Kuka on selvinnyt vauvasta joka ei huoli tuttia??

En ymmärrä kysymystä?! :confused:

Meillä on ollut molempia, eikä mitään ongelmaa missään. En ymmärrä
No, esim. esikoisen kanssa mä pystyin menemään minne vaan. Jos se esim. heräsi vaunuissa niin sille kelpasi tutti ja nukkuminen jatkui. Mä siis pystyin ulkoilemaan ja menemään esim. julkisilla niin paljon kun sielu sieti tai seisomaan kaupan kassajonossa suunnilleen kaupan sulkemisaikaan saakka. Tämän kaverin kanssa unet vaunuissa ei jatku ellei käy tajuton tuuri. Sen siis joutuu ottamaan vaunuista kannettavaksi että itku loppuu ja sen saa kantaa kotiin saakka ellei sitä pysty nukuttamaan/saada hiljaiseksi vaunuihin antamalla rintaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Jenis"
No, esim. esikoisen kanssa mä pystyin menemään minne vaan. Jos se esim. heräsi vaunuissa niin sille kelpasi tutti ja nukkuminen jatkui. Mä siis pystyin ulkoilemaan ja menemään esim. julkisilla niin paljon kun sielu sieti tai seisomaan kaupan kassajonossa suunnilleen kaupan sulkemisaikaan saakka. Tämän kaverin kanssa unet vaunuissa ei jatku ellei käy tajuton tuuri. Sen siis joutuu ottamaan vaunuista kannettavaksi että itku loppuu ja sen saa kantaa kotiin saakka ellei sitä pysty nukuttamaan/saada hiljaiseksi antamalla rintaa.
Mun esikoinen oli tämmöinen tapaus, ja eihän se aina naurattanut se touhu. Mutta rengasliina ja sittemmin kantoreppu pelasti tilanteen aika pitkälle.
 
Mun nuorimmalle ei kelvannut tutit eikä tuttipullot mutta meillä toi ei aiheuttanut ongelmia. Oli kaikin puolin helppo ja tyytyväinen tapaus ilman tutteja. Tarvittaessa hörppi maitonsa nokkamukista jos en itse ollut imettämässä. Ihmettelin vain että ei ottanut mitään tutin korvikkeeksikaan.
 
Esikolle ei kelvannut, kokeiltiin kyllä useasti. Oli muutenkin kovin kranttu ja vaativa, eikä "tyytynyt" oikein mihinkään. Edelleenkin kovin määrätietoinen ja itsepäinen luonne. Vauva-aika ja pikkulapsiaika oli todella vaikeaa, helpotti vasta kolmansien synttäreiden jälkeen.

Kuopuksellekaan ei kelpaa vaikka jatketaan kokeilua silloin tälloin. On Silk Teat -tuttia, luonnonkumia, NUKia, MAMia, Aventia - ei niin ei. Nyrkki on sitten se, ja sormet. Oikeastaan kaikki mitä saa käsiinsä, mutta ei tutti eikä rinta. Kuopus nyt 3,5 kk.

Eli yhdestä tutittomasta vauvasta selvitty ja toisen kanssa homma vielä kesken.
 
"Lina"
Outo aloitus. Meillä 2 lasta pienellä ikäerolla (ja toisella oli refluksikin) joista kumpikaan ei huolineet tuttia eikä tuttipulloa, yli vuoden imetykset ja kyllä me liikutaan ja harrastetaan aina kun huvittaa! Onhan tuttisuut hiljaisempia, mutta hyvin on pärjätty.
- vauvalla ei ole hätää kun itkee turvallisessa sylissä ja saa läheisyyttä
- usein harso/unilelu poskea vasten auttaa
- puolen vuoden iästä on jo tosi helppoa kun sormiruoalla voi myös viihdyttää
 
"nainen"
Mulla on kaverina parikuukautinen vauva joka ei huoli tuttia! Sille on ostettu eri mallisia ja eri ikäisille tarkoitettuja tutteja. Vauva sylkee tutit veks, heittelee minne sattuu tai ei vaan avaa suutansa tutille tai jos avaa suunsa niin ei sulje sitä :mad:

Vinkkejä kuinka selvityä otetaan vastaan, kun se vaihtoehto että istuu vaan kotona vauvan kanssa päivät pitkät ei juurikaan kiinnosta :|

Niin, ja rintareppu on tilattu jos tuo sattuisi siellä viihtymään ilman tuttia paremmin sekä harsoa kokeiltu vaunuissa uniriepuna.
Ehkä vauva inhoaa muovia, josta irtoaa kaikenlaista ympäristömyrkkyä suuhun.
Kuka sen oven on teljennyt, ettet ulos pääse kotoa?
 
