Kuka tunnustautuu lentokonehirviömammaksi?

"heh"
Ohoh. Miten tahallaan törmätä niillä kärryillä jalkaan, jos jalat pidetään siellä omalla paikalla..??
Niin sitä määkin kyllä ihmettelen.

Ne kärryt on muuten niin isot ja kömpelöt, että niillä on tosi vaikea tähdätä kenenkään jalkaan. Lapseen voi kyllä törmätä ihan vahingossakin, jos ei onnistu taaperoa kärryn takaa näkemään... vanhemmanhan kyllä kuuluisi tilanne huomata.

Nimimerkki asianomaisia kärryjä joskus työnnellyt.
 
onkohan noin..
[QUOTE="heh";25700300]Niin sitä määkin kyllä ihmettelen.

Ne kärryt on muuten niin isot ja kömpelöt, että niillä on tosi vaikea tähdätä kenenkään jalkaan. Lapseen voi kyllä törmätä ihan vahingossakin, jos ei onnistu taaperoa kärryn takaa näkemään... vanhemmanhan kyllä kuuluisi tilanne huomata.

Nimimerkki asianomaisia kärryjä joskus työnnellyt.[/QUOTE]

Siis ne kärryt tulivat pois käytävältä osuen sinun jalkaan??
 
"Xxxx"
Me ollaan matkustettu melko paljonkin lentokoneessa ja hyvin sujunut. Yleensä lentoemot tuo ruoat vuorotellen jos on sylivauvan kanssa matkassa, koska siihen ei vaan mahdu se ruoka-annos. Kerran lentoemo oli tuomassa sitä kuitenkin molemmille ja pyysin et jos vois tuoda toisen myöhemmin - aattelin että sen silmät pyörähtää nyt ulos ja tipahtaa käytävälle.... ollaan oskus otettu ne safkatarjottimet päällekäinkin, mut juomat ei oikein mahdu.... Mut yleensä lennot ja henkilökunta ihan ok.
 
Mä en kyl ole törmännyt tällasiin hirviöäiteihin ja matkustellaan kyl aika paljon. Mein lapset on lentäneet niin pienestä asti et osaa kyl istua lennot paikoillaan. 7h on nyt pisin lento mitä on lennetty tähän mennessä ja takana oleva rouvakin kehui meille lennon jälkeen et mahtavaa kun lapset osaa noin hienosti olla - eli paljon virikkeitä ja koneissa on onneksi telkkarit :) Ruokakin ostetaan erikseen aina valmiiksi jos ei muuten hintaan kuulu kun silläkin saa aikaa kuluun ja mahat täynnä lapset osaa olla paremmin.

Mun kaveri kokee hirviöperheinä sellaset joiden vauvat huutaa koneissa. Ens talvena on meillä tulevalla reissulla 7kk ikänen vauva mukana et jännä nähdä miten sujuu. Nuorimmainen oli kans vasta 7kk kun lennettiin ekan kerran ja nukahti nousussa ja heräs vasta laskun aikana.
 
Kolme kertaa on ollut tilanne, että lentoemäntä on pyöritellyt silmiään ja ollut tosi töykeä. Olen ollut varmaan siis hirviömamma. Itse en ole samaa mieltä (vaikka varmaan saan täällä kyllä paskaa niskaan näistä).

1) vauva 7 viikkoa ja pissannut vaippaan. Kolmen penkkirivillä minä, mies, ja keskellä tyhjä paikka, jonka päällä nopeasti vaihdoin vaipan. Vaippa ei haissut ja laitoin sen heti muovipussiin ja pois tieltä, Näin vältyin kävelemästä käytävällä ihmisten tiellä ja varaamasta ruuhkaista vessaa (melko pitkäksi aikaa, koska nuo lentokonevessat eivät tosiaan mitään helppoja vaiapanvaihtopaikkoja ole ja itsellä tosiaan vasta muutama viikko harjoittelua mokomasta takana muutenkin).

2) Samainen vauva 4kk. Menolennolla meille ystävällisesti ehdotettiin, haluaisimmeko laittaa vauvamme vauvankoppaan nukkumaan lennon ajaksi (siis sellaiseen, joka kiinnitetään etummaisen penkkirivin seinään). No vauva nukkui siinä tyytyväisenä koko lennon. Takaisintulomatkalla (tietysti eri henkilökunta) uskalsin kysäistä, josko koppaa voisi taas saada. Sain kuulla, että koppa pitää varata ja maksaa etukäteen, ei todellakaan voida antaa vaan kysymällä. Fair enough, en tiennyt tuota, anteeksi, että kysyin.

