Kuka voi rehellisesti myöntää ajattelevansa, että lapset kuuluu enemmän äidille kuin isälle?

• Viestiketjun aloittaja Huutia
  • Ensimmäinen viesti
"joo"
Miksi äidillä ja isällä pitää olla samanlaiset roolit? Miksi äiti ei voi olla se hoivaava ja isä se leikkijä? Miksi kaikesta pitää vääntää tasa-arvokiista, vaikka kyse on synnynnäisistä malleista? Mies ja nainen kuitenkin ovat erilaisia ja niin kuulukin olla...

fakta
[QUOTE="joo";22363294]Varmasti isästä tulee hyvin läheinen, mutta se ei kai ollutkaan pointtina tässä. Vaan se että äidillä on erityinen rooli, asema lapsen elämässä.

Äiti tutustuu lapseensa jo kun tämä on kohdussa. Kun lapsi syntyy, äidillä on suhde jos lapseen, kun taas isä vasta tutustuu lapseensa. Äiti imettää lastaan, antaa omaa maitoaan lapselle, isä ei tätä pysty tekemään. Isä ei vaan voi koskaan olla äiti.

On huonoja äitejä ja hyviä isiä. On isiä, jotka ovat läheisempiä lapsilleen kuin äiti. Mutta silti äiti on lapselle aina erityinen.[/QUOTE]

Peesi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22363283]Eikä äiti voi olla lapselle isä, piste. On tutkittu, että isä on tyttären itsetunnon kannalta tärkeämpi kuin äiti.[/QUOTE]

Niin, koska sillä miehellä on ne putkiaivot, ja sen takia se osaa hyvin latistaa tyttären olon (siis tahtomattaan, hyvää tarkoittaen kuitenkin)
Ja jos saa putkiaivojen hyväksynnän, niin sit tulee hyvä itsetunto?

"vieras"
[QUOTE="joo";22363313]Miksi äidillä ja isällä pitää olla samanlaiset roolit? Miksi äiti ei voi olla se hoivaava ja isä se leikkijä? Miksi kaikesta pitää vääntää tasa-arvokiista, vaikka kyse on synnynnäisistä malleista? Mies ja nainen kuitenkin ovat erilaisia ja niin kuulukin olla...[/QUOTE]

Tätä mäkin ihmettelen. Isä ei voi äidiksi muuttuu vaik kuinka väännettäs tästä. :)

"vieras"
Minulle isä on aina ollut tärkeämpi ja on sitä vieläkin. Äitikin on, mutta ei niin tärkeä, isä ollut aina se, joka on lohduttanut ja auttanut kotiläksyissä ja kuunnellut, kun on ollut hätä. Äiti ollut ns. kunnollinen(ei väkivaltaa tms.), mutta ei ole osannut lohduttaa ja ja olla läsnä, kuten isäni. Älkää nyt naiset nostako jalustalle itseänne. Nimittäin vauva-vaihetta lukuunottamatta lapselle ovat yhtä tärkeitä sekä isä että äiti, jos molemmat ovat kunnollisia.

sivusta
[QUOTE="joo";22363313]Miksi äidillä ja isällä pitää olla samanlaiset roolit? Miksi äiti ei voi olla se hoivaava ja isä se leikkijä? Miksi kaikesta pitää vääntää tasa-arvokiista, vaikka kyse on synnynnäisistä malleista? Mies ja nainen kuitenkin ovat erilaisia ja niin kuulukin olla...[/QUOTE]

Eiköhän tässä keskustelussa töki eniten se, että suurin osa näyttää olevan sitä mieltä, ettei isällä ole minkäänlaista roolia lapsen elämässä ja että niin sen kuuluu mennäkin. Isä vain siittää ja tuo leivän pöytään. Hitto tässä enää missään luolamieskaudella eletä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22363332]Minulle isä on aina ollut tärkeämpi ja on sitä vieläkin. Äitikin on, mutta ei niin tärkeä, isä ollut aina se, joka on lohduttanut ja auttanut kotiläksyissä ja kuunnellut, kun on ollut hätä. Äiti ollut ns. kunnollinen(ei väkivaltaa tms.), mutta ei ole osannut lohduttaa ja ja olla läsnä, kuten isäni. Älkää nyt naiset nostako jalustalle itseänne. Nimittäin vauva-vaihetta lukuunottamatta lapselle ovat yhtä tärkeitä sekä isä että äiti, jos molemmat ovat kunnollisia.[/QUOTE]

No tämä nyt on taas tällanen tyypillinen vastaus, kun loukkaannutaan totuudesta.
Voihan isä olla rakas, kuten sisarukset ja mummot jne, mutta ei ne oo äitejä.
Äiti on tärkein, vaikka sen rakastaminen ei aina kasvaessa helppoa olekaan. ;)

"vieras"

Pointti onkin se, että jotkut yrittävät mielivaltaisesti määritellä, kumpi noista rooleista on lapselle tärkeämpi.

htersj
mistäs te ylimieliset äitihahmot tiedätte kumpi sille lapselle on tärkeämpi? vai oko kumpikaan? ehkä se on se muumipehmolelu se tärkein.

säälittävää tuo äiti on lapselle tärkein lässytys.

