kuka osaa tehdä kastikkeen itse..?

  • Viestiketjun aloittaja ruokaaa
  • Ensimmäinen viesti
ap
minusta on aika säälittävään nais sukupolvelle, että ei osata tälläisiä yksinkertaisia perus juttuja. ja sittenkun ei muuta keksitä morkataan äidinkieltä.. jotenkinhan se pitää omaa itsetuntoa pönkittää.
ei se kuule perhe elä pelkällä kirjoittamisella...hah

tiedoksi kastikkeen voi tehdä myös ruisjauhoon.. jos se vehnä niin ällöttää... eli tämäkin tekosyy kastikkee teon oppimiseen on pois suljettu..

totta ei ravintoloissa tehdä enää itse paljon mitään kastikkeita.. suurin osa tulee muodossa tai toisessa pussista.. mutta kotona tämä taito on ihan hyvä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuskin:
Alkuperäinen kirjoittaja kun kaikki kerta osaa tehä ni:
voisko vastata
No en tiedä,eikä tiennyt googlekaan,että tuskin ainkan tuolla nimellä sitä missään kokkikouluissa kutsutaan.
Juu ei kutsuta noilla nimillä. Ja kuten muutama mun lisäks tässä on todennu, niin nuo opit kuuluu sellaiseen aikaan, jota ei enää eletä. Jos nyt sattuu olemaan kiinnostunu jostaki suomalaisista perinneruoista tms niin voi olla kätevää, mutta ei noilla nykyaikaisia ruokia kokata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Emmä noita sanoja osaa käyttää, mutta kyllä mä jotain kastikkeita osaan vääntää =)
Näin. Tavan ruskeat kastikkeet eri variaatioina (lisättynä punkkua tai pippuria tms.), valkokastike juustolla ja ilman, sitten ihan kermapohjaisia ja tomaattipohjaisia.

Käytän myös pussikastikkeita, esim. Bearnaise tulee pussista, samoin joku sienikastike (kanttarellisoossin teen itse ihan pelkkään kermaan), juustokastike esim. lasagneen tai gratiiniin teen pohjan Kotiastronomin pussikastikkeesta ja lisään juustoa tai aurajuustoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minusta on aika säälittävään nais sukupolvelle, että ei osata tälläisiä yksinkertaisia perus juttuja. ja sittenkun ei muuta keksitä morkataan äidinkieltä.. jotenkinhan se pitää omaa itsetuntoa pönkittää.
ei se kuule perhe elä pelkällä kirjoittamisella...hah

tiedoksi kastikkeen voi tehdä myös ruisjauhoon.. jos se vehnä niin ällöttää... eli tämäkin tekosyy kastikkee teon oppimiseen on pois suljettu..

totta ei ravintoloissa tehdä enää itse paljon mitään kastikkeita.. suurin osa tulee muodossa tai toisessa pussista.. mutta kotona tämä taito on ihan hyvä..
:LOL:

Mä teen lähinnä tomaattikastikkeita tai öljypohjaisia.

Nykyään naisen arvolle löytyy muitakin mittapuita ku kastikkeen vääntö ;) Varsinkin kymmeniä vuosia vanhentuneella taidolla.

Kyllä oikeissa ravintoloissa kastikkeet tehdään itse, mutta eivät ne ole mitääm rasva + jauho sekoituksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minusta on aika säälittävään nais sukupolvelle, että ei osata tälläisiä yksinkertaisia perus juttuja. ja sittenkun ei muuta keksitä morkataan äidinkieltä.. jotenkinhan se pitää omaa itsetuntoa pönkittää.
ei se kuule perhe elä pelkällä kirjoittamisella...hah

tiedoksi kastikkeen voi tehdä myös ruisjauhoon.. jos se vehnä niin ällöttää... eli tämäkin tekosyy kastikkee teon oppimiseen on pois suljettu..

totta ei ravintoloissa tehdä enää itse paljon mitään kastikkeita.. suurin osa tulee muodossa tai toisessa pussista.. mutta kotona tämä taito on ihan hyvä..
:) ihan tässä on perhe pulskasti voinut, vaikken kuivasaostuksia *pyrsk* hallitsekaan.
Ihanaa että sulla on nuo kastikkeet joilla voit päteä.
 
en väitä olevani täydellinen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minusta on aika säälittävään nais sukupolvelle, että ei osata tälläisiä yksinkertaisia perus juttuja. ja sittenkun ei muuta keksitä morkataan äidinkieltä.. jotenkinhan se pitää omaa itsetuntoa pönkittää.
ei se kuule perhe elä pelkällä kirjoittamisella...hah

tiedoksi kastikkeen voi tehdä myös ruisjauhoon.. jos se vehnä niin ällöttää... eli tämäkin tekosyy kastikkee teon oppimiseen on pois suljettu..

totta ei ravintoloissa tehdä enää itse paljon mitään kastikkeita.. suurin osa tulee muodossa tai toisessa pussista.. mutta kotona tämä taito on ihan hyvä..
Hah.Ei se perhe elä pelkillä jauhoillakaan.

