Oppiiko kaikki älykkäät lukemaan ennen koulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauliina77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauliina77

Vieras
Musta tuntuu, että tuttavapiirissä melkein jokainen lapsi oppii lukemaan ennen koulua. Suurin osa jo 5-vuotiaana. Onko lukemisen aikainen oppiminen osoitus älykkyydestä? Voiko lapsi olla älykäs vaikka oppisi lukemaan "vasta" ekalla luokalla?

Itse uskon, että tottakai jotain korrelaatiota kyseisellä asialla on. Toisaalta lahjakkuutta on monenlaista. Lisäksi lapset kehittyvät eri tahtia. On sellaisia, jotka oppivat todella nuorena asioita, mutta eivät silti kehity miksikään erityisiksi. Toisaalta on sellaisia, jotka oppivat hitaammin ja myöhemmin, mutta kehittyvät vanhempana samaan ja ylikin kuin nämä "lapsinerot".

Juu, mulla on oma lehmä ojassa. Itse opin lukemaan vasta koulussa. Tosin 80-luvulla se oli normi. Omat lapsenikaan eivät ole oppineet lukemaan ennen koulua. Mutta nyt ovat erittäin hyviä oppilaita.

Miten on?

Ei opi. Ei lapset oo älykkäitä. Aika tyhmiä. EI hahmota ees perusasioita, ei sitä lukemaan oppiminen muuta. Mä tunnen monta helvetin tyhmää aikuista, mutta lukea nekin osaa.

Tuskin, kyse on enemmänkin siitä mikä lapsen mielestä on mielenkiintoista. Tiedonjano kyllä kertoo paljon, mutta voihan se älykäs lapsi innostua muista asioistakin ku vaan kirjaimista. Sitten on myös kovin paljon erilaista äkykkyyttä. Mä en todellakaan toivo super korkeaa älykkyyttä yhdellekään lapsistani, se on enemmänkin kirous kuin hieno asia... Olisivatpa he suht keskitasoa "vähän kaikessa", elämä olisi helppoa. :)

Mä päätin etten aio ennen koulua yhtään niitä opettaa, vaan saavat sitten tuntea onnistumisia koulussa kun oppivat. No... toki mä vastaan jos kysytään ja silleen ne sitten vaan oppi alkeet noin kuusivuotiaina ennen eskaria. Hirveä kyselytulva ja päätteleminen oli menossa. Nyt ne tavailee sanoja ja pohtii miltä kirjaimelta kuulostaa seuraava kirjain. Eli idea on kirjoittamisesta ja lukemisesta hanskassa.

Ja joo, varmasti _jotain_ korrelaatiota, mutta en huolestuisi lapsen älykkyydestä yhtään, vaikka hän ei viisivuotiaana kirjoittelisi mitään.

Mä opin muuten vasta koulussa lukemaan ja ainakin äo-testin (sairaalassa tehty, ei nettitestin) perusteella sain selkeästi keskimääräistä paremmat tulokset. Toki se kertoo vain tietynlaisesta älykkyydestä sekin... Eli ei sen perusteella voi vielä sanoa olevansa älykäs ihminen. Mulla taas on sitten huolestuttavan surkea kasvomuisti ja suuntavaisto, eli ainakin näillä osa-alueilla olen se ihan tampio.

Viimeksi muokattu:
Riippuu paljon vanhemmista ja ympäristöstä. Mutta toki älykäs lapsi oppii lukemaan helpommin kuin hieman lahjattomampi toverinsa, jos virikkeitä ja mahdollisuuksia on tarjolla.

Lapseni ovat osanneet lukea kouluun mennessään, mistä osakunnia kuuluu hyvälle esiopetukselle päiväkodissa. Itse opin lukemaan 5- tai 6-vuotiaana, joka tapauksessa ensimmäinen kouluvuosi oli hieman turhauttava kun piti harjoitella sellaisia taitoja, jotka osasin jo hyvin. Onneksi opettaja oli hyvä ja osasi tilanteen havaittuaan antaa haasteellisempia lisätehtäviä.

