Kukas täällä osas kehrätä rukilla?

joskus taideteollisuus-aikoina piti kehrätä. ei se niin vaikeaa ollut, kun sai rytmistä kiinni. :) luulis, että siihenkin hommaan löytyy netistä jokin opetusvideo.

Alkuperäinen kirjoittaja manna:
joskus taideteollisuus-aikoina piti kehrätä. ei se niin vaikeaa ollut, kun sai rytmistä kiinni. :) luulis, että siihenkin hommaan löytyy netistä jokin opetusvideo.

Ku miun pitäis koirankarvaa kehrätä ni mietin, et ku miul on myös valmista hahtuvalankaa, et voiko sitä koirankarvaa kehrätä siihen hahtuvalangan sekaan jotenkin? Tulis ehkä kestävämpää kun koirankarvat on suht lyhyttä...

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
http://www.kaspaikka.fi/savonlinna/KEHRAYSSIVUT/

Oisko tosta mitään apua?

Mä en vielä osaa, mutta kunhan saan hommattua niitä lampaita ja oman rukin, niin sitten opettelen :D

Kiitos! Tuosta on apua ainakin joskun verran :D KAikella järjellä jos ajattelee, ni luulis, et hahtuvalankaan vois sekoittaa koirankarvaa ja kehrätä sitä langaks...ei kait se auta muuta ku kokeilla...

Mieskin jo nauro, et heti ku tuli ikää lisää, ni mie mummoistun ja illat istun rukin äärellä tuvassa :D

Yks osa rukissa on, mikä on outo. En oo ikinä missään rukissa semmoista nähny. Tietäiskö joku mikä se on ja mikä sen tarkoitus on?

Tässä kuva rukista ja osa on tuo "piikkikehä" oikeassa reunassa:
4601_79149364669_559469669_1662818_3702223_n.jpg

mä luulisin, että sun täytyy ne koirankarvat sekoittaa siihen hahtuvaan karstausvaiheessa. iiks, en kyllä enempää osaa sanoa, on kyllä niin kehruuvuosista.

Mut kun se hahtuva on jo valmiina hahtuvalankana...ni eikös sitä koirankarhaa vois vaan aina syöttää siihen kierteeseen sekaan kun kehrää?

tuo piikkikehä näyttäis sellaiselta karstatun villapalleron pitopaikalta? eli ei tarvi sylissä pitää. onko se koirankarva niin pehmeää että saat siitä tehtyä karstatun pötkylän? jos sen saa karstattua, niin sitten siitä saa ihan kehrättyä oman lankansa. Ja käviskö sen jälkeen näiden kahden langan yhdistäminen.

tuo piikkikehä näyttäis sellaiselta karstatun villapalleron pitopaikalta? eli ei tarvi sylissä pitää. onko se koirankarva niin pehmeää että saat siitä tehtyä karstatun pötkylän? jos sen saa karstattua, niin sitten siitä saa ihan kehrättyä oman lankansa. Ja käviskö sen jälkeen näiden kahden langan yhdistäminen.

Koirankarva on n. 3-5 cm pitkää, eli aikas lyhyttä pelkästään kehrättäväksi. Tiedän kyllä yhden naisen joka kehrää ja myy 100% koirankarvalankaa ja sanoi, et minimipituus karvalla on 3cm... ei oo ihan niin pehmoista ku lampaanvilla, mut pohjavillaa kuitenkin...

minulta loppui tietämys jo eka vastauksen jälkeen... :) mutta aika näppäräsorminen täytyy olla, jos jotenkin kehrätessä pystyis langat yhdistämään. toivottavasti saat jostain parempaa apua. marttojen sivuilta?

minulta loppui tietämys jo eka vastauksen jälkeen... :) mutta aika näppäräsorminen täytyy olla, jos jotenkin kehrätessä pystyis langat yhdistämään. toivottavasti saat jostain parempaa apua. marttojen sivuilta?

