin sais kokeilla. Kuulostaa herkulta :p Tupla-versio toimii varmaanki yhtälailla!...*hipsii keittiön kaapille sokeripuutostilaansa paikkaamaan*.... :ashamed:

Mun on tarkoitus jäädä hoitovapaalle ainakin ensi syksyyn asti ehkä jopa vuoden loppuun. Rahallisesti meillä on aina tiukkaa, joten ei uutta tämä tilanne. Viimiset 2 vuotta oon säästänyt tätä varten, meille tärkeetä ettei pikkusta tartte kovin aikaisin viedä hoitoon. Eli kotihoidontuella ja säästöillä mennään...mies sit paikkaa loput rahareiät :D
Mut siis milloin se hoitovapaalle jääminen pitää ilmoittaa kelaan ja työnantajalle? tyhmä... :xmas: en oo ottanut totakaan selville, toivottavasti viel ei oo liian myöhästä :ashamed:

Ikionnellinen ja Martta 3pv vajaa 5kk :heart:
 
Tää äitiys menee muuten samaa tahtia kun raskaus; ekat 1-5kk menee terveellisellä ruokavaliolla ja yrittää syödä "hyvin", sitten annetaan periksi ja kaikki makea minkä näkee, menee suuhun :LOL: Just sanoin miehelle (cocacolaa ryystäessäni ja mini-kismet kädessä), että tää pimeys ja kotona kökkiminen pistää herkuttelemaan, että tästä lähtien tälle mammalle vaan hedelmiä ja porkkanoita kaupasta, kassalta sitten katumukseen 10 x TWIX-patukka :saint:
 
ikionnellinen
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Tää äitiys menee muuten samaa tahtia kun raskaus; ekat 1-5kk menee terveellisellä ruokavaliolla ja yrittää syödä "hyvin", sitten annetaan periksi ja kaikki makea minkä näkee, menee suuhun :LOL: Just sanoin miehelle (cocacolaa ryystäessäni ja mini-kismet kädessä), että tää pimeys ja kotona kökkiminen pistää herkuttelemaan, että tästä lähtien tälle mammalle vaan hedelmiä ja porkkanoita kaupasta, kassalta sitten katumukseen 10 x TWIX-patukka :saint:
Veit jalat suustani! :D
Ja kiitos kela tiedosta, vielä on siis aikaa...
Nyt sohvalle kattoon mitä noi kaks kikattaa (mies ja martta) =)

 

PÄTKISKAKKU

5 dl vehnäjauhoja
3 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1 rkl leivinjauhetta
4 rkl kaakaojauhetta (esim. van houten)

150 g sulatettua voita tai margariinia
2 dl maustamatonta jogurttia
4 patukkaa pätkistä
3 munaa


Sekoita kuivat aineet keskenään.
Lisää paloitellut pätkikset sulaneen rasvan joukkoon ja sekoita.
Lisää rasvan sekaan jogurtti ja munat. Lisää vielä kuivat aineet.
Sekoita seos huolella, taikinaa ei kuitenkaan tarvitse vatkata koneella.
Laita taikina jauhotettuun kakkuvuokaan ja paista n.45 minuuttia 175 asteessa.

Kuorrutus:
170g suklaata
100g voita

Sulata aineet varovasti liedellä ja valuttele jäähtyneen kakun päälle.
Voit ripotella pinnalle vaikka suklaahippuja koristeeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
PÄTKISKAKKU

5 dl vehnäjauhoja
3 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1 rkl leivinjauhetta
4 rkl kaakaojauhetta (esim. van houten)

150 g sulatettua voita tai margariinia
2 dl maustamatonta jogurttia
4 patukkaa pätkistä
3 munaa


Sekoita kuivat aineet keskenään.
Lisää paloitellut pätkikset sulaneen rasvan joukkoon ja sekoita.
Lisää rasvan sekaan jogurtti ja munat. Lisää vielä kuivat aineet.
Sekoita seos huolella, taikinaa ei kuitenkaan tarvitse vatkata koneella.
Laita taikina jauhotettuun kakkuvuokaan ja paista n.45 minuuttia 175 asteessa.

