*KULLANKERÄT Marraskuussa*

Myrskyistä iltapäivää! Ajattelin tulla tänne ensin, kun pitäis suorittaa toi ikävä velvollisuus, jossa nää kaikki miljoonat katoo tililtä. Mieluummin kurkkaan ensin mitäs teidän päiväänne kuuluu.

Meillä on kans vaunuissa koppa, mahtuu varmaankin talven yli siinä köllöttelemään ja sen saa myös tarkkailuasemiin nostettua jos tarvii.

Meillä oli aamulla esikolla kuvaus tarhassa ja veljekset oli sisaruskuvassa, saas nähdä millaisia niistä tulee. Esikko piti niin terhakkaasti ja ylpeästi pikkuveljeään kaunalossa, mutta pikkuveli halus vaan hymyillä koko ajan äidille, ei kameralle - mutta kuvaaja sanoi että saatiin pari otosta jossa molemmat katsoi kameraan hymyssä suin.

Herkuista kun ootte täällä puhunu niin täytyy hehkuttaa,että systeri toi aamulla Brunbergin tehtaanmyymälästä ison satsin riisisuklaata ja tryffeleitä :p Huvikseen kävin äsken uimahallissa puntarissa,kun aattelin kattoo paljonko isänpäivä toi mukanaan,mutta tulos olikin päinvastainen eli herkkuja naamaan vaan niin laihtuu ;)
 
Niin ja vaunuista piti vielä kommentoida, että otin kolme viikkoa sitten kovan kopan pois vaunuista ja Rasmus alkoi selvästi paremmin viihtymään vaunuissa. Oli paralla vissiin vähän turhan ahdasta siellä. Nyt siellä vaunuissa on Ruskovillan lampaan talja ja äp:n makuupussi. Nykyään nukkuukin paremmin niissä, kun ei tuota äidin pikku norsua vissiin niin kovasti kaikki kopan reunat noin ahdista ja litistä. Muutenkin musta on tullu ihan täys Ruskovillan tuotteiden fani. Meillä on käytössä niiden välihaalari, kypärähattu, tumput ja sukat. Ne on jotenkin niin ihanan ohutta villaa, mutta silti tosi hyvin pitää lämpöä. Ostin ne huutonetistä, tuskin olisin niitä uutena kaikkia raaskinu ostaa sen verran arvokkaita ne on. Mutta suosittelen.

Vähänkö sä Tiivari oot kätevä, kun tilaat valokuvia kerran kuussa. Miks mä en oo moista tajunnu?! (Siks kun oon niin hölmö :( ) Mä oon tilannu viimeks Rasmuksesta kuvia, kun se täytti kaks kuukautta ja nekin kuvat on laittamatta kansioon. Nyt tuntuukin ihan järkyttävältä hommalta ruveta käymään noita 3-5kk kuvia ja etsiä niistä niitä parhaimpia. |O Väsyttää jo ajatuskin siitä hommasta.

Rasmuksen täti ilmoitti äsken, että on ostanu Rasmukselle joululahjaksi sellaisen kävelytuolin. Toivon siis sydämeni pohjasta, että meillä käännytään jouluun mennessä. Muuten en kyllä uskalla koko härveliä ottaa sillon vielä käyttöön! :ashamed: Tosin, jos se oikeesti menee niin, että puol vuotiaaksi asti odotetaan sitä kääntymistä, niin eihän sitä aikaa ole sit kuin siihen itsenäisyyspäivään.
 
