Suomalaisen määritelmä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa pohtinut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asiaa pohtinut

Vieras
Tälläkin palstalla on ajoittain, useimmiten liittyneenä mamu-keskusteluihin ym. erilaisia näkemyksiä siitä, kuka on suomalainen, miten voi tulla suomalaiseksi jne. Eli nyt siis kysyisin palstalaisilta näitä asioita ihan suoraan.
Kuka sinun mielestäsi on suomalainen? Voiko kukaan ulkomailla syntynyt tulla suomalaiseksi? Ja miksi olen sitä mieltä kuin olet?
Oma näkemykseni on, että suomalainen on sellainen ihminen joka on 1. Suomen kansalainen, 2. kokee Suomen kotimaakseen ja/tai 3. Suomessa on jotain sitoumuksia (perhe, elinkeino, tms.). Itse en näe suomalaisuuden liittyvän etnisyyteen (esim. suomalainen syntyperä), kieleen, uskontoon, ihon väriin tai muihin tällaisiin seikkoihin.

Kun on Suomen kansalainen, tuntee tämän kotimaan omakseen, osaa suomea tai suomenruotsalaisilla alueilla ruotsia. Esimerkiksi Nico Rosbergia en osaa pitää suomalaisena, vaikka hänellä Suomen kansalaisuus ja Suomen passi onkin. Nico ei kuitenkaan pärjäisi kielellisesti Suomessa vaan jos hän muuttaisi tänne niin olisi lähes yhtä lailla ulkomaalainen kuin kuka tahansa ulkomailta Suomeen muuttanut.

Kun on Suomen kansalainen, tuntee tämän kotimaan omakseen, osaa suomea tai suomenruotsalaisilla alueilla ruotsia. Esimerkiksi Nico Rosbergia en osaa pitää suomalaisena, vaikka hänellä Suomen kansalaisuus ja Suomen passi onkin. Nico ei kuitenkaan pärjäisi kielellisesti Suomessa vaan jos hän muuttaisi tänne niin olisi lähes yhtä lailla ulkomaalainen kuin kuka tahansa ulkomailta Suomeen muuttanut.

Minustakin kielen osaaminen on kyllä aikas tärkeä juttu, mutta ei ehkä kuitenkaan kriteeri suomalaisuuteen. Tämän Nicon kohdalla tuo Suomen kansalaisuus täyttyy, mut mahtaako hän itsekään pitää itseään suomalaisena??? Mutta jos on sellainen maahanmuuttaja, joka on saanut kansalaisuuden ja pitää Suomea kotimaanaan, eikä vielä osaa kyllä kieltä hyvin, niin itse pidän häntä suomalaisena.

Suomen kansalainen voi olla ihan kuka tahansa kansalaisuuden saanut henkilö. Suomalaiseksi synnytään suomalaisista vanhemmista. Näin mä tämän asian näen oli sitten kyse mistä maasta tahansa.

Eli sinun mukaasi meidän perheen lapset eivät ole suomalaisia??? Molemmat adoptoitu vauvaikäisinä Suomeen kansainvälisen adoption kautta, heillä ei ole koskaan ollut muuta kieltä kuin suomen kieli ja heidän vanhempansa ovat suomalaisia. Ainoa sidos heillä syntymämaahansa on geeniperimänsä ja meidän vanhempien heille kertomat asiat syntymämaastaan, mutta heidän kotimaansa on ehdottomasti Suomi. Heillä ei myöskään ole minkään muun maan kansalaisuutta kuin Suomen kansalaisuus. Surullista, jos sinä tai joku muu ei pidä näitä lapsia suomalaisina.

Kansalaisuudella ei minusta ole niinkään suurta merkitystä. Mulla on Suomen kansalaisuudesta luopuneita tuttuja, jotka on silti ihan suomalaisia.

Omat lapseni ovat täysin suomalaisia, vaikka heillä on ulkomaalainen isä. Sen lisäksi he ovat myös osittain turkkilaisia. Turkkilaisuus ei syö suomalaisuutta, vaan se on bonus joka lapsilla on suomalaisuuden lisäksi. Näin minä asian näen ja koen. Ja lapset myös.

Suomen kansalaisuuden saanutta maahanmuuttajaa en osaa pitää suomalaisena ainakaan kovin useissa tapauksissa.

[QUOTE="alkup.";22673105]Minustakin kielen osaaminen on kyllä aikas tärkeä juttu, mutta ei ehkä kuitenkaan kriteeri suomalaisuuteen. Tämän Nicon kohdalla tuo Suomen kansalaisuus täyttyy, mut mahtaako hän itsekään pitää itseään suomalaisena??? Mutta jos on sellainen maahanmuuttaja, joka on saanut kansalaisuuden ja pitää Suomea kotimaanaan, eikä vielä osaa kyllä kieltä hyvin, niin itse pidän häntä suomalaisena.[/QUOTE]

Miten maahanmuuttaja voi saada Suomen kansalaisuuden jos ei osaa kieltä hyvin? Kansalaisuuden saamiseen kun pitää läpäistä kielikoe.

sillà ei ole mitààn vàlià miten IHMISET mààrittelevàt suomalaisuuden. LAKI sen mààrittelee, emme me. turha on inistà ja kitistà. ps. mun tytòllà on kaksoiskansalaisuus ja vaikkei osaisikaan suomea, on suomen kansalainen.

Se, jos aidosti tuntee itsensä identiteetiltään suomalaiseksi. Jos taas ei tunne itseään suomalaiseksi ja kuitenkin takataskusta löytyy se Suomen kansalaisuus, niin silloin tämä ihminen voi sanoa olevansa Suomen kansalainen, mutta ei mielestäni "olen suomalainen".

[QUOTE="alkup.";22673105]Minustakin kielen osaaminen on kyllä aikas tärkeä juttu, mutta ei ehkä kuitenkaan kriteeri suomalaisuuteen. Tämän Nicon kohdalla tuo Suomen kansalaisuus täyttyy, mut mahtaako hän itsekään pitää itseään suomalaisena??? Mutta jos on sellainen maahanmuuttaja, joka on saanut kansalaisuuden ja pitää Suomea kotimaanaan, eikä vielä osaa kyllä kieltä hyvin, niin itse pidän häntä suomalaisena.[/QUOTE]

Nico Rosberg on sanonut pitävänsä itseään saksalaisena.