Kuorrutus:
170g suklaata
100g voita

Sulata aineet varovasti liedellä ja valuttele jäähtyneen kakun päälle.
Voit ripotella pinnalle vaikka suklaahippuja koristeeksi.
Mä laitoin 6 patukkaa pätkistä eikä ollut mielestäni yhtään liikaa. Eli jos tykkäät kovasti pätkiksestä/tuplasta/tobleronesta tmv. varmaan voi siis laittaa enemmän. Saa enemmän sitä makua siihen. :p
 
Iltaa

Meillä ollaan nyt tällaisessa tilanteessa että:
Lapset on terveitä ja isäntä myös, minä ja siskoni sairastetaan jotain kummallista tautia :(
(myyräkuumeeksi veikkas tohtori ja määhän en siellä liiterissä ookkaan kamalasti ollu :D )
Perjantaina selviää onko tää sitä... Kipuja pitkin kroppaa kamalasti ja aaltoilevasti, punasen kolmion lääkkeetkään ei auttaneet :kieh:


Neuvolassa käytiin ja vihkosessa lukeepi näin...

Virkeä, iloinen, hyvin hoidettu lapsi.
Napa ollut erittävä, pevaryl auttanut.
Kiinteitä hyvin, lihat käytössä, puuroja lisäilevät.
Aktiivinen, kääntyy mol. suuntiin.
Jokeltaa, nauttii vuorovaikutuksesta.
Iskä tärkeä!
Saatiin rokote ja likka oli vaan =)

Päivän kaksi olen ollut "poissa" palstalta niin johan mammat on pölissy :D
Kahveet meinas tulla nenästä kun luin voittamaton herkkusieni juttua :LOL: :heart:
Kaikille teille mun piti jotain kommentoida mutta arvatkaas kuin mun kävi :ashamed:
Nii justiinsa, en taaskaan muista mitään :headwall: :xmas:

kotihoidontuki kuinkas se menee, saakos sitä molemmista vai sisaruskorotuksen vai hä? :xmas: (en jaksa kelan sivuille mennä kun tää istuminen tekee tuskaa) :snotty:

Ja loput myöhemmin.... :whistle:
 
siis meillähän ei käännytä vielä edes kyljelleen Ei siis minkään näköstä yrittämistäkään. Muuten kyl pyörii ku hyrrä ja hinaa itteensä tossa leikkimatolla. No pitääkin sit neuvolassa kysästä mitä tää nyt sitten on et pitääkö nyt sit huolestua vai ei. Mistähän toi kääntymättömyys voi kertoa? Tai siis miust on kauheen vaikee aatella et tuossa mitään vikaa olis, ku on tommonen älykäs tarkkaileva ja energinen ipana, miusta lähinnä tuntuu et hää ei vaa välitä kääntyä, tai ei oo kattonu sitä tarpeelliseks et vois sitä sitten itekkin koittaa. Mene ja tiedä, eiköhä ens neuvolan jälkeen olla saatu uutisia et tuol onkin joku vauva ajan alzhaimer tms -_-
 
niin ja tääl on potkittu ja riehuttu loputtomalla syötöllä heti synnäriltä asti jota sielläkin ihmettelivät, noniin, nyt tajusin mikä tolla likalla on, varmaankin pakkoliikkeitä sitten! jos niitä ei ois makais lahnana vaan tossa lattialla. :|
 
Vitsi toi poika on fakiiri! Mä olin just alkamas kirjottaa, ni heti hirvee BYÄÄÄÄÄH makkarista. |O Onneks oli vaan tutti pudonnu.

Rebel mä kyllä luulen että toi on ihan normaalia. Jotkut ei tosiaan vaan viitsi vaivaantua liikkumaan mihinkään suuntaan, ku tietävät, että kyllä joku muuki sen tekee, jos nyt tarve vaatii. Mulla on kaveri joka oli lähes 2v enneku näytti elettäkään liikkuakseen, ja silloin lähti suoraan kävelemään. Oli vaan aina karjunu kunnes joku tuli kantamaan paikasta toiseen. :whistle: Ja sen oon jostain lukenu, et just tossa 5kk iässä on normaalia, että vauva vaatii paljon kanniskelua, ku ei ite vielä osaa liikkua, mut kiinnostusta maailmaan olis.

Hyppykiikusta haaveillaan täällä myös. Mua ei mitkään suositukset hetkauta enään suuntaan tai toiseen, oon saanu niistä ihan tarpeekseni. Eli kunhan vaan budjetti antaa periks, hommaan sellasen pojalle.

Vaunuissa meillä ei oo piiiitkään aikaan ollu koppaa, mut ihanan paksu lampaan talja kyllä. Partsivaunuissa on koppa, ku se on paljon isompi ku noissa Brioissa.