3) Lapsi on kasvanut ja on nyt 2 vuotta ja 2 viikkoa. Olemme tietysti asianmukaisesti ostaneet hänelle oman paikan koneessa, niin kuin yli kaksivuotiaalle kuuluukin. Koneen nousu kuitenkin viivästyy yli tunnin (jonka koko ajan on matkustajien oltava vöissä kiinni). Lapsi tuskastuu, alkaa kiemurrella, ja väsyneenä itkeä ja raivota, kun äiti ei suostu ottamaan syliin. Pyysin, jos voitaisiin saada se syliturvavyö, että voisin pitää lasta sylissä, eikä kanssamatkustajien tarvitsisi kuunnella lapsen itkua (lapsi tod. näk. nukahtaisi hetkessä syliin ja voisin siirtää hänet omalle paikalleen). Ei käynyt kun ikää kuitenkin oli kaksi viikkoa yli sen hemmetin rajan.
 
Rähinä-Reetta
Alkuperäinen kirjoittaja hirviömamma;25700227:
kerran olin hirviömamma, kun maidän tyttö sai alle 3-vuotiaana lentokoneessa väsyneenä ( lentokentällä odotettiin 3h myöhässä olevaan konetta ja oli 30 asteen helle ja ilmastointi vähän niin ja näin ) hirveät raivarit jostakin mitättömästä asiasta. Pidin lasta kiinni sylissä ja annoin huutaa ( koska tiedän, että ei mikään muu tuohon auttanut). Kyllä tuli vihaisia katseita ja muutama tuli sanomaankin, että anna lapselle sitä ja tätä, että on hiljaa. Eipä siihen mikään auta, kun väsyneenä lapsi huutaa. Nukahti sitten. kai minä sitten olin hirviömamma.
Heh, meidän muksu sai kanssa raivarit koneessa saman ikäisenä, ei olisi millään talttunut penkille nousun ajaksi. Meidän edessä istui thai-munkki, jonka tyyneys ei herpaantunut hetkeksikään siitä huolimatta.
 
huhhu
SeInka, yäk, et kai oikeasti vaihtanut vaippaa PENKILLÄ? Myös muut ihmiset voi ottaa huomioon, luultavasti siihen penkille istuu vielä joku ihminen.

Ja lentoemäntien täytyy noudattaa sääntöjä, eli jos lapsi on kaksi viikkoa yli niin silloin se perkele on. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="vieras";25700041]Sen potkimisen lisäksi on hiton ärsyttävää, kun takana istuva lapsi intoutuu renkkaamaan sitä tarjotintaan alas ja ylös, auki ja kiinni, mikä tietenkin tuntuu suoraan omassa selkänojassa. Ja vanhempien mielestä se on vaan hauskaa...[/QUOTE]

Matkusta tästä lähtien business-luokassa niin ei enää ärsytä :D

Lasten kanssa en ole vielä lentänyt, ajatus ei houkuttele yhtään. Mutta lentokentällä töissä olleena mieleen ei kyllä tule kovin montaa hirviöäitiä, enemmän nirppanokkaisia parikymppisiä tai "minä olen matkustanut paljon" - kuusikymppisiä. Heistä se suomalaisten hirviömatkustajalista koostuu.
 
SeInka, yäk, et kai oikeasti vaihtanut vaippaa PENKILLÄ? Myös muut ihmiset voi ottaa huomioon, luultavasti siihen penkille istuu vielä joku ihminen
Myös muut ihmiset voivat ottaa huomioon toiset, ja myös lapset. Älä jää juoruamaan käytävälle niin että pienessä koneessa ohitsesi on mahdotonta päästä. Ketään ei kiinnosta puunauksesi vessassa joten pissaa nopeasti, vedä vessa, pese kädet ja häivy niin muutkin pääsee asioimaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hirviökö;25700009:
En ole matkustanut lasten kanssa lentokoneessa, mutta mikä siinä on niin ärsyttävää jos lapsi kävelee tai jopa juoksee käytävällä?
Jos on taapero niin ei se siinä sylissä viihdy tuntikausia. Ei ole edes omaa penkkiä. Musta ei ole suuri vaiva kellekään jos taapero voi tallustaa joskus käytävällä. Se on sitten erikseen jos tulee niitä ruokakärryjä. Ei silloin tietty tallustella.
 
