Kulkeeko varakkuus ja hienommuus käsikädessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25482498:
Mä vastasin kyseiseen ketjuun vain varakkaampien osalta. Varakkuuskin on toki suhteellinen käsite, mutta sitä sentään voi mitata. Itse pidän varakkaana ihmistä, jonka bruttotulot ovat yli 100 000 euroa vuodessa.

Eli sinä et oikeasti ymmärtänyt, mitä tuossa ketjussa tarkoitettiin "hienoilla ihmisillä"? Luulit oikeasti, että tarkoitettiin fiksuja, sivistyneitä ja hyviä ihmisiä?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25482536:
Eli sinä et oikeasti ymmärtänyt, mitä tuossa ketjussa tarkoitettiin "hienoilla ihmisillä"? Luulit oikeasti, että tarkoitettiin fiksuja, sivistyneitä ja hyviä ihmisiä?
Mä en tiennyt, mitä ketjun aloittaja tarkoitti "hienommilla ihmisillä". Varakkaamman sentään ymmärsin. Kyllähän ihminen voi olla köyhä JA hieno, jos se hienous on esim mummon perintöminkkiturkissa kulkeminen. Tai ihminen voi olla varakas JA epähieno, jos menee verkkareissa kauppakeskukseen. Kuten tässäkin ketjussa on huomattu, ihmisillä on erilainen käsitys "hienosta ihmisestä".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25482563:
Mä en tiennyt, mitä ketjun aloittaja tarkoitti "hienommilla ihmisillä". Varakkaamman sentään ymmärsin. Kyllähän ihminen voi olla köyhä JA hieno, jos se hienous on esim mummon perintöminkkiturkissa kulkeminen. Tai ihminen voi olla varakas JA epähieno, jos menee verkkareissa kauppakeskukseen. Kuten tässäkin ketjussa on huomattu, ihmisillä on erilainen käsitys "hienosta ihmisestä".

No minusta ja monesta muusta se aloittajan tarkoitus oli kyllä aika selkeä. Köyhäkin voi syödä "hienosti", "hienoa ruokaa" ja "hienossa" ravintolassa. Ja käytöstavoilla tai ihmisen sisäisellä hyvyydellä ei ole välttämättä mitään tekemistä asian kanssa.

Tuolla aikaisemmin kysyinkin onko täällä joku ihan oikeasti sitä mieltä, että iltapuku ei sinänsä olisi verkkareita hienompi asu. Olin näköjään väärässä siinä, että useimmat ovat tietenkin asiasta samaa mieltä kanssani. Monet näköjään pitävät hienoa synonyyminä sanalle hyvä (mitä taas en itse pidä).

Ja vielä sen verran, kun tuossa oli noita kysymyksiä siitä, voiko esim lasta kutsua hienoksi. Eli jos ajatellaan vaikka naisellisuutta, niin onhan aika epäkorrektia arvostella naisia sen naisellisuuden mukaan. Kuitenkin naisellisuus on ihan oikea sana, jolle aika monet kuitenkin tietävät ne yhteiset piirteet. Ihan yhtä lailla on epäkorrektia sanoa kenestäkään ihmisestä, että on hienompi tai vähemmän hieno kuin joku toinen, mutta ei se naisellisuus ja sen tarkoitus silti mihinkään katoa. Ulkoisista asioistahan siinäkin on kyse.

Hyvä ja hieno on tosiaankin eri asioita. Hieno ihminen elää hienosti ja hyvä ihminen omaa sisäistä kauneutta ja pitää epäitsekkyyttä elämän pääsisältönä.

Varakkuus ja hienommuus kulkee käsikädessä persoonasta riippuen. Jos ihminen on älykäs ja saa hyväpalkkaista työtä niin ei se tarkoita että ihminen osaisi välttämättä pukeutua hyvällä maulla hienosti tai sisustaa kotia tyylikkäästi. Suomi on täynnä rikkaita tyylitajuttomia juntteja. Ostetaan kalliita taloja, mutta sisustetaan ne karseasti.

Hyvä ja hieno on tosiaankin eri asioita. Hieno ihminen elää hienosti ja hyvä ihminen omaa sisäistä kauneutta ja pitää epäitsekkyyttä elämän pääsisältönä.

Varakkuus ja hienommuus kulkee käsikädessä persoonasta riippuen. Jos ihminen on älykäs ja saa hyväpalkkaista työtä niin ei se tarkoita että ihminen osaisi välttämättä pukeutua hyvällä maulla hienosti tai sisustaa kotia tyylikkäästi. Suomi on täynnä rikkaita tyylitajuttomia juntteja. Ostetaan kalliita taloja, mutta sisustetaan ne karseasti.
En jaksa nyt kaivaa mitään "oikeampaa" sanakirjaa, mutta Wikisanakirjan mukaan hieno on

- miellyttävän näköinen tai kuuloinen, kaunis
- ohut, kapea, hienorakenteinen, pienirakeinen
- herkkä
- hienostunut

Ja noita kaikkiahan voi olla, vaikka olisi köyhä kuin kirkonrotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25482774:
Säpäle, minä olen keskustellut vain tässä ketjussa hienoista ihmisistä tai siitä, mikä on hienommuutta.

Jos joku kysyy "mitä hienot ihmiset syövät" arvelen, että kysyjä tarkoittaa mitä rikkaat syövät.