Potkimista ja sätkimistä harrastetaan täällä myös, varsinki jos laittaa päivällä sänkyyn ja mobilen päälle. Hirvee hepuli. :D

Tässä vielä kuva, ku meijän pojat leikkii. Lelu on siis koiran, ku ei se oikeen tajuu, ettei poika ihan vielä osaa sitä heittää, vaikka sen kuinka syliin tois. :heart:



Rypäle the invincible ja pikku-tatti ;) :whistle:
 
:headwall: aiheutin jätkälle kauhian huudon puol neljältä...menin antaa toiselle tissii tai siis yrittämään vaik ei häl ollu nälkä :ashamed:
En ymmärrä miks näi tein...oisko Viljami lienee sit myllertäny unissaa vai,mene ja tiedä.
No eihä hää sit enää suostunu nukkumaa ku äiti tollee alko rääkkäämään :/
 
Huomenii :wave:

Ei oo jaksanu nyt kirjootella, lueskellu kyllä olen.

Tiivari:
Ootteko kaikki kipeinä? :/ Jaksuja ja paranemisia
Juu, mie olen kipeenä. Eerica toistaiseksi säästyny. Ja toivottavasti ei sairastuiskaan ennen kuin itte oon tervehtynyt. On niin kauhee tauti!
Eilen sain tyttöö sen verran hoitoon, että pääsin käymään siel nielunviljelykses. Aika pahaenteisesti Eerica tosin tuossa jo tuhisee. :(

Liikkumisesta: Eerica sillon kun oppi kääntyyn, vahingossa liikuskeli eteen, nyt sitä ei oo enää tapahtunut, sillon tällön onnistuu kääntyy takas selälleen jos vaan viittii tarpeeks yrittää. Sit hää on huomannu että kauempana olevat lelut saa helposti itelleen vetämällä leikkimatosta! Äitiinsä tullu pikku laiskiainen :D

Rebel (muistaaksen :whistle: .. ): Tiän yhen vaavin joka meni vasta vuoden iässä fysioterapiaan kun ei kääntyny. Oppi kyllä muut taidot "normisti". Emmie usko että teil hätää on =)

Vaunuissa meil on koppa käytössä, mahtuu varmaan talven yli oleen siinä, on suojasampiki.

Hammasjuttuja emmiekää tiä mistä sen sit oikeesti tietää onko vai eikö tulos, miltä näyttää tms. Mut Eerican yläetuikenet mollottaa ja on aivan kovat. Sit pikkupirulainen puree noilla kovilla ikenillään mm. nänniä! auts!

Sätkimistä ei harrasteta kuin nukkumaan laitettaessa. Eikseki ole joku kehitysvaihe että sätkitään ja potkitaan riemusta, esim. kun vanhempi tulee huoneeseen?

Tiivari
viel: meillä on kyl syöty puuroo jo 4 kk ja 2 vko:n iästä, eikä ole tyttö moisesta sairastunut.. (no mutta, tämän hetken kasvatustuloksethan näkyy vasta murkku iässä ;) )
Tosin meilläkään ei kyllä ollut vaikutusta öihin puurolla.
Nyt on menty parilla syötöllä 20-06 ja sit aamulla 6-8 viel pari imetystä. Tutin nostelua sitäkin reilummin sitten..eikä ole pönkit auttanu, kun Eerica hämmentää ne alta aika yksikön suohon!

Sydärille TOOOOSI PALJON :hug: :hug: :hug: :'(

Nyt itte syömään!

Toukkalat, Eerica 6 pv:n päästä 5 kk! :eek:
 
Meillä on molemmat äijät päiväunilla. :D

Pistin jus porkkanat kiehuun sosetta varten, ni tuli mieleen, et jossai vaihees puhuttiin siitä soseiden pakastamisesta. Mä oon ihan säälimättä pakastanu kaiken; teen siis iiiiison satsin ja pistän piltipurkkeihin tai jääpalarasioihin. Mulla on siis se systeemi, et teen "sose-pohjan" potusta ja porkkanasta -> purkkeihin. Sit teen kaikkia "makuja", esim bataattia, porkkanaa, kukkakaalia ( mikä muuten oli yök ;) ), maissia jne niihin jääpalakoteloihin. Illalla otan sitte seuraavan päivän sapuskat sulamaan: yks purkki + neljä palaa jotain makuja, mitä milloinki. B)