Eikö sitä yleensä opetella koulussa eka kirjoittamaan ja lukemaan,vasta sitten myöhemmin opetellaan tekemään ruokaa.
 
ap
no kertokaapa joku millä nimellä sitä kuivasaostusta sitten nykyisin kutsutaan..?? vai osaako sitä kukaan tehdä edes enää.. ei minun kouluajasta ole kuin 7v. ja ihan se tuolla nimellä lukee tuolla papereissa. itse käytän sitä paljon koska on rasvattomin vaihtoehto. kotona tehtynä.
 
maria
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minusta on aika säälittävään nais sukupolvelle, että ei osata tälläisiä yksinkertaisia perus juttuja. ja sittenkun ei muuta keksitä morkataan äidinkieltä.. jotenkinhan se pitää omaa itsetuntoa pönkittää.
ei se kuule perhe elä pelkällä kirjoittamisella...hah

tiedoksi kastikkeen voi tehdä myös ruisjauhoon.. jos se vehnä niin ällöttää... eli tämäkin tekosyy kastikkee teon oppimiseen on pois suljettu..

totta ei ravintoloissa tehdä enää itse paljon mitään kastikkeita.. suurin osa tulee muodossa tai toisessa pussista.. mutta kotona tämä taito on ihan hyvä..
Ei sun tarvi hermostua :hug:

Minulta luonnistuu ruskeakastike kahdella eri tavalla. Samoin valkokastike.
Aika monenlaista kastiketta tullut väännettyä ja hyvin luonnistuu kuin myös muunlainen ruoka. Eikä elä kirjoituksellani meidän perhe, ei ei. Ihan perusruokaa tarjoan, toisinaan kokeillaan jotain "kurmeeta" tai paetaan ravintolaan. Meillä ei lapset enkä itsekään kaupan valmiskastikkeita syö :x

Mutta jotenkin häiritsee lukea tekstiä, joka vilisee armottomia kirjoitusvirheitä. Anteeksi! Syytän tuota naapurin rouvaa, kun piti koulussa niin kovaa kuria äidinkielen opiskelussa.

Eikä tarvitse itsetuntoa täällä pönkittää. Toisin kuin noista sinun viesteistäsi voi päätellä. "..aika säälittävään nais sukupolvelle, ..yksinkertaisia perus juttuja.." Sinä osaat saostukset, toiset taas jotain muuta..
 
Mä osaan tehdä sen ruskean ku rasvaan laitetaan jauhoja. Sit oon tosi hyvä siinä, et sekoitan jauhoja jauhelihaan ja laitan vettä perään. Osaan myös avata ruokakermapurkin. Ihan paras oon kuitenkin avaamaan niitä valmispusseja ja sekoitan veden tai maidon kans. Eikä edes hävetä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja shakkiruutu:
Mä osaan tehdä sen ruskean ku rasvaan laitetaan jauhoja. Sit oon tosi hyvä siinä, et sekoitan jauhoja jauhelihaan ja laitan vettä perään. Osaan myös avata ruokakermapurkin. Ihan paras oon kuitenkin avaamaan niitä valmispusseja ja sekoitan veden tai maidon kans. Eikä edes hävetä.
no niin tulihan se sieltä.. eli kuivasaoistus on juuri tuo: sekoitat jauhot suoraan jauhelihan sekaan ja vesi päälle.. käy myös suikalelihaan yms....

onniteluni
 
kuivis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja shakkiruutu:
Mä osaan tehdä sen ruskean ku rasvaan laitetaan jauhoja. Sit oon tosi hyvä siinä, et sekoitan jauhoja jauhelihaan ja laitan vettä perään. Osaan myös avata ruokakermapurkin. Ihan paras oon kuitenkin avaamaan niitä valmispusseja ja sekoitan veden tai maidon kans. Eikä edes hävetä.
no niin tulihan se sieltä.. eli kuivasaoistus on juuri tuo: sekoitat jauhot suoraan jauhelihan sekaan ja vesi päälle.. käy myös suikalelihaan yms....

onniteluni
No kyllähän minäkin nyt tuon osaan tehdä,kuka ei osaisi..
Onko sillä nyt piruakaan väliä miten sen kastikkeen tekee?
Pakko joskus tehdä noin,joskus sitä sitten nakkaa voita pannuun ja jauhot siihen.Mitä väliä.
Kuivasaostus on silti aivan uusi sana minulle.
 
