Kulkeeko varakkuus ja hienommuus käsikädessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maine Coon/

Aktiivinen jäsen
04.11.2004
15 788
3
38
Tämä juolahti mieleeni oikean ammattivalittajan aloittamasta ketjusta, missä mainittiin sanat: varakkaammat ja hienommat.

Mielestäni eivät kulje käsikädessä.Mitä hienommuus sitten pitää sisällään?onko se ulkokuorta vai kenties syvällisempää?Vai kenties molempien sekoitusta?Mikä tekee ihmisestä hienon sinun mielestäsi?

Hah. Yleensä päin vastoin.

Eräänlainen hienommuus (riippuu mitä se on - sivistyneisyyttä?) kulkee kyllä rahakkaissa suvuissa, joissa mm. tavat ja koulutus on tärkeää. Mutta monet äkki/uusrikastuneet kyllä tuntuvat olevan melkoisia urpoja.

Itse pidän "hienona" kauniita käytöstapoja, avarakatseista ajattelua, toisten ja yhteisen yhteiskunnan kunnioittamista niin teoissa kuin asenteissakin.

Varsin monet varakkaat ovat päin vastoin melkoisia öykkäreitä, joten nämä kaksi asiaa eivät kokemukseni mukaan kulje mitenkään käsi kädessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25481423:
Hah. Yleensä päin vastoin.

Eräänlainen hienommuus (riippuu mitä se on - sivistyneisyyttä?) kulkee kyllä rahakkaissa suvuissa, joissa mm. tavat ja koulutus on tärkeää. Mutta monet äkki/uusrikastuneet kyllä tuntuvat olevan melkoisia urpoja.

No ei se silti ole päinvastoin, ei se varattomuuskaan kenestäkään hienoa tee.
Mitä on hienommuus, siis mitä se edes tarkoittaa? Olla hieno, olla jotenkin parempi?

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;25481452:
Tietynlainen hienommuus estää seurustelemasta tietynlaisten vähemmän hienojen ihmisten kanssa.

Näin on. Sitä hakee vähän niin kuin samanlaista seuraa kun itsekkin on. Kyllä Suomessakin melkonen luokkayhteiskunta on.

Minusta "hienolla" on vähän negatiivinen sävy. Sellainen vähän parempi muita -asenne.

Juuri tätä ajattelin, minusta "hienommat" sanaa käyttävät ne, jotka luulevat jotakin varakkaista, joko painavat itseään alas tai muita ylös tai ovat kateellisia tai katkeria, syystä tai toisesta. Ei kukaan ole parempi tai hienompi vain rahan takia, vaikka moni varattomampi näin luulee- tai luulee, että varakkaat näin ajattelevat.
Olen tavannut monta varatontakin jotka ovat omasta mielestään paljon parempia ihmisiä ja "hienompia" kuin ne rikkaat porvarisiat, joita eivät ole koskaan tavanneet.

Kotikasvatus siis....

[QUOTE="vieras";25481459]Näin on. Sitä hakee vähän niin kuin samanlaista seuraa kun itsekkin on. Kyllä Suomessakin melkonen luokkayhteiskunta on.[/QUOTE]

Onneksi on sellaisiakin menestyneitä, oikeasti hienoja ihmisiä jotka eivät kärsi tuosta vaivasta. :)

Kaikille sana hieno ei ehkä merkitse samaa asiaa, joten voi jo senkin puolesta tulla hyvinkin erilaisia mielipiteitä.Minulle se merkitstee sitä, että osaa ottaa kanssaihmiset huomioon, omaa hyvät kaytöstavat ja kuten Lex kirjoitti: toisten ja yhteisen yhteiskunnan kunnioittamista niin teoissa kuin asenteissakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25481423:
Mutta monet äkki/uusrikastuneet kyllä tuntuvat olevan melkoisia urpoja.

Peesi. Näillä jotka ovat aina (syystä tai toisesta) olleet paremmissa piireissä ja varakkaita, ei yleensä ole mitään tarvetta huudella, kehuskella saati mällätä omaisuudellaan, sellainen on äärettömän noloa ja rahvaanomaista eikä kuulu sivistyneisiin ja hyviin tapoihin ollenkaan.

[QUOTE="helge";25481453]No ei se silti ole päinvastoin, ei se varattomuuskaan kenestäkään hienoa tee.
Mitä on hienommuus, siis mitä se edes tarkoittaa? Olla hieno, olla jotenkin parempi?[/QUOTE]

Ei tietenkään, varattomuus sinänsä ei tee hienoa. Sen sijaan se voi tuoda nöyryyttä, kun taas äkkirikastuminen saattaa tuoda röyhkeyttä, mikä on minusta hyvin vastenmielinen piirre.