rebel Liikkuminen on tosi yksilöllistä, mutta ota asia puheeksi neuvolassa. Mä oon kuullut, että jotkut vauvat on oppineet kääntymään vasta 7-8kk iässä ja ovat kuitenkin ihan "normaaleja". Pientä viivästystä vaan kehityksessä, joka kuitenkin tasaantuu. Hänellähän voi olla jotkin muut taidot kehittyneet jo "paremmin" ja energia on mennyt niiden opetteluun. Sinuna en vielä hätäilisi lainkaan. Ja kun ei se paljoa ennakoi. Jonakin hetkenä yhtäkkiä ja varoittamatta huomaat Rasmuksen vaan kääntyneen. :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Eilen nimettömänä tuolla "mitäsnytillä" kyselin tuosta selältä vatsalleen kääntymisestä. Kun ei tuo meidän Rasmus vieläkään ole kääntynyt. Muutamia kertoja on nyt kyljellään käyny, mut ei halua kääntymiseen ja oon yrittäny kovasti sitä siihen "opettaa" ja kannustaa. Siellä joku vaan vastasi mulle, et jos puolen vuoden ikään mennessä ei ole kääntynyt, vauva joutuu tutkimuksiin. Pitääkö paikkaansa?? Mulle iski nyt siis ihan hirvee stressi tuosta kääntymättömyydestä! Jos mun täydellisessä pojassani onkin jotain vikaa, kun ei se vieläkään ole kääntynyt ja nyt ikää on "jo" 5kk+1vko. :( Muutenkin Rasmus viihtyy nykyään tosi huonosti lattialla. Syliin haluaa heti. Sitteriä käytetään vaan ruokailutarkoituksessa ja bumboakaan ei ole käytetty nyt yli viikkoon, kun ajattelin et sekin voi sitä kääntymistä haitata (vaikka ei meillä siis siinä ole istuttu kuin joitakin kertoja ja max. 10min kerrallaan).
Anteeks, meni nyt ihan omanapa-valitukseksi, mut mua harmittaa tuo asia todella paljon!!
Ei mun kaverin poika mihinkään tutkimuksiin joutunu vaikka oli yli 6kk ennen kuin kääntyy. Sillä ei ole vaan yksinkertaisesti koskaan ollu kiire mihinkään, siis sillä mun kaverin pojalla. Se on niin uskomattoman rauhallinen ja viihtyy kans enemmänkin sylissä kuin lattialla. Ikää sillä on nyt 1v 4kk ja nyt lähti "vasta" kävelemään. Ei vaan oo kiire!

Ole ihan rauhassa vaan,jos teillä jo kyljelleen käännytään niin kyllä se kohta kääntyy mahalleenkin. Meilläkin ensin ihan rauhassa mentiin ensin pitkän aikaa kyljelleen ja sitten vasta oivallettiin se mahalleen kääntyminen. Kyllä se sieltä aikanaan kääntyy, toisella ei ole vaan kiire ja miks olisikaan tässä valmiissa maailmassa.
 
Laitatteko jo kaikki villavaatetta toppahaalarin alle???? Mulla vielä lämpöpuku käytössä pääasiassa, eli vasta ollaan toppapukuun siirtymässä. Mimmi on aina ihan hiestä märkä vaikka sillä on päällä vaan body, sukkikset, collarit + paita. Ja siihen päälle lämpöhaalari tai äp vanuhaalari + puuvillapipo päähän. Ei kai se lapsi voi paleltua, jos on ihan lämmin ja hikinen aina??? :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Laitatteko jo kaikki villavaatetta toppahaalarin alle???? Mulla vielä lämpöpuku käytössä pääasiassa, eli vasta ollaan toppapukuun siirtymässä. Mimmi on aina ihan hiestä märkä vaikka sillä on päällä vaan body, sukkikset, collarit + paita. Ja siihen päälle lämpöhaalari tai äp vanuhaalari + puuvillapipo päähän. Ei kai se lapsi voi paleltua, jos on ihan lämmin ja hikinen aina??? :/
En mä tuota villapukua ole muuten käyttänyt kuin jos oon laittanu Rasmukselle talvihaalarin sijasta tuon vk-haalarin. Varsinkin tänään, kun tuo mittari näytti +9 astetta, niin en viitsinyt sitä talvipukua päälle laittaa. Mutta sit toi hirvee tuuli, niin ajattelin, et kai siellä puvun alla jotain muutakin vois olla kuin nuo ohuet sisävaatteet.
Mut joo, jos Sofia kerran on noissa vanuhaalareissa ym. tamineissa ihan hiestä märkä,niin tuskin hän mitään villapukuja sinne väliin kaipaa.
 
rebel Mun kaverin tyttö ei oppinut kääntymään ja sai lähetteen fysioterapeutille...Fysioterapeuttia nauratti kun äiti meni sinne lapsen kanssa joka jo osasi kontata,mutta jostain syystä vaan jätti yhden "kehitysvaiheen" välistä.
 
Taavi nukkuikin sitten 3 tuntii ja 3 varttii päälle :eek: JA taas saa ihmetellä näitä päiväunia... eilen mm. nukkui 3x45 min + 2x30 min ja mulla otti niiiiiin pattiin tollaset minitirsat vähän väliä! Yleensähän on nukkunut ulkona kahdet unet: yhdet 3-4 tuntia ja yhdet noin tunnin + sitten sisällä tissillä tunteroisen pintaan alkuillasta (tai siis pitkään teki näin, ehti tottua että näin menee). Sitten alkoi lyhetä tollaseen pariin tuntiin unet - niitä kahdet ja sitten myös ulkona kolmannet lyhyet ja vielä pienet puolen tunnin tirsat alkuillasta. Ja eilinen nyt sitten kaiken huippu :headwall: Voi kun nyt korjautuisi tästä noihin vähän pitempiin uniin, saisi jotain tehtyäkin täällä kotona ja tuon keskimmäisen kanssa!

