kuka osaa tehdä kastikkeen itse..?

  • Viestiketjun aloittaja ruokaaa
  • Ensimmäinen viesti
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
No aivan sama tuleeko ruisjauhoja vaikka keltakastikkeeseen, kun kuulostaa oksettavalta ja epäterveelliseltä.
no eipä ruisjauho kovin epäterveellistä pussikastikkeisiin verraten voi olla.. saatika vehnäjauho jos verrataan pussituotteisiin.
 
rasvie
Häh? Mä nauroin mun miestä sillon, kun tavattiin ja se sanos, että ei osaa tehdä kastiketta... Luulin vitsiksi :D Mä luulen, että mun 7-vuotias POIKAKIN osaisi jo tehdä peruskastikkeet. Ja poika isolla, kun jonkun mielestä NAISTEN pitää osata sitä ja tätä. Minä en pojistani uusavuttomia kasvata!
 
eh
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
No aivan sama tuleeko ruisjauhoja vaikka keltakastikkeeseen, kun kuulostaa oksettavalta ja epäterveelliseltä.
no eipä ruisjauho kovin epäterveellistä pussikastikkeisiin verraten voi olla.. saatika vehnäjauho jos verrataan pussituotteisiin.
Pussikastikkeeseenhan sitä kannattaakin verrata..
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
No aivan sama tuleeko ruisjauhoja vaikka keltakastikkeeseen, kun kuulostaa oksettavalta ja epäterveelliseltä.
no eipä ruisjauho kovin epäterveellistä pussikastikkeisiin verraten voi olla.. saatika vehnäjauho jos verrataan pussituotteisiin.
Ja? Tietenkin. Mutta kuka niitä pussihirvityksiä sitten käyttää? :eek: :D (vinkki: ei meillä...)
 
Kyllä ruokaa osaa tehdä kuka vaan, jos vain viitsii. Mummu opetti tekemään ruskea kastikkeen ja äiti valkokastikkeen. Kuivasaostus onnistuu, mutta mikään ei voita mummun ruskeakastiketta. Uusavuttomuus on silkkaa laiskuutta. Itsekin joskus teen jotain helppoa & nopeaa ruokaa, joskus ostan myös valmisruokaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
No aivan sama tuleeko ruisjauhoja vaikka keltakastikkeeseen, kun kuulostaa oksettavalta ja epäterveelliseltä.
no eipä ruisjauho kovin epäterveellistä pussikastikkeisiin verraten voi olla.. saatika vehnäjauho jos verrataan pussituotteisiin.
Ja? Tietenkin. Mutta kuka niitä pussihirvityksiä sitten käyttää? :eek: :D (vinkki: ei meillä...)
kysymys taas eli jos ette käytä kastikkeita niin syöttekö murekkeet kanat yms kuivana.. itse en osaisi kuvitellakkaan kananrintaa syöväni ilman kastiketta on niin kuivaa että...
 
jes
Alkuperäinen kirjoittaja Huvitutti:
Kyllä ruokaa osaa tehdä kuka vaan, jos vain viitsii. Mummu opetti tekemään ruskea kastikkeen ja äiti valkokastikkeen. Kuivasaostus onnistuu, mutta mikään ei voita mummun ruskeakastiketta. Uusavuttomuus on silkkaa laiskuutta. Itsekin joskus teen jotain helppoa & nopeaa ruokaa, joskus ostan myös valmisruokaa.
meillä mieskin osaa;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
No aivan sama tuleeko ruisjauhoja vaikka keltakastikkeeseen, kun kuulostaa oksettavalta ja epäterveelliseltä.
no eipä ruisjauho kovin epäterveellistä pussikastikkeisiin verraten voi olla.. saatika vehnäjauho jos verrataan pussituotteisiin.
Ja? Tietenkin. Mutta kuka niitä pussihirvityksiä sitten käyttää? :eek: :D (vinkki: ei meillä...)
kysymys taas eli jos ette käytä kastikkeita niin syöttekö murekkeet kanat yms kuivana.. itse en osaisi kuvitellakkaan kananrintaa syöväni ilman kastiketta on niin kuivaa että...
Ei meillä syyvä lihaa =)

Onnistuuko sulta pestot? Entäs osaatko tehdä hummusta? Mites majoneesi, tuleeko muistista?
 
No nyt kun tuli selko, että mikä se kuivasaostus oikein on, niin juu, osaan tehä kaikki nuo. Ihan perusjuttuja. Tulee ihan semmone ajatus mieleen, että miten voi olla osaamattakaan? :eek: Nuohan opetetaan heti ensimmäisenä, ja on niin yksinkertaista että... Rasvasaostus noista kolmesta eniten käytössä. Sit käytän tomaattia ja kermaa myös.