Hienommuus on kyllä hankala sana. Itse ajattelin sillä siis lähinnä tapoja ja ehkä koulutusta. Sellaista ehkäpä hienostuneisuutta. Sitä voi olla vähävaraisillakin tietysti - Suomessa kun ollaan.

Mun mielestä ei niinkään. Itse olen lähtöisin varsin varakkaasta perheestä ja suvusta ja meillä kotona on aina painotettu kauniin käytöksen tärkeyttä. Lapsena meillä on ollut jatkuvasti paljon vieraita kylässä, päivällisillä yms. isäni "aseman" vuoksi ja pöytätavat, vanhempien kunnioitus yms. on opetettu meille lapsille pienestä pitäen. Toisia pitää auttaa parhaan kykynsä mukaan, ketään ei saa kiusata tai syrjiä, rahalla ei tule kerskailla, lautaset syödään tyhjäksi eikä nirsoilla. Tällaisia juttuja meille on opetettu, mutta mä en näe, että nämä ovat niinkään rahaan sidonnaisia juttuja, vaan tosiaan ihan kotikasvatusta. Lähtökohdat ovat tietysti ehkä pikkuisen eri, on ehkä hieman eri asia opettaa lastaan käyttäytymään hyvin vanhempien tärkeiden asiakkaiden läsnä ollessa, kuin suvun kesken syntymäpäiväjuhlilla.

Mikäli hienommuudella haetaan ulkoisia avuja niin ehkä se on varakkaammille hieman yksinkertaisempaa, voi hankkia hieman laadukkaampia vaatteita ja merkkejä, jotka viestivät (jopa ilman sen suurempaa taka-ajatusta) varallisuudesta. Mutta myös vähemmän varakas voi pukeutua mielestäni erittäin huolitellusti ja tyylikkäästi - raha ei katso pukeutumistyyliä ;) Mikäli sitä varakkuutta oikein pönkitetään vaatetuksen avulla, niin silloin mennään kyllä helposti "hienommuudesta" naurunalaisuuteen. Itse pidän huolitellusta tyylistä, jossa saa olla runsaastikin hintavia elementtejä, kunhan vaatteet eivät oikein huuda, että "kuinka paljon enemmän olemme maksaneet kuin sinun palkkasi."

Tuo "hienommuus" pitäisi ensin määritellä. Ja kuka sen määrittelee? Onko jokin hienompaa vai ei...mun mielestä se on varsin subjektiivinen asia: jonkun mielestä on, jonkun mielestä ei ole. Onko edes olemassa sellaista tahoa, joka voisi päättää, mikä on hienompaa/parempaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25481541:
Tuo "hienommuus" pitäisi ensin määritellä. Ja kuka sen määrittelee? Onko jokin hienompaa vai ei...mun mielestä se on varsin subjektiivinen asia: jonkun mielestä on, jonkun mielestä ei ole. Onko edes olemassa sellaista tahoa, joka voisi päättää, mikä on hienompaa/parempaa?

Jokainen issekseen vaan.

No kyllä nuo asiat mielestäni jotenkin liittyvät toisiinsa. Varakkailla on varaa ostaa "hienoja" ruokia tai käydä syömässä "hienoissa" ravintoloissa. Varakkailla on varaa "hienoihin" harrastuksiin. Varakkailla on varaa ostaa "hienoja" vaatteita ja "hieno" auto. Varakkaat usein liikkuvat asemansa vuoksi myös "hienommissa" piireissä. Jne..

Hienommuuden määritelmä varmasti vaihtelee ihmisestä riippuen; mitä sana kenellekkin merkitsee.Mielenkiintoista lukea näitä erilaisia merkityksiä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25481532:
Ei tietenkään, varattomuus sinänsä ei tee hienoa. Sen sijaan se voi tuoda nöyryyttä, kun taas äkkirikastuminen saattaa tuoda röyhkeyttä, mikä on minusta hyvin vastenmielinen piirre.

Hienommuus on kyllä hankala sana. Itse ajattelin sillä siis lähinnä tapoja ja ehkä koulutusta. Sellaista ehkäpä hienostuneisuutta. Sitä voi olla vähävaraisillakin tietysti - Suomessa kun ollaan.