pepi
Alkuperäinen kirjoittaja ruokaaa:
eli kun tällä on ruasta ollut puhetta.. niin ketkas kaikki osaa tehdä kastikkeet itse.. eli valkokastikkeet tummatkastikkeet..?

mitäs kaikkia saostus muotoja osatte?

välillä tuntuu että niin uus avutota nykyajan nuoret.

eli nyt en tarkoita sellaista kastiketta missä heitetään vain ruokakerma kanan sekaan vaain ihan saostus.

minä osaan kaikki kolme saostus muotoa.

eli
kuiva saostus.

rasva saostus.

neste saostus.

ja nämä kaikki opetti minun äiti aikoinaan.eli osasin nämä ennenkun menin ravintola alalle kouluun.

kuka uskaltaa tunnustaa että ei osaa:)
En jaksanut lukea kaikkia,mutta itse vannon "kotiruoan" nimeen. Eli kaikki tehdään itse eikä mistään valmis pusseista. kastikkeita tehdään niin monella tavalla kuin on kokkiakin,ei oikeaa eikä väärää.Ja se on tärkeintä että lapset,mies, serkut,sukulaiset tykkää just semmoisesta kastikkeesta jonka sinä ole tehnyt =)
 
Jänis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minusta on aika säälittävään nais sukupolvelle, että ei osata tälläisiä yksinkertaisia perus juttuja. ja sittenkun ei muuta keksitä morkataan äidinkieltä.. jotenkinhan se pitää omaa itsetuntoa pönkittää.
ei se kuule perhe elä pelkällä kirjoittamisella...hah

tiedoksi kastikkeen voi tehdä myös ruisjauhoon.. jos se vehnä niin ällöttää... eli tämäkin tekosyy kastikkee teon oppimiseen on pois suljettu..

totta ei ravintoloissa tehdä enää itse paljon mitään kastikkeita.. suurin osa tulee muodossa tai toisessa pussista.. mutta kotona tämä taito on ihan hyvä..
No mutta mitä tällä mahtavalla jokanaisen taidolla tekee, kun minulle eikä miehelle maistu marttaruoka? Ja ruisjauhoon tehtyä valkokastiketta en maistaisi vaikka minut maksettaisiin "Jokanaisen tärkeimmät opit by Mikkonen"-kurssille vuodeksi!
 
Eri asia
osaako ja pitääkö tärkeänä, että osaa. Itse en tee/opettele tekemään kastikkeita, koska ovat terveellisyysnäkemykseni mukaan turhaa rasva-, jauho- ja kaloripommia (esim. makkarakastiketta ei ihmisruokavaliossa varmaan tarvita). En silti sääli itseäni enkä niitä jotka minun keittiöluomuksilla joutuvat elämään ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no kertokaapa joku millä nimellä sitä kuivasaostusta sitten nykyisin kutsutaan..?? vai osaako sitä kukaan tehdä edes enää.. ei minun kouluajasta ole kuin 7v. ja ihan se tuolla nimellä lukee tuolla papereissa. itse käytän sitä paljon koska on rasvattomin vaihtoehto. kotona tehtynä.
Mutta miksi heittää vaa jauhoja sekaan? Jotkut ihmiset haluavat tosiaan tehdä TERVEELLISTÄ ruokaa =)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minusta on aika säälittävään nais sukupolvelle, että ei osata tälläisiä yksinkertaisia perus juttuja. ja sittenkun ei muuta keksitä morkataan äidinkieltä.. jotenkinhan se pitää omaa itsetuntoa pönkittää.
ei se kuule perhe elä pelkällä kirjoittamisella...hah

tiedoksi kastikkeen voi tehdä myös ruisjauhoon.. jos se vehnä niin ällöttää... eli tämäkin tekosyy kastikkee teon oppimiseen on pois suljettu..

totta ei ravintoloissa tehdä enää itse paljon mitään kastikkeita.. suurin osa tulee muodossa tai toisessa pussista.. mutta kotona tämä taito on ihan hyvä..
No mutta mitä tällä mahtavalla jokanaisen taidolla tekee, kun minulle eikä miehelle maistu marttaruoka? Ja ruisjauhoon tehtyä valkokastiketta en maistaisi vaikka minut maksettaisiin "Jokanaisen tärkeimmät opit by Mikkonen"-kurssille vuodeksi!
en tarkoittanutkaan että sitä valkokastikkeeseen laitetaan vaan ruskeaa.. äly älä jätä.. jos joku niin tekee.:) hahaa haluaisin minä ainakin maistaa..
 

Yhteistyössä