Kuka saa perhetyöntekijän ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt varmana harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt varmana harmaana

Vieras
Yhdellä kaverillani käy sellainen 1-2 kertaa viikossa. Siis mietin vaan, millä perusteella perhetyötekijän saa (vai saako sellaisen vai "määrätäänkö" se?). Tämä tuttuni väitti, että siksi, kun hän on yh. En oikein usko? Hänellä kuitenkin vain 1 lapsi ja on sellaisiakin yh-tuttuja, joilla useampi eikä silti mitään perhetyöntekijää ole edes ehdotettu.

Joten jos täällä olisi joku, joka työnsä puolesta tai kokemuksesta vaikka tietää asiasta, olisipa kiva kuulla. Olen tätä jonkun aikaa pohtinut.

jos on aivan loppu niin pakko järjestää joku. paljon lapsia ja/tai yh vaikkapa. 1-2 lapsen kanssa ja puoliso aina kotona tuskin heruaa tai ei aina kotona välttämättä puoliso mutta säännöllisesti..

Mulla oli tuossa lääkkeiden/viinan yliannostus toisen kerran tänä vuonna, ja sen seurauksena tuli perhetyöntekijät (lastensuojeluilmoitus tuli)

Onneks eivät käyny kuin kuukauden ajan

Mä sain perhetyöntekijän, kun oli kaks pientä lasta, joista toinen oli todella itkuinen ja huono uninen. Lisäksi oli lähipiirissä vakavia sairastumisia ja olin aika poikki. Perhetyöntekijää tarjottiin neuvolasta etten ois uuvuttanut itseäni ihan täysin. Enkä ollut etes yh sillon...

Meillä kävi perhetyöntekijä, kun olin toisen lapsen koliikin uuvuttama. Hänestä ei ollut mitään hyötyä, arvosteli minua ja istuskeli sohvalla.

Ensin meillä kävi kodinhoitajia, joista oli oikeasti apua, siis siivosivat ja ulkoiluttivat vauvaa vaunuissa että sain levähtää. Ja olivat tosi mukavia.Sitten ilmoitettiin, että ei ole saatavilla enää kodinhoitajaa, vaan perhetyöntekijä. En tiennyt, että perhetyöntekijän toimenkuvaan ei kuulu kodin töissä auttaminen. No, pian se selvisi ja se että kyseinen henkilö aiheutti minulle lähinnä stressiä käynneillään.

Ilmoitin sitten aika nopeasti, että en enää tarvitse apua, vaikka oikeasti olisin tarvinnut. Enää en ottaisi perhetyöntekijää kotiini, koska mitään apua hänestä ei ollut. Kodinhoitajan ottaisin ilomielin vastaan, jos apua vielä joskus tarvitsisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Siipien havinaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Perhetyöntekijän saa lastensuojelun kautta, kun tilanne tarpeesta on sitäkautta kartoitettu.

Niin ja ennaltaehkäisevästi...ettei tarvi huostaanottaa... :flower:

Vaikka ei oltais lähelläkään tollasta. Taustalla saattaa olla vaikka huoltajan äkillinen sairaus, jonka johdosta voi saada perhetyöntekijän arkeen avuksi.

lastensuojelu sanana voi kuulostaa kamalalta mutta ei se sitä ole.. iha normaali kotihoitaja käy auttelemassa. kaikki kaupungit kun minä tiedän niin neuvolasta ohjataan lastensuojelun toimistoon juttelemaan, näin määrää säännöt..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kävi perhetyöntekijä, kun olin toisen lapsen koliikin uuvuttama. Hänestä ei ollut mitään hyötyä, arvosteli minua ja istuskeli sohvalla.

Ensin meillä kävi kodinhoitajia, joista oli oikeasti apua, siis siivosivat ja ulkoiluttivat vauvaa vaunuissa että sain levähtää. Ja olivat tosi mukavia.Sitten ilmoitettiin, että ei ole saatavilla enää kodinhoitajaa, vaan perhetyöntekijä. En tiennyt, että perhetyöntekijän toimenkuvaan ei kuulu kodin töissä auttaminen. No, pian se selvisi ja se että kyseinen henkilö aiheutti minulle lähinnä stressiä käynneillään.

Ilmoitin sitten aika nopeasti, että en enää tarvitse apua, vaikka oikeasti olisin tarvinnut. Enää en ottaisi perhetyöntekijää kotiini, koska mitään apua hänestä ei ollut. Kodinhoitajan ottaisin ilomielin vastaan, jos apua vielä joskus tarvitsisin.

Itsekin olisin halunnut oikeaa apua monen lapsen kanssa joista yksi vielä sairas, mutta ei nykyään vanhuksetkaan saa enää kunnalta kodinhoitajaa vaan palveluita ostettava yksityisiltä ja hoitajat vaan antaa lääkkeet ja muut. Nykyään kun työntekijä kunnalta ei enää siivoa tms konkreettista niin en ottanut..

Mitä minä teen sillä että kerran viikossa ainakin täällä kävisi kyttääjä. Olisin tarvinnut vähintään muutaman tunnin viikossa apua, jotta lapset pääsee ulos ja joku leikittää tms.