Oikeestaan pistin koneen päälle ihan sitä varten, et tulisin vielä halaamaan käpystä. :hug: Toi koirasta luopuminen on vaan niin vaikeeta. Mä sain aikoinaan 5v-synttärilahjaks koiranpennun joka oli mulla yli 12v. Mentiin ihan rutiini tarkasukseen ja huomasivat pahan kasvaimen kurkussa. Mut vaan saateltiin ulos ja koira lopetettiin. Olin niin shokissa, etten saanu pistettyä hanttiin, enkä saanu edes koiraani hyvästellä tai olla mukana viimesinä hetkinä. Vieläki tulee suru ku miettii, se oli mulle vaan niin kova pala... :'(
 
Moi! Taustailija tekee täältä taas aktivoitumisyrityksen... :) Päivittäin olen edelleen teidän juttuja käynyt lukemassa, mutta ei vaan meinaa saada aikaiseksi kirjoiteltua. Huomasin, että olin ihan aiheellisesti tippunut listaltakin. Pääsiskös takaisin, jos lupaan olla reippaampi tästä eteenpäin? :heart:

Ensiksikin Sydänkäpyselle lohtuhali! Yritähän jaksaa.

Vauvasirkuksesta teillä on ollut puhetta... Jos sinne perustetaan se kirppu-osasto, niin meidän typyn voisi ilmoittaa sinne. Mitat oli viime viikolla 5 kk-neuvolassa 63,5 cm ja 5445 g :eek: Yritän olla panikoimatta tuon painon kanssa, onneksi nyt näyttäisi siltä että se menee tasaisesti omalla (-20 %) käyrällään.

Ainakin stoppiksen vauvelilla taisi olla päiväunirytmi sekaisin? Sama täällä! Vaikuttaa siltä, että ne 3 tunnin vakkaripäikkärit on historiaa, ja meillä on siirrytty 30 min - 1 1/2 h pätkiin. Vaikkei mulla täällä muita lapsia olekaan hoidettavana, niin tuntuu ettei mitään saa aikaiseksi. Just ja just ehtii itse syömään... Niin kukahan mulle kirjoittaisi sen gradun, jonka ajattelin viimeistellä neidin päikkäreiden aikana?? :D

Täälläkin on vaunuissa vielä koppa käytössä, mutta uskon että jää pieneksi talven aikana, sen verran naftilta näyttää jo nyt. Mummo onneksi lupasi ostaa lampaantaljan pikkuiselle!

Hyppykiikku on täällä odottamassa paikalleen laittamista. Jänskä nähdä mitä neiti siitä arvelee!

Voittamattomalle Herkkusienelle ( :LOL: ) kiitos, taisit lukea ajatuksia... Just nimittäin mietin että voiko noissa pilttipurkeissa pakastaa soseita :) Elän nimittäin toivossa, että joskus vielä äidin omin pikku kätösin väsäämät sapuskat maittaa. Meidän pieni herkkupeppu syö kuin hevonen, mutta vain kaupan soseita! Porkkanankin voi näemmä keittää väärin...? :eek:

Jaahas, ja taas alkaa olla kolme varttia päikkäreitä täynnä. Takaisin hommiin siis!
Tintti ja Anniina 5 kk + 1 vko :heart:
 
Huomentapäivää!

Täällä takana unelmayö. Puol ysin aikaan eilisiltana nukahti omaan sänkyyn, heräsi eka kerran 1.45, jolloin isä tassutteli vartin verran ja seuraavan kerran ärjäsy kuului 5.45. I-H-A-N-A-A! Ekat 8 tunnin yöunet moneen kuukauteen. =)

Eilen oli 5 kk neuvolakin, vaikka tänään vasta tulee ikä täyteen. Täs kuulumiset, suluissa kuukauden takaiset lukemat:

8715 g (8095)
68 cm (66)
pipo 43,7 (42,5)

"Tyytyväinen vauva. Kasvaa hyvin. Vastavuoroinen ja jokeltaa. Kivekset tuntuvat - nestettä."

Ja sitten saatiin taas passitus lääkäriin, huoh. Tällä kertaa noiden nestekivesten takia. Neuvolatädin mielestä kivekset tuntuivat niin ylhäällä, että halusi lääkärin vielä tutkivan varmuuden vuoksi. Aina jotain pientä terveyshuolta pitää olla päällä.