Täytyy varmaan laitella johonkin käsityökeskuksen seinälle lappu, et: Apua kaivataan! Ni vois sieltä joku mummo löytyä opettajaks...tai sit se vaan tarvii itse kokeilla ja kokeilla....onhan tuota koirankarvaa 5-6 kiloa vintillä ja kaks koiraa vielä tän kevään osalta harjaamatta...

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Mut nyt täytyy kyllä sanoa, että mä olen ihan pirun kateellinen tosta rukista. =)
Mistä sä olet tommosen saanu?

Äiti ja sisko osti synttärilahjaks :heart: Huuto.netistä olivat löytäneet...

Sieltä mäkin koitin kattella jossain vaiheessa, mutta aika vähän oli sellaisia joissa olis kaikki osat tallella.
Tai sitten maksaa hunajaa ja mansikoita.

Mutta kyllä mä vielä ryhdistäydyn. Ostan ne pari lammasta ja rukin, ja alan harjata omaa ja siskopuolen koiraa oikein ahkerasti.

Eiköhän niistä saada sitten jo parit vaippahousulangat per vuosi :D

Mut nyt täytyy kyllä sanoa, että mä olen ihan pirun kateellinen tosta rukista. =)

Sieltä mäkin koitin kattella jossain vaiheessa, mutta aika vähän oli sellaisia joissa olis kaikki osat tallella.

Mutta kyllä mä vielä ryhdistäydyn. Ostan ne pari lammasta ja rukin, ja alan harjata omaa ja siskopuolen koiraa oikein ahkerasti.

Eiköhän niistä sen verran tuu :D

Meillä tulee karvaa koirista joka kevät yhteensä reilut 4 muovikassillista...ni siitä varmaan riittää sit myytäväksikin asti lankoja...Tai sit mie lopun ajan neulon villasukkia ja pipoja...

Eiköhän niistä sen verran tuu :D

Meillä tulee karvaa koirista joka kevät yhteensä reilut 4 muovikassillista...ni siitä varmaan riittää sit myytäväksikin asti lankoja...Tai sit mie lopun ajan neulon villasukkia ja pipoja...

Meillä on vaan tuo yksi koira, mutta kyllä siitäkin (belgi tervu) lähtee kiitettävästi karvaa vuodessa. Melko pitkää alusvillaa. Siskopuolella on belgi groenendael, siitä siis toinen mokoma, ja ne pari lammasta sitten vielä...
Ei mua kyllä neulominen kiinnosta, mä vaan ompelen ja virkkaan paalinaruista saunaan mattoja. :)

Mutta sisko sais sitten ne langat, mua kiinnostaa se kehrääminen enempi, vois olla hauskaa puuhaa.

Putsaa rukista se pieni pyörivä osa. Ota puola siivestä irti ja putsaa puolan rullan sisus. Öljyä ompelukone öljyllä kaikki hienot osat. TARKISTA PYöRÄN LINJAUS, ETTÄ pyörä ja puola ovat samassa linjassa. samoin kuin ne kaksi tappia jotka pitävät sitä pienempää pyörivää osaa ,ovat linjassa. Pyörän akselissa voi käytää valkovaseliinia( saa apteekista). Tarkista polkimen ja välittäjän kiinnitys. Jos välittäjä hihna on kadonnut, voit laittaa haukisiimaa nro 6. tilalle. Tarkista onko jarruhihna tallessa. Tässä tärkeimpiä.

Youtubessa videoita, eikun sinne. Using hand cardners and makin rolages( karstaus ja topsienteko.Rukin korjauksessa Esim. Repairing the spinningwheel. Kehräyksessä apuna Short drawn eli lyhyt veto ja Spinning with a spinning wheel ja kato se ratiojuttu, eli säätö. Käytännössä rukkia ei tarviis polkea hulluna, vaan välittäjän pitäis pyöräyttää yhdellä poljennolla sitä siipeä sen verran että kierre säilyy lyhyessä kuidusssa ja lanka kelautuu rullalle.
Onnea yritykseen ja erehdykseen.
P.S kannattaa harjoitella vaikka hahtuva langalla ennen oman langan kehruuta. =)

Yhteistyössä