Tuskin, kyse on enemmänkin siitä mikä lapsen mielestä on mielenkiintoista. Tiedonjano kyllä kertoo paljon, mutta voihan se älykäs lapsi innostua muista asioistakin ku vaan kirjaimista. Sitten on myös kovin paljon erilaista äkykkyyttä. Mä en todellakaan toivo super korkeaa älykkyyttä yhdellekään lapsistani, se on enemmänkin kirous kuin hieno asia... Olisivatpa he suht keskitasoa "vähän kaikessa", elämä olisi helppoa. :)

Mä päätin etten aio ennen koulua yhtään niitä opettaa, vaan saavat sitten tuntea onnistumisia koulussa kun oppivat. No... toki mä vastaan jos kysytään ja silleen ne sitten vaan oppi alkeet noin kuusivuotiaina ennen eskaria. Hirveä kyselytulva ja päätteleminen oli menossa. Nyt ne tavailee sanoja ja pohtii miltä kirjaimelta kuulostaa seuraava kirjain. Eli idea on kirjoittamisesta ja lukemisesta hanskassa.

Ja joo, varmasti _jotain_ korrelaatiota, mutta en huolestuisi lapsen älykkyydestä yhtään, vaikka hän ei viisivuotiaana kirjoittelisi mitään.

Mä opin muuten vasta koulussa lukemaan ja ainakin äo-testin (sairaalassa tehty, ei nettitestin) perusteella sain selkeästi keskimääräistä paremmat tulokset. Toki se kertoo vain tietynlaisesta älykkyydestä sekin... Eli ei sen perusteella voi vielä sanoa olevansa älykäs ihminen. Mulla taas on sitten huolestuttavan surkea kasvomuisti ja suuntavaisto, eli ainakin näillä osa-alueilla olen se ihan tampio.
Minulla on juuri kuusi vuotta täyttänyt poika, joka siis ennen eskaria jo lukee sujuvasti ilman, että kukaan olisi opettanut. On äärettömän kiinnostunut kaikesta ja tekee päätelmiä keskimääräistä paremmin.

Uskoakseni kiinnostuksella lukemiseen on jonkinlainen korrelaatio älykkyyden suhteen.

Minulla on juuri kuusi vuotta täyttänyt poika, joka siis ennen eskaria jo lukee sujuvasti ilman, että kukaan olisi opettanut. On äärettömän kiinnostunut kaikesta ja tekee päätelmiä keskimääräistä paremmin.

Uskoakseni kiinnostuksella lukemiseen on jonkinlainen korrelaatio älykkyyden suhteen.
Niinhän mä sanoin, mutta puhuinkin siitä kuinka sen oman lapsen kohdalla en todellakaan huolestuisi. Tällaisessa jos aletaan yksilötasolla vetelemään viivoja älykkään ja tyhmän välillä, menee jo pieleen.

Ei siitä Einsteininkään älystä varmasti kannattanut olla huolissaan, vaikka alkoi puhumaan vasta nelivuotiaana.... :cool:

Niinhän mä sanoin, mutta puhuinkin siitä kuinka sen oman lapsen kohdalla en todellakaan huolestuisi. Tällaisessa jos aletaan yksilötasolla vetelemään viivoja älykkään ja tyhmän välillä, menee jo pieleen.

Ei siitä Einsteininkään älystä varmasti kannattanut olla huolissaan, vaikka alkoi puhumaan vasta nelivuotiaana.... :cool:
En olekaan huolissani siitä, etteikö superäly voi herätä myöhemminkin enkä ketään tyhmäksi ole haukkumassa vaan sanon, että jonkinlainen korrelaatio älyyn on olemassa näillä itse oppivilla uteliailla.

Varmasti on korrelaatiota. Yleensä älykkäät ihmiset ovat hyvin uteliaita ja tosiaan opettelevat itse lukemaan. Mutta älykkyyttä on mielestäni monenlaista ja joillakin se näkyy toisella tavalla. Veljeni on tästä hyvä esimerkki.

Veljeni oppi lukemaan koulussa, omasi jopa jonkinlaisia oppimisvaikeuksia. Mitään lukihäiriötä hänellä ei ollut, mutta suuria keskittymisvaikeuksia. Ne leimasivat hänen koulunkäyntiään koko ala-asteen. Oli silti koulussa kohtuullinen.

Yläasteella päätti sitten ryhtyä huippuoppilaaksi. Keskiarvot oli ysiä, vaikka ei todellakaan ollut mikään hikipinko. Lukiossa satsasi vähän enemmän, kuitenkin vähemmän kuin moni muu. Sanoisin, että teki koulutöitä enemmän kuin 80 prosenttia pojista, mutta vähemmän kuin suurin osa tytöistä. 6 laudaturia nappasi.