Lisäksi mulla paukahti selkä sunnuntaiaamuna. Alaselkä on aivan juntturassa ja sitä jomottaa koko ajan. Ei oikein pysty kumartumaan, eikä kunnolla nostelemaan poikaa. Siihen kun päälle vielä noi nivelkivut, niin aih ja voih. No, kai tää tästä viikossa helpottaa. Ei oo eka kerta, kun tämmönen noidannuoli on iskenyt. Eli liityn sinne selkävaivaisten kerhoon nyt vaihteeksi. Tuskaillaan yhdessä. :x

Muutama kommentti mitä muistan:

Vaunukoppa (meillä kovaa mallia) vielä käytössä, mut viimestään kuukauden päästä siirrytään rattaisiin. Käytiin just ostamassa Emman lämpöpussi. Meillä siis Britaxin Vigour 3+ yhdistelmävaunut.

Hyppykiikkua ei ole, eikä toistaseksi harkinnassakaan. Syöttötuolia pitänee ruveta kattelemaan. Niin selkä suorana poika jo jökötti, kun neukkatäti nosti istuma-asentoon.

Päiväunista. Meillä on nyt pysynyt aika hyvin 2-3 tunnin päikkärit puolenpäivän jälkeen. Aamu- ja iltatirsat menee sitten vähän miten sattuu. Sunnuntaina valvoi illalla kevyet 4 tuntia, kun ei sukulaisten ihailulta malttanu mennä tirsoille. Yö meni kyllä sitten ihan hyvin.

Käpyselle :hug:

Ja pätkiskakkua tehdään meillä sunnuntaiksi, kun on vieraita tulossa. :D

H-emo 32 v ja poikanen 5 kk
 
Huhhuh tekstin määrää, hyppien pomppien :hug: kaikille jotka sitä tarvitsee. Kävin eilen neuvolassa, koska siellä on täti johon luotan jotenkin edes. Sain ajan jollekkin psykologille jolle jutella tästä herkkyydestä ja sellasesta. Sanovat neuvolassa, että ovat huomanneet jo aiemmin, että olen herkkä vauvan asioista joihin on taas omat lapsuuden jutut vaikuttaneet. Mutta, joulukuussa apua tulossa :wave:
On myös iloisia uutisia; toissapäivänä paapatin kaverille sitä, että poika ei käänny vieläkään, ja samana iltana alkoi armoton pyöriminen lattialla ihan yht´äkkii :eek:
Nyt sitä pyöritään yölläkin sängyssä mahalleen ja akselin ympäri, muttei vielä mahalta selälleen osaa tulla.
Ovatko muut saaneet osakseen vauvan syömisongelmia??
Meillä on nyt 4 pv olleet ihan törkeitä riehumisia ruokailun kanssa, jo se alkaa poikaa itkettämään kun näkeekin lusikan?? Mistä on kyse? Monta viikkoa ollaan syöty kiinteitä ja nyt yhtäkkii kelpaakin vain tuttipullo :eek: Huudon kanssa saa laitettua ruokaa suuhun, ja joka ikisen lusikallisen välissä BYÄÄÄÄÄH köh köh |O
 
Tuun nyt sit avautumaan tännekin, kun mesessä aamulla jo "tunnustin". Eli mulla on jotenkin "ulkopuolinen" olo täällä nyt. Siis kesäkuisissa. Mulla kun ei ole omakohtasta kokemusta mistään "poikkeavasta" vauvan kanssa (tääl oli huolta aukileen kans, astmaepäilyä jne. jne.) mikä on siis ihanaa, mutta osaanko sit oikein tukea teitäkään, joilla on? Toki näit :hug: voi laittaa vaik miljoona, mut auttaako se sittenkään?

Sit nää, kun murehditte vauvojenne liikkeelle lähtemistä, kasvamista, syömisiä... Koko ajan tekis mieli sanoa, että "kyllä se siitä, omalla painollaan, elkää panikoiko", mutta jos niin sanon, niin mulle tulee sellanen tunne, niin sit ajatellaan, et tuo on nyt kans olevinaan tommonen besser-wisser, kun sil on monta lasta, ihan niin ku se tietäs meidän tilanteesta mitään!!!!

Kukaan ei varmaan edes tajua, mitä koitan sanoa, eli... No, sanoinpa kummiskin. Anteeksi :ashamed:
 

Yhteistyössä