ketkä on suomalaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomessa syntynyt ja suomalaiset isovanhemmat :whistle:
Öö, enkö mä sitten ole suomalainen, kun olen satttunut Ruotsissa syntymään, mutta vanhempani ja isovanhempani ovat suomalaisia ja olen ainoastaan Suomen kansalainen...?

Okei teen poikkeuksen, jos on sattunut syntymään muualla mutta vanhemmat ja isovanhemmat suomalaisyntyisiä niin joo. Niin kuin sillä olis sulle mitään väliä mitä mieltä mä olen.

mikä sua vaivaa?
Onko pipo liian kireellä?
Jos kysytään mielipidettä ja joku haluaa siihen tarkennuksen niin mitä kiukkuat.
Ei kannata tuoda mielipiteitä julki jos se on noin hankalaa sulle.

Turkulaismies katseli autokaupassa uutta Nissania.
- Ja tämä tässä on liikkeemme ylpeys, autotekniikan viimeistä huutoa, se on Sunny, esitteli myyjä.
Johon turkulainen: - Jaa onk tää mun ny?

Tamperelainen ihmetteli Turun reissunsa jälkeen heimoveljelleen, että on ne nääs tarkkoja ja tietäviä noi Turun likat.
Toinen siihen että "ai kui"?.
- Nokun se tiesi mun kädestä, ett mul on piäni.
- Ei helvetissä voi nääs tiätää. Millai se sen teki?
- No mää sanoin sille kädestä päivää ja se sano mulle jotta ompas sulla suuret käret ja mulku ova niin piäne! Kyllä se sen kärestä tiäsi nääs.

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Lähisuvusta yksi isovanhemmista on muualta päin maailmaa :P ja onneksi kukaan ei ole Turusta tai läheltäkään! Turku on sairaus. *nostaa suomenlipun rasistisin elkein*

Miten Turku tähän liittyy? Menikö multa jotain pahasti ohi nyt? :o Eikö turkulaiset olekaan enää suomalaisia?

Hyyssstt.. Olen Helsingistä ja mun pitää kiusata Turkulaisia.

voisko sitten sanoa että mustaväri on sairaus? Ihan samaa typerää ajattelua.
Ihan sama vaikka oisi "kivaa kiusaa"

Mäkin voisin alkaaa huuteleen kaupungilla että mustaväri ja vinot silmät (esim kiinalaisuus) on sairaus.
Ja sit vaan sanoisin et mä vahan kiusaan.

Oikeesti hei.. turkulaiset osaa kyllä tapella vastaan vaikka kelle. Sen ne osaa. Sen lisäksi ne ei osaa loukkaantua, kun ne on niin ylpeitä. Niiden mielestä Turkun on suomen pääkaupunki.

Alkuperäinen kirjoittaja Simppeliä:
Suomalainen on sellainen, joka on Suomessa syntynyt ja KOKEE itsensä suomalaiseksi. Ihan sama missä asuu.

Suomalainen on myös sellainen, joka on muualla syntynyt ja/tai jolla on muunmaalaiset vanhemmat, mutta asuu tai on asunut Suomessa ja KOKEE itsensä suomalaiseksi.

Suomalainen voi olla myös sellainen, jolla on suomalainen vanhempi tai vanhemmat tai muita sukujuuria, mutta ei ole koskaan asunut Suomessa, mutta KOKEE itsensä suomalaiseksi.

Peesi!

Alkuperäinen kirjoittaja Vimpula:
Suomalainen on sellainen, joka on Suomessa syntynyt ja KOKEE itsensä suomalaiseksi. Ihan sama missä asuu.

Suomalainen on myös sellainen, joka on muualla syntynyt ja/tai jolla on muunmaalaiset vanhemmat, mutta asuu tai on asunut Suomessa ja KOKEE itsensä suomalaiseksi.

Suomalainen voi olla myös sellainen, jolla on suomalainen vanhempi tai vanhemmat tai muita sukujuuria, mutta ei ole koskaan asunut Suomessa, mutta KOKEE itsensä suomalaiseksi.

Peesi!

