kuka osaa tehdä kastikkeen itse..?

  • Viestiketjun aloittaja ruokaaa
  • Ensimmäinen viesti
ruokaaa
eli kun tällä on ruasta ollut puhetta.. niin ketkas kaikki osaa tehdä kastikkeet itse.. eli valkokastikkeet tummatkastikkeet..?

mitäs kaikkia saostus muotoja osatte?

välillä tuntuu että niin uus avutota nykyajan nuoret.

eli nyt en tarkoita sellaista kastiketta missä heitetään vain ruokakerma kanan sekaan vaain ihan saostus.

minä osaan kaikki kolme saostus muotoa.

eli
kuiva saostus.

rasva saostus.

neste saostus.

ja nämä kaikki opetti minun äiti aikoinaan.eli osasin nämä ennenkun menin ravintola alalle kouluun.

kuka uskaltaa tunnustaa että ei osaa:)
 
Emmä noita sanoja osaa käyttää, mutta kyllä mä jotain kastikkeita osaan vääntää =)

Mutta en mä hirveästi tee mitään sellaisia sooseja, johon tulee rasvaa + jauhoja. Harvoin suurustan millään, joskus tulee käytettyä soijajauhoja.

Ja ravintola-alalla ei tietääkseni jaotella kastikkeiden tekoa tuollein. Vähän vanhanaikainen ajattelutapa kastikkeista. Modernissa keittiössä ei tarvii tollasia miettiä ku tekee muutaki ku ruskeakastiketta ja läskisoosia :p
 
Jänis
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Emmä noita sanoja osaa käyttää, mutta kyllä mä jotain kastikkeita osaan vääntää =)

Mutta en mä hirveästi tee mitään sellaisia sooseja, johon tulee rasvaa + jauhoja. Harvoin suurustan millään, joskus tulee käytettyä soijajauhoja.

Ja ravintola-alalla ei tietääkseni jaotella kastikkeiden tekoa tuollein. Vähän vanhanaikainen ajattelutapa kastikkeista. Modernissa keittiössä ei tarvii tollasia miettiä ku tekee muutaki ku ruskeakastiketta ja läskisoosia :p
Juuri näin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ainakin seiskaluokkalaiseni köksäntunneilla harjoitellaan erilaisten kastikkeiden valmistamista ja samaa muistan aikanaan itsekin harjoitelleeni.
Mun seiskaluokasta on aikaa 15 vuotta. Eipä sitä muista jos ei ole sen jälkeen tehnyt :)
 

Yhteistyössä