Jos on taapero niin ei se siinä sylissä viihdy tuntikausia. Ei ole edes omaa penkkiä. Musta ei ole suuri vaiva kellekään jos taapero voi tallustaa joskus käytävällä. Se on sitten erikseen jos tulee niitä ruokakärryjä. Ei silloin tietty tallustella.
Olisi aika kurjaa jos kuuden tunnin lennon aikana saisi kävellä vain vessaan ja takaisin pienen lapsen kanssa.
 
"vieras"
Ihan mielenkiinnosta, mitä vanhemmat olisivat voineet tehdä tuossa tilanteessa? Siis piereskelyn suhteen. Kieltää ilmavaivaista piereskelemästä? Siitä saa ihan hirvittävät krampit ja luuletko tosissaan että joku lapsi oikeasti pystyisi siihen? Veisi lapsensa jatkuvasti piereskelemään vessaan (ja me saisimme lukea sen sijaan ramppaavasta perheestä, joka valloittaa harvoja vessoja tauotta).
Pointti ei ollut se, että pitäis pidättää vaan se, että piereskelis edes istuen eikä seisten niin, että se takapuoli on just siinä toisten nenän korkeudella. Jos istuen siellä pieree, se haju ehtii vähän laantuakin ennen kuin kulkeutuu toisille penkeille. Ei tartte aina vetää näitä äärimmilleen, kunhan totesin että oli aika hiton kuvottavaa kun sitä kesti vielä useamman tunnin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja hirviökö;25700265:
Olen matkustanut lentokoneessa. Pointti oli, että kävely tai iiiiik, juokseminen, ei automaattisesti ole toista häiritsevää. "Ärsyttäää minua" ei ole mikään syy. En mä opeta lastani olemaan niin kuin ei olisikaan vain koska hän ärsyttää jotain toista ihmistä. Se ongelma on sen toisen ihmisen korvien välissä silloin. Toisen häiritseminen tai vaaran aiheuttamien on eri asia ja se ei tietenkään ole koskaan tai missään oikein!
Tuolla asenteella ei kovin pitkälle pötkitä... toisten huomioiminen kuuluu hyvään käytökseen... iiiik hei :D

Siitä on sitten hyötyä myöhemmin myös joka päiväisessä elämässä vaikkapa töissä.
 
Rähinä-Reetta
Mua oikeastaan ärsyttää lennoilla vaan (varsinkin nuoret joiden luulisi jaksavan ja pystyvän) ihmiset, joiden on pakko heti lyhyemmilläkin lennoilla laskea se penkin selkänoja mun syliin asti. Koneissa se tilan rajallisuus sotii jo muutenkin ihmisyyttä vastaan, niin mä en kyllä ainakaan juuri kehtaa alkaa ojentelemaan itseäni siellä toisten kustannuksella.
 
1
Pääosin äidit ja lapset ovat ihan ok kanssamatkustajia. Ja lentoemännätkin kiireisyydestään huolimatta mukavia.
Myötätuntoa ja toisten huomioonottamista lentokoneessa toki tarvitaan, joka suuntaan. Tuo Rähinä-Reettan kuvaama ojentelu esimerkiksi tosiaan voi olla varmaan jonkun mielestä kauheaa, mutta jollekin välttämätöntä; esim. mieheni, jonka selkäinvaliditeetti ei päällepäin näy...
 
hirviöäiti
Siis ne kärryt tulivat pois käytävältä osuen sinun jalkaan??
no mun jalka oli ehkä sen viis senttiä tuolin ulkopuolella, kun se emo ohjasi pahki siihen mun tuoliin voimalla, niin että rysähti. niin, ne pitää oikein ohjata osumaan siihen tuoliin, kun muutenhan ne mahtuvat kyllä siinä käytävällä kulkemaan keskellä. (jos emo hommansa osaa)

kamoon, ettekö te tiedä, että emännät tekee sellaista just tahallaan? olen itse kuullut nimenomaan Finnairin lentoemojen tästä kehuskelevan, että tekevät näin "vaikeille asiakkaille", jota me kai sitten oltiin, kun ei suostuttu tämän rikkaan akan sylkykupeiksi ilman syytä.
 
"vieras"
[QUOTE="teajohanna";25700172]Niin. Sehän mua vähän hämmästytti, kun itsekin olen lennellyt suht paljon, että en itse ole mitään tällaista hirviömammameininkiä nähnyt... Että mistä syystä ne lehden haastattelemat lentoemot tämmöistä toi esiin? Missä reiteillä niitä hirviömammoja on?[/QUOTE]

En ole minäkään törmännyt hirviömammoihin, mutta luulenkin, että niitä näkis helpoiten pakettimatkoilla, kaikkein tyypillisimmissä lomakohteissa. Itse en paljoa moisia harrasta vaikka paljon matkailenkin.
 