"äiti x2"
Täälä myös tutti ei kelvanut. peukalo kyllä löysi :) ikinä ei ongelmaa tutittomuudesta... päinvastoin, eipä tarvinnut yöllä etsiä tuttia mihin mennyt :) Peukusta päästiin eroon heti kun haluttiin kynnelin avulla :)
 
Hmph
Ei tutti kelvannut kanssa.
Usein huomaan että se tutti on väline millä lapsi pitäisi saada hiljaseks. Itse opettelin kuulostelemaan että mikä milloinkin on vialla. Lapsi kun ei usein vain huvikseen itke.
 
Ei tutti kelvannut kanssa.
Usein huomaan että se tutti on väline millä lapsi pitäisi saada hiljaseks. Itse opettelin kuulostelemaan että mikä milloinkin on vialla. Lapsi kun ei usein vain huvikseen itke.
Nii-in. Tänään mä seisoin vaunujen kanssa kadunkulmassa kun siitä meni kovaääninen moottoripyörä ohi herättäen vauvan eikä vauva enää sen jälkeen jatkanut uniaan vaan alkoi itkemään.
 
"Tipi"
Kolme tutitonta ja pullotonta vauvaa hoidettu ja hyvin selvitty. Tissiä on sitten syöty paljon, ja joka välissä. Ja toki myös kannettu, halittu, tuututeltu, keinutettu.. Reissattukin on vauvojen kanssa, jopa toisella puolella maapalloa. Kai se tutti syntyisi sen vauvan mukana, jos olisi tässä hommassa jotenkin välttämätön.
 
Meillä ei syöty tuttia eikä koskaan käynyt edes mielessä ettenkö voisi liikkua ihmisten ilmoilla :confused: Ei mun lapsi alkanut itkemään vaikka unilta olisikin herännyt, maailmassa on niin paljon ihmeteltävää eikä siihen tuttia tarvita.
 
Meillä ei syöty tuttia eikä koskaan käynyt edes mielessä ettenkö voisi liikkua ihmisten ilmoilla :confused: Ei mun lapsi alkanut itkemään vaikka unilta olisikin herännyt, maailmassa on niin paljon ihmeteltävää eikä siihen tuttia tarvita.
Mulle ilmeisesti on sattunut tuollainen joka itkee päivisin kun herää vaunuissa. Yöt tuo nukkuu itkemättä vaikka onkin vielä pieni.
 
"Samu"
Meillä ei syöty tuttia eikä koskaan käynyt edes mielessä ettenkö voisi liikkua ihmisten ilmoilla :confused: Ei mun lapsi alkanut itkemään vaikka unilta olisikin herännyt, maailmassa on niin paljon ihmeteltävää eikä siihen tuttia tarvita.
Näin juuri.
Ja kukaan ei muuten vastannut mun kysymykseen, joka siis ei ollu tarkoitettu provoksi vaan ihan oikeasti haluisin kuulla perusteluja. En rupea raivoamaan.
 
Vieraspa hyvinkin
Meillä myös poika kasvoi ilman tuttia ja tuuttipulloja. Ehkä hieman enemmän saattoi olla rinnalla kuin muut ikäisensä. hyvin päästiin liikkumaan. Sormiaankaan hän ei ole syönyt.
 
"Nelina"
Tottakai monet vauvat itkevät kun heräävät kesken unien, mutta on aika vähäinen mielikuvitus jos tutti on tähän ainoa lääke. Vauva syliin, tai esim kääntää uuteen nukkuma-asentoon ja nuuskutettavaksi vaikka äidin käytetty tpaita tai unilelu. Kantoliinaan tai reppuun. Ja ehkä omaa asennetta voi viilata sen verran ettei omia juttuja ole pakko tehdä niin paljon "kun sielu sietää" kun on aika lyhyestä ajasta kyse. Kun vauva istuu niin muuttuu helpommaksi.

Usein ajatellaan että vika on vauvassa kun se ei sitä ja tätä. Ehkä vika on joskus omassa ajattelussa kun pitää saada sitä ja tota - vaikkaon juuri saanut syliinsä lahjoista suurimman.
 
vieras...
Pikkasen on empatiakyvytöntä sakkia tähänkin ketjuun eksynyt. Varmasti moni vauva ja perhe selviää ilman tuttia, mutta jos nyt aloittajalle on sattunut vauva, joka kaipaa imemistä tyyntyäkseen, niin tarvitseeko sille vinoilla? Ei meidän esikoiselle kelvannut mitkään rievut, rätit, sylittelyt, halittelut, heijailut tai hytkyttelyt vaan piti olla tissi suussa ja piste. Ja suomalaisessa yhteiskunnassa ja sääolosuhteissa se kyllä kieltämättä vaikuttaa vähän liikkumiseen :) Ei vauva toki turhaan itkenyt, vaan turvan varmistaakseen, mutta joskus automatkalla tai kun omalle bussipysäkille oli enää kaksi minuuttia tai kun olit juuri päässyt pakasteiden kanssa kassajonoon, niin tutti imettämisen tai vauvan huudattamisen sijaan olisi kyllä ollut ihan jees. Mutta niin, musta tulikin se kuvottava itsensä esittelijä julki-imettäjä joka imetti tarvittaessa ihan missä tahansa. Aina. Ja koko ajan :D

Toisen lapsen tutittomuus ei ole ollut ongelma.
 