"vieras"
Eiköhän tässä keskustelussa töki eniten se, että suurin osa näyttää olevan sitä mieltä, ettei isällä ole minkäänlaista roolia lapsen elämässä ja että niin sen kuuluu mennäkin. Isä vain siittää ja tuo leivän pöytään. Hitto tässä enää missään luolamieskaudella eletä.
Onhan isällä isän rooli.
Vaikka isä ei voi äitiä korvata, pitää senkin silti vastuuta ottaa ja lapsia hoitaa, hyvät hyssykät sentään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22363346]No tämä nyt on taas tällanen tyypillinen vastaus, kun loukkaannutaan totuudesta.
Voihan isä olla rakas, kuten sisarukset ja mummot jne, mutta ei ne oo äitejä.
Äiti on tärkein, vaikka sen rakastaminen ei aina kasvaessa helppoa olekaan. ;)[/QUOTE]

Enköhän itse tiedä tunteeni paremmin kuin sinä :O
Äiti ei ole tärkein minulle, tärkeä kylläkin. Se, että äitini on äiti, ei tee hänestä parempaa kuin isäni, koska persoona ratkaisee. Kun minulla on huolia, soitan vieläkin isälle, en äidille, koska isä aidosti välittää ja jaksaa kuunnella, äiti juoruaa asiani ympäri kyliä. Ihme glooriaa naiset täällä kerää päälleen sillä, että on äiti... huh huh...

"vieras"
[QUOTE="vieras";22363352]Pointti onkin se, että jotkut yrittävät mielivaltaisesti määritellä, kumpi noista rooleista on lapselle tärkeämpi.[/QUOTE]

Luonto sen määrittelee eikä ihminen.

"huom"
[QUOTE="vieras";22363362]Enköhän itse tiedä tunteeni paremmin kuin sinä :O
Äiti ei ole tärkein minulle, tärkeä kylläkin. Se, että äitini on äiti, ei tee hänestä parempaa kuin isäni, koska persoona ratkaisee. Kun minulla on huolia, soitan vieläkin isälle, en äidille, koska isä aidosti välittää ja jaksaa kuunnella, äiti juoruaa asiani ympäri kyliä. Ihme glooriaa naiset täällä kerää päälleen sillä, että on äiti... huh huh...[/QUOTE]

Pikkuleapselle äiti on aina ykkönen.

"mie"
[QUOTE="Tiina";22362716]Kyllä musta tuntuu, että tuo napero on vähän enempi mun, kun olen sen tehnytkin (kasvattanut mahassa ja synnyttänyt). =)[/QUOTE]

Jep! Mutta onneksi on lapsilla isä elämässä kokoajan läsnä ja lapsille myös hyvin tärkeä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22363364]Luonto sen määrittelee eikä ihminen.[/QUOTE]

Luonto ei määrittele, että äiti olisi lapselle läheisempi tai tärkeämpi koko elämän ajan. Vauvavaihe ei ole koko lapsuus. Eikä huono, kaltoinkohteleva äiti ole vauvavaiheessakaan tärkein.

"vieras"
[QUOTE="huom";22363366]Pikkuleapselle äiti on aina ykkönen.[/QUOTE]

Ehkä pikkuvauvana asia oli näin, mutta sen jälkeen isä oli tärkeämpi. Lapsuus on muutakin kuin pikkuvauva-vaihe. Se, että äiti imettää ja on raskaana, on vielä pieni osio lapsen elämässä, lapsuus koostuu niin monesta asiasta.

"vieras"
Niimpä, miten perustelette sen että äiti on lapselle tärkeämpi? Onko siihen olemassa jokin matemaattinen kaava vai onko se puhdasta avaruustiedettä? Se että äiti synnyttää ja imettää lasta ei tarkoita että lapset on enemmän äitin, se vaan on naisen tehtävä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22363383]Niimpä, miten perustelette sen että äiti on lapselle tärkeämpi? Onko siihen olemassa jokin matemaattinen kaava vai onko se puhdasta avaruustiedettä? Se että äiti synnyttää ja imettää lasta ei tarkoita että lapset on enemmän äitin, se vaan on naisen tehtävä.[/QUOTE]

Kyllä se nyt vaan on fakta että kuka synnyttää niin sen ne lapset myös luonnollisestikin ovat.
Isästä ei periaatteessa kukaan edes voi olla varma.

Yhteistyössä