Kuka tietäis ulkomaalaisen paperiasioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiinuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiinuska"

Vieras
Emme asu Suomessa, mutta Euroopassa joten eiköhän ole samat lait EU:n sisällä näissä asioissa.

Olemme olleet yhdessä pari vuotta, ja nyt vuoden verran koittaneet päästä naimisiin, mutta kunta on kieltäytynyt vihkimästä meitä, koska kyseessä on heidän mukaansa paperiavioliitto. Sanoimme tutkimuksessa muutamia asioita ristiin, mutta ei mitenkään pahasti, joten tietysti he tarttuivat niihin.

Mies on tavannut mun perheen ja olemme laittaneet siitä todistuksiakin ja esim. äitini pitää miehestäni todella paljon. Itse olen puhunut miehen perheen kanssa Skypessä ja sillä tavalla tutustunut heihin.

Nyt olen viidennellä kuulla raskaana, mutta kunnassa ollaan aina vaan niin törkeitä, että sanoivat lakimiehellemme että kyseessä voi olla jonkun muunkin lapsi, että monet naiset antavat väärän miehen tunnustaa isyyden. Se on kuulemma uusi tapa Euroopassa jolla naiset keräävät rahaa kun mies maksaa ison summan tuosta ja sitä kautta saadusta oleskeluluvasta.

Joudumme menemään oikeuteen asiasta ensi kuussa, koska mies sai maastalähtemiskehoituksen. Siis voiko nää oikeesti pakottaa mun miehen lähtemään? Ei siis pääsisi synnytykseen ja jäisin pitkäksi aikaa yksin vauvan kanssa :(

Toki aiomme toimittaa heille DNA-todistuksen jos sellaisen saa ilman oikeuden pyyntöä. Asia ei ole vielä selvinnyt, kun ainakin sairaalan kotisivuilla sanotaan että vain oikeuden pyynnöllä tekevät niitä. En voi luottaa siihen että tuomari edes pyytäisi sellsista sairaalan kautta, koska yrittävät vain lytätä meidät.

Näin täällä oikeistolaisessa Keski-Euroopassa. Rasisteille jotka alkavat selittämään tummien miesten perässä juoksevista naisista, niin mieheni on sinisilmäinen blondi, mutta Afrikasta kotoisin.

Mies ei ole syyllistynyt esim. mihinkään rikoksiin, joten tuntuu hullulta että voiko nää oikeasti lähettää miehen takasin Afrikkaan ja varsinkin nyt kun vauvakin mahassa?

Tietenkin voivat. Kysehän on siitä millainen oleskelulupa miehelläsi on kyseisessä maassa. Onko siis turistiviisumi, opiskeluviisumi, työviisumi, onko työpaikka? Millä perustein hän alunperin on sinne muuttanut? Nyt ilmeisesti viisumi loppuu eikä sitä uusita?

Ikävältä kuulostaa teidän tilanne ja varmasti paranee kun dna näytteet saatte kehiin.

No ei ole oleskelulupaa ollenkaan ja on tullut laittomasti maahan kiertoteitä pitkin. Kuulostaa varmaan pahalta, mutta on arkea miljoonille ihmisille jotka ovat tänne Eurooppaan tulleet kun kotimaassa ei ole työtä. Mä en moralisoi sitä, koska onhan suomalaisiakin lähtenyt paljon nälkävuosina Yhdysvaltoihin ja Ruotsiin, paremman elämän toivossa.

Mulla on vakituinen työpaikka ja miehellä kun ei ole työlupaa luonnollisestikaan, niin ei voi mtn virallisia töitä tehdä.

Selväähän se sitten on että lähettävät hänet takaisin. Ei tuo nyt voi sinullekaan yllätyksenä tulla kun hän on laittomasti maassa. Siksi ei se naimisiinmenokaan onnistu. Eikö hän voisi lähteä ja hakea sitten vaikka turistiviisumia tänne Suomeen ja tulisitte yhdessä tänne ja täällä sitten naimisiin?

No mulla on Suomessa monia tuttuja jotka ovat päässeet ihan helposti naimisiin ilman oleskelulupaa olevan henkilön kanssa siellä Suomessa. Maistraatissa voi mennä naimisiin noin vain ja tutkimus tehdään vasta sen jlk. Eikä ketään siis ole lähetetty pois jos ei ole syyllistynyt rikoksiin.

Mulla ei ole mitään mahiksia tulla Suomeen kirjoille, on vakituinen hyvä työpaikka täällä.Tietääkseni vaikka on suomalainen niin ei voi mennä Suomessa naimisiin jos ei ole kirjoilla siellä. Mietin vaan kun täälläpäin näitä paperittomia on miljoonittain, että onko viranomaisilla edes rahkeita heitä edes lähetellä takaisin.

Tiedän kyllä tapauksen Suomesta jossa mies lähetettiin pois vastaavassa tilanteessa. Ei rikoksia, mutta miehellä ei ollut lupaa olla Suomessa naimisiinmenosta huolimatta. Epäiltiin lumeavioliitoksi. Että kyllä täältäkin voidaan lähettää pois vaikka se ei ehkä kovin yleistä ole.

Tietysti teette kuten parhaaksi näette mutta vaikka eivät lähettäisi miestäsi pois niin eihän miehelläsi ole tulevaisuutta laittomana maahanmuuttajana. Ei hän voi tehdä töitä eikä häntä virallisesti ole olemassa.
Kuinka pitkään miehesi on maassa ollut ja miten hän on siellä ollessaan elättänyt itsensä?

No luulisin että on tulevaisuus kun lapsi todetaan hänen lapseksi ja näinollen perheen yhdistämisen vuoksi saanee oleskeluluvan? Ei kai lasta voi isästään erottaa mitenkään, se olisi vastoin ihmisoikeuksia.

Yhteistyössä