Niin, toi on aika hyvä määritelmä. Suomessa vaan ollaan niin vielä sisäsiittoisia, että ei osata ajatella oikein että monenlaisia suomalaisia on. Esim. jenkit lähes aina esittelee itsensä American irish tai american greek tai mitä vaan.... vaikka monta sukupolvea sitten oltaisiin ameriikkaan tultu jo. Nille ei oikein mene kaaliin, että suomalaiset on vaan suomalaisia:P

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Öö, enkö mä sitten ole suomalainen, kun olen satttunut Ruotsissa syntymään, mutta vanhempani ja isovanhempani ovat suomalaisia ja olen ainoastaan Suomen kansalainen...?

Okei teen poikkeuksen, jos on sattunut syntymään muualla mutta vanhemmat ja isovanhemmat suomalaisyntyisiä niin joo. Niin kuin sillä olis sulle mitään väliä mitä mieltä mä olen.

mikä sua vaivaa?
Onko pipo liian kireellä?
Jos kysytään mielipidettä ja joku haluaa siihen tarkennuksen niin mitä kiukkuat.
Ei kannata tuoda mielipiteitä julki jos se on noin hankalaa sulle.

Hehhehhhehhehehheheh.......

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Peesi!

Niin, toi on aika hyvä määritelmä. Suomessa vaan ollaan niin vielä sisäsiittoisia, että ei osata ajatella oikein että monenlaisia suomalaisia on. Esim. jenkit lähes aina esittelee itsensä American irish tai american greek tai mitä vaan.... vaikka monta sukupolvea sitten oltaisiin ameriikkaan tultu jo. Nille ei oikein mene kaaliin, että suomalaiset on vaan suomalaisia:P

Niin, se onkin oikein masentavaa kuinka jyrkkä suomalaisuuden määre on niin monen mielessä. Surullisinta on kun siihen liitetään vielä ihonväri. Kummityttöni on todella tummahipiäinen rastatukka vaikka onkin suomalaisäidistä syntynyt. Hän saa varmaan loppuelämänsä selitellä ja todistella suomalaisuuttaan vaikka ei muuta kieltä puhu, on täällä syntynyt eikä ole koskaan edes käynyt isänsä kotimaassa (eikä näillä näkymin tule koskaan edes käymään.. :( Välillä tuntuu raskaalta ajatella mitä hänellä on edessä kun näen toisen tummaihoisen Suomessa asuvan ystäväni kohtelun..

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Lähisuvusta yksi isovanhemmista on muualta päin maailmaa :P ja onneksi kukaan ei ole Turusta tai läheltäkään! Turku on sairaus. *nostaa suomenlipun rasistisin elkein*

Miten Turku tähän liittyy? Menikö multa jotain pahasti ohi nyt? :o Eikö turkulaiset olekaan enää suomalaisia?

Hyyssstt.. Olen Helsingistä ja mun pitää kiusata Turkulaisia.

voisko sitten sanoa että mustaväri on sairaus? Ihan samaa typerää ajattelua.
Ihan sama vaikka oisi "kivaa kiusaa"

Mäkin voisin alkaaa huuteleen kaupungilla että mustaväri ja vinot silmät (esim kiinalaisuus) on sairaus.
Ja sit vaan sanoisin et mä vahan kiusaan.

Oikeesti hei.. turkulaiset osaa kyllä tapella vastaan vaikka kelle. Sen ne osaa. Sen lisäksi ne ei osaa loukkaantua, kun ne on niin ylpeitä. Niiden mielestä Turkun on suomen pääkaupunki.

niin, no samaa voisi aatella mustista ja muista. Osaa nekin tapella vastaan, jotkut ei loukkaannu kun on ylpeitä. jotkut loukkaantuu. Sama koskee turkulaisia.

Pitää vaan miettiä onko se sopivaa. Hyvässä hengessä heitetty KEVYT vitsi ilman pilkkaa on ok. Mutta suoraan haukkuminen kertoo kirjoittajasta/puhujasta enemmän kun kohteesta. Niin se vaan on.
Jotkut osaa tehdä sen tyylikkäästi jotkut ei.

pitää myös tietää kenen kanssa voi heittää läppää ja kenen ei. Palstoilla et voi tietää kuka lukee ja kuka ei.
Kavereille on eri asia.

Mulla on kinukkeja kavereina ja osalle voin heittää vinosilmä läppää ja he heittää takas. Mutta sitä en voi kaikille tutuille edes sanoa.