No niin, eli sinullakin tuossa yhteydessä hieno assosioituu rikkaisiin ja esimerkiksi tietynlaiseen elämäntyyliin, mikä näkyy ulkoisissa asioissa. Eikös se ollut tämän ketjun otsikossakin, että puhutaan tämänlaatuisesta hienoudesta, eikä ihmisen sisäisestä hienoudesta? Tokihan tässä voi puhua vaikka hienosta sokerista, mutta minä olen ainakin koko ajan puhunut siitä, mistä ketju lähti liikkeellekin. Enkä siis oikeasti ymmärrä, miksi pitää nyt tuoda esiin jotain ihmisen sisäistä kauneutta tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25482774:
Säpäle, minä olen keskustellut vain tässä ketjussa hienoista ihmisistä tai siitä, mikä on hienommuutta.

Jos joku kysyy "mitä hienot ihmiset syövät" arvelen, että kysyjä tarkoittaa mitä rikkaat syövät.
Siinäkin ketjussa kysyttiin, mitä varakkaammat ja hienommat ihmiset syövät. Mä en tiedä, mitä hienommat ihmiset syövät. Riippuu ihan siitä ihmisestä. Ja ketjussa aloittaja myös kuvasi omia ruokailutottumuksiaan ja haki vaihtoehtoja jauhelihalle ja makkaralle.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25482813:
No niin, eli sinullakin tuossa yhteydessä hieno assosioituu rikkaisiin ja esimerkiksi tietynlaiseen elämäntyyliin, mikä näkyy ulkoisissa asioissa. Eikös se ollut tämän ketjun otsikossakin, että puhutaan tämänlaatuisesta hienoudesta, eikä ihmisen sisäisestä hienoudesta? Tokihan tässä voi puhua vaikka hienosta sokerista, mutta minä olen ainakin koko ajan puhunut siitä, mistä ketju lähti liikkeellekin. Enkä siis oikeasti ymmärrä, miksi pitää nyt tuoda esiin jotain ihmisen sisäistä kauneutta tms.

No mutta, eihän rikkaus läheskään aina näy ulkoisissa asioissa.

Minä puhuin ketjun otsikon ja koko aloitusviestin mukaan, mikä olikin mielenkiintoinen. Kannattaa sinunkin ehkä lukea ketjun aihe ja aloitus vielä uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25482844:
No mutta, eihän rikkaus läheskään aina näy ulkoisissa asioissa.

Minä puhuin ketjun otsikon ja koko aloitusviestin mukaan, mikä olikin mielenkiintoinen. Kannattaa sinunkin ehkä lukea ketjun aihe ja aloitus vielä uudestaan.

No joo, myönnän olen väärässä ketjussa. Tässä nyt ilmeisesti haluttiin keskustella siitä sisäisestä hienoudesta, mutta tuo aasinsilta tähän aiheeseen on kyllä vähän epähieno. Minä siis tuolla alussa sanoin, että minä ymmärrän "hienot ihmiset" -käsitteen juuri sen ulkoisen olemuksen kautta, enkä lähtenyt tähän sisäinen kauneus-liibalaabaan mukaan.

Jotenkin yhtä hölmöä olisi minusta mennä värikkäitä persoonia käsittelevään ketjuun jankuttamaan, että minäkin olen aika värikäs persoona. Käytän usein sinistä tai punaista paitaa ja jos tarkkaan ajattelee niin vereni on punaista ja silmäni ovat siniset. Olenko siis kaksivärinen persoonallisuus. Kyllähän minut naurettaisiin ketjusta heti pihalle tai ignoorattaisiin kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25482892:
No joo, myönnän olen väärässä ketjussa. Tässä nyt ilmeisesti haluttiin keskustella siitä sisäisestä hienoudesta, mutta tuo aasinsilta tähän aiheeseen on kyllä vähän epähieno. Minä siis tuolla alussa sanoin, että minä ymmärrän "hienot ihmiset" -käsitteen juuri sen ulkoisen olemuksen kautta, enkä lähtenyt tähän sisäinen kauneus-liibalaabaan mukaan.

Jotenkin yhtä hölmöä olisi minusta mennä värikkäitä persoonia käsittelevään ketjuun jankuttamaan, että minäkin olen aika värikäs persoona. Käytän usein sinistä tai punaista paitaa ja jos tarkkaan ajattelee niin vereni on punaista ja silmäni ovat siniset. Olenko siis kaksivärinen persoonallisuus. Kyllähän minut naurettaisiin ketjusta heti pihalle tai ignoorattaisiin kokonaan.

Mutta tähän ketjuun tuli tavallaan juuri selittämään tuota?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25482959:
Mutta tähän ketjuun tuli tavallaan juuri selittämään tuota?

No yritin vain kulkea sitä aasinsiltaa väärään suuntaan, takaisin sinne mistä alun perin puhuttiin. Minusta on jotenkin tylsää, jos kaikki yhteen ääneen jankuttavat, että kyllä sisäinen kauneus on jotain ihan muuta ja varakkuus ja koulutus eivät takaa sydämen sivistystä. Yritin vain puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja kertoa, miksi ja missä yhteydessä nuo termit on (mielestäni ihan perustellusti) yhdistetty, kun aloituksessa yritettiin ilmeisesti hakea sitä, että varakkaat ihmiset olisivat jotenkin parempia ja fiksumpia.