Niin siitä piti kysymäni että onko muilla ihan hirmuista potkimista ja sätkimistä koko ajan? Taavi potkii ihan mahottomana niin selällään kun mahallaan ollessaan, koko ajan kauhea meno päällä, kuin olis lenkillä :LOL: Tosi hauskan näköistä! Meillä oli tuossa sellanen leikki, hän istui sitterissä ja mä siinä hypin hänen edessään ja hän sätki, sitten pysähyin ja hän lopetti sätkimisen kans ja sitten nauraa röhötti :LOL: ja uudestaan... Olis varmaan ulkopuoliselle katsojalle ollut näkemistä... :whistle: :ashamed: Onneksi ei ollut kun tuo tyttö näkemässä, se innoissaan jatkoi leikkiä kun äiti ei enää jaksanut :LOL:

Onnea Bamse :) :flower:

Tiivari kyllähän sen kokeilemalla tuntee jos on hampaat tulossa :wave: Tuntuu ikenessä kohoumat ja kun ovat oikeen pinnassa, niin kuultavat myös. Yleensä tulee ensimmäisenä alaetuhampaat (siis siihen keskelle ;) )

Miss Piggy ei mullakaan paikat vielä tunnu ihan samalta kuin ennen, vähän kiristää, mutta mulla ainakin on kyse hormoneista (tahi niiden puutteesta...), joka kerta ollut samaa vikaa... Liukkaria ja kunnon lämmittelyt... :whistle: ;)

rebel ei sun täydellisessä vauvassa ole mitään vikaa :hug: Toiset vaan lähtee aikasemmin ja toiset myöhemmin liikkeelle. Yleensä ne jotka lähtee myöhemmin, oppii sitten "kaiken kerralla" eli taidot tulee sitten tosi nopeesti peräkkäin. Kyllä ne neuvolassa sitä kehitystä katsoo eikä ne "lisätutkimukset" ole mikään kauhun paikka - eikös se ole hyvä että tarkastetaan ettei varmasti ole mitään vialla? Kun Rasmus sen eka kertaa keksii, niin sitten se jo pyöriikin koko ajan ;)
 
Meillä ei ole vielä käytössä toppahaalaria vaan se kevyttoppis ja ei villavaatteetkaan oo käytössä. Kunnon pakkasilla sitten, meillä on sellainen hikikalle toi poika ettei hirveesti viitsi topata toista ja aina ihan lämmin on ollu sekä nenä että niska.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bamse:
rebel Mun kaverin tyttö ei oppinut kääntymään ja sai lähetteen fysioterapeutille...Fysioterapeuttia nauratti kun äiti meni sinne lapsen kanssa joka jo osasi kontata,mutta jostain syystä vaan jätti yhden "kehitysvaiheen" välistä.
Ryömikö tämä lapsi vai lähtikö sit suoraan konttaamaan? Mun suurin huoleni onkin se, et jos Rasmus ei nyt opi kääntymään, niin häiriintyykö kaikki muukin motorinen kehitys sit sen takia. Mä yritin viimeks neuvolasta tuosta kääntymisestä kysellä, mut kun se th on jotenkin niin "hällä väliä-tyyppi" (tai sit mä vaan ylipanikoiva, esikoisen äiti :( ).
 
Meillä myös tuota potkimista ja sätkimistä esiintyy ja pojalla on vielä niin totinen ilme aina. Ihan kuin se olis päättänyt että nyt tästä mennään. Nyt se on alkanu yrittää itseään saada liikkumaan eteenpäin vetämällä peitosta tai matosta ja peppua yrittää nostaa,mutta onneks ei vielä liikahdakaan. Meillä pojan särkiminen muistuttaa hylkeen liikkumista enimmäkseen.
 
Ai, vielä vaatetuksesta, meillä käytössä fleece-haalari ja makuupussi joka välillä vaan pehmusteena, jos on pakaksen puolella, niin sitten kiinni. Toppapukua käytin yhen kerran pikkupakkasella, mutta se oli jotenkin hankala, tää fleece on parempi :) Mitään villapukuja en ole myöskään käyttänyt vielä.
 