[QUOTE="vieras";25700577]Niinpä monet eivät lennäkään taaperon kanssa.[/QUOTE]

Lomalennoilla muuta olekaan kuin taaperoita kone täynnä. Kyllä niillä perheilläkin pitää olla oikeus jonnekin mennä joskus. Ihmettelen ketä ärsyttää käytävällä kävelevä taapero.
 
"kello"
En ole vielä koskaan kohdannut lennoilla näitä hirviöäitejä. Monenlaisia muita pölvästejä kyllä. Joskus takavuosina ennen omien lapsien syntymää saattoi joskus ärsyttää esim. itkevä vauva, mutta sietokyky kasvaa omien lapsien myötä. Nykyään vauvan itku ei aiheuta minkäänlaista sen kummempaa reaktiota, ainoastaan tunnen myötätuntoa äitiä tai isää kohtaan. Lasten kiukuttelu tms ei myöskään haittaa esim lukemiseen keskittymistä. Ne on siinä omassa elämässä niin tuttuja ja jokapäiväisiä ääniä. Ymmärrän kyllä hyvin, että jotakuta se saattaa ärsyttää. Tietysti jos lennetään lapsiystävälliseen kohteeseen niin voidaan etukäteen olettaa, että lennolla on paljon lapsiperheitä. On kyllä pakko sanoa, että se penkin potkiminen ärsyttää minuakin suuresti ja sanon kyllä heti jos niin tapahtuu.

Asiasta vielä kolmanteen. Olin vaateostoksilla alennusmyyntiaikaan noin kuukausi sitten. Olin sovituskopissa kokeilemassa muutamaa mekkoa. Viereisessä kopissa oli äiti n. 3- vuotiaan taaperonsa kanssa. Äiti sovitti vaatteita ja lapsi makasi sovituskopin lattialla. Koppien väliseinä oli irti lattiasta ehkä noin 30- 40 cm, sen verran että makaava taapero siitä mahtui. Lapsi huomasi, että olin viereisessä kopissa ja tunki ylävatalonsa minun koppini puolelle. Kekkuloin siellä aluvaatteisillani ja yllätyin vähän. Lapsi ei puhunut mitään vaan tuijotti vaan hiljaa eikä äiti reagoinut tähän mitenkään. Kehoitin lasta pari kertaa menemään omalle puolelleen ilman tulosta. Sen jälkeen sanoin verhon raosta äidilleen, että lapsi taitaa olla väärällä puolella. Ensinnäkin sain moitteet siitä, että menen kurkkimaan "vieraisiin" koppeihin ja toiseksi siitä että olen ahdasmielinen kun minua häiritsee viaton lapsi. Mitä mieltä olette, annatteko lapsienne kurkkia sovituskoppeihin vapaasti kaupoissa? Eikö se ole yksityinen tila, vähän niinkuin vessa?
 
"Niin"
Mä oon lukuisia kertoja törmänny "hirviömammaan" siinä mielessä että ensin ei raatsita ostaa omaa paikkalippua sille omalle kullannupulle, ja sitten nostetaan helvetillinen haloo siitä kun ei pääsekään istumaan paikalle jossa viereinen penkki olis tyhjä, että sais sille tiitiäiselle ilmasen paikan.

Yksi mamma kiljui koko alkulennon siitä miksei mun mieheni muka voi mennä istumaan hänen paikalleen koneen takaosassa, kun meidän rivillä oli yksi tyhjä paikka ja jos mun mies ois lähteny muualle hän ois saanu sitten arvon piipiäisensä siihen tyhjälle paikalle. No ei varmasti istuta perhelomalla erillään vaan siksi kun joku ei viitsi maksaa lapsensa paikkalipusta. Meidän lapselle oli kyllä ihan oma paikka maksettu.
 
tjaah
Lomalennoilla muuta olekaan kuin taaperoita kone täynnä. Kyllä niillä perheilläkin pitää olla oikeus jonnekin mennä joskus. Ihmettelen ketä ärsyttää käytävällä kävelevä taapero.
Ei varmaan niin kauan mitään kun taapero on jonkun aikuisen vastuulla ja seurannassa.
Mutta se ärsyttää jos aikuinen ei vaivaudu yhtään katsomaan taaperonsa perään vaan olettaa että se peräänkatsominen on henkilökunnan ja kanssamatkustajien tehtävä.
että kipatkoon vaan ipana kahvit päällensä tai jonkun syliin...
 

Yhteistyössä