No kenties hän ei ole nero, mutta kaipa tuokin menestys todistaa sen, että jonkinlaista älyä omaa.

Einsteinin lapsuuden heikko koulumenestys ja muut vaikeudet otetaan muuten usein esille kun keskustellaan tämäntyyppisistä asioista. Hänestä lukemani perusteella nämä jutut ovat osittain myyttiä. Wikipediasta voi tarkastaa alkuun jos ei usko. Eli kyllä hänen nerousominaisuudet olivat havaittavissa jo lapsena, joskin oli aika erikoinen tapaus.

Nykyään on ainakin meidän lasten eskarissa käytössä Ekapeli-tietokoneohjelma. Siis muun opetuksen lisänä. Tosi tehokas lukemaanopettaja, mun lapsi oppi parissa illassa (toki tiesi kirjaimet sitä ennen). En tiedä kuinka kauan noilla olisi kestänyt lukemaanopettelu ilman sitä.

Varmasti on korrelaatiota. Yleensä älykkäät ihmiset ovat hyvin uteliaita ja tosiaan opettelevat itse lukemaan. Mutta älykkyyttä on mielestäni monenlaista ja joillakin se näkyy toisella tavalla. Veljeni on tästä hyvä esimerkki.

Veljeni oppi lukemaan koulussa, omasi jopa jonkinlaisia oppimisvaikeuksia. Mitään lukihäiriötä hänellä ei ollut, mutta suuria keskittymisvaikeuksia. Ne leimasivat hänen koulunkäyntiään koko ala-asteen. Oli silti koulussa kohtuullinen.

Yläasteella päätti sitten ryhtyä huippuoppilaaksi. Keskiarvot oli ysiä, vaikka ei todellakaan ollut mikään hikipinko. Lukiossa satsasi vähän enemmän, kuitenkin vähemmän kuin moni muu. Sanoisin, että teki koulutöitä enemmän kuin 80 prosenttia pojista, mutta vähemmän kuin suurin osa tytöistä. 6 laudaturia nappasi.

No kenties hän ei ole nero, mutta kaipa tuokin menestys todistaa sen, että jonkinlaista älyä omaa.

Einsteinin lapsuuden heikko koulumenestys ja muut vaikeudet otetaan muuten usein esille kun keskustellaan tämäntyyppisistä asioista. Hänestä lukemani perusteella nämä jutut ovat osittain myyttiä. Wikipediasta voi tarkastaa alkuun jos ei usko. Eli kyllä hänen nerousominaisuudet olivat havaittavissa jo lapsena, joskin oli aika erikoinen tapaus.
No voi sen pointin sieltä silti kaivaa silmille oli miten oli, se ei nyt vaan näytä aukenevan...

Riippuu kiinnostuksen kohteista. Toisia vaan kiinnostaa enemmän kirjaimet, kuin toisia.
Meillä ainakin tyttö valitteli, miten tylsää ekalla on, kun pitää opetella jo kertaalleen läpikäytyjä asioita.
Ja meidän tytöllä on ainakin vahvasti kädenlahjoja. 8-vuotiaana hän piirtää paremmin kuin minä ja hänellä on selkeästi visuaalisempi maailma. Myös piirtelee mm. paintin avulla tosi kauniita kuvia.

Oi, mieluusti vastaisin että oppii:)...*kröhöm*....rolleyes:

...mutta ei se ihan suoraan korreloi. Toki riippuu hurjasti lapsen itsensä ominaisuuksista ja ympäristöstä virikkeineen sekä siitä, miten vastataan lapsen kehitystasoihin.

Kuitenkaan kenenkään lapsen ei tule osata jo lukea ja kirjoittaa ennen koulun alkua, siihen ehtii ekaluokan aikana hyvin, koska eskarissa annetaan mainioita valmiuksia.

Meillä kaikki kolme ovat oppineet lukemaan 4-5- vuotiaina, ovat kyllä aina olleet kiinnostuneita kirjoista ja kirjaimista, kyselevät paljon ja ottavat asioista rohkeasti selvää. Kirjainten avautuessa ymmärrettäviksi sanoiksi aukeaa myös kaksiteräisen miekan maailma - kaikki keltaisen lehdistön lööppiotsikot kun eivät lukutaitoiselle lapselle ole kuitenkaan mitään suositeltavia oppimiskokemuksia mutta minkäs teet...silmille se maailma kuitenkin hyppii (y)

Sitten on olemassa virkistävän ihania poikkeuksia eli vaikka lukemaan oppiminen takkuaa tai on jopa todettu erityisvaikeutta, niin onkin älykäs ja menestynyt...

