kuka osaisi vastata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostaa

Vieras
Minua ihmetyttää, miten tapahtuu lukemaan oppiminen niillä lapsilla jotka oppivat tuosta vaan lukemaan. Ilman , että kukaan opettaa. Onko se tosiaaan mahdollista. Näin olen kuullut. MM. mieheni on oppinut 4 tai 5v itse lukemaan selailemalla kirjoja. Ja muutama tyttäreni kaveri. Se tuntuu uskomattomalta, mutta totta se toki varmasti on. Olen nyt yrittänyt opettaa tytärtäni lukemaan, mutta se on vähän vaikeaa, vaikka hän on erittäin "fiksu" ja osaava. Mutta onko toisilla vain erilaiset aivaot vai mikä salaisuus?

On sellaisia herkkyyskausia, jolloin lapsi on hyvin vastaanottavainen tietyntyyppisille asioille. Esimerkiksi jos juuri silloin kirjoja ja tekstejä on lähellä ja saatavilla, kun noin 5-vuotissynttärit on lähellä, lapsi oppii hyvin helposti lukemaan. Itse opin juuri pari kuukautta ennen 5-vuotissynttäreitä ja samoin yksi lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksi on hyvä matikassa, yksi on hyvä piirtämisessä, yksi on hyvä urheilussa.... ehkä tyttäresei ole hyvä lukemisessa vaan jollain muulla osaalueella.

Juu, no kyllä tyttö onkin mkonessa asiassa hyvä. Ihmettelen vaan, kun osasi kirjaimet jo hyvin aikaisin ja oppi lukemaan sanoja, mutta kirjan tekstiä ei lue sujuvasti. ja siis mietin vaan, että miten se oppiminen voi jonkun kohdalla vain yhtäkkiä tulla. Esim. miehelleni ei oikein kukaan opettanut kirjaimia edes, yhtäkkiä vaan luki.

Yhteistyössä