Niin, äkkirikas onkin entinen köyhä... ;) eli se mahdollinen nöyryys voi sekin kadota kuin tuhka tuuleen. Minä en tykkää ylimielisistä ja röyhkeistä idiooteista, joita olen tavannut kyllä ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa. Samoin olen tavannut tavattoman nöyriä ja jalat maassa olevia erittäin varakkaita ihmisiä.

Hienostuneisuus onkin hieman parempi sana ehkä, mutta se ei ole kiinni varakkuudesta. Suomessa oikeasti varakkaita ihmisiä on todella vähän, eikä meillä ole voimakasta luokkayhteiskuntaa vaikka monet näin luulevat.

Tapahtuipa tässä eräänä päivänä kaupassa Granissa. Hoikka ylimeikattu blondi hiusten pidennyksissään ja liiallisessa ruiskurusketuksessaan puhui puhelimeen 'Sitten vi*ttu, kun se *ittu esittelee mut XX:lle, niin v*ttu pääsen v*ittu piireihin. Mies sanoi vierestä, että kauhean näköinen nainen - kaikkea liikaa ja kielenkäyttö hirveää.

Itse olen todennut, että monissa asioissa se 'muka' hienommuus ei ole yhtään parempaa. Elämässä oikeasti tärkeät asiat eivät ole hienoja.

Kai ne hienot asiat ovat esimerkiksi sitä, että osaa käyttäytyä paremmassakin ruokapöydässä, tietää mitä aterimia käyttää, tuntee viinejä jne. Mutta onko näillä asioilla sittenkään mitään väliä?

Minusta oikeasti hieno ihminen on hienotunteinen ja toiset huomioon ottava, jolla on myös sivistystä.

No kyllä minusta aika monessa asiassa on ihan selvää, mikä on hienompaa kuin toinen. Paremmuus on tietysti eri asia. Ihan varmasti useimpien mielestä iltapuku on hienompi asu kuin verkkarit. Upouusi avomersu on hienompi kuin ruosteinen parikymmentä vuotta vanha volkkari. Sisäfile on hienompaa kuin lenkkimakkara. Vai onko joku ihan tosissaan esimerkiksi näistä eri mieltä.

mua naurattaa yks kaveri jolla on merkonomin paperit jostain 80-luvulta, ollut kaupan myyjänä ja pitää itseään jonain v-tun hienohelmana ja PORVARINA! Merkonomin paperit ei ole mitenkään ihmeelliset, merkonomeja on tässä maassa varmaan 100 000. Pitää itseään "pärjaajänä" ja kuitenkin koko ajan käsi ojossa kaupunkiin ja KELAan päin, että yhteiskunnan pitäis maksaa sen menot.

[QUOTE="helge";25481616]Niin, äkkirikas onkin entinen köyhä... ;) eli se mahdollinen nöyryys voi sekin kadota kuin tuhka tuuleen. [/QUOTE]

Ihan totta. Äkkirikastuminen varmaan luon jonkun vallantunteen tai tunteen että on voittamaton - kun sellaista todellista röyhkeyttä aina välillä tapaa. Enkä puhu superrikkaista, vaan esim. osakkeilla tai muulla vaikkapa 100 000 tienanneesta - se on ex-köyhälle tietysti lottovoitto. Hetkeksi.

Luokkayhteiskunta ei ole Suomessa voimakas, mutta sellainen silti on. Maaseudulla ehkä vähemmän, kaupungeissa enemmän. Suuressa mittakaavassa tilanne sekoittuu tietysti, mutta paikallistasolla katsottuna arvelisin, että pienehköillä paikkakunnilla tulojako on tasaisempi kuin esim. Helsingissä, missä luokkaerot ovat mielestäni jokus jopa surullisia.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;25481644:
No kyllä minusta aika monessa asiassa on ihan selvää, mikä on hienompaa kuin toinen. Paremmuus on tietysti eri asia. Ihan varmasti useimpien mielestä iltapuku on hienompi asu kuin verkkarit. Upouusi avomersu on hienompi kuin ruosteinen parikymmentä vuotta vanha volkkari. Sisäfile on hienompaa kuin lenkkimakkara. Vai onko joku ihan tosissaan esimerkiksi näistä eri mieltä.

Tässä varmaan on syytä tarkastella tätä juuri käytöstapojen/sivistyksen kautta: iltapuku väärässä paikassa on todella epähienoa, samoin avomersu tukkityömaalla. Se voisi olla juuri sellaista äkkirikkaan pröystäilyä.