Kuka on OIKEASTI suomalainen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kun tuolla mamukeskusteluissa vedotaan siihen, että kohta täällä on enemmän ulkomaalaisia kuin suomalaisia. No mikä/kuka on suomalainen? Riittääkö Suomen kansalaisuus? Se että on syntynyt Suomessa? Se että toinen vanhemmista on syntynyt Suomessa, molemmat? Mikä on raja?

Odotan vastausta etenkin siltä valopäältä, joka sanoi, että täällä on kohta enemmän ulkomaalaisia kuin suomalaisia.

Mä ainakin väittäisin olevani suomalainen, vaikka mun isä ei olekaan. Eli siis vain puoliksi. Olen syntynyt ja kasvanut Suomessa....kuitenkin mulla on myös kaksi kieltä ja kulttuuria. Mutta mielestäni olen kyllä silti suomalainen.

Ärsyttääkin, että nyt kun tää rasismi lisääntyy, niin monessa paikassa tuntuu että mua katsotaan pahasti, vaan koska on vähän tummempi kuin muut suomalaiset (en iholtani mutta hiukset ja silmät ruskeet ja onhan ne piirteetkin erilaiset kai ). Omassa kotimaassaan ei saa olla rauhassa ja se kyllä häiritsee!!

"tuntuu että mua katsotaan pahasti"

Selitäs tarkemmin?

Jotkut ihmiset vaan tuijottaa tosi vihasen näköisinä, ihan kun ne oikein haluaisi sanoa et mitäs säkin maahanmuuttaja siinä teet (tai sitten oon vainoharhainen). Muutaman kerran julkisissa mua on katottu, ja alettu keskustella siitä, mitä mieltä ollaan noiden ulkomaalaisten tänne tulemisesta...yms. Ei mitään kovin positiivisia juttuja olleet. Tollasta on ollut viime vuosina, aiemmin ei.

Missä asut?

Helsingissä, täällä syntynyt ja asunut koko elämäni eli 26 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kun tuolla mamukeskusteluissa vedotaan siihen, että kohta täällä on enemmän ulkomaalaisia kuin suomalaisia. No mikä/kuka on suomalainen? Riittääkö Suomen kansalaisuus? Se että on syntynyt Suomessa? Se että toinen vanhemmista on syntynyt Suomessa, molemmat? Mikä on raja?

Odotan vastausta etenkin siltä valopäältä, joka sanoi, että täällä on kohta enemmän ulkomaalaisia kuin suomalaisia.

Mä ainakin väittäisin olevani suomalainen, vaikka mun isä ei olekaan. Eli siis vain puoliksi. Olen syntynyt ja kasvanut Suomessa....kuitenkin mulla on myös kaksi kieltä ja kulttuuria. Mutta mielestäni olen kyllä silti suomalainen.

Ärsyttääkin, että nyt kun tää rasismi lisääntyy, niin monessa paikassa tuntuu että mua katsotaan pahasti, vaan koska on vähän tummempi kuin muut suomalaiset (en iholtani mutta hiukset ja silmät ruskeet ja onhan ne piirteetkin erilaiset kai ). Omassa kotimaassaan ei saa olla rauhassa ja se kyllä häiritsee!!

"tuntuu että mua katsotaan pahasti"

Selitäs tarkemmin?

Jotkut ihmiset vaan tuijottaa tosi vihasen näköisinä, ihan kun ne oikein haluaisi sanoa et mitäs säkin maahanmuuttaja siinä teet (tai sitten oon vainoharhainen). Muutaman kerran julkisissa mua on katottu, ja alettu keskustella siitä, mitä mieltä ollaan noiden ulkomaalaisten tänne tulemisesta...yms. Ei mitään kovin positiivisia juttuja olleet. Tollasta on ollut viime vuosina, aiemmin ei.

Missä asut?

Helsingissä, täällä syntynyt ja asunut koko elämäni eli 26 vuotta.

Tuskinpa kukaan sinua Helsingissä pahalla katsoo ruskeiden hiuksien ja silmien takia. Päinvastoin;)

Eiköhän suomalaisuus ole kasvonpiirteistä ja geeneistä kiinni. Suomalaisilla on tietty geenikanta. Sitä paitsi suomalaisen tunnistaa kasvoista jo kaukaa kun on etelässä.. Niin siis muista valkoisista turisteista. Savolaisilla esim. on töpselinenä :D Vaikka eivät sitä itse myönnä...

Suomalainen on ihminen jolla on suomalainen geeniperimä. Voihan siinä olla ripaus venäjää,,, ja ruotsia. Ne taitavat kuulua jo kautta aikojen suomalaiseen perimään.

Mun mielestä suomalaisuuteen kuuluu lähinnä suomalainen kulttuuri. Minä olen esim. kaksoiskansalainen, mutta tunnen itseni ehdottomasti vain suomalaiseksi. Samoin lapseni ovat suomalaisia, vaikka heillä on ulkomaalainen isä eivätkä edes asu Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja helppo kysymys:
Eiköhän suomalaisuus ole kasvonpiirteistä ja geeneistä kiinni. Suomalaisilla on tietty geenikanta. Sitä paitsi suomalaisen tunnistaa kasvoista jo kaukaa kun on etelässä.. Niin siis muista valkoisista turisteista. Savolaisilla esim. on töpselinenä :D Vaikka eivät sitä itse myönnä...

Suomalainen on ihminen jolla on suomalainen geeniperimä. Voihan siinä olla ripaus venäjää,,, ja ruotsia. Ne taitavat kuulua jo kautta aikojen suomalaiseen perimään.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öawiudbv:
Maailman nr 1 rotutohtorilla itsellään oli juuret kotimaansa ulkopuolella, syntynyt itävallassa ja suvussa mustalaisia ja juutalaisia.

Aivan kuin sinulla olisi jotain mustalaisia ja juutalaisia vastaan? :o

Ei vaan sillä nr 1 rotutohtorilla oli jotain heitä vastaan,vieras vain totesi tämän viitaten siihen,että asenne ratkaisi eikä todellisuus.

juuri näin. eli hitlerillä (= nr 1 rotutohtori) oli itsellään juutalaisia ja mustalaisia sukujuuria ja silti hän halveksi niitä. eli halveksi omia sukujuuriaan.
Niinhän suomalaiset "suvaitsevaisetkin" toimivat: halveksivat suomalaisuutta(=itseänsä) ja ihannoivat ulkomaalaisia.

Hyvin sanottu tuo suvaitsevat suomalaiset... !

Suomalainen on se joka tuntee itsensä suomalaiseksi, eikä miksikään muuksi.

Hyvä määritelmä. Täten enemmistö Suomen asukkaista tulee aina olemaan suomalaisia, sattuivatpa tulevaisuudessa olemaan minkä värisiä tai uskontoisia tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja helppo kysymys:

Tää on ehkä naurettavin kommentti koko uskomattoman naurettavassa ketjussa.

Suomalainen on kuka tahansa suomessa asuva henkilö, jonka sukujuuret on suomessa ja joka näyttää suomalaiselta. Jos ihminen on asunut ulkomailla, niin hän ei enää ole suomalainen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja !!!!!:
Suomalainen on kuka tahansa suomessa asuva henkilö, jonka sukujuuret on suomessa ja joka näyttää suomalaiselta. Jos ihminen on asunut ulkomailla, niin hän ei enää ole suomalainen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kyllä jo yöpyminen ulkomailla on niin epäisänmaallista, että ei ole suomalainen ei, jos ei palaa kotiin tuutimaan.

Yhteistyössä