"vrs"
Meillä pari tutitonta lasta, mutta aika kivuttomasti on sujunut. Tutinsyöntiä oon muutaman kerran haikaillut kauppa- tai kaupunkireissuilla, mutta nopeasti on sitten oppinut keksimään muuta viihdykettä. Imettää voi muuallakin kuin kotona ja jos vauva on ainoa lapsi niin voit keskittyä lapseen vielä suht hyvin jos ei siis tarvitse samaan aikaan esim juosta karkailevaa taaperoa kiinni... Rintarepustakin luulisin olevan apua, toivottavasti saat pian käyttöön. Parikuukautisen harmeja on vielä vaikea tulkita, todennäköisesti helpottaa jatkossa. Tsemppiä! Kaikki vauvat itkee, ei kannata lukittautua kotiin sen takia. Kodin ulkopuolella on lapsellekin paljon seurattavaa ja itkut voi siitäkin syystä jäädä vähemmälle.
 
"kolmen äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;30259209:
Meidän lapsista kukaan ei ole huolinut tuttia. Tissi vaan suuhun aina kun on tarvinut. Ja viimeisimmät tosiaan tutittomat kaksoset.
meillä sama,tissi vaan suuhun jos huutaa ja 3 alle 4 v lasta on, enkä ole edes ikinä ajatellut että tutti kuuluisi lapsen vakiovarusteisiin,yhtään korvatulehdustakaan ei ole ollut....miksi se tutti tungetaan aina lähes automaattisesti,outoa..en vaan tajua..
 
"Mariska"
Esikoinen söi tuttia, luojan kiitos, koska hänellä oli tosi kova imemisen tarve.

Tämä toinen ei huoli ja se kyllä ärsyttää.. Kyllä se vähän väliä imettäminen on hieman hankalaa, näin kesällä vielä menee kun voi leikkipuistoissakin imettää, mutta saas nähdä miten talvella. Toivottavasti vauva kasvaessaan alkaa nukkua paremmin.

Meillä siis myös vauva, joka säpsähtelee herkästi hereille äänistä ja vaikea saada nukahtamaan uudelleen. Joskus hytkyttely auttaa vaunuissa, usein ei. Jos on nukkunut riittävästi, jaksaa hetken valvoa kun ottaa syliin, mutta usein on väsynyt ja itkee hullun lailla sylissä/vaunuissa kunnes saa rintaa. Kotiinjääminen ei kyllä ole vaihtoehto, kun on tuo esikoinenkin, joten me kuljetaan puistoissa ja kerhoissa ja minä imetän missä sattuu, välillä vauva huutaa ja silloin se huutaa usein olipa kantorepussa tai vaunuissa. Reppu on kyllä välillä tosi kätevä ja vauva siinä usein nukahtaa.

Herkkäuninen vauva voisi saada apua tutista siihen nukahtamiseen, esikoisen se rauhoitti hienosti unille. Tätä toista pitäisi aina imettää että saa nukkumaan, tai sitten heijata uneen sitterissä tai vaunuissa - ja sitten herää heti kun jostain kuuluu lapsen kiljaisu, koiran haukkua jne. Ärsyttävää mutta minkäs teet.

Ei kai perustyytyväisellä vauvalla tutti niin tarpeellinen olekaan, kun helposti heräilevä ja ärtyisä vauva kyllä hyötyy siitä tutista. En itsekään sitä esikoiselle koko ajan ollut suuhun tunkemassa, vaan oli lähinnä nukahtamisen apuväline ja lohtuna.

Jatkuva imetys tutin sijasta ei ole ihan ongelmatonta, maitoa kun tulee kun jatkuvasti imee, joten vauva on ainakin ruokaa saaneen näköinen ja sen lisäksi pulauttelee paljon kun syö niin tiheästi ja kärsii ilmavaivoista. Joskus kun on esimerkiksi neljäkin tuntia ollut syömättä, niin vauva tuntuu paljon iloisemmalta ja tyytyväisemmältä. Se jatkuva rinnalla roikkuminen on vähän sellainen itseään ruokkiva kierre, musta tuntuu.
 
vvvvvv
kaksi vauvaa, kumpikaan ei huolinut tuossa iässä vielä tuttia, esikoinen 4kuisena sen sitten 'hyväksyi', mutta ei ollut oikein tutin perään niin tutin syönti jäi alle vuoden vanhana jo unillemenorutiineista. Kuopus ei ole tutista välittänyt ollenkaan, koska hänestä peukku oli paljon parempaa, ihan laitokselta lähtien :D
 

Yhteistyössä