Älykäs tai ei, siitä huolimatta allekirjoitan J.Donnerin lausahduksen: - Lukeminen kannattaa aina :).

Lapset oppii koko ajan jotain. Sitä mistä ne on kiinnostuneita. Joku voi esim soittaa ihanasti pianoa jo 5-vuotiaana mutta oppii lukemaan vasta myöhemmin. Tai muistaa ulkoa kaikkia näkemänsä Avara luonto-ohjelmat, mutta kirjaimet ei vain kiinnosta. Yleensä se on se lukeminen, joka kiinnostaa 5-vuotiaita, mutta ei toki kaikkia. Jos lapsi opettelee kolmatta vuotta lukemaan eikä vaan opi, se voi korreloida älykkyyden kanssa, mutta normaaliälyinen lapsi oppii lukemaan yleensä vuoden sisällä kiinnostuksen alkamisesta.

Meillä muut oppi lukemaan noin 5v paitsi nuorin poika jolla on puhevika eikä ollut yhtään kiinnostunut puhumisesta eikä kirjaimista. Ekaluokalla sit oppi viikossa :D ja nyt lukee jatkuvasti, kirjat tai aku-taskarin päivässä (menee siis tokalle).

Lapset oppii koko ajan jotain. Sitä mistä ne on kiinnostuneita. Joku voi esim soittaa ihanasti pianoa jo 5-vuotiaana mutta oppii lukemaan vasta myöhemmin. Tai muistaa ulkoa kaikkia näkemänsä Avara luonto-ohjelmat, mutta kirjaimet ei vain kiinnosta. Yleensä se on se lukeminen, joka kiinnostaa 5-vuotiaita, mutta ei toki kaikkia. Jos lapsi opettelee kolmatta vuotta lukemaan eikä vaan opi, se voi korreloida älykkyyden kanssa, mutta normaaliälyinen lapsi oppii lukemaan yleensä vuoden sisällä kiinnostuksen alkamisesta.

Meillä muut oppi lukemaan noin 5v paitsi nuorin poika jolla on puhevika eikä ollut yhtään kiinnostunut puhumisesta eikä kirjaimista. Ekaluokalla sit oppi viikossa :D ja nyt lukee jatkuvasti, kirjat tai aku-taskarin päivässä (menee siis tokalle).

No itse opin lukemaan kunnolla vasta 3. luokalla. Minulla keskivaikea lukihäiriö. Kirjoitin 5 ällää yo-kirjoituksissa, olen tällä hetkellä vaativassa asiantuntija tehtävässä. Ja jopa Mensan jäsen (opiskeluaikana piruuttain käytiin testeissä kun ne järjestettiin meidän koululla)

Kirjoitan edelleen paljon väärin ja lukeminen on hidasta jos en saa keskittyä rauhassa. Mun lahjat on matemaattisissa ja loogista ajattelua vaativissa aiheissa. Olen joskus kuullut kuinka ihminen "tuomitaan" tyhmäksi jos kirjoittaa huonosti/väärin. Se tuntuu aika ikävältä koska itse näen että älykyytyä on monenlaista. Minun kaveri on kirjallisesti ja sanallisesti äärimmäisen älykäs ja kadehdin hänen kykyä saada ajatukset paperille. Matemaattisissa aineissa hän kuitenkin on aivan käsi, hyvä kun prosenttilaskut menee. Silti hän on äärimmäisen älykäs.

Eihän tuo ole pelkästään älystä kiinni vaan opetuksesta. Jos lapselli opetetaan lukemaan niin eiköhän suurin osa kuusivuotiaista opi. Vai onko se niin, että suuressa osassa maailmaa myös aikuiset ovat vajaaälyisiä kerta eivät osaa lukea?@

Jos lapsi on kiinnostunut lukemaan oppimisesta ja hänellä on osaava opettaja, niin sitten kyllä älykäs lapsi oppii ennen koulua lukemaan. Jos lapsi taas ei ole kiinnostunut lukemisesta eikä kukaan sitä hänelle kunnolla opeta, niin sitten luultavasti ei opi, vaikka olisi älykäs. Vähemmän älykäskin voi oppia lukemaan ennen koulua, jos on kiinnostunut ja hänellä on osaava opettaja.