Eli pitää tietää mitä tekee ja missä

Tämä "kokeminen" vois olla aika hyvä kriteeri. Tuosta tuli mieleen ovatko suomenruotsalaiset suomalaisia? Hehän kokevat olevansa suomenruotsalaisia, eivät suomalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Peesi!

no jos mä asuisin jossain muualla kuin suomessa, niin kyllä mielelläni muistaisin juuret. Jos oisin esim englannissa niin kyllä voisin olla englannin suomalainen. Jos oisin siis siellä kansalainen enkä vaan esim vaihdossa.

Aika harva mamu haluaa edes olla PELKKÄ suomalainen. Vaikka olisi kuinka monta sukupolvea sitten tänne syntynyt.
Olisi ihan hyvä käyttää sanaa suomen kiinalainen, suomen sudanilainen jne. tulisi heidän oma taustansa esille. Kun ei kait sitä hävetäkkään tulisi.

Välillä sanotaan että mamut on samanlaisia ihmisiä mutta sitten kaikki ihmiset on erilaisia. Mun mielestä mamujen ei tarvikkaan olla samanlaisia valkonaama suomalaisia kun me enemmitö ollaan. Eivätkä he varmaan sitä halua.

On vaikeaa kun välillä sanotaan että he ovat suomalaisia siinä missä mekin mutta samaan hengenvetoon sanotaan että he ovat erilaisia ja heitä pitää kunnioittaa ja heidän omia tapoja.
Tämä siis on totta kumpikin puoli.
Eli minusta olisi erittäin hyvä että sanottaisiin juurikin Suomen Sudanilainen, suomen espanjalainen jne.
kun kuitenkin ollaan erilaisia vaikka samanlaisia

Itse olen mieheni kanssa suomalainen ja molemmat syntyneet Suomessa. Meidän lapset taas ovat syntyneet Irlannissa eli meillä on siis tämän ajattelutavan mukaan ulkomaalaiset lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja kepasa:
Tämä "kokeminen" vois olla aika hyvä kriteeri. Tuosta tuli mieleen ovatko suomenruotsalaiset suomalaisia? Hehän kokevat olevansa suomenruotsalaisia, eivät suomalaisia.

suomalaisia kansalaisia, suomenruotsalaisia. SAmoin saamelaiset.
Juri tästä syytä aika harva mamu kokee olevansä PELKÄSTÄÄN suomalainen. hän on muutakin. ja kyllä se ihon väri sen kertoo, siitä tulisi olla ylpeä.

Muusta en tiedä, mutta kyllä mua korpee ja ärsyttää kun Nico Rosbergia hehkutetaan suomalaisena :kieh:
Hemmo ei puhu sanaakaan suomea, ei ole täällä koskaan asunut ja kilpaileekin saksan lipun alla.

Ei se siitä suomalaista tee vaikka kaksoiskansalaisuus sillä onkin.

Pienet on ihmisen murheet, jos ne on tällä tasolla, eikös :whistle: :whistle:

Sellainen joka on syntynyt Suomeen on suomalainen.
Tai vaikka olis syntynyt kiinassa kiinalaisena mutta adoptoitu tänne, niin on sillonkin suomalainen.

Jos on syntyny ulkomailla ja on jonkun muun maan kansalainen, mutta muuttaa tänne eikä osaa kieltä, sillon ei ole suomalainen. :xmas:

En osaa enää kirjottaa sujuvasti. :ashamed: :D :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Muusta en tiedä, mutta kyllä mua korpee ja ärsyttää kun Nico Rosbergia hehkutetaan suomalaisena :kieh:
Hemmo ei puhu sanaakaan suomea, ei ole täällä koskaan asunut ja kilpaileekin saksan lipun alla.

Ei se siitä suomalaista tee vaikka kaksoiskansalaisuus sillä onkin.

Pienet on ihmisen murheet, jos ne on tällä tasolla, eikös :whistle: :whistle:

no suomenkansalainen on virallisesti suomalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja suomipop:
Itse olen mieheni kanssa suomalainen ja molemmat syntyneet Suomessa. Meidän lapset taas ovat syntyneet Irlannissa eli meillä on siis tämän ajattelutavan mukaan ulkomaalaiset lapset.
Kaikki ihmiset ovat ulkomaalaisia. Minä olen suomalainen vain Suomessa, kaikkialla muualla olen ulkomaalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja kepasa:

Kyllä vaan mun suomenruotsalaiset kaverit pitää itseään suomalaisina :o Ja voin sanoa, että mun kavereista suurinosa on suomenruotsalaisia, ainoa ero muihin suomalaisiin on kakskielisyys

Yhteistyössä