Meillä kyllä perhetyöntekijä teki pieniä kotihommia, ulkoili ja leikki lasten kans.. mää sain nukkua ja hoidella asioita sillon kun se oli täällä. Ihan mahtava ihminen oli tämä meidän perhetyöntekijä :)

Alkuperäinen kirjoittaja voeras:

Itsekin olisin halunnut oikeaa apua monen lapsen kanssa joista yksi vielä sairas, mutta ei nykyään vanhuksetkaan saa enää kunnalta kodinhoitajaa vaan palveluita ostettava yksityisiltä ja hoitajat vaan antaa lääkkeet ja muut. Nykyään kun työntekijä kunnalta ei enää siivoa tms konkreettista niin en ottanut..

Mitä minä teen sillä että kerran viikossa ainakin täällä kävisi kyttääjä. Olisin tarvinnut vähintään muutaman tunnin viikossa apua, jotta lapset pääsee ulos ja joku leikittää tms.
Juu, kodinhoitajat ovat kuulemma lähinnä vanhuksille. Meillä käynyt perhetyöntekijä tosiaan heitteli ihmeellisiä kommentteja joka asiaan ja neuvoi minua asioissa joissa en olisi apua kaivannut. Olemme siis ihan normaalijärkinen perhe, mutta väsyimme kuopuksen koliikin ja kuukausia kestäneen sairastelun aikana.

Olisin tarvinnut käytännön apua, enkä viisastelua ja ilkeilyä. En valitettavasti uskaltanut edes antaa palautetta perhetyöntekijästä, koska arvelin, että jos valittaa ei enää ikinä saa apua vaikka tarvitsisi. Onneksi ei olla enää pitkään aikaan tarvittu.

ja mulle sanottii et voi ulkoilla täällä 1-2 h/vk.. aika vähän joo lapsille siinä tilassa kun itse täysin uupunut viikosta toiseen

Valitettavasti tarvitsijoita on runsaasti ja työntekijöitä aivan liian vähän

Me saatiin kun sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja esikoisen alkoi oireileen samalla.Oman hoitajan kautta ilmoitettiin lastensuojeluun mun luvalla.Ja kyllä mä koin,että oli paljon apua.Vuoden verran kävi kerran viikossa parisen tuntia auttamassa ihan arjen pyörittämisessä.

Joo. Perhetyöntekijän on tarkoitus auttaa sitä perhettä selviytymään arjesta itse, ei passata perhettä.

Perhetyöntekijä ei siis ole mikään siivooja eikä niiden koulutuskaan ole mitään kodinhoitoon liittyvää.

Yhteiskunnalla ei ole varaa totuttaa ihmisiä palveluun. Ainoastaan ne, joilla on varaa voivat ostaa siivou- ja lastenhoitoapua.

Meillä ei ainakaan perhetyöntekijät , kaksi kipaletta, tehny muuta, ku istu sohvalla
Olisko ne 10 kertaa käyny ja kaks kertaa teki toinen niistä pojan kaa palapeliä :whistle:

Just ja just uskalsin ees tupakille mennä, kun poika jäi niiden "vastuulle" siks aikaa

Ok, kiitos vastauksista. Siis voi saada aivan neuvolan kauttakin ilm. Kyllä ihan naapureina asutaan ja ei vaan ole minulle edes väläytetty tuommoista vaihtoehtoa silloinkaan, kun meillä lapsille suunniteltiin jo sairaalan unikoulua univaikeuksien vuoksi ja minäkin käytännössä aika yh, kun mies reissutöissä. Siksi jäin pohtimaan, miten ja mitä kautta on tuo osoitettu. Ja huolissaankin vähän olen ollut, jos sitten onkin ko. äidillä isompaa ongelmaa jossain?

Alkuperäinen kirjoittaja tessa:
Joo. Perhetyöntekijän on tarkoitus auttaa sitä perhettä selviytymään arjesta itse, ei passata perhettä.

Perhetyöntekijä ei siis ole mikään siivooja eikä niiden koulutuskaan ole mitään kodinhoitoon liittyvää.

Yhteiskunnalla ei ole varaa totuttaa ihmisiä palveluun. Ainoastaan ne, joilla on varaa voivat ostaa siivou- ja lastenhoitoapua.

Mitenkähän se perhetyöntekijän ilkeily auttoi mun fyysiseen ja henkiseen väsymykseen? Tai perheemme selviytymiseen arjessa? Oli kyllä todella turhaa touhua.

Joo, ei ole yhteiskunnalla varaa auttaa väsyneitä äitejä/perheitä. Ja sitten ihmetellään, että on se kumma kun suomalaiset voi niin huonosti, masentuu jne.

Miä käyn tälläisessä äiti-lapsi ryhmässä, joka on suunnattu "hieman kahjoille" ihmisille ja siellä ovat siitä valittaneet, että perhetyöntekijät eivät oikeasti tee mitään muuta, kuin tarkkaileevat ja kritisoivat toisten elämää :/

Yhteistyössä