Ihan perusruokaa jos tekee niin kyllä tuota (perus)taitoa tarvitaan. Mies tahtoo monesti syödä kastikkeen kans ruan, jos vaikka lihaa ja perunaa on, ni ehdottomasti pitää olla myös kastike. Ruskeasta kastikkeesta tulee monesti aika mautonta, sitä pitäis jotenki kehittää. (Anoppi tekee ihan tajuttoman hyvää ruskeaa kastiketta..)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
No aivan sama tuleeko ruisjauhoja vaikka keltakastikkeeseen, kun kuulostaa oksettavalta ja epäterveelliseltä.
no eipä ruisjauho kovin epäterveellistä pussikastikkeisiin verraten voi olla.. saatika vehnäjauho jos verrataan pussituotteisiin.
Ja? Tietenkin. Mutta kuka niitä pussihirvityksiä sitten käyttää? :eek: :D (vinkki: ei meillä...)
kysymys taas eli jos ette käytä kastikkeita niin syöttekö murekkeet kanat yms kuivana.. itse en osaisi kuvitellakkaan kananrintaa syöväni ilman kastiketta on niin kuivaa että...
Ei meillä syyvä lihaa =)

Onnistuuko sulta pestot? Entäs osaatko tehdä hummusta? Mites majoneesi, tuleeko muistista?
kyllä pestot osaan:) ja majoneesit. helppoa... tosin meillä syyvään lihaakin. hummuksesta en niin välitä. vaikka sekin luonnistuu jo joku sitä välttämättä sitä haluaa.
 
juuppp
meillä mies ihmetteli kun osasin tehdä kastikkeet kuulemma kukaan muu emäntä ei ollut osannut. jaksaa siitä kyllä jankuttaakkin miten hyvää on.. tie miehen sydämmeen kävi vatsankautta.. osittain:) eikä ole herra lihonut kastikkeista huolimatta enkä minäkään.. hyvät on veriarvot ym... päin vastoi kun ei tule valmista syötyä niin laihtuu...
eikä niitä kastikkeita jokapäivä syödä, vaikka niitä osataankin tehdä.. nyt osaa kumpikin mie myös oppi kyllä hyvin.

jokainen oppii jos tahtoo.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
No nyt kun tuli selko, että mikä se kuivasaostus oikein on, niin juu, osaan tehä kaikki nuo. Ihan perusjuttuja. Tulee ihan semmone ajatus mieleen, että miten voi olla osaamattakaan? :eek: Nuohan opetetaan heti ensimmäisenä, ja on niin yksinkertaista että... Rasvasaostus noista kolmesta eniten käytössä. Sit käytän tomaattia ja kermaa myös.

Ihan perusruokaa jos tekee niin kyllä tuota (perus)taitoa tarvitaan. Mies tahtoo monesti syödä kastikkeen kans ruan, jos vaikka lihaa ja perunaa on, ni ehdottomasti pitää olla myös kastike. Ruskeasta kastikkeesta tulee monesti aika mautonta, sitä pitäis jotenki kehittää. (Anoppi tekee ihan tajuttoman hyvää ruskeaa kastiketta..)
just näin siksi heitinkin tälläisen kysymyksen kehiin:) että moniko ei oikeesti osaa.. no onneksi on einekset keksitty nälkään sitä muuten kuolis...
 
vieras
Osaan tehdä kaikenlaiset kastikeet, mutta aika harvoin tulee tehtyä. Niissä kun ei ole juuri mitään terveellistä, ellei tee niitä esim. italialaiseen tai meksikolaiseen tapaan. Jos lisukkeena on keitettyä perunaa, niin vain silloin jauhoja/rasvaa sisältävää kastiketta. Jos on perunamuusia, perunavuokaa, riisiä tai pastaa, niin kastike on turha rasvalisuke, toki se makua antaa, jos muutoin ei osaa tehdä ruoasta maukasta ja mehevää.
 
Jänis
ap:lle vastaus

On olemassa muitakin kastikkeita kuin jauhokastikkeet. En siis syö ruokaa "kuivana". En edes tee kuivaa ruokaa. Ei kalaa tai lihaa ole tarkoitus paistaa rutikuivaksi.

Pääasiassa kastikkeeni ovat öljy- ja tomaattipohjaisia. Joskus harvoin kermaviili/ranskankermapohjaista. Pääasiassa en syö ruokaa, johon tulee "kastiketta" sellaisenaan. Tai joka sellaista kaipaisi. Keitot jos vaativat suurustetta, suurustan puolikkaalla perunalla (tuoreraasteena).

En myöskään syö mureketta, koska en ole murekkeiden ystävä.
 
Kyllä minä osaan nuo kaikki, hyvin harvoin tulee erikseen kastiketta tehtyä, pihvin kanssa kyllä, sen teen itsetehtyyn lihaliemeen ja punaviiniin, jotka keitetään kokoon, hyvin kun onnistuu, ei tarvi suurustaa ollenkaan. Lasagneen tulee valkoinen kastike, lihapullille joskus ruskeakastike. Muutoin kylmät kastikkeet kermaviilistä tai öljypohjaiset kastikkeet tai sihaus balsamiviinietikkaa, se riittää hyvin. =) Enkä tee kuivaa ruokaa (ellei siis tule epäonnistuminen ) jota ei ilman kastiketta saa nieltyä :)
 

Yhteistyössä