Ammu: ikävä tosiasia on että täällä ollaan vajaan kuukauden päästä lähempänä 40 kuin 35.. :eek: mutta ne on vain numeroita.. ;)

MP: minulla oli esikon jälkeen samanlainen tunne / vaihe, sektio takana.. raskaushan itsessään löysyttää paikat. Oletko tehnyt lantionpohjaharjoituksia..? Itse olin laiska niiden kanssa ja jossain näillä main, 6 kk kohdalla synnytyksestä tuntui että sieltä laskeutuu kohtu kokonaan.. joku tökkäs vastaan.. (nyt tuli mieleen että kysyin hoitsulta asiasta kun PAPA otettiin) Mutta ajan kanssa meni ohi.

rebel: meillä sama tuon kääntymisen suhteen mutten ota asiasta stressiä.. poika viihtyy kyllä kyljelleen ja osaa viedä jalan toisen yli + käden laittaa oikein kun käännetään (osannut jo kuukauden) mutta vkl:na kääntyi pari kertaa masulta takas selälleen.. ei kai sit tykkää olla masulleen niin ei sit edes yritä.. kyljellään, puoli masuasennossa viihtyy parhaiten. Seisoo kuitenkin tukevasti jaloillaan hetken ja pikkaisen kierii selällään, ei vielä kokonaan navan ympäri mutta liikkuu kuiteskin jonkin verran.. mutta jollei 6 kk iässä ole itse kääntynyt, (ei tosiaan välttämättä tarkka raja) niin itse olen sitä mieltä ettei ole paha päästä (joutua) fysioterapiaan, sieltä saa ihan kivoja vinkkejä, konttausharjoituksiin ohjeita yms. ;)

Hyppykiikku -keskusteluahan täällä jo aiemmin käytiin, meillä poika nauttii ja siskokin vähän antaa vähän vauhtia.. ihan turvallista kun vieressä vahtii. =)

Täällä kans on exceliin ja wordiin aikataulutettu ja dokumentoitu noita "pikkuprojektien" kehitysvaiheita.. :D
Ja vkl:na listasin pieniä vaatteita ja vauvatarvikkeita jotka joutaa kohta pois.. :/

Nooan arkeen ei muuta uutta kuin on alkanut nauramaan ääneen muutenkin kuin kutittamalla.. ja sosiaalisuus vaan lisääntyy päivä päivältä.

Sänkyyn nukahtaminen on nykyään tosiaan ihan ihmeen helppoa, ennen kun vei yksin niin nukahti kyllä aika pian mutta jos itse meni samaan aikaan nukkumaan niin varmasti piti jäädä "juttelee".. nyt laitan vain valot pois, "nukutaan".. "hyvää yötä" (pusuttelut jo aiemmin) ja kohta kuuluukin jo unituhina.. täytyy nauttia tästä niin kauan kuin sitä kestää, kohta pukkaa kuitenkin taas jotain vaihetta. :)

äää & Nooa 5kk 5 pvä :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Tiivari kyllähän sen kokeilemalla tuntee jos on hampaat tulossa :wave: Tuntuu ikenessä kohoumat ja kun ovat oikeen pinnassa, niin kuultavat myös. Yleensä tulee ensimmäisenä alaetuhampaat (siis siihen keskelle ;) )
No kun mun mielestä kuultaa ihan selvästi ylhältä molemmat kulmahampaat ikenen sivusta (siis huulta vasten oleva osa). Mut oonkohan väärässä, en mä tiedä.... :/ Jo muutaman viikon näkyneet. Mut voiko ne muka kestää niin kauan puhjeta?? :eek:
 
Rasmus on kanssa ihan hirvee vatkaamaan ja paukuttamaan jalkoja lattiaan. Siis silloin harvoin, kun suostuu lattialla olemaan. Oonkin naureskellu, et kohta on lattiassa reikä tai ainakin Rasmuksen kantapäät ruvella. Sitterissä ei niin kovin tuota "jalkapeliä" esiinny. Tosin siinä meillä keskitytään niin täysin siihen syömiseen. :D
 
Tiivari Rasmuksella tuntuu kanssa ikenissä kulmahampaiden kohdalla alhaalla jotain ja muutenkin näyttää tällä jäystävän ja pureskelevan kaikkea enemmän sillä kohdalla. Viikon verran meilläkin on tätä nyt esiintynyt, mutta ei kyllä vielä näytä mitään tuolta ikenistä ilmaantuneen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Tiivari Rasmuksella tuntuu kanssa ikenissä kulmahampaiden kohdalla alhaalla jotain ja muutenkin näyttää tällä jäystävän ja pureskelevan kaikkea enemmän sillä kohdalla. Viikon verran meilläkin on tätä nyt esiintynyt, mutta ei kyllä vielä näytä mitään tuolta ikenistä ilmaantuneen.
Koitin jopa googlata kuvia "puhkeavista" hampaista. En löytänyt. Oon epätoivoinen :LOL:
 
Tiivari ja rebel kulmahampaat tulee yleensä vasta poskihampaiden jälkeen eli jotain 1½-vuotiaasta etiäpäin tjtn. Poikkeuksiakin toki aina on. Kyllä Taavillakin jonkinlaista pullostusta on kulmureitten ikenissä, mutta ei siinä ienrajassa vaan ylempänä.
 
rebel Nyt en ole kyllä varma ryömikö ensin...Mutta hyvin kehitty ja lähti alle vuoden ikäsenä kävelemään ja alle 2-v oppi jo kunnolla puhumaan,eli nopeemmin on kehittynyt kun meidän 2 vee poika,joka tunnollisesti kävi kaikki kehitysvaiheet läpi pitkään ja hartaasti :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Tiivari ja rebel kulmahampaat tulee yleensä vasta poskihampaiden jälkeen eli jotain 1½-vuotiaasta etiäpäin tjtn. Poikkeuksiakin toki aina on. Kyllä Taavillakin jonkinlaista pullostusta on kulmureitten ikenissä, mutta ei siinä ienrajassa vaan ylempänä.
OK, eli ehkä pullottelee muuten vaan. Kiitti! :wave:
 
heippa!

Voisiko joku ystavallisesti laittaa mulle sen "patkis" kakun reseptin? Taalla on niin moni siita puhunut et tekis mieli jo kokeilla! Voisin tehda tobleronesta kun sita taalta saa kaupasta.

Joo on taallakin paikat kuroutunut kiinni! Ja mullakin on takana sektio. Eka kertaa kun yritettiin niin oli aivan kauheeta. Neitsyyden menetys ei ollut mitaan tan rinnalla. Nyt sitten su kokeiltiin uudestaan kun olin liukuvoidetta ostanut. Eihan se mikaan nautinto ollut, vaan nyt sentaan mahtui sisalle ja ei tarvinut tuskasta huutaa...
Eli kylla uskon et homma taas pelittaa kun jonkun kerran kokeilee...
Eli toivoa seksielamasta viela on!
Meidan neiti alkoi kaantymaan selalta mahalleen kun oli alle 3kk, vaan ei ole viela takaisin oppinut kaantymaan.
Nykyisin se suosikki on varpaiden syonti!
Mulla nuha vaan jatkuu ja sen olen myos tartuttanut tyttoon. Eli nena niiskuttaa vaan onneksi on muuten sit oma itsensa.
Eilen tyttoa kaytin rokotuksella, Kolme tehoste piikkia sai. Aivan kavi itsellekkin kipeaa kun kaksi toiseen reiteen ja yksi toiseen. Vaan nyt se sitten on ohitse ja ei tarvi kun seuraavan kerran vuoden ikaisena kayttaa. Vaan nyt kylla hiippailen sankyyn, kun tyttokin viela nukkuu paikkareita!
 
rebel ei meilläkään käännytä ku kyljelleen, eikä ole viime aikoina viihtynyt lattialla muuta kuin viihdyttämällä, mikä nyt ei niin uusi ilmiö ole...
Soselakkoa meinasi yrittää, kunnes huomasin et sellanen muovikaukalo-ruokalappu ei neitiä miellytä kun sitä ei saa läntättyä naamaan,joten vaihdettiin kankaiseen takas ja soseetkin taas maistuu. Temperamenttia, juu löytyy...
Mutta joo, sais alkaa tyttö kääntyilemään, jospa sitten viihtyisi hetken ees ittekseen. Pitää nyt mennä takas viihdyttämään...
 
:'( äiti teki vaikean päätöksen, hän vie meidän suursnautserin Venlan piikille perjantaina, Venla on nyt 16½v vanha rakas höpsö kamu B) ...Taidan torstaina käydä vanhempien luona Venlan hyvästelees...halin ja rapsuttelen kunnolla.

Voih, on niiiiiiiin vaikeaa luopua... :'( :'( :'( :'( :